Gladheidsbestrijders, ondanks zachte winter, toch 88 nachten actief op de weg

Hoewel het een zachte winter was, hebben de gladheidbestrijders niet stil gezeten. Zo zijn er 88 nachten geweest waarbij de temperatuur richting het vriespunt ging. Dat meldt Rijkswaterstaat. 

Tijdens deze nachten hebben gladheidscoördinatoren de wegdektemperaturen nauwlettend in de gaten gehouden om te bepalen of, en zo ja wanneer, het sein om te gaan strooien gegeven moest worden. Gemiddeld hebben er per provincie 20 preventieve strooiacties op de snelwegen plaatsgevonden. In totaal is er dit seizoen ruim 41 miljoen kg zout gestrooid.

Gladheidsseizoen 

Bij het huidige weer denken we niet meer aan gladheid en per 1 mei 2022 is het gladheidsseizoen voor ons ook officieel geëindigd. Dat betekent dat de strooiwagens, die van 1 oktober tot 1 mei paraat staan om in actie te komen, ‘op stal’ mogen.

Gedurende het gladheidseizoen staat al het strooimaterieel klaar om op ieder moment van de dag ingezet te kunnen worden. De 55 regionale zoutopslagen zijn goed gevuld en 577 strooiwagens kunnen direct op pad voor een strooiactie op de rijkswegen.

Midden in de nacht 

Regionaal zijn er verschillen, maar overal in Nederland hebben we gemiddeld zo’n 20 nachten preventief moeten strooien om de gladheid voor te zijn. Omdat het tegen de ochtend het koudste moment van de dag is, valt de beslissing om te strooien meestal pas midden in de nacht. Vaak tussen 03.00 en 04.00 uur, zodat de strooiwagens voor de ochtendspits alweer van de weg zijn. Na het sein van de gladheidscoördinatoren hebben de strooiwagens binnen 2 uur de snelwegen en op- en afritten gestrooid.

41 miljoen kg zout 

Deze winter hebben de strooiwagens bij elkaar 600.000 km (15 rondjes rond de wereld) af moeten leggen om de wegen veilig te houden. Daarbij is ruim 41 miljoen kg zout gestrooid. Op 1 april hebben we vanwege de sneeuw en hagel in 24 uur nog ruim 5 miljoen kg zout moeten strooien om de gladheid te bestrijden.

Preventieve strooiacties 

We strooien heel gericht en zo zuinig mogelijk. Bij preventieve strooiacties, dus bij kans op gladheid, strooien we gemiddeld maar 1 theelepel zout (14 gram) per vierkante meter. Dat is genoeg om de veiligheid op onze rijkswegen te waarborgen en zo belasten we het milieu niet onnodig.

De zoutafgifte wordt per route vooraf berekend en geprogrammeerd, om geen korrel te veel te strooien. In het kader van duurzaamheid loopt er ook een proef met een elektrische strooiwagen.

Strooikaart 

De Strooikaart is afgelopen winter ondanks het zachte verloop meer dan 300.000 keer bezocht.

Door: Nationale Transportgids