Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add

Meldkamers moeten stoppen met alarmeren media bij aanrijdingen

Door Johanne Levinsky
schedule 5 min
Meldkamers moeten stoppen met alarmeren media bij aanrijdingen
Meldkamers moeten stoppen met het automatisch informeren van media bij bepaalde incidenten. Het is in strijd met de wet, schrijft minister Dilan Yeşilgöz van Justitie en Veiligheid aan de Tweede Kamer.

De Landsadvocaat oordeelde vorig jaar dat met de alarmeringen (bijzondere) persoonsgegevens worden verstrekt en dat daarvoor een wettelijke grondslag ontbreekt. De Landsadvocaat was door het Bestuurlijk Meldkamer Beraad om advies gevraagd nadat Ambulancezorg Nederland vragen had gesteld over de alarmering.

Er is hierna nog naar een oplossing gezocht, maar een algemene wettelijke grondslag voor persalarmeringen is niet haalbaar, aldus de minister. "Het advies van de Landsadvocaat en de uitkomst van de verkenning voor een wettelijke grondslag hebben mij doen concluderen dat de huidige vorm van persalarmeringen stopgezet moet worden."

Andere manier

Volgens Yeşilgöz zal een grote groep van (lokale) journalisten en fotografen door het besluit geraakt worden. "Zij zullen op een andere manier dan gebruikelijk aan hun informatie moeten komen." Ze hoopt samen met vakbond NVJ en de hulpdiensten een andere manier te kunnen vinden om de media op de hoogte te stellen van incidenten.

De politie verstuurt sinds eind 2018 automatisch persalarmeringen aan media met een abonnement. Zij krijgen het bericht tegelijkertijd met de hulpdiensten. Het gaat om incidenten als aanrijdingen, ontploffingen met gewonden en schietpartijen. De lijst is opgesteld in samenspraak met vakbond NVJ.

Belemmerend voor de beroepsgroep

De Nederlandse Vereniging van Journalisten (NVJ) noemt het "betreurenswaardig en belemmerend voor de beroepsgroep". Ook, zo stelt NVJ-woordvoerder Paul Teixeira, schaadt het de controlerende taak van de pers. "Als er geen automatische meldingen meer uitgaan, ben je overgeleverd aan de bereikbaarheid en toegankelijkheid van de politie(voorlichter). Die moet dan iedereen apart op de hoogte gaan brengen." Hij stelt dat dat waarschijnlijk niet zal gebeuren en dat daarmee dus geen "ogen meer ter plekke" zullen zijn. Daarmee is het ook voor het publiek geen goede zaak, zegt hij. "We gaan graag met de minister en hulpdiensten in gesprek."

Door: ANP

27 januari '23 (12:48)

Extra bussen van en naar Berregse Vastenavend

Zaterdag 28 januari 2023 is de start van het Berregse Vastenavend. Behalve op deze dag rijden op andere dagen (zaterdag 4 februari, zaterdag 11 februari, vrijdag 17 februari, zaterdag 18 februari, zondag 19 februari en maandag 20 februari) overdag, 's avonds en 's nachts extra bussen. Dat meldt Arriva.

27 januari '23 (12:10)

Klimaatactivist mag van rechter niet naar blokkade A12

De voorzieningenrechter kan vrijdag in een kort geding niet oordelen of het al dan niet terecht is dat het Openbaar Ministerie een klimaatactivist toegang tot de Utrechtsebaan heeft ontzegd. De betreffende klimaatactivist, Lucas Winnips, mag daarom zaterdag niet naar de demonstratie op de A12 van Extinction Rebellion.

27 januari '23 (11:01)

Extinction Rebellion praat vrijdag met OM over snelwegblokkade

Klimaatactiegroep Extinction Rebellion voert vrijdag overleg met het Openbaar Ministerie over de aangekondigde blokkade van de snelweg A12 in Den Haag. Dat zegt de advocaat van de groep, Willem Jebbink. Een OM-woordvoerder bevestigt het gesprek.

27 januari '23 ( 8:11)

Bijna alle medewerkers Lightyear verliezen hun baan

Bijna alle medewerkers van zonneautomaker Lightyear verliezen hun baan door het faillissement van dochterbedrijf Atlas Technologies. Dat bedrijfsonderdeel bood werk aan ongeveer 620 van de 650 medewerkers. De rechter in Den Bosch heeft een curator aangesteld en die zal komende tijd gaan kijken of er bijvoorbeeld nog een doorstart in zit.

27 januari '23 ( 7:15)

Nog geen besluit Den Haag over maatregelen rond blokkade A12

Den Haag heeft nog geen besluit genomen over maatregelen om een aangekondigde blokkade van de snelweg A12 te voorkomen. De zogenoemde driehoek van burgemeester, politie en het Openbaar Ministerie, is niet bij elkaar gekomen. "Op dit moment hebben we er niets over te melden", laat een woordvoerster van burgemeester Jan van Zanen weten.

26 januari '23 (22:43)

Prijsplafond van 100 dollar per vat Russische diesel overwogen

De ambassadeurs van de 27 EU-landen spreken vrijdag in Brussel over een prijsplafond voor de import van Russische olieproducten als diesel en stookolie. De Europese Commissie stelt een maximumprijs voor van 100 dollar (92 euro) per vat premium Russische olieproducten zoals diesel en 45 dollar (41 euro) per vat voor 'mindere' producten zoals stookolie.

25 januari '23 (12:11)

Eerste deel werkzaamheden fietspad F200 tussen Haarlem en Amsterdam afgerond

De F200 is een nieuw fietspad tussen Haarlem en Amsterdam. Het werk aan het eerste deel van deze langgerekte fietsroute is in december afgerond. Deze werkzaamheden begonnen in Amsterdam en eindigden in Halfweg. Het andere deel (het fietspad tussen de Weerenbrug en restaurant De Zoete Inval) wordt op korte termijn aangepakt. Dit meldt de gemeente Haarlemmermeer.

25 januari '23 ( 8:32)

Laadpalenbedrijf Park 'n Charge krijgt 1,6 miljoen van Rabobank

Rabobank steekt 16,4 miljoen euro in de Nederlandse laadpalenexploitant Park ‘n Charge. Park ‘n Charge wil zijn netwerk van 6000 laadpunten door heel Nederland met deze financiering in de komende twee jaar meer dan verdubbelen.

25 januari '23 ( 8:11)

Door chiptekort is Europese verkoop bedrijfswagens gedaald

In de Europese Unie zijn vorig jaar flink minder nieuwe bedrijfswagens, zoals bestelbusjes, verkocht. Volgens de Europese autobrancheorganisatie ACEA is dit vooral te wijten aan de leveringsproblemen omdat autofabrikanten kampten met tekorten aan onderdelen, waaronder computerchips.

24 januari '23 (18:52)

Moederbedrijf DAF haalt recordwinst door grote vraag naar nieuwe trucks

De Amerikaanse vrachtwagenbouwer PACCAR heeft afgelopen jaar een recordwinst behaald. Het moederbedrijf van DAF had zowel in de Verenigde Staten als in Europa veel vraag naar nieuwe trucks. In de VS kwam dat door een verouderd wagenpark dat aan vervanging door schonere vrachtwagens toe is. DAF had vooral wind mee door de aantrekkende economie na een aantal coronajaren.