Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add
Banner

Rotterdam onttrekt stroom uit elektrische auto’s in zoektocht naar vermogen

Door Redactie Nationale Transportgids
schedule 8 min
location_on [xx]km
Rotterdam onttrekt stroom uit elektrische auto’s in zoektocht naar vermogen
Het snelgroeiende aantal elektrische auto’s stelt steeds hogere eisen aan de aansluitingen van gebouwen waar deze voertuigen opladen. Ook de gemeente Rotterdam krijgt, als gevolg van de elektrificatie van haar eigen vloot, te maken met piekbelastingen. Elektrische auto’s die zélf elektriciteit terugleveren kunnen dan uitkomst bieden. Dat blijkt uit analyse van de in zes maanden tijd verzamelde data uit het V2x pilotproject van BMW, Rotterdam en TotalEnergies Marketing Nederland. Dit meldt BMW Group Nederland.

V2x staat voor ‘Vehicle to Everything’, ofwel verbindingen tussen het voertuig en andere systemen of voertuigen. Meer specifiek ging het bij deze pilot om V2B, ‘Vehicle to Building’ (ofwel het elektriciteitsnet van deze locatie). Hierbij werd gebruikgemaakt van twee bi-directionele BMW i3 modellen, die hun energie ook kunnen terugleveren.

Niet alleen in het gebruik, maar ook stilstaand kunnen elektrische auto’s een belangrijke schakel zijn in de energietransitie. Zo kan de piekbelasting van een lokaal elektriciteitsnetwerk op bepaalde tijdstippen met bijna een kwart worden verminderd, waardoor er niet of minder hoeft te worden geïnvesteerd in extra aansluitcapaciteit. Vergeleken met een scenario waarin je de aansluiting op een conventionele manier zou moeten verzwaren (lees: meer vermogen afnemen van het elektriciteitsnet), kan daardoor een aanzienlijke kostenverlaging worden bereikt. Bovendien biedt de extra opslagcapaciteit van bi-directionele voertuigen (die kunnen laden én elektriciteit kunnen terugleveren) het potentieel om lokaal opgewekte groene stroom op te slaan.

Elektrische infrastructuur in twee stappen uitgebreid

De pilot speelde zich af op het Kleinpolderplein, de belangrijkste wagenparklocatie van de gemeente Rotterdam, waar elektrische vuilniswagens en ruim 60 gemeenschappelijke, elektrische dienstauto’s dagelijks worden opgeladen. Met name de vuilnisauto’s met hun grote 350 kWh batterij die vaak tegelijkertijd (aan het einde van hun diensten) moeten laden, vereisen relatief kortstondig veel vermogen waar de bestaande aansluitcapaciteit van de gemeente niet op is berekend.

Voor de pilot werd de elektrische infrastructuur in twee stappen uitgebreid om te onderzoeken hoe deze piekbelasting kon worden opgevangen. Ten eerste met een elektrische buffer: een superbatterij van de firma Alfen, bestaande uit tien BMW i3 batterijen waar 400 kWh aan stroom in opgeslagen kan worden. Ten tweede: twee BMW i3 deelauto’s (met bi-directionele functionaliteit) die door het personeel van de gemeente Rotterdam konden worden gebruikt.

Samen met TotalEnergies Marketing Nederland, de beheerder van de laadinfrastructuur van het Kleinpolderplein, werd een slim algoritme ontwikkeld om de extra energie zo effectief mogelijk te benutten. Afhankelijk van de vraag werden de batterijen van de BMW i3 deelauto’s bijvoorbeeld tot een bepaald niveau ontladen, voordat het normale opladen begon om de voertuigen klaar te maken voor hun volgende rit.

Waardevolle resultaten.

“Zelfs met twee elektrische voertuigen met bi-directionele laders van 10 kW in combinatie met de superbatterij bereiken we een aanzienlijke piekreductie, ten opzichte van een beduidend hogere piekvraag van 700 kW op de totale locatie van Kleinpolderplein”, licht Dion van der Heijden, E-Mobility Services Manager bij BMW Group Nederland toe. “Zouden we deze pilot opschalen van de twee BMW i3 deelauto’s naar 66 bi-directionele dienstauto’s, dan zou de piekbelasting met 14 procent dalen. Voeg je daar vervolgens ook een superbatterij aan toe, dan kan een daling tot 23 procent worden bereikt.”

Door: Nationale Transportgids
Afbeelding BMW Group Nederland

19 april '24 ( 8:58)

Bermwerkzaamheden: deel N59 in juni twee weekenden dicht

In de weekenden van 7 tot 10 juni en van 14 tot 17 juni 2024 is de N59 tussen het Hellegatsplein (knooppunt A29) en afslag Den Bommel (Schaapsweg) afgesloten vanwege bermwerkzaamheden. Dat meldt Rijkswaterstaat.

19 april '24 ( 8:22)

Weg en oversteek in Leeuwarden enkele dagen afgesloten

Sinds gisteravond zijn de Oostergoweg en de fiets- en voetgangersoversteek Huizumerlaan in Leeuwarden niet bereikbaar vanwege werkzaamheden. Dit duurt tot en met zondag 21 april 2024. Daarover bericht de gemeente Leeuwarden.

18 april '24 (15:45)

Miljoeneninvestering Zeeland in wegen, wonen en leefbaarheid

De provincie Zeeland investeert de komende jaren vele miljoenen in onder meer wonen, wegen en leefbaarheid. Zo komt er in de periode 2025 tot en met 2027 jaarlijks 3 miljoen euro beschikbaar voor subsidies voor het verbeteren van de bestaande woningvoorraad en het versnellen van de woningbouw.

18 april '24 (12:16)

Gedeeltelijke afsluiting A2 door ongeluk met cementwagen

Bij een ongeluk op de A2 bij Maasbracht is een cementwagen op zijn zij belandt en nat cement vrijgekomen. Daarom is de snelweg in beide richtingen deels afgesloten en zijn er files ontstaan. Dit meldt de Telegraaf.

18 april '24 ( 8:15)

Europese autobranche in maart licht gekrompen

De Europese automarkt heeft vorige maand voor het eerst dit jaar een kleine krimp laten zien. Volgens de Europese brancheorganisatie ACEA komt dat waarschijnlijk doordat Pasen dit jaar vroeg viel. In verschillende landen betekende het een lange vakantie in maart en daarin hebben autodealers minder auto's verkocht.

17 april '24 (17:00)

Te veel te zware vrachtwagens over brug A7 bij Purmerend

Dagelijks rijden honderden te zware vrachtwagens over de brug in de A7 bij Purmerend, concluderen Rijkswaterstaat (RWS) en Transport en Logistiek Nederland (TLN) na metingen. Sinds begin april aan de brug wordt gewerkt, mogen voertuigen niet zwaarder dan 25 ton zijn. RWS en TLN waarschuwen dat de brug mogelijk voor al het vrachtverkeer sluit bij uitblijven van verbetering.

17 april '24 (16:30)

Bussen streekvervoerders staan zaterdag ook drie minuten stil

Ook alle bussen van de regionale streekvervoerders gaan zaterdag 3 minuten stilstaan om het geweld tegen NS-personeel van afgelopen weekend, laat een woordvoerder van Arriva weten.

17 april '24 (13:15)

Massaclaim sjoemeldiesels tegen Mercedes en Renault mag doorgaan

Stichting Car Claim mag een collectieve procedure beginnen namens bezitters van sjoemeldiesels van Mercedes-Benz en Renault. Dat heeft de Amsterdamse rechter bepaald. Stichting Car Claim procedeert met steun van de Consumentenbond om compensatie te krijgen voor honderdduizenden gedupeerde autobezitters.

17 april '24 (13:00)

Honderd geweldsincidenten tegen medewerkers Arriva in 2023

Arriva registreerde vorig jaar zo'n honderd gevallen van verbaal of fysiek geweld tegen medewerkers in treinen, laat de regionale vervoerder desgevraagd weten. Komende zaterdagavond zetten meerdere vervoerders hun voertuigen drie minuten stil om aandacht te vragen voor mishandeling van medewerkers.

17 april '24 (12:15)

Slimme stoplichten verzamelen veel informatie over autorijders

Slimme verkeerslichten die contact maken met de telefoons van weggebruikers brengen privacyrisico's met zich mee waar de overheden waarschijnlijk niet goed over hebben nagedacht. Daarvoor waarschuwt de Autoriteit Persoonsgegevens, die minister Mark Harbers (Infrastructuur en Waterstaat) in een brief met klem oproept uit te zoeken of de verkeerslichten voldoen aan de privacywetgeving (AVG).