Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add
Banner

‘Acties streekvervoer onvermijdelijk nu werkgevers cao-eisen weigeren’

Door Redactie Nationale Transportgids
schedule 4 min
location_on [xx]km
 Nu werkgevers het ultimatum van de FNV voor een fatsoenlijke cao van tafel hebben geveegd, komen er acties in het streekvervoer. Volgens de vakbond is de reactie van de werkgevers een dikke middelvinger naar de werknemers. “In april kwam er al een ondermaats eindbod uit de lucht vallen, terwijl de onderhandelingen voor een nieuwe cao nog bezig waren”, zegt Marijn van der Gaag van FNV Streekvervoer. Dit meldt de vakbond. 

Het eindbod van eind april, werd massaal weggestemd door FNV-leden. Daarna stelde de vakbond een ultimatum. Werkgevers hadden tot dinsdag 3 mei 12.00 uur de tijd om te reageren. “Je zou verwachten dat de werkgevers het belang van een fatsoenlijke cao voor hun werknemers inzien. Maar in plaats van een uitnodiging om verder te praten, hinten ze zelf al op acties van hun werknemers. Nou, die komen eraan. Dat is zeker”, aldus Van der Gaag.

Complete verrassing

Het eindbod van de werkgevers kwam, terwijl de onderhandelingen nog bezig waren, als een complete verrassing. Van der Gaag: “We waren in gesprek over regelingen voor oudere werknemers en hadden nog niet de kans gekregen om ook andere onderwerpen te bespreken. Als je dan opeens met een eindbod komt ben je geen betrouwbare gesprekspartner.”

25 procent ziekteverzuim

Leden van de vakbond willen dat de hoge werkdruk, die te maken heeft met een steeds krapper wordende dienstregeling, wordt aangepakt. In 2018 is er al eerder gestaakt wegens te hoge werkdruk, er was niet eens tijd om naar de toilet te gaan. Van der Gaag: “De geschiedenis herhaalt zich. Werkgevers hollen de dienstregeling steeds verder uit, en de roosters worden steeds zwaarder. Met de grote personeelskrapte, en de vergrijzing wordt de druk nog verder vergroot. Het ziekteverzuim loopt lokaal op tot boven de 25 procent. Dat is echt onacceptabel.”

Forse looneis

Werkgevers schofferen werknemers door geen enkele aandacht te besteden aan de problemen omtrent de werkdruk. Een forse looneis is bedoeld om juist meer, en ook jongere, werknemers aan te trekken en daarmee de werkdruk te verlagen. De huidige cao liep af op 1 juli 2021 en geldt voor zo’n 13.000 mensen.

Door: Nationale Transportgids 

03 mei '24 (12:30)

Meeste vervoerders kunnen nog zonder controle Verenigd Koninkrijk in

Het overgrote deel van de vrachtwagens met bloemen, planten, vlees, vis en zuivel kan ook deze week gewoon nog zonder problemen naar het Verenigd Koninkrijk. Slechts enkele chauffeurs worden eruit gepikt voor een fysieke controle van hun lading, zeggen Nederlandse exporteurs en transporteurs. Dat zou sinds dinsdag wel verplicht zijn voor vrachtwagens met deze ladingen.

03 mei '24 (12:00)

Hermes zet studenten in als buschauffeur

Ov-bedrijf Hermes leidt studenten op tot buschauffeur om de personeelstekorten aan te pakken. Een wervingsactie in de regio Eindhoven heeft zestig student-chauffeurs opgeleverd, maakt het bedrijf vrijdag bekend.

03 mei '24 ( 7:44)

Deel N468 paar dagen gedeeltelijk afgesloten

Provincie Zuid-Holland gaat het asfalt op de N468 vervangen. Vanwege de werkzaamheden is deze weg van woensdag 8 mei tot en met zaterdag 11 mei 2024 gedeeltelijk afgesloten. Daarover bericht Provincie Zuid-Holland.

03 mei '24 ( 6:00)

Rover niet blij met komende staking bij Arriva in Twente

Reizigersorganisatie Rover is niet blij met de staking van de buschauffeurs in Twente. Ze noemt het "buitenproportioneel" en "betreurt het dat de reiziger overlast gaat ervaren van een conflict waarvan hij geen deel uitmaakt".

02 mei '24 (13:45)

Meest vervuilende bestelauto's na 1 januari geweerd in Rotterdam

Vanaf 1 januari 2025 is het voor bestelvoertuigen die niet in de hoogste emissieklassen Euro 5 of 6 zitten, niet meer mogelijk om grote delen van Rotterdam aan te doen. In de jaren daarna gaan in stappen ook Euro 5 en Euro 6 in de ban. Vanaf begin 2028 moet alle bestelmobiliteit in deze delen van Rotterdam uitstootvrij zijn.

02 mei '24 ( 8:45)

Volgens onderzoek opnieuw meer verzekeringen voor e-bikes afgesloten

Eigenaren van elektrische fietsen verzekeren hun fiets vaker, meldt marktonderzoeksbureau Multiscope na onderzoek onder ruim 5500 Nederlanders. In 2023 sloten fietseigenaren voor 621 miljoen euro aan verzekeringen af. Dat is 71 miljoen euro meer dan het jaar daarvoor.

01 mei '24 (21:45)

Verkeersapp Flitsmeister gaat geld vragen voor tot dusver gratis functies

Een aantal nu nog gratis functies van de verkeersapp Flitsmeister is vanaf volgende week alleen te gebruiken met de betaalde versie. Het gaat onder meer om Apple CarPlay en Android Auto, waarmee Flitsmeister ook via het scherm in het dashboard van een auto te gebruiken is.

01 mei '24 (18:30)

Fietser overleden na aanrijding door auto bij Finkum

Een 88-jarige man is woensdagmiddag om het leven gekomen in het Friese Finkum, nadat hij op de fiets door een auto was aangereden. Het slachtoffer komt uit de gemeente Leeuwarden, waar Finkum toe behoort, meldt de politie.

01 mei '24 (14:45)

Vanavond code geel in Limburg vanwege onweer

In Limburg geldt woensdagavond vanaf 18.00 uur code geel omdat er kans is op onweersbuien, meldt het KNMI. De verwachte buien kunnen gepaard gaan met windstoten en hagel.

01 mei '24 (11:30)

Premies autoverzekeringen dit jaar flink gestegen

De premies voor autoverzekeringen zijn in het eerste kwartaal van 2024 met 8,2 procent gestegen ten opzichte van vorig jaar. Gemiddeld betaalt een autobezitter die in het eerste kwartaal van 2024 een autoverzekering afsloot 862 euro per jaar aan premie. In 2023 was dat nog 797 euro, heeft Autoverzekering.nl uitgezocht.