Per elektrische auto zijn er steeds minder laadpunten te vinden

Elektrische auto’s worden steeds populairder. Het is dan ook moeilijker dan ooit om een oplaadplekje te vinden. Het aantal laadpunten groeit weliswaar, maar het aantal elektrische auto’s groeit nog harder. In zes jaar tijd was die groei gigantisch: 3470 procent. Dit blijkt uit een analyse van Independer op basis van data van het RDW en de RVO.

In 2015 waren er 12.000 openbare laadpunten, inmiddels is dat gestegen naar 70.000. Met bijna zes keer zoveel een flinke toename dus. Maar de groei blijft achter bij de toename van het aantal elektrische personenauto’s op de Nederlandse weg. Die steeg in dezelfde periode namelijk van 7.000 naar 243.662: een groei van een astronomische 3.470 procent. Dus bijna 35 keer zoveel.

Laadkabel 

Ook bij Independer wordt in het eerste kwartaal van 2022 al een verdubbeling gemeten ten opzichte van vorig jaar in het aantal autoverzekering vergelijkingen voor elektrische auto’s. “Let er bij het afsluiten van de zekering wel op dat je ook de laadkabel meeverzekert. Dat kan als accessoire of als onderdeel van de auto”, aldus Independer autoverzekering expert Menno Dijcks.

Noord- en Zuid-Holland 

Bezitters van elektrische auto’s zijn het beste af in Noord-Holland en Zuid-Holland. In deze provincies waren er in 2021 respectievelijk 9,1 en 9,3 laadpalen per 1.000 huishoudens beschikbaar. Vooral in de gemeenten Amstelveen, Ouder-Amstel en Leiderdorp hebben inwoners veel laadpalen tot hun beschikking.

Drenthe 

De grootste groei in laadpunten ten opzichte van 2020 is te zien in Drenthe: het aantal laadpalen steeg daar van 290 naar 587, meer dan een verdubbeling. De Drenthen stonden vorig jaar nog onderaan de lijst als provincie met de minste laadpalen per duizend huishoudens. Deze twijfelachtige eer wordt dit jaar overgedragen aan Limburg. Deze zuidelijke provincie telt momenteel 1241 laadpunten, wat neerkomt op 2.3 laadpunten per huishouden.

Geen enkele publieke laadpaal 

Als je in de Gelderse gemeente West Maas en Waal een elektrische auto gekocht hebt, dan ben je het slechtst af. Dit is namelijk de enige Nederlandse gemeente waar geen enkele publieke laadpaal te vinden is. “Heb je of wil je een eigen laadpaal? Check dan goed of jouw woonverzekering deze dekt bij schade of diefstal. Anders kun je voor een onaangename verrassing komen te staan”, aldus auto-expert Menno Dijcks.

Laadpaalkleven 

Uit cijfers van het CJIB blijkt dat er in grote steden, waar veel elektrische auto’s zijn, steeds meer boetes uitgedeeld worden voor parkeren op een parkeergelegenheid met aan ander doel dan de aangegeven wijze. Hier valt ook het zogeheten ‘laadpaalkleven’ onder: het bezet houden van een laadpunt door auto’s die niet aan het opladen zijn, of überhaupt niet elektrisch zijn.

In 2021 ging het om bijna 9.000 boetes, ruim eenderde meer dan een jaar eerder. Vooral in de grote steden werden hier veel boetes uitgeschreven: Amsterdam (1.599), Den Haag (1.270) en Rotterdam (1.194) zijn samen goed voor bijna de helft van de boetes.

Door: Nationale Transportgids