Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add
Banner

BOVAG: 'Te weinig focus op ondernemers bij aanpakken energiecrisis'

Door Redactie Nationale Transportgids
schedule 8 min
location_on [xx]km
De aandacht van het kabinet bij het aanpakken van de energie- en inflatiecrisis is te eenzijdig gericht op de burger. De ondernemer, met name het mkb, komt er bekaaid vanaf. Gerichte maatregelen om de hoge energielasten voor mkb'ers te dempen en/of gerichte steun voor energie-intensieve sectoren zijn (nog) niet beschikbaar. Terwijl de verhoging van een aantal ondernemersbelastingen er stevig inhakt. Dat is de conclusie van BOVAG na een eerste snelle analyse van de Prinsjesdag-stukken, meldt BOVAG.

Een paar lichtpuntjes volgens BOVAG: de opslag Duurzame energie (ODE) wordt afgeschaft, er komt een lichte verhoging van de belastingvrije ruimte in de werkkostenregeling en het kabinet zegt het bedrijfsleven tegemoet te willen komen in de hoge energierekening. Maar hoe is nog niet duidelijk.

In het coalitieakkoord werd het mkb nog een hart onder de riem gestoken: "Het groei- en innovatief vermogen van MKB-ondernemers en bedrijven wordt versterkt en ondernemerschap wordt gestimuleerd'. Daar is echter weinig van terug te zien", stelt Han ten Broeke, algemeen voorzitter van BOVAG. "De mogelijkheden om te innoveren en te investeren in verduurzaming worden momenteel ernstig belemmerd door de forse lastenverhoging enerzijds en de hoge energielasten anderzijds. En het blijkt dat het kabinet daar helaas erg weinig oog voor heeft. Dit kortetermijndenken is schadelijk voor de BV Nederland, voor de mkb-ondernemer en voor de vergroeningsambities van de overheid. Wij blijven de komende dagen en weken bij het kabinet hameren op aanpak van de gestegen energielasten voor de ondernemers. Ook ondernemers moeten hierin tegemoetgekomen worden."

Pijnlijke maatregelen

Een pijnlijke maatregel voor het bedrijfsleven is dat ondernemers al vanaf een lager winstbedrag méér vennootschapsbelasting moeten gaan betalen vanaf 1 januari 2023. De grens van de eerste 'lage' schijf wordt teruggeschroefd naar 200.000 euro (was 395.000 euro) tegen een verhoogd tarief van 19 procent (was 15 procent). Bij een 'winst' tot 400.000 euro betekent dit voor een ondernemer een extra last van 21.000 euro per jaar. Daar komt bij dat in de inkomstenbelasting het tarief in box 3 van 31 procent naar 34 procent gaat en dat voor DGA’s de doelmatigheidsmarge wordt afgeschaft, waardoor zij meer belasting moeten betalen. 

Arbeidskrapte

Ten aanzien van de problematiek van de arbeidsmarktkrapte voorzien de Prinsjesdag-plannen nog niet in oplossingen. Tegenover de verhoging van het minimumloon met 10 procent staan geen plannen om middels arbeidsduurverlenging of anderszins de krapte aan te pakken.

Energielasten

Er zijn signalen dat het kabinet op korte termijn het bedrijfsleven tegemoet wil komen door de huidige energielasten te dempen. Maar een concrete uitwerking ontbreekt nog.  Wat daarbij enigszins helpt is dat de opslag duurzame energie (ODE) versneld, al vanaf 2023 wordt afgeschaft. Daar pleit BOVAG al langere tijd voor. Bovendien wordt de voorgenomen verhoging van de energiebelasting op gas met een jaar uitgesteld. 

Voorlopig is er nog geen steun voor een grote groep mkb-bedrijven met hoge energierekeningen, die nu wél hun lasten zien stijgen met het gepresenteerde Prinsjesdag-plan.

Het prijsplafond in combinatie met het gemiddelde verbruik van 1.200 m3 aardgas en 2.400 kWh elektriciteit biedt slechts een hele kleine groep BOVAG-leden soelaas. Het kabinet geeft aan iets te willen doen om energie-intensieve mkb'ers te helpen, maar worstelt nog met de haalbaarheid en uitvoerbaarheid van een regeling. BOVAG heeft samen met andere MKB-branches wekelijks overleg met MKB Nederland en VNO-NCW om de vinger aan de pols te houden en concrete casussen en oplossingen aan te leveren. 

Door: Nationale Transportgids

23 oktober '24 ( 8:15)

Opsporingsbericht bij Belgische snelwegen na ontvoering baby

De Belgische autoriteiten roepen via digitale informatieborden bij snelwegen op uit te kijken naar een auto waarmee een baby zou zijn ontvoerd. De pas enkele weken oude Santiago verdween uit een ziekenhuis en heeft volgens Belgische media constante zorg nodig, anders komt zijn leven in gevaar. Het is uitzonderlijk dat de autoriteiten via informatieborden om aandacht vragen. Dat is volgens omroep VRT nog maar twee keer gebeurd.

22 oktober '24 (13:45)

Veertien gemeenten gaan door met invoering uitstootvrije zones

De veertien gemeenten die per 1 januari 2025 uitstootvrije zones willen invoeren, laten zich niet weerhouden door een meerderheid in de Tweede Kamer die uitstel wil. Ze geven aan dat ze doorgaan met de voorbereidingen voor zogeheten zero-emissiezones in hun stad, zeggen ze in een gezamenlijke verklaring. "We voelen ons daarin gesteund door alle reacties uit het bedrijfsleven."

22 oktober '24 (13:15)

Export elektrische auto's uit China naar EU piekt kort voor importheffing

China heeft de afgelopen maand meer dan 60.000 elektrische voertuigen naar de Europese Unie verscheept, een stijging van 61 procent ten opzichte van vorig jaar. Eind deze maand worden de extra importheffingen van kracht die de Europese Commissie op Chinese elektrische auto's wil toepassen.

22 oktober '24 ( 9:45)

Kamer wil vieze bedrijfswagen toch blijven toelaten in binnenstad

De Tweede Kamer wil dat vrachtauto's en bestelbusjes met uitlaatgassen voorlopig toch de binnenstad in mogen. Sommige gemeenten willen die vanaf 1 januari stap voor stap gaan weren, maar er tekent zich een Kamermeerderheid af die dat wil voorkomen.

22 oktober '24 ( 6:15)

Aanhoudende daling verkopen elektrische auto's in Europa

De verkoop van volledig elektrische auto's in Europa is in de eerste negen maanden van dit jaar met 5,8 procent gedaald, meldde de Europese autobrancheorganisatie ACEA. De totale autoverkopen namen in die periode wel toe, met 0,6 procent tot 8 miljoen stuks.

21 oktober '24 (19:15)

Londen erkent fout bij te hoge boetes Nederlandse transporteurs

Nederlandse vrachtwagenchauffeurs zijn een stap verder in hun poging om geld terug te krijgen voor te hoge boetes in Londen. De vervoersautoriteit van de Engelse hoofdstad heeft toegegeven dat uitgedeelde boetes voor het rijden in lage-emissiezones te hoog waren en wil de Nederlandse transporteurs tegemoetkomen. De vertegenwoordigende organisatie Transport in Nood wil daar echter niet zomaar genoegen mee nemen. De Engelse Hoge Raad moet uitkomst bieden.

21 oktober '24 ( 8:30)

Ebusco stapt naar de rechter om betaling 45 bussen

Ebusco stapt naar de rechter om de betaling van 45 bussen. Een niet nader genoemde klant van de Brabantse fabrikant van elektrische bussen wil de order annuleren, maar de bussen zijn al gemaakt en het grootste deel is klaar om geleverd te worden. Het geplaagde bedrijf uit Deurne kampt al langer met leveringsproblemen.

20 oktober '24 (14:15)

Nog twee dagen drukte in de spits bij knooppunt Ridderkerk

Rijkswaterstaat verwacht dat het nog twee dagen heel druk zal zijn bij het knooppunt Ridderkerk, vooral in de ochtend- en avondspits. Wie maandag of dinsdag daar moet zijn, kan beter thuiswerken, een andere manier van reizen gebruiken of buiten de spits rijden, zegt Rijkswaterstaat.

18 oktober '24 (13:15)

Banden alle politieauto's bureau IJsselstein lekgestoken

De banden van alle geparkeerde politieauto's bij een politiebureau in het Utrechtse IJsselstein zijn in de nacht van zondag op maandag lekgestoken. Daardoor kon de politie van IJsselstein twee uur lang niet met een auto naar spoedmeldingen. Agenten vanuit Nieuwegein moesten die meldingen overnemen. Dinsdag is een 33-jarige man uit Utrecht in zijn woning aangehouden als verdachte, meldt de politie.

18 oktober '24 ( 8:53)

Concessie Achterhoek en Rivierenland gegund aan Arriva

De komende jaren (maximaal zeventien jaar) mag Arriva in de Achterhoek en Rivierenland blijven rijden met treinen en bussen. Dinsdag 15 oktober 2024 maakte de provincie Gelderland bekend dat het ov-contract in dit concessiegebied, met een waarde van meer dan twee miljard euro, aan Arriva is gegund. Dat meldt Arriva.