Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add
Banner

Onvoldoende perspectief op fietsen en wandelen over Afsluitdijk

Door Redactie Nationale Transportgids
schedule 9 min
location_on [xx]km
Onvoldoende perspectief op fietsen en wandelen over Afsluitdijk
Er moeten meer mogelijkheden komen om fietsen en wandelen mogelijk te maken tijdens de renovatie van de Afsluitdijk. Zo laten Fietsplatform, Wandelnet, wielersportbond NTFU en Fietsersbond vandaag weten in een brief aan de leden van de vaste Kamercommissie voor Infrastructuur en Waterstaat van de Tweede Kamer. De organisaties zijn intensief betrokken geweest bij de verkenning van alle mogelijkheden om het fietsen en wandelen uit te breiden, maar zijn teleurgesteld in de uitkomsten van de besluitvorming door minister Harbers (Infrastructuur en Waterstaat). Daarom vragen ze aandacht voor de adviezen die begin dit jaar gedaan zijn aan Rijkswaterstaat. Dat meldt de Fietsersbond. 

De brief van minister Harbers om uitvoering te geven aan de motie-Bromet voorziet slechts in één openstelling van de Afsluitdijk voor fietsers en wandelaars voor aankomend jaar. De openstelling vindt plaats in het derde kwartaal van 2023. De fietsbus blijft gratis beschikbaar, ook na 2023. Door het ontbreken van fietsbruggen ter hoogte van de spuisluizen (en de lopende nieuwe aanbesteding hiervoor) is nog onbekend hoe lang de inzet van de fietsbus gaat duren, maar in elk geval tot 2025. Vanaf 2024 is het wel mogelijk om tussen de spuisluizen een stuk van 24 kilometer op de Afsluitdijk te fietsen en wandelen. Om de spuisluizen te passeren, worden twee extra bushaltes aan de Waddenzijde gerealiseerd. Het advies voorziet niet in verdere openstellingen van de Afsluitdijk. Fietsplatform, Wandelnet, wielersportbond NTFU en Fietsersbond zijn teleurgesteld over deze uitkomst.

Zesenhalf jaar dicht 

Het voor binnen- en buitenlandse recreatieve en sportieve fietsers en wandelaars iconische fietspad is al afgesloten sinds april 2019. Dat betekent dat het in totaal meer dan zesenhalf jaar dicht zal zijn, met uitzondering van vier openstellingen in de afgelopen jaren en één openstelling in 2023. Volgens Esther van Garderen, directeur Fietsersbond, is dat uitzonderlijk lang. “Zo lang is geen enkele weg voor autoverkeer in Nederland ooit gesloten geweest vanwege werkzaamheden. Bovendien kan de nieuwe aanbesteding rond de spuisluizen volgens de minister tot extra vertraging leiden, waardoor de afsluiting voor fietsers en wandelaars nog langer gaat duren.” Eric Nijland, directeur Fietsplatform vult aan: “Wij juichen het toe dat de fietsbus blijft rijden, maar hebben steeds benadrukt dat dit voor recreatieve en sportieve gebruikers geen volwaardige oplossing is. Naar ons oordeel geeft de minister hiermee onvoldoende uitvoering aan de aangenomen motie Bromet.”

Adviezen 

Volgens van Garderen moeten de uitkomsten opnieuw overwogen worden. “Mensen willen daar kunnen fietsen en lopen. Fietsers en wandelaars worden hier achteloos opzijgeschoven. Het is kennelijk een vanzelfsprekendheid dat auto’s altijd boven fietsers en wandelaars gaan. Dat zou in Nederland toch wel voorbij moeten zijn? Daarom willen we onze adviezen extra onder de aandacht brengen.” Het advies van de gezamenlijke partijen voorziet in vier openstellingen in 2023, en eenmaal in de fase vanaf 2024. Ook moeten er vier extra bushaltes komen om het fietspad tussen de sluizen vanaf 2024 optimaal te kunnen gebruiken in beide richtingen. Twee aan de Waddenzeekant en twee aan de IJsselmeerkant, gecombineerd met twee loopbruggen over de A7. Zo hoeft men niet meerdere delen te bereizen met de fietsbus. “De totale kosten van de renovatie lopen in de miljarden euro’s. De uitgaven van de loopbruggen vallen daarbij in het niet. Gezien de langdurige hinder voor fietsers en wandelaars vinden wij onze oplossing alleszins realistisch”, aldus Nijland.

Fietsbrug 

Tenslotte wijzen de partijen op de situatie die ontstaat na afronding van het werk aan de spuisluizen. Eerder is gepleit voor een fietspad breder dan 2 meter op de nieuwe fietsbruggen, gezien de te verwachten aantallen fietsers en wandelaars en het comfort en vooral de veiligheid van het pad. Vanwege constructieve redenen zou dit niet mogelijk zijn. Dit wordt onwaarschijnlijk geacht: de extra belasting door een bredere fietsbrug is heel gering in relatie tot die van de spuisluis en de brug autoweg. De partijen dringen in een brief aan om bij de nieuwe aanbesteding opnieuw te bezien of een breder fietspad mogelijk is. Van Garderen: "Over tien of vijfentwintig jaar verbreden kost een veelvoud van deze verbetering nú meenemen."

Door: Nationale Transportgids 

15 juli '25 (11:25)

Storing in twee tunnels bij Roermond: verkeer moet omrijden

In twee tunnels in Limburg is een technische storing. Verkeer op de A73 moet daardoor omrijden, meldt Rijkswaterstaat dinsdagochtend. Het gaat om de Roertunnel en Tunnel Swalmen, allebei bij Roermond.

15 juli '25 (11:24)

PostNL bezorgt binnen hele ring A10 Amsterdam emissievrij

PostNL bezorgt vanaf dinsdag in het gehele gebied binnen de A10 om het centrum van Amsterdam emissievrij door gebruik te maken van elektrische vervoersmiddelen. Volgens de post- en pakketbezorger is dat gebied 3,5 keer groter dan het officiële zero-emissiegebied van de gemeente Amsterdam.

15 juli '25 (11:24)

Navigatiedienstverlener TomTom iets positiever over jaaromzet

Navigatiedienstverlener TomTom is iets positiever gestemd over de omzet in het gehele jaar, na naar eigen zeggen beter dan verwachte prestaties in de eerste zes maanden. Het Amsterdamse bedrijf verhoogt nu de onderkant van de eerder afgegeven bandbreedte voor de omzetverwachting voor 2025. Vorige maand werd nog bekend dat TomTom driehonderd banen schrapt, bijna een tiende van het totaal.

15 juli '25 ( 9:02)

Verkeershinder Kooybrug en Balgzandbrug (15-18 juli)

Rijkswaterstaat voert medio juli 2025 gedurende twee nachten onderhoud uit aan de N9 bij de Kooybrug en aan de N99 bij de Balgzandbrug. Weggebruikers moeten rekening houden met extra reistijd die kan oplopen tot dertig minuten. Lokaal verkeer wordt ter plaatse met behulp van borden omgeleid. De scheepvaart ondervindt geen hinder van deze werkzaamheden. Dat meldt Rijkswaterstaat.

15 juli '25 ( 8:19)

Bouw nieuw busstation Schiphol Plaza van start

Na veel voorbereidingen ging donderdag 10 juli 2025 de eerste schep symbolisch de grond in om te vieren dat Schiphol een nieuw busstation krijgt. Dit meldt ProRail, dat de opgangen van de perrons richting het busplatform bouwt.

15 juli '25 ( 8:00)

Ravage nadat automobilist huis in Beek en Donk binnenrijdt

Vannacht is in het Noord-Brabantse dorp Beek en Donk een autobestuurder een woning binnengereden. Daarbij raakten de auto en de voorgevel van het huis zwaar beschadigd. Dat meldt NOS.

15 juli '25 ( 5:23)

Nijmeegse Vierdaagse: eerste wandelaars op pad

De eerste wandelaars zijn dinsdagochtend vroeg begonnen aan de 107e editie van de Nijmeegse Vierdaagse. Om 04.00 uur gingen de eerste lopers van de 50 kilometer van start, later in de vroege ochtend volgen de deelnemers aan de afstanden 40 en 30 kilometer.

14 juli '25 (10:45)

Botsing tussen auto en vrachtwagen in Lisse

In Lisse vond vanochtend op de rotonde van de Stationsweg met de Westelijke Randweg N208 een botsing plaats tussen een vrachtauto en een personenauto. Dat meldt Leidsch Dagblad.

14 juli '25 ( 8:38)

A10: 2e Coentunnel afgesloten (12 juli-15 september 2025)

Van zaterdag 12 juli tot en met 15 september 2025 is de 2e Coentunnel (A10) richting Amsterdam-Noord dicht. Verkeer kan niet door de tunnel van Amsterdam-West naar Amsterdam-Noord en Zaanstad en wordt omgeleid via de A10 West richting A10 Zuid, A10 Oost en A10 Noord (een rondje ring). Weggebruikers moeten rekening houden met een vertraging van dertig tot zestig minuten. Dat meldt Rijkswaterstaat.

14 juli '25 ( 8:29)

Automobilist overleden na ongeluk in Kloosterburen

Zondag 13 juli 2025 is door een ongeluk in het Groningse Kloosterburen een 18-jarige automobilist uit de gemeente Het Hogeland overleden. Dat meldt RTV Noord.