Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add
Banner

Meer aanvragen subsidie elektrische trucks dan er geld beschikbaar is

Door Redactie Nationale Transportgids
schedule 5 min
location_on [xx]km
Meer aanvragen subsidie elektrische trucks dan er geld beschikbaar is
Ondernemers hebben binnen een dag drie keer meer subsidies aangevraagd voor elektrische vrachtwagens dan er geld beschikbaar is. Dat meldt de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) dat vanaf maandag subsidieaanvragen accepteerde. Met de beschikbare subsidies kan volgens de RVO het aantal volledig elektrische vrachtwagens in Nederland verdubbelen.

Daar rijden er nu ruim tweehonderd van rond in Nederland, de 13,5 miljoen euro die via de subsidies beschikbaar was is goed voor nog eens ongeveer tweehonderd ‘schone’ vrachtwagens. Volgens de RVO is de ambitie dat in Nederland in 2025 minimaal duizend vrachtwagens uitstootvrij rijden, in 2040 moet dat voor alle vrachtwagens gelden. In Nederland rijden nu in totaal 160.000 trucks.

Nu er meer aanvragen binnen zijn dan dat er geld beschikbaar is, wordt via loting bepaald wie de subsidie krijgt. Eerst wordt nog gekeken of de aanvragen die zijn ingediend juist zijn.

Aanvragen

Het doel van de subsidies is om de overstap naar het rijden van een elektrische vrachtwagen makkelijker te maken. "Het aantal binnengekomen aanvragen is hoger dan verwacht", meldt de RVO. "Het duidt erop dat de markt er klaar voor lijkt te zijn, en Nederland de in het klimaatakkoord gestelde doelen voor schone vrachtwagens kan halen."

Volgens staatssecretaris Vivianne Heijnen van Infrastructuur en Waterstaat toont het grote aantal aanvragen aan dat "bedrijven er klaar voor zijn" en ze noemt dat fantastisch nieuws. "Het elektrificeren van het wagenpark kan een belangrijke bijdrage leveren aan onze klimaatdoelen."

Toekomst

Branchevereniging voor fabrikanten en importeurs van onder meer auto's en vrachtwagens RAI Vereniging is blij met de grote belangstelling. Dat geeft ook aan dat er te weinig geld beschikbaar is voor elektrificatie van het Nederlandse wagenpark. Dat zou veel meer moeten zijn voor een "effectieve overgang naar zero-emissie goederenvervoer".

RAI Vereniging wijst erop dat de komende jaren de nodige binnensteden vrachtwagens en bestelbussen met een verbrandingsmotor gaan weigeren. De kosten voor een elektrische variant liggen volgens de branchevereniging drie keer zo hoog.

Heijnen laat weten dat ze gaat kijken hoe ze in de "nabije toekomst meer ambitieuze ondernemers kan ondersteunen bij de overstap naar een schone vrachtwagen".

Door: ANP

26 juli '24 ( 8:24)

29 augustus 2024: verkeers- en mobiliteitsbeurs voor 55-plussers in Naaldwijk

Donderdag 29 augustus 2024 (13.30-16.30 uur) organiseert de gemeente Westland samen met Koop & Co voor het eerst een grote verkeers- en mobiliteitsbeurs. Deze beurs in het World Horti Center in Naaldwijk is bedoeld voor mensen van 55 jaar en ouder. Daarover bericht de gemeente Westland.

26 juli '24 ( 6:00)

Zuidelijke A4 en Heinenoordtunnel wekenlang dicht

De Heinenoordtunnel tussen Rotterdam en het zuidwesten van het land is de komende weken dicht. Ook de A4 tussen de knooppunten Zoomland en Sabina is ruim een week afgesloten. In de tunnel en op de weg vinden gelijktijdig werkzaamheden plaats.

25 juli '24 (17:30)

120 auto's uit parkeergarage Nieuwegein gehaald: meer dan verwacht

In de afgelopen week zijn 120 auto's uit een deels ingestorte parkeergarage bij het St. Antonius Ziekenhuis in Nieuwegein gehaald. Dat zijn er meer dan vooraf was verwacht. Enkele auto's zijn nog binnen, het is nog niet gelukt om die veilig naar buiten te krijgen.

25 juli '24 (13:45)

Olympische Spelen: busvervoerders voorbereid op files

Verschillende busvervoerders in Nederland brengen de komende twee weken mensen naar Parijs waar vrijdag de Olympische Spelen beginnen. Er is vraag naar de busritten, maar van een stormloop zoals tijdens de halve finale van het EK-voetbal is geen sprake, blijkt uit een korte rondgang van het ANP. De busmaatschappijen die naar Parijs rijden, zijn voorbereid op de verwachte drukte rond de Franse hoofdstad.

25 juli '24 (12:00)

Chauffeurs zomerpendelbussen gaan beter om met tachograaf

Nog lang niet alle chauffeurs van zomerpendelbussen maken op de juiste manier gebruik van de tachograaf, waarmee rij- en rusttijden, de snelheid en de afgelegde afstand moeten worden bijgehouden. Toch ziet de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) een flinke verbetering in de bediening van het apparaat.

25 juli '24 ( 8:45)

NVWA doet onderzoek naar verschillende merken bakfietsen

De NVWA doet onderzoek naar verschillende merken bakfietsen naar aanleiding van meldingen van consumenten over gebroken frames. Dat bevestigt een woordvoerder na berichtgeving van RTL Nieuws.

25 juli '24 ( 7:15)

Olympische Spelen: meer vraag naar treinen en bussen naar Parijs

De NS ziet "een duidelijke toename" in de verkoop van treintickets naar Parijs. Daar beginnen vrijdag de Olympische Spelen. Voor de laatste week van de Spelen zijn tot nu toe zelfs bijna twee keer zoveel treintickets naar de Franse hoofdstad geboekt als vorig jaar voor dezelfde boekingsperiode, meldt de vervoerder.

24 juli '24 (11:45)

A4 ten zuiden van Rotterdam ruim een week dicht

De A4 is vanaf vrijdag 22.00 uur ruim een week dicht in de richting van Rotterdam tussen de knooppunten Zoomland en Sabina in Noord-Brabant. De weg gaat dicht tot maandag 5 augustus 05.00 uur. De werkzaamheden aan de A4 zijn tegelijk met de zomerafsluiting van de Heinenoordtunnel in de A29. De verwachte vertraging kan oplopen tot een uur, waarschuwt Rijkswaterstaat.

24 juli '24 ( 9:30)

Ongeval op afrit A59 bij Den Bosch: betrokkenen op de vlucht

Drie mensen zijn dinsdagavond zwaargewond geraakt door een ongeval op een afrit van de A59 bij Den Bosch. De politie bevestigt berichtgeving hierover van regionale media. Twee betrokkenen zijn op de vlucht geslagen. De politie is nog naar hen op zoek.

23 juli '24 (13:15)

Nederlandse zuivelexport omlaag door sterk gedaalde zuivelprijzen

De Nederlandse zuivelexport is vorig jaar in waarde gedaald. Volgens ketenorganisatie van de sector ZuivelNL was er vooral met de export van weiproducten, melkpoeder en boter minder geld gemoeid. De exportwaarde van kaas en gecondenseerde melk nam wel toe.