Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add

Rotterdam onttrekt stroom uit elektrische auto’s in zoektocht naar vermogen

Door Redactie Nationale Transportgids
schedule 8 min
Rotterdam onttrekt stroom uit elektrische auto’s in zoektocht naar vermogen
Het snelgroeiende aantal elektrische auto’s stelt steeds hogere eisen aan de aansluitingen van gebouwen waar deze voertuigen opladen. Ook de gemeente Rotterdam krijgt, als gevolg van de elektrificatie van haar eigen vloot, te maken met piekbelastingen. Elektrische auto’s die zélf elektriciteit terugleveren kunnen dan uitkomst bieden. Dat blijkt uit analyse van de in zes maanden tijd verzamelde data uit het V2x pilotproject van BMW, Rotterdam en TotalEnergies Marketing Nederland. Dit meldt BMW Group Nederland.

V2x staat voor ‘Vehicle to Everything’, ofwel verbindingen tussen het voertuig en andere systemen of voertuigen. Meer specifiek ging het bij deze pilot om V2B, ‘Vehicle to Building’ (ofwel het elektriciteitsnet van deze locatie). Hierbij werd gebruikgemaakt van twee bi-directionele BMW i3 modellen, die hun energie ook kunnen terugleveren.

Niet alleen in het gebruik, maar ook stilstaand kunnen elektrische auto’s een belangrijke schakel zijn in de energietransitie. Zo kan de piekbelasting van een lokaal elektriciteitsnetwerk op bepaalde tijdstippen met bijna een kwart worden verminderd, waardoor er niet of minder hoeft te worden geïnvesteerd in extra aansluitcapaciteit. Vergeleken met een scenario waarin je de aansluiting op een conventionele manier zou moeten verzwaren (lees: meer vermogen afnemen van het elektriciteitsnet), kan daardoor een aanzienlijke kostenverlaging worden bereikt. Bovendien biedt de extra opslagcapaciteit van bi-directionele voertuigen (die kunnen laden én elektriciteit kunnen terugleveren) het potentieel om lokaal opgewekte groene stroom op te slaan.

Elektrische infrastructuur in twee stappen uitgebreid

De pilot speelde zich af op het Kleinpolderplein, de belangrijkste wagenparklocatie van de gemeente Rotterdam, waar elektrische vuilniswagens en ruim 60 gemeenschappelijke, elektrische dienstauto’s dagelijks worden opgeladen. Met name de vuilnisauto’s met hun grote 350 kWh batterij die vaak tegelijkertijd (aan het einde van hun diensten) moeten laden, vereisen relatief kortstondig veel vermogen waar de bestaande aansluitcapaciteit van de gemeente niet op is berekend.

Voor de pilot werd de elektrische infrastructuur in twee stappen uitgebreid om te onderzoeken hoe deze piekbelasting kon worden opgevangen. Ten eerste met een elektrische buffer: een superbatterij van de firma Alfen, bestaande uit tien BMW i3 batterijen waar 400 kWh aan stroom in opgeslagen kan worden. Ten tweede: twee BMW i3 deelauto’s (met bi-directionele functionaliteit) die door het personeel van de gemeente Rotterdam konden worden gebruikt.

Samen met TotalEnergies Marketing Nederland, de beheerder van de laadinfrastructuur van het Kleinpolderplein, werd een slim algoritme ontwikkeld om de extra energie zo effectief mogelijk te benutten. Afhankelijk van de vraag werden de batterijen van de BMW i3 deelauto’s bijvoorbeeld tot een bepaald niveau ontladen, voordat het normale opladen begon om de voertuigen klaar te maken voor hun volgende rit.

Waardevolle resultaten.

“Zelfs met twee elektrische voertuigen met bi-directionele laders van 10 kW in combinatie met de superbatterij bereiken we een aanzienlijke piekreductie, ten opzichte van een beduidend hogere piekvraag van 700 kW op de totale locatie van Kleinpolderplein”, licht Dion van der Heijden, E-Mobility Services Manager bij BMW Group Nederland toe. “Zouden we deze pilot opschalen van de twee BMW i3 deelauto’s naar 66 bi-directionele dienstauto’s, dan zou de piekbelasting met 14 procent dalen. Voeg je daar vervolgens ook een superbatterij aan toe, dan kan een daling tot 23 procent worden bereikt.”

Door: Nationale Transportgids
Afbeelding BMW Group Nederland

07 december '22 (13:30)

Vakbonden teleurgesteld over nieuw loonbod werkgevers streekvervoer

Vakbonden hebben teleurgesteld gereageerd op het nieuwste loonbod van werkgevers in het streekvervoer. Dat dienden de vervoersbedrijven die regionaal treinen en bussen laten rijden woensdag op de valreep in, vlak voordat er een ultimatum van FNV, CNV en VVMC verstreek. Eerder lieten vakbondsbestuurders doorschemeren dat er mogelijk stakingen zouden komen. Nu willen ze eerst in beraad over de vervolgstappen.

06 december '22 (14:30)

In december gratis tijdschriften en boeken lezen bij Arriva

Bij Arriva kunnen reizigers gedurende de hele maand december in de trein, in de bus of op de halte gratis circa honderd tijdschriften lezen. Ook kunnen ze kiezen uit een groot aantal luisterboeken. Dit dankzij een samenwerking van de vervoerder met de app Wait. Dit meldt Arriva.

01 december '22 ( 9:20)

Nieuwe stap op weg naar nieuwe vervoerders voor Utrechts OV na 2025

De provincie Utrecht gaat op zoek naar twee nieuwe vervoerders die in de periode 2025 tot 2035 al het openbaar vervoer in de provincie gaan regelen. In het zogenoemde ‘ontwerpprogramma van eisen’ staat aan welke voorwaarden de nieuwe vervoerders moeten voldoen. Dan kun je denken aan kwalitatief goed OV dat zich snel kan aanpassen aan reizigersbehoeftes, meer bussen zonder schadelijke uitstoot en een betere toegankelijkheid voor minder valide reizigers. Dit meldt de provincie Utrecht.

30 november '22 (11:23)

Motief man die meer dan 250 auto- en scooterbanden lekprikte blijft onbekend

Voor het lekprikken van meer dan 250 auto- en scooterbanden in de regio Rotterdam moet een 34-jarige man nog minstens 14 dagen achter de tralies blijven. Hij zit al sinds vrijdag vast. Dit meldt de Telegraaf.

29 november '22 (12:58)

971 boetes voor afleiding in het verkeer tijdens extra controles

Afleiding in de auto is een belangrijke oorzaak van verkeersongevallen. Daarom werd hier vorige week in Noord-Holland extra op gecontroleerd door Team Verkeer en verschillende basisteams. Hierbij werd ook twee dagen een touringcar ingezet. Dit meldt de politie.

29 november '22 ( 9:15)

De Binnenring in Amsterdam wordt een doorgaande fiets- en ov-straat

De Binnenring in Amsterdam is meer dan zeven kilometer lang. Deze loopt van de Czaar Peterstraat via de Sarphatistraat, Weteringschans en Marnixstraat tot het Haarlemmerplein. Op deze route komt meer ruimte voor fietsers, openbaar vervoer en groen. Het wordt een doorgaande fiets- en ov-straat. Dat meldt de gemeente Amsterdam.

29 november '22 ( 9:11)

Binnenkort werkzaamheden aan de Polderdreef in Lelystad

Bij de Polderdreef in Lelystad is aannemer KWS Infra B.V. vorige week begonnen met de voorbereidende werkzaamheden voor een nieuw fietspad. Ook wordt aan de dreef zelf gewerkt. De ‘echte’ werkzaamheden aan de Polderdreef starten in december. Dit meldt de gemeente Lelystad.

29 november '22 ( 8:38)

Ruim 20 procent meer omzet auto- en motorbranche

De auto-en motorbranche heeft in het derde kwartaal van 2022 20,5 procent meer omzet behaald dan in hetzelfde kwartaal een jaar eerder. Hiermee is een inhaalslag gemaakt na tekorten aan onderdelen in eerdere perioden. Het personeelstekort was aan het begin van het vierde kwartaal lager dan een kwartaal eerder. De toename van de omzet werd met name bepaald door prijsstijgingen. Dit meldt het CBS.

22 november '22 (14:22)

Kabinet investeert in meer waterstoftankstations

Het kabinet wil vaart maken met vrachtwagens en ander zwaar verkeer op waterstof. Dat schrijft staatssecretaris Heijnen (Infrastructuur en Waterstaat) vandaag aan de Tweede Kamer. Zij stelt daartoe een subsidieregeling in voor meer waterstoftankstations, met bijbehorende vrachtwagens. In eerste instantie trekt ze hier 22 miljoen euro voor uit. Dit meldt Rijksoverheid.

22 november '22 (12:58)

Betere doorstroming Algeracorridor op komst

Groen licht voor een pakket maatregelen om de doorstroming van het verkeer op de drukke Algeracorridor langs de gemeenten Rotterdam, Capelle aan den IJssel, Krimpen aan den IJssel en Krimpenerwaard te verbeteren. Dit meldt de gemeente Capelle aan den IJssel.