Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add
Banner

Rotterdam onttrekt stroom uit elektrische auto’s in zoektocht naar vermogen

Door Redactie Nationale Transportgids
schedule 8 min
location_on [xx]km
Rotterdam onttrekt stroom uit elektrische auto’s in zoektocht naar vermogen
Het snelgroeiende aantal elektrische auto’s stelt steeds hogere eisen aan de aansluitingen van gebouwen waar deze voertuigen opladen. Ook de gemeente Rotterdam krijgt, als gevolg van de elektrificatie van haar eigen vloot, te maken met piekbelastingen. Elektrische auto’s die zélf elektriciteit terugleveren kunnen dan uitkomst bieden. Dat blijkt uit analyse van de in zes maanden tijd verzamelde data uit het V2x pilotproject van BMW, Rotterdam en TotalEnergies Marketing Nederland. Dit meldt BMW Group Nederland.

V2x staat voor ‘Vehicle to Everything’, ofwel verbindingen tussen het voertuig en andere systemen of voertuigen. Meer specifiek ging het bij deze pilot om V2B, ‘Vehicle to Building’ (ofwel het elektriciteitsnet van deze locatie). Hierbij werd gebruikgemaakt van twee bi-directionele BMW i3 modellen, die hun energie ook kunnen terugleveren.

Niet alleen in het gebruik, maar ook stilstaand kunnen elektrische auto’s een belangrijke schakel zijn in de energietransitie. Zo kan de piekbelasting van een lokaal elektriciteitsnetwerk op bepaalde tijdstippen met bijna een kwart worden verminderd, waardoor er niet of minder hoeft te worden geïnvesteerd in extra aansluitcapaciteit. Vergeleken met een scenario waarin je de aansluiting op een conventionele manier zou moeten verzwaren (lees: meer vermogen afnemen van het elektriciteitsnet), kan daardoor een aanzienlijke kostenverlaging worden bereikt. Bovendien biedt de extra opslagcapaciteit van bi-directionele voertuigen (die kunnen laden én elektriciteit kunnen terugleveren) het potentieel om lokaal opgewekte groene stroom op te slaan.

Elektrische infrastructuur in twee stappen uitgebreid

De pilot speelde zich af op het Kleinpolderplein, de belangrijkste wagenparklocatie van de gemeente Rotterdam, waar elektrische vuilniswagens en ruim 60 gemeenschappelijke, elektrische dienstauto’s dagelijks worden opgeladen. Met name de vuilnisauto’s met hun grote 350 kWh batterij die vaak tegelijkertijd (aan het einde van hun diensten) moeten laden, vereisen relatief kortstondig veel vermogen waar de bestaande aansluitcapaciteit van de gemeente niet op is berekend.

Voor de pilot werd de elektrische infrastructuur in twee stappen uitgebreid om te onderzoeken hoe deze piekbelasting kon worden opgevangen. Ten eerste met een elektrische buffer: een superbatterij van de firma Alfen, bestaande uit tien BMW i3 batterijen waar 400 kWh aan stroom in opgeslagen kan worden. Ten tweede: twee BMW i3 deelauto’s (met bi-directionele functionaliteit) die door het personeel van de gemeente Rotterdam konden worden gebruikt.

Samen met TotalEnergies Marketing Nederland, de beheerder van de laadinfrastructuur van het Kleinpolderplein, werd een slim algoritme ontwikkeld om de extra energie zo effectief mogelijk te benutten. Afhankelijk van de vraag werden de batterijen van de BMW i3 deelauto’s bijvoorbeeld tot een bepaald niveau ontladen, voordat het normale opladen begon om de voertuigen klaar te maken voor hun volgende rit.

Waardevolle resultaten.

“Zelfs met twee elektrische voertuigen met bi-directionele laders van 10 kW in combinatie met de superbatterij bereiken we een aanzienlijke piekreductie, ten opzichte van een beduidend hogere piekvraag van 700 kW op de totale locatie van Kleinpolderplein”, licht Dion van der Heijden, E-Mobility Services Manager bij BMW Group Nederland toe. “Zouden we deze pilot opschalen van de twee BMW i3 deelauto’s naar 66 bi-directionele dienstauto’s, dan zou de piekbelasting met 14 procent dalen. Voeg je daar vervolgens ook een superbatterij aan toe, dan kan een daling tot 23 procent worden bereikt.”

Door: Nationale Transportgids
Afbeelding BMW Group Nederland

14 februari '25 (10:00)

Nederlandse economie groeit harder dan in buurlanden: meer investeringen in wagenpark

De Nederlandse economie is in het laatste kwartaal van vorig jaar harder gegroeid dan die van buurlanden. Ondernemers investeerden meer in hun wagenpark en de export steeg. Daarnaast gaven consumenten meer uit, meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS).

14 februari '25 ( 6:00)

Zero-emissiezone voor zakelijk verkeer in kustgebied Den Haag

Het kustgebied van Den Haag geldt vanaf volgend jaar als zero-emissiezone voor zakelijk verkeer, net als de Haagse binnenstad. Dat is de uitkomst van een debat over het omstreden plan, waarover donderdagavond werd gestemd. De uitbreiding van de uitstootvrije zone was een heikel punt voor de Haagse minderheidscoalitie, waarin vooral het CDA weerstand bood. Die partij kwam donderdag met een wijzigingsvoorstel waarmee uiteindelijk een meerderheid van de raad instemde.

13 februari '25 (13:00)

Literprijs benzine op hoogste niveau dit jaar

De prijs voor een liter benzine heeft donderdag het hoogste punt van dit jaar bereikt. Volgens consumentencollectief UnitedConsumers bedraagt de literprijs 2,188 euro. Dat is het hoogste niveau sinds 22 november vorig jaar. De prijsstijging is onder meer het gevolg van de dure dollar, aldus directeur Paul van Selms van UnitedConsumers.

13 februari '25 ( 8:36)

Deel Drechttunnel vanaf morgen ruim een maand afgesloten

Rijkswaterstaat vervangt vanaf vrijdag 14 februari 2025 de verlichting in de Drechttunnel op de A16. Gedurende deze periode is steeds één van de twee tunnelbuizen richting Breda of Rotterdam afgesloten. Vooral tijdens de spits kan dit leiden tot vertraging. Daarover bericht de gemeente Dordrecht.

12 februari '25 (20:00)

Laadpalenmaker Alfen lijdt verlies door zwakkere markt

Alfen, producent van laadpalen en andere systemen voor het elektriciteitsnet, zag vorig jaar een verlies in de boeken gaan. Het bedrijf ondervond naar eigen zeggen "tegenwind in alle bedrijfsonderdelen", onder andere door de zwakkere markt voor elektrische auto's en het volle stroomnet. Onder de streep bleef een verlies van 27 miljoen euro over, tegen een winst van bijna 30 miljoen euro in 2023.

12 februari '25 (14:00)

Code geel blijft hele dag gelden voor noordelijke provincies

De waarschuwing code geel die het KNMI heeft afgegeven voor gladheid in Friesland, Groningen en Drenthe blijft de hele dag gelden. Het kan daar plaatselijk glad zijn door sneeuwval of door sneeuwresten, aldus het weerinstituut. Ook donderdag geldt voor die provincies code geel, tot 10.00 uur. Volgens het KNMI smelt de sneeuw maar langzaam weg.

12 februari '25 (13:15)

Fietsmerk Cangoo roept bakfietsen terug om kans op framebreuk

Fietsmerk Cangoo roept twee types bakfietsen terug omdat er een kans bestaat dat het frame breekt. Het gaat om de Cangoo Buckle en de Cangoo Noon die zijn verkocht vanaf augustus 2021. Volgens het bedrijf kunnen er bij intensief gebruik haarscheurtjes ontstaan in de las van het achterframe. "Dit kan in uitzonderlijke gevallen tot breuk leiden", waarschuwt het bedrijf. Om hoeveel fietsen het gaat, is nog niet bekend.

12 februari '25 (11:45)

Verkeershinder door sneeuw in noorden: ook morgen code geel

In de noordelijke provincies ondervindt het verkeer hinder van de sneeuw die daar valt. Vervoerder Qbuzz meldt dat er in Groningen en Drenthe geen bussen rijden tot 13.00 uur wegens "de hevige sneeuwval". In het gebied is code geel van kracht en die waarschuwing geldt ook op donderdag.

12 februari '25 (11:09)

Qbuzz stopt met rijden in Groningen en Drenthe vanwege gladheid door sneeuw

Alle bussen in de provincies Groningen en Drenthe zijn gestopt met rijden vanwege extreme gladheid door sneeuwval. Dit duurt waarschijnlijk tot 13.00 uur. Dat meldt Qbuzz.

12 februari '25 ( 6:45)

Rijkswaterstaat: verkeer noorden moet rekening houden met gladheid

Rijkswaterstaat waarschuwt dat het in het noorden glad kan zijn door sneeuwval en bevriezing van natte weggedeelten. Weggebruikers kunnen het beste hun snelheid aanpassen en moeten extra alert zijn, zegt de dienst.