Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add
Banner

'Afwikkeling dieselschandaal dreigt jaren te duren'

Door Johanne Levinsky
schedule 5 min
location_on [xx]km
'Afwikkeling dieselschandaal dreigt jaren te duren'
De afwikkeling van het sjoemeldieselschandaal dreigt jaren te gaan duren, vergelijkbaar met bijvoorbeeld de woekerpolisaffaire. Daarvoor waarschuwt Peter Goes, oud-advocaat en voorzitter van de raad van toezicht van claimstichting Diesel Emissions Justice. Hij vraagt zich af waarom de overheid in Nederland geen vuist maakt. Dan zou het niet zo lang hoeven te duren voor gedupeerde automobilisten een schadevergoeding tegemoet kunnen zien.

Volgens Goes is de affaire bijzonder omdat autofabrikanten in de Verenigde Staten al lang schikkingen hebben getroffen voor hun rol in het schandaal, dat in 2015 voor het eerst aan het licht kwam bij Volkswagen. Dat concern gaf toen toe op grote schaal emissietesten te hebben gemanipuleerd met sjoemelsoftware, waardoor dieselwagens schoner leken dan ze in werkelijkheid waren.

Automakers worden al jaren achtervolgd door rechtszaken. Toch heeft dit in Nederland nog niet tot vergoedingen of boetes geleid, stelt Goes. Hij heeft de indruk dat fabrikanten het juridische proces proberen te vertragen met allerlei "formele schermutselingen". Het valt Goes op dat de overheid hier anders dan in de VS gebeurde nauwelijks van zich laat horen.

Auto's van de overheid

"Bij de betrokken diesels zitten ook duizenden auto's van de overheid, bijvoorbeeld politiewagens en ziekenauto's", benadrukt hij. "De overheid zou zich dus ook moeten melden voor compensatie. Maar ik heb ze niet gezien." Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat heeft vorig jaar wel aangifte gedaan tegen Fiat Chrysler vanwege sjoemelsoftware in dieselmotoren. "Maar daar horen we sindsdien ook niks meer over", aldus Goes.

Bij de rechtbank in Amsterdam dient donderdag weer een rechtszaak in verband met het schandaal. Volgens Emission Claim, een andere stichting dan die van Goes, zou Renault ook jarenlang hebben gesjoemeld. De organisatie wil voor circa 300.000 betrokken dieselrijders circa een vijfde van het aankoopbedrag terugeisen. Renault ontkent de beschuldigingen. Volgens het bedrijf voldoen al zijn voertuigen aan de regels van landen waar ze zijn verkocht.

Drie stichtingen

In Nederland hebben drie stichtingen zaken lopen tegen autofabrikanten. Naast Diesel Emission Justice en Emission Claim gaat het om Car Claim, dat samen optrekt met de Consumentenbond. Car Claim wist vorig jaar al wel een Nederlandse rechter te overtuigen dat kopers van sjoemeldiesels van Volkswagen recht hebben op compensatie. Maar de fabrikant tekende beroep aan. Volgens Volkswagen hebben automobilisten namelijk helemaal geen financiële schade geleden door het feit dat hun auto's meer uitstoten dan gemeld.

Door: ANP

04 juli '25 (14:39)

In oktober vier weken werkzaamheden aan N348 (Eefde-Gorssel)

De provincie Gelderland voert in oktober 2025 werkzaamheden uit aan de Zutphenseweg (N348) vanaf de Quatre Brasweg tot aan de rotonde bij Eefde. De weg is dan vier weken afgesloten. Daarover bericht de provincie Gelderland.

04 juli '25 ( 9:01)

Bestuurder scootmobiel gewond na botsing met vrachtwagen in Haarlem

Donderdag 3 juli 2025 is in Haarlem een scootmobielbestuurder gewond geraakt door een botsing met een vrachtwagen. Het ongeval gebeurde omstreeks 10.00 uur aan de A. Hofmanweg. Dat meldt Noordhollands Dagblad.

03 juli '25 (14:14)

Verkeer kan weer over Afsluitdijk rijden

Het verkeer kan donderdagochtend weer gebruikmaken van de Afsluitdijk, meldt Rijkswaterstaat. Door een storing aan een brug over de Stevinsluizen werd de Afsluitdijk donderdag enige tijd in beide richtingen afgesloten voor het verkeer.

03 juli '25 (14:14)

Tweedehandsautoverkoop stijgt: groei elektrische auto's zwakt af

De verkoop van tweedehands auto's in Nederland is in de eerste helft van dit jaar met ruim 4 procent gestegen tot bijna 1,1 miljoen stuks, melden brancheorganisaties BOVAG en RDC. In juni zwakte de occasionverkoop wel af tot een groei van 2 procent.

03 juli '25 (12:15)

Weg langs World Forum langer afgesloten vanwege NAVO-top

Voor het gewone verkeer gaat de Johan de Wittlaan in Den Haag later open dan gepland. Sinds april 2025 is de weg afgesloten en dat was eigenlijk de bedoeling voor de NAVO-top die onlangs werd gehouden. Auto’s en vrachtwagens zouden begin augustus weer over de weg kunnen rijden, maar dat gaat waarschijnlijk nog een paar weken langer duren. Dat meldt Omroep West.

03 juli '25 ( 9:34)

Afsluitdijk opnieuw in beide richtingen gesloten, weer een storing bij de Stevinsluizen

Het verkeer kan in beide richtingen niet over de Afsluitdijk. In de brug bij de Stevinsluizen bij Den Oever is een technisch probleem geconstateerd. De Afsluitdijk was dinsdag 1 juli ook al dicht tussen Noord-Holland en Friesland vanwege technische problemen. Dat meldt NH Nieuws.

03 juli '25 ( 8:44)

ANWB verwacht vanaf vrijdag grote drukte op wegen

Op de Nederlandse wegen wordt het vrijdag en de rest van het weekend flink druk door het begin van de zomervakantie in het zuiden van het land, verwacht de ANWB. Het verkeer kan vrijdag vanaf het middaguur al vastlopen.

03 juli '25 ( 8:04)

Bestelauto ramt twee vrachtwagens bij Sint Annaland

Dinsdag 1 juli 2025 is bij Sint Annaland in Zeeland een bestuurder van een bestelauto tegen de achterkant van twee vrachtwagens gereden. De bestuurder raakte daarbij lichtgewond. Dat meldt HVZeeland.nl.

02 juli '25 (15:46)

Code oranje in Overijssel, Gelderland en Limburg om zwaar onweer

Het KNMI heeft voor de provincies Overijssel, Gelderland en Limburg code oranje uitgeroepen om zware onweersbuien. De waarschuwing geldt van 15.00 uur tot 19.00 uur voor Limburg en van 16.00 uur tot 20.00 uur voor Overijssel en Gelderland.

02 juli '25 (15:46)

Vervoerregio's houden zorgen over toekomst ov ondanks steun Kamer

Vervoerregio's en provincies zijn "verheugd" over de brede steun in de Tweede Kamer voor een motie om de bezuinigingen op het regionale openbaar vervoer voor 2026 deels terug te draaien. Ze zeggen tegelijkertijd dat er meer moet gebeuren om het ov gezond en betaalbaar te houden. Ook vragen ze zich af hoe het demissionaire kabinet de oproep van de Kamer in de begroting gaat verwerken.