Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add
Banner

Europese auto-industrie hard getroffen door tekort aan chips

Door Redactie Nationale Transportgids
schedule 7 min
location_on [xx]km
Europese auto-industrie hard getroffen door tekort aan chips
Geen sector is zo hard getroffen door het tekort aan chips als de auto-industrie. Wereldwijd zijn hierdoor ongeveer 18 miljoen voertuigen minder geproduceerd. Vooral de Europese automakers krijgen harde klappen. De halfgeleidercrisis kost de auto-industrie in Europa ongeveer 100 miljard in 2021 en 2022. Dat stelt kredietverzekeraar Allianz Trade.

De auto-industrie heeft de problemen voor een deel zelf over zich afgeroepen, stelt de kredietverzekeraar. “Om de corona-klap op te vangen, voerden autofabrikanten forse bezuinigingen door. Onder meer door voorraden en bestellingen van halfgeleiders te minimaliseren. Met als gevolg dat chipfabrikanten hun heil elders zochten en de productie afstemden op sterke markten zoals die van computers en datacenters. Toen de automarkt weer aantrok, bleek er nog maar een beperkte hoeveelheid chips beschikbaar voor de auto-industrie”, zo stelt Johan Geeroms, Director Risk Underwriting Benelux van Allianz Trade.

Aanhoudende lockdowns 

De voertuigproductie daalde in Europa tot een ongekend laag niveau van 13 miljoen voertuigen. Na tekenen van herstel eind 2021/begin 2022 werd de productie opnieuw afgeremd. Dit keer door toeleveringsproblemen vanwege aanhoudende lockdowns in China en de Russische aanval op Oekraïne.

Historisch lage voorraadniveaus 

Geeroms: “Volgens onze berekeningen heeft het chiptekort in 2021 en 2022 in Europa bijna 100 miljard euro aan toegevoegde waarde gekost. Positief is dat historisch lage voorraadniveaus bij retailers lijken te wijzen op een groot opwaarts potentieel van de automobielsector.” Al voegt Geeroms er direct aan toe dat de toelevering van chips in Europa nog lange tijd een onzekere factor blijven.

Eerder dit jaar besloot de Europese Commissie om tientallen miljarden te reserveren om de eigen chipindustrie te stimuleren. “Europa moet niet denken dat het binnen vijf of tien jaar zelf genoeg chips kan produceren om volledig aan de eigen vraag te voldoen. Beter is het om de Europese steun te richten op haalbare doelstellingen. Dan moet je kijken naar producten waarvoor Europa zelf zowel een grote productie- als eindmarkt is. De auto-industrie is daarvan een prima voorbeeld. Daar zou de eigen chipproductie zich op moeten richten.” Volgens Geeroms is het ook raadzaam om joint ventures aan te gaan met grote mondiale chipmakers.

Drie ontwikkelingen 

Dat de toepassing van semiconductors in auto’s alleen maar verder toeneemt, staat buiten kijf. De kredietverzekeraar noemt hiervoor drie ontwikkelingen:

- Connectiviteit: chips die zorgen voor verbinding met het netwerk van de fabrikant, de telefoons van bestuurders (bluetooth), etc.

- Veiligheid: bewegingssensoren, dodehoekdetectie, etc.

- Elektrificatie: elektrische auto's hebben twee keer zoveel halfgeleiders als auto's met een verbrandingsmotor.

Geeroms tot slot: “Als we de waarde van alle chips in een auto bij elkaar optellen komen we uit op gemiddeld ruim 600 euro, wereldwijd gezien. Daarmee is die waarde de afgelopen 10 jaar meer dan verdubbeld. Die trend zet alleen maar verder door.”

Door: Nationale Transportgids 

23 oktober '24 ( 8:15)

Opsporingsbericht bij Belgische snelwegen na ontvoering baby

De Belgische autoriteiten roepen via digitale informatieborden bij snelwegen op uit te kijken naar een auto waarmee een baby zou zijn ontvoerd. De pas enkele weken oude Santiago verdween uit een ziekenhuis en heeft volgens Belgische media constante zorg nodig, anders komt zijn leven in gevaar. Het is uitzonderlijk dat de autoriteiten via informatieborden om aandacht vragen. Dat is volgens omroep VRT nog maar twee keer gebeurd.

22 oktober '24 (13:45)

Veertien gemeenten gaan door met invoering uitstootvrije zones

De veertien gemeenten die per 1 januari 2025 uitstootvrije zones willen invoeren, laten zich niet weerhouden door een meerderheid in de Tweede Kamer die uitstel wil. Ze geven aan dat ze doorgaan met de voorbereidingen voor zogeheten zero-emissiezones in hun stad, zeggen ze in een gezamenlijke verklaring. "We voelen ons daarin gesteund door alle reacties uit het bedrijfsleven."

22 oktober '24 (13:15)

Export elektrische auto's uit China naar EU piekt kort voor importheffing

China heeft de afgelopen maand meer dan 60.000 elektrische voertuigen naar de Europese Unie verscheept, een stijging van 61 procent ten opzichte van vorig jaar. Eind deze maand worden de extra importheffingen van kracht die de Europese Commissie op Chinese elektrische auto's wil toepassen.

22 oktober '24 ( 9:45)

Kamer wil vieze bedrijfswagen toch blijven toelaten in binnenstad

De Tweede Kamer wil dat vrachtauto's en bestelbusjes met uitlaatgassen voorlopig toch de binnenstad in mogen. Sommige gemeenten willen die vanaf 1 januari stap voor stap gaan weren, maar er tekent zich een Kamermeerderheid af die dat wil voorkomen.

22 oktober '24 ( 6:15)

Aanhoudende daling verkopen elektrische auto's in Europa

De verkoop van volledig elektrische auto's in Europa is in de eerste negen maanden van dit jaar met 5,8 procent gedaald, meldde de Europese autobrancheorganisatie ACEA. De totale autoverkopen namen in die periode wel toe, met 0,6 procent tot 8 miljoen stuks.

21 oktober '24 (19:15)

Londen erkent fout bij te hoge boetes Nederlandse transporteurs

Nederlandse vrachtwagenchauffeurs zijn een stap verder in hun poging om geld terug te krijgen voor te hoge boetes in Londen. De vervoersautoriteit van de Engelse hoofdstad heeft toegegeven dat uitgedeelde boetes voor het rijden in lage-emissiezones te hoog waren en wil de Nederlandse transporteurs tegemoetkomen. De vertegenwoordigende organisatie Transport in Nood wil daar echter niet zomaar genoegen mee nemen. De Engelse Hoge Raad moet uitkomst bieden.

21 oktober '24 ( 8:30)

Ebusco stapt naar de rechter om betaling 45 bussen

Ebusco stapt naar de rechter om de betaling van 45 bussen. Een niet nader genoemde klant van de Brabantse fabrikant van elektrische bussen wil de order annuleren, maar de bussen zijn al gemaakt en het grootste deel is klaar om geleverd te worden. Het geplaagde bedrijf uit Deurne kampt al langer met leveringsproblemen.

20 oktober '24 (14:15)

Nog twee dagen drukte in de spits bij knooppunt Ridderkerk

Rijkswaterstaat verwacht dat het nog twee dagen heel druk zal zijn bij het knooppunt Ridderkerk, vooral in de ochtend- en avondspits. Wie maandag of dinsdag daar moet zijn, kan beter thuiswerken, een andere manier van reizen gebruiken of buiten de spits rijden, zegt Rijkswaterstaat.

18 oktober '24 (13:15)

Banden alle politieauto's bureau IJsselstein lekgestoken

De banden van alle geparkeerde politieauto's bij een politiebureau in het Utrechtse IJsselstein zijn in de nacht van zondag op maandag lekgestoken. Daardoor kon de politie van IJsselstein twee uur lang niet met een auto naar spoedmeldingen. Agenten vanuit Nieuwegein moesten die meldingen overnemen. Dinsdag is een 33-jarige man uit Utrecht in zijn woning aangehouden als verdachte, meldt de politie.

18 oktober '24 ( 8:53)

Concessie Achterhoek en Rivierenland gegund aan Arriva

De komende jaren (maximaal zeventien jaar) mag Arriva in de Achterhoek en Rivierenland blijven rijden met treinen en bussen. Dinsdag 15 oktober 2024 maakte de provincie Gelderland bekend dat het ov-contract in dit concessiegebied, met een waarde van meer dan twee miljard euro, aan Arriva is gegund. Dat meldt Arriva.