Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add
Banner

Onvoldoende perspectief op fietsen en wandelen over Afsluitdijk

Door Redactie Nationale Transportgids
schedule 9 min
location_on [xx]km
Onvoldoende perspectief op fietsen en wandelen over Afsluitdijk
Er moeten meer mogelijkheden komen om fietsen en wandelen mogelijk te maken tijdens de renovatie van de Afsluitdijk. Zo laten Fietsplatform, Wandelnet, wielersportbond NTFU en Fietsersbond vandaag weten in een brief aan de leden van de vaste Kamercommissie voor Infrastructuur en Waterstaat van de Tweede Kamer. De organisaties zijn intensief betrokken geweest bij de verkenning van alle mogelijkheden om het fietsen en wandelen uit te breiden, maar zijn teleurgesteld in de uitkomsten van de besluitvorming door minister Harbers (Infrastructuur en Waterstaat). Daarom vragen ze aandacht voor de adviezen die begin dit jaar gedaan zijn aan Rijkswaterstaat. Dat meldt de Fietsersbond. 

De brief van minister Harbers om uitvoering te geven aan de motie-Bromet voorziet slechts in één openstelling van de Afsluitdijk voor fietsers en wandelaars voor aankomend jaar. De openstelling vindt plaats in het derde kwartaal van 2023. De fietsbus blijft gratis beschikbaar, ook na 2023. Door het ontbreken van fietsbruggen ter hoogte van de spuisluizen (en de lopende nieuwe aanbesteding hiervoor) is nog onbekend hoe lang de inzet van de fietsbus gaat duren, maar in elk geval tot 2025. Vanaf 2024 is het wel mogelijk om tussen de spuisluizen een stuk van 24 kilometer op de Afsluitdijk te fietsen en wandelen. Om de spuisluizen te passeren, worden twee extra bushaltes aan de Waddenzijde gerealiseerd. Het advies voorziet niet in verdere openstellingen van de Afsluitdijk. Fietsplatform, Wandelnet, wielersportbond NTFU en Fietsersbond zijn teleurgesteld over deze uitkomst.

Zesenhalf jaar dicht 

Het voor binnen- en buitenlandse recreatieve en sportieve fietsers en wandelaars iconische fietspad is al afgesloten sinds april 2019. Dat betekent dat het in totaal meer dan zesenhalf jaar dicht zal zijn, met uitzondering van vier openstellingen in de afgelopen jaren en één openstelling in 2023. Volgens Esther van Garderen, directeur Fietsersbond, is dat uitzonderlijk lang. “Zo lang is geen enkele weg voor autoverkeer in Nederland ooit gesloten geweest vanwege werkzaamheden. Bovendien kan de nieuwe aanbesteding rond de spuisluizen volgens de minister tot extra vertraging leiden, waardoor de afsluiting voor fietsers en wandelaars nog langer gaat duren.” Eric Nijland, directeur Fietsplatform vult aan: “Wij juichen het toe dat de fietsbus blijft rijden, maar hebben steeds benadrukt dat dit voor recreatieve en sportieve gebruikers geen volwaardige oplossing is. Naar ons oordeel geeft de minister hiermee onvoldoende uitvoering aan de aangenomen motie Bromet.”

Adviezen 

Volgens van Garderen moeten de uitkomsten opnieuw overwogen worden. “Mensen willen daar kunnen fietsen en lopen. Fietsers en wandelaars worden hier achteloos opzijgeschoven. Het is kennelijk een vanzelfsprekendheid dat auto’s altijd boven fietsers en wandelaars gaan. Dat zou in Nederland toch wel voorbij moeten zijn? Daarom willen we onze adviezen extra onder de aandacht brengen.” Het advies van de gezamenlijke partijen voorziet in vier openstellingen in 2023, en eenmaal in de fase vanaf 2024. Ook moeten er vier extra bushaltes komen om het fietspad tussen de sluizen vanaf 2024 optimaal te kunnen gebruiken in beide richtingen. Twee aan de Waddenzeekant en twee aan de IJsselmeerkant, gecombineerd met twee loopbruggen over de A7. Zo hoeft men niet meerdere delen te bereizen met de fietsbus. “De totale kosten van de renovatie lopen in de miljarden euro’s. De uitgaven van de loopbruggen vallen daarbij in het niet. Gezien de langdurige hinder voor fietsers en wandelaars vinden wij onze oplossing alleszins realistisch”, aldus Nijland.

Fietsbrug 

Tenslotte wijzen de partijen op de situatie die ontstaat na afronding van het werk aan de spuisluizen. Eerder is gepleit voor een fietspad breder dan 2 meter op de nieuwe fietsbruggen, gezien de te verwachten aantallen fietsers en wandelaars en het comfort en vooral de veiligheid van het pad. Vanwege constructieve redenen zou dit niet mogelijk zijn. Dit wordt onwaarschijnlijk geacht: de extra belasting door een bredere fietsbrug is heel gering in relatie tot die van de spuisluis en de brug autoweg. De partijen dringen in een brief aan om bij de nieuwe aanbesteding opnieuw te bezien of een breder fietspad mogelijk is. Van Garderen: "Over tien of vijfentwintig jaar verbreden kost een veelvoud van deze verbetering nú meenemen."

Door: Nationale Transportgids 

26 juli '24 ( 8:24)

29 augustus 2024: verkeers- en mobiliteitsbeurs voor 55-plussers in Naaldwijk

Donderdag 29 augustus 2024 (13.30-16.30 uur) organiseert de gemeente Westland samen met Koop & Co voor het eerst een grote verkeers- en mobiliteitsbeurs. Deze beurs in het World Horti Center in Naaldwijk is bedoeld voor mensen van 55 jaar en ouder. Daarover bericht de gemeente Westland.

26 juli '24 ( 6:00)

Zuidelijke A4 en Heinenoordtunnel wekenlang dicht

De Heinenoordtunnel tussen Rotterdam en het zuidwesten van het land is de komende weken dicht. Ook de A4 tussen de knooppunten Zoomland en Sabina is ruim een week afgesloten. In de tunnel en op de weg vinden gelijktijdig werkzaamheden plaats.

25 juli '24 (17:30)

120 auto's uit parkeergarage Nieuwegein gehaald: meer dan verwacht

In de afgelopen week zijn 120 auto's uit een deels ingestorte parkeergarage bij het St. Antonius Ziekenhuis in Nieuwegein gehaald. Dat zijn er meer dan vooraf was verwacht. Enkele auto's zijn nog binnen, het is nog niet gelukt om die veilig naar buiten te krijgen.

25 juli '24 (13:45)

Olympische Spelen: busvervoerders voorbereid op files

Verschillende busvervoerders in Nederland brengen de komende twee weken mensen naar Parijs waar vrijdag de Olympische Spelen beginnen. Er is vraag naar de busritten, maar van een stormloop zoals tijdens de halve finale van het EK-voetbal is geen sprake, blijkt uit een korte rondgang van het ANP. De busmaatschappijen die naar Parijs rijden, zijn voorbereid op de verwachte drukte rond de Franse hoofdstad.

25 juli '24 (12:00)

Chauffeurs zomerpendelbussen gaan beter om met tachograaf

Nog lang niet alle chauffeurs van zomerpendelbussen maken op de juiste manier gebruik van de tachograaf, waarmee rij- en rusttijden, de snelheid en de afgelegde afstand moeten worden bijgehouden. Toch ziet de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) een flinke verbetering in de bediening van het apparaat.

25 juli '24 ( 8:45)

NVWA doet onderzoek naar verschillende merken bakfietsen

De NVWA doet onderzoek naar verschillende merken bakfietsen naar aanleiding van meldingen van consumenten over gebroken frames. Dat bevestigt een woordvoerder na berichtgeving van RTL Nieuws.

25 juli '24 ( 7:15)

Olympische Spelen: meer vraag naar treinen en bussen naar Parijs

De NS ziet "een duidelijke toename" in de verkoop van treintickets naar Parijs. Daar beginnen vrijdag de Olympische Spelen. Voor de laatste week van de Spelen zijn tot nu toe zelfs bijna twee keer zoveel treintickets naar de Franse hoofdstad geboekt als vorig jaar voor dezelfde boekingsperiode, meldt de vervoerder.

24 juli '24 (11:45)

A4 ten zuiden van Rotterdam ruim een week dicht

De A4 is vanaf vrijdag 22.00 uur ruim een week dicht in de richting van Rotterdam tussen de knooppunten Zoomland en Sabina in Noord-Brabant. De weg gaat dicht tot maandag 5 augustus 05.00 uur. De werkzaamheden aan de A4 zijn tegelijk met de zomerafsluiting van de Heinenoordtunnel in de A29. De verwachte vertraging kan oplopen tot een uur, waarschuwt Rijkswaterstaat.

24 juli '24 ( 9:30)

Ongeval op afrit A59 bij Den Bosch: betrokkenen op de vlucht

Drie mensen zijn dinsdagavond zwaargewond geraakt door een ongeval op een afrit van de A59 bij Den Bosch. De politie bevestigt berichtgeving hierover van regionale media. Twee betrokkenen zijn op de vlucht geslagen. De politie is nog naar hen op zoek.

23 juli '24 (13:15)

Nederlandse zuivelexport omlaag door sterk gedaalde zuivelprijzen

De Nederlandse zuivelexport is vorig jaar in waarde gedaald. Volgens ketenorganisatie van de sector ZuivelNL was er vooral met de export van weiproducten, melkpoeder en boter minder geld gemoeid. De exportwaarde van kaas en gecondenseerde melk nam wel toe.