Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add
Banner

Rotterdam onttrekt stroom uit elektrische auto’s in zoektocht naar vermogen

Door Redactie Nationale Transportgids
schedule 8 min
location_on [xx]km
Rotterdam onttrekt stroom uit elektrische auto’s in zoektocht naar vermogen
Het snelgroeiende aantal elektrische auto’s stelt steeds hogere eisen aan de aansluitingen van gebouwen waar deze voertuigen opladen. Ook de gemeente Rotterdam krijgt, als gevolg van de elektrificatie van haar eigen vloot, te maken met piekbelastingen. Elektrische auto’s die zélf elektriciteit terugleveren kunnen dan uitkomst bieden. Dat blijkt uit analyse van de in zes maanden tijd verzamelde data uit het V2x pilotproject van BMW, Rotterdam en TotalEnergies Marketing Nederland. Dit meldt BMW Group Nederland.

V2x staat voor ‘Vehicle to Everything’, ofwel verbindingen tussen het voertuig en andere systemen of voertuigen. Meer specifiek ging het bij deze pilot om V2B, ‘Vehicle to Building’ (ofwel het elektriciteitsnet van deze locatie). Hierbij werd gebruikgemaakt van twee bi-directionele BMW i3 modellen, die hun energie ook kunnen terugleveren.

Niet alleen in het gebruik, maar ook stilstaand kunnen elektrische auto’s een belangrijke schakel zijn in de energietransitie. Zo kan de piekbelasting van een lokaal elektriciteitsnetwerk op bepaalde tijdstippen met bijna een kwart worden verminderd, waardoor er niet of minder hoeft te worden geïnvesteerd in extra aansluitcapaciteit. Vergeleken met een scenario waarin je de aansluiting op een conventionele manier zou moeten verzwaren (lees: meer vermogen afnemen van het elektriciteitsnet), kan daardoor een aanzienlijke kostenverlaging worden bereikt. Bovendien biedt de extra opslagcapaciteit van bi-directionele voertuigen (die kunnen laden én elektriciteit kunnen terugleveren) het potentieel om lokaal opgewekte groene stroom op te slaan.

Elektrische infrastructuur in twee stappen uitgebreid

De pilot speelde zich af op het Kleinpolderplein, de belangrijkste wagenparklocatie van de gemeente Rotterdam, waar elektrische vuilniswagens en ruim 60 gemeenschappelijke, elektrische dienstauto’s dagelijks worden opgeladen. Met name de vuilnisauto’s met hun grote 350 kWh batterij die vaak tegelijkertijd (aan het einde van hun diensten) moeten laden, vereisen relatief kortstondig veel vermogen waar de bestaande aansluitcapaciteit van de gemeente niet op is berekend.

Voor de pilot werd de elektrische infrastructuur in twee stappen uitgebreid om te onderzoeken hoe deze piekbelasting kon worden opgevangen. Ten eerste met een elektrische buffer: een superbatterij van de firma Alfen, bestaande uit tien BMW i3 batterijen waar 400 kWh aan stroom in opgeslagen kan worden. Ten tweede: twee BMW i3 deelauto’s (met bi-directionele functionaliteit) die door het personeel van de gemeente Rotterdam konden worden gebruikt.

Samen met TotalEnergies Marketing Nederland, de beheerder van de laadinfrastructuur van het Kleinpolderplein, werd een slim algoritme ontwikkeld om de extra energie zo effectief mogelijk te benutten. Afhankelijk van de vraag werden de batterijen van de BMW i3 deelauto’s bijvoorbeeld tot een bepaald niveau ontladen, voordat het normale opladen begon om de voertuigen klaar te maken voor hun volgende rit.

Waardevolle resultaten.

“Zelfs met twee elektrische voertuigen met bi-directionele laders van 10 kW in combinatie met de superbatterij bereiken we een aanzienlijke piekreductie, ten opzichte van een beduidend hogere piekvraag van 700 kW op de totale locatie van Kleinpolderplein”, licht Dion van der Heijden, E-Mobility Services Manager bij BMW Group Nederland toe. “Zouden we deze pilot opschalen van de twee BMW i3 deelauto’s naar 66 bi-directionele dienstauto’s, dan zou de piekbelasting met 14 procent dalen. Voeg je daar vervolgens ook een superbatterij aan toe, dan kan een daling tot 23 procent worden bereikt.”

Door: Nationale Transportgids
Afbeelding BMW Group Nederland

11 juli '25 (14:20)

Eerste zelfrijdende bus in Nederland op de openbare weg

Reizigers voor het ritje tussen metrostation Meijersplein/Airport en Rotterdam The Hague Airport kunnen binnenkort in een zelfrijdende bus stappen. Het is volgens het samenwerkingsverband met onder meer de RET, Rotterdam The Hague Airport en gemeente Rotterdam voor het eerst dat een automatisch rijdende bus op de openbare weg rijdt in Nederland.

11 juli '25 (14:20)

Acht lichtgewonden bij botsing tussen trams in Rotterdam

Bij een kop-staartbotsing tussen twee trams in Rotterdam zijn vrijdagochtend acht mensen lichtgewond geraakt. Drie van hen moesten naar het ziekenhuis. Hun verwondingen lijken niet ernstig, zegt een politiewoordvoerder. "Dan moet je denken aan hechtingen."

11 juli '25 (14:20)

Tieman wil lappendeken aan fietsregels voorkomen

Minister Robert Tieman (Infrastructuur) wil niet dat er een "lappendeken" aan fietsregels ontstaat. Daarmee reageert hij op het plan van de gemeente Enschede om fatbikes uit de binnenstad te weren. "We moeten het wel allemaal begrijpbaar houden, niet dat je de grens overgaat van een gemeente en daar ineens andere regels gelden," aldus de BBB-bewindsman.

11 juli '25 (13:07)

Veiliger verkeer rondom basisscholen gemeente Westland door vernieuwde schoolzones

De afgelopen maanden zijn schoolzones rondom basisscholen in de gemeente Westland vernieuwd om de verkeersveiligheid te verbeteren. Dankzij nieuwe, herkenbare markeringen, straatmeubilair en oversteekplaatsen zijn deze zones veiliger en overzichtelijker gemaakt voor kinderen, ouders en automobilisten. Daarover bericht de gemeente Westland.

11 juli '25 (11:30)

Verkeershinder op de A4, een uur file tot einde zomervakantie is mogelijk

Houd rekening met ernstige verkeershinder als je deze zomer naar Amsterdam of Schiphol gaat. De A4 gaat vanaf vrijdagavond 11 juli op de schop en dit duurt tot 20 augustus. Automobilisten moeten in beide rijrichtingen rekening houden met een uur extra reistijd. Dat meldt Omroep West.

11 juli '25 ( 8:32)

Rode Kruis: houd op reis rekening met extreem weer

Het Rode Kruis waarschuwt vakantiegangers die naar het zuiden van Europa gaan zich goed voor te bereiden. Met bosbranden en heel hoge temperaturen ligt een noodsituatie deze zomer op de loer, stelt de organisatie.

11 juli '25 ( 8:32)

Ook Hoogeveen wil verbod op fatbikes in stadscentrum

De gemeenteraad van Hoogeveen heeft donderdagavond voor een plan gestemd om fatbikes uit het stadscentrum te weren. De Drentse gemeente treedt daarmee in de voetsporen van Enschede, waar eerder deze week een vergelijkbare motie werd aangenomen.

11 juli '25 ( 8:32)

Verzekeraars merken forse stijging aantal autodiefstallen

Het aantal autodiefstallen is in de eerste helft van dit jaar flink gestegen. Volgens nieuwe cijfers van de Stichting Verzekeringsbureau Voertuigcriminaliteit (VbV) gaan criminelen steeds geraffineerder te werk. Ook verdwijnen er vaker auto's naar Afrikaanse landen.

11 juli '25 ( 7:58)

Noodlottig ongeval in Eindhoven: auto schept fietsers

Afgelopen nacht is een 19-jarige fietser overleden op de Kanaaldijk-Zuid in Eindhoven. Hij werd daar geschept door een auto. Dat meldt Hart van Nederland.

10 juli '25 (14:07)

Vijf weken geen gemotoriseerd verkeer op Amstelveenseweg

De Amstelveenseweg onder het viaduct van de A10 gaat meer dan vijf weken dicht voor gemotoriseerd verkeer. Deze afsluiting duurt van vrijdagavond 11 juli 2025 (de start van de zomervakantie in Noord-Holland) tot woensdag 20 augustus (wanneer SAIL Amsterdam begint). Fietsers en voetgangers kunnen langs de werkzaamheden. Daarover bericht de gemeente Amsterdam.