Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add
Banner

Rotterdam onttrekt stroom uit elektrische auto’s in zoektocht naar vermogen

Door Redactie Nationale Transportgids
schedule 8 min
location_on [xx]km
Rotterdam onttrekt stroom uit elektrische auto’s in zoektocht naar vermogen
Het snelgroeiende aantal elektrische auto’s stelt steeds hogere eisen aan de aansluitingen van gebouwen waar deze voertuigen opladen. Ook de gemeente Rotterdam krijgt, als gevolg van de elektrificatie van haar eigen vloot, te maken met piekbelastingen. Elektrische auto’s die zélf elektriciteit terugleveren kunnen dan uitkomst bieden. Dat blijkt uit analyse van de in zes maanden tijd verzamelde data uit het V2x pilotproject van BMW, Rotterdam en TotalEnergies Marketing Nederland. Dit meldt BMW Group Nederland.

V2x staat voor ‘Vehicle to Everything’, ofwel verbindingen tussen het voertuig en andere systemen of voertuigen. Meer specifiek ging het bij deze pilot om V2B, ‘Vehicle to Building’ (ofwel het elektriciteitsnet van deze locatie). Hierbij werd gebruikgemaakt van twee bi-directionele BMW i3 modellen, die hun energie ook kunnen terugleveren.

Niet alleen in het gebruik, maar ook stilstaand kunnen elektrische auto’s een belangrijke schakel zijn in de energietransitie. Zo kan de piekbelasting van een lokaal elektriciteitsnetwerk op bepaalde tijdstippen met bijna een kwart worden verminderd, waardoor er niet of minder hoeft te worden geïnvesteerd in extra aansluitcapaciteit. Vergeleken met een scenario waarin je de aansluiting op een conventionele manier zou moeten verzwaren (lees: meer vermogen afnemen van het elektriciteitsnet), kan daardoor een aanzienlijke kostenverlaging worden bereikt. Bovendien biedt de extra opslagcapaciteit van bi-directionele voertuigen (die kunnen laden én elektriciteit kunnen terugleveren) het potentieel om lokaal opgewekte groene stroom op te slaan.

Elektrische infrastructuur in twee stappen uitgebreid

De pilot speelde zich af op het Kleinpolderplein, de belangrijkste wagenparklocatie van de gemeente Rotterdam, waar elektrische vuilniswagens en ruim 60 gemeenschappelijke, elektrische dienstauto’s dagelijks worden opgeladen. Met name de vuilnisauto’s met hun grote 350 kWh batterij die vaak tegelijkertijd (aan het einde van hun diensten) moeten laden, vereisen relatief kortstondig veel vermogen waar de bestaande aansluitcapaciteit van de gemeente niet op is berekend.

Voor de pilot werd de elektrische infrastructuur in twee stappen uitgebreid om te onderzoeken hoe deze piekbelasting kon worden opgevangen. Ten eerste met een elektrische buffer: een superbatterij van de firma Alfen, bestaande uit tien BMW i3 batterijen waar 400 kWh aan stroom in opgeslagen kan worden. Ten tweede: twee BMW i3 deelauto’s (met bi-directionele functionaliteit) die door het personeel van de gemeente Rotterdam konden worden gebruikt.

Samen met TotalEnergies Marketing Nederland, de beheerder van de laadinfrastructuur van het Kleinpolderplein, werd een slim algoritme ontwikkeld om de extra energie zo effectief mogelijk te benutten. Afhankelijk van de vraag werden de batterijen van de BMW i3 deelauto’s bijvoorbeeld tot een bepaald niveau ontladen, voordat het normale opladen begon om de voertuigen klaar te maken voor hun volgende rit.

Waardevolle resultaten.

“Zelfs met twee elektrische voertuigen met bi-directionele laders van 10 kW in combinatie met de superbatterij bereiken we een aanzienlijke piekreductie, ten opzichte van een beduidend hogere piekvraag van 700 kW op de totale locatie van Kleinpolderplein”, licht Dion van der Heijden, E-Mobility Services Manager bij BMW Group Nederland toe. “Zouden we deze pilot opschalen van de twee BMW i3 deelauto’s naar 66 bi-directionele dienstauto’s, dan zou de piekbelasting met 14 procent dalen. Voeg je daar vervolgens ook een superbatterij aan toe, dan kan een daling tot 23 procent worden bereikt.”

Door: Nationale Transportgids
Afbeelding BMW Group Nederland

21 juni '24 (13:30)

Veiligheid openbaar vervoer wordt 'speerpunt' voor PVV-staatssecretaris Jansen

De aanpak van agressie en geweld in treinen en bussen wordt "100 procent zeker een van de speerpunten" voor aanstaand staatssecretaris Chris Jansen (Openbaar Vervoer en Milieu). Dat zegt de PVV'er tijdens een hoorzitting waarin de Tweede Kamer kennis kan maken met aspirant-bewindslieden.

21 juni '24 (13:15)

Afgesloten rijstrook op brug A7 richting Amsterdam gaat weer open

Een afgesloten rijstrook op de brug in de A7 bij Purmerend gaat zaterdagochtend weer open, meldt Rijkswaterstaat. Er wordt gewerkt aan het versterken van de brug en dat heeft de afgelopen tijd geleid tot veel vertraging voor het verkeer.

21 juni '24 ( 9:30)

Scooterrijdster bij botsing in Vught omgekomen

Een 33-jarige vrouw uit Den Bosch is om het leven gekomen door een botsing in Vught. De vrouw reed op een scooter en kwam donderdag rond 22.00 uur op de Boxtelseweg in botsing met een auto, meldt de politie.

21 juni '24 ( 6:15)

Concert Taylor Swift in Amsterdam: pendelbussen in trek

Busbedrijf FlixBus ziet in aanloop naar het concert van Taylor Swift in de Amsterdamse Johan Cruijff ArenA een klein "Taylor Swift-effect", met een toename van 8 tot 13 procent in het aantal boekingen rond de concertdagen vergeleken met een normale periode. Ook de Twentse busvervoerder Brookhuis merkt dat er veel vraag is naar vervoer van en naar Amsterdam. Het busbedrijf brengt van 4 tot en met 6 juli ruim tweehonderd Taylor Swift-fans van en naar het concert van de popster. Er zijn nog maar enkele plaatsen vrij, laat het bedrijf donderdag weten.

20 juni '24 (12:00)

Pinkpop sluit deel van parkeerterrein af na vele regen

Omdat het de afgelopen tijd zoveel heeft geregend, heeft de organisatie van Pinkpop besloten om een deel van het parkeerterrein af te sluiten. Er is teveel regen gevallen om op het P5-weekendgedeelte te parkeren, zegt de festivalorganisatie.

20 juni '24 ( 8:15)

Busverkeer Qbuzz weer opgestart na storing

Het busverkeer bij Qbuzz wordt weer opgestart, meldt de vervoerder op X. Eerder donderdagochtend werd gemeld dat er geen bussen reden als gevolg van een storing in de communicatiesystemen.

20 juni '24 ( 8:15)

Ook in andere Europese landen minder elektrische auto's verkocht

De autoverkoop pakte vorige maand niet alleen in Nederland lager uit. Ook in andere landen in Europa zakten de verkopen van nieuwe personenwagens terug na een opleving in de maand ervoor, komt naar voren uit maandcijfers van de Europese autobrancheorganisatie ACEA. Met name bij elektrische auto's was sprake van stevige minnen.

19 juni '24 (14:15)

1,45 euro voor ritje door nieuwe Blankenburgtunnel

Een ritje door de nieuwe Blankenburgverbinding, de tunnel tussen de A15 en de A20 in Zuid-Holland die eind dit jaar opengaat, kost een automobilist 1,45 euro per keer. Voor zware voertuigen zoals vrachtwagens wordt het tarief 8,70 euro. Dat maakte de RDW bekend op de dag dat de camera's werden opgehangen die nodig zijn voor de tolheffing.

19 juni '24 (12:30)

Bestuurder zware elektrische bus mag jaar langer met B-rijbewijs rijden

Bestuurders van zware elektrische bestelbussen mogen een jaar langer doorrijden met een B-rijbewijs, meldt demissionair minister Mark Harbers (Infrastructuur). Vanaf 1 juli zouden zij een C-rijbewijs voor vrachtwagens nodig hebben, maar Harbers wil de huidige gedoogsituatie met een jaar verlengen. Daarna komt Brussel waarschijnlijk met toereikende wetgeving voor de zwaardere voertuigen. Het gaat alleen om bestuurders die vóór 1 oktober vorig jaar een zware bestelbus hebben gekocht.

19 juni '24 (11:15)

Rollerbank voor controle fatbikes bij alle politie-eenheden

Alle politie-eenheden in Nederland beschikken nu over een rollerbank om te controleren of fatbikes, elektrische fietsen en speedpedelecs harder kunnen dan is toegestaan. Het was de bedoeling dat de testapparaten al in april voor alle bijna 250 eenheden beschikbaar zouden zijn, maar dat plan liep vertraging op.