Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add

Ook vrachtwagens gaan elektrisch of op waterstof rijden

Door Redactie Nationale Transportgids
schedule 7 min
Ook vrachtwagens gaan elektrisch of op waterstof rijden
Ondernemers kunnen vanaf 9 mei subsidie krijgen bij aanschaf van een vrachtwagen die schoon rijdt; elektrisch of op waterstof. Daarmee zet Nederland een volgende stap op weg naar een volledig schoon wagenpark in 2050. Staatssecretaris Heijnen (Infrastructuur en Waterstaat) maakt  de subsidieregeling vandaag definitief bekend, in de Staatscourant. Dat meldt het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. 

Heijnen: “We hebben allemaal baat bij schoon vrachtverkeer. Voor het klimaat, onze schone lucht, en ook voor de concurrentiekracht van de logistieke sector in ons land. Elektrische vrachtwagens zijn een stuk duurder dan dieselvrachtwagens. Daarom geven we ondernemers die overstappen een financieel steuntje in de rug. Ik hoop dat de elektrische vrachtauto op de weg straks net zo normaal is als de elektrische personenauto.”

Meerkosten 

De hoogte van de subsidie hangt af van het soort vrachtwagen en de grootte van het bedrijf. Grote bedrijven kunnen in totaal (subsidie en belastingvoordeel) tot 40 procent van de meerkosten ten opzichte van een dieselvrachtwagen vergoed krijgen. Heijnen wil MKB’ers een beetje extra tegemoet komen. Voor de kleinste bedrijven, met minder dan 10 werknemers, loopt dat op tot 60 procent. Het gaat dan om de meerkosten bij aanschaf, die liggen voor elektrische vrachtwagens hoger dan voor dieselvrachtwagens. Elektrische vrachtwagens zijn wel goedkoper in gebruik en onderhoud.

Subsidieregeling 

De subsidieregeling loopt tot begin 2027. Momenteel is de pot in totaal gevuld met ruim 40 miljoen euro, die tot en met 2024 beschikbaar komt. Waarvan 13,5 miljoen dit jaar. Het kabinet werkt momenteel aan de vormgeving van het budget na 2024, in lijn met de wens daartoe vanuit de Tweede Kamer en de sector.

Luchtvervuiling 

Nederland is een echt transportland. Dat zorgt voor banen, en brengt geld in het laatje. En steeds vaker groen, steeds meer bedrijven maken de stap naar uitstootvrije voertuigen om de goederen van de ene naar de andere plaats te brengen. Dat is belangrijk, want het zwaar vervoer is een belangrijke bron van luchtvervuiling. Zwaar verkeer zorgt voor ruim een derde van CO2-uitstoot en 70 procent van de stikstofuitstoot van het al wegverkeer wereldwijd. En produceert veel schadelijke gassen die mensen direct inademen, zoals fijnstof.

Elektrisch rijden 

Het kabinet wil dat het hele wegverkeer zonder uitlaatgassen rijdt in 2050. We zitten middenin de omslag. Elektrisch rijden wordt voor particulieren, ondernemers met een bestelbus, busbedrijven en nu ook transportbedrijven steeds aantrekkelijker. De kosten per kilometer nemen steeds verder af, en door een subsidie bij aanschaf wordt de drempel om te investeren in een schoon alternatief lager. Om te zorgen dat de elektrische wagens ook probleemloos overal in ons land kunnen rijden, zijn overheden samen met de netbeheerders druk aan de slag om te zorgen dat er genoeg laadpalen en waterstoftankstations zijn.

Door: Nationale Transportgids 

27 september '22 (11:56)

Vandaag was de drukste ochtendspits van dit jaar volgens de ANWB

Het was dinsdagochtend erg druk op de weg. De ANWB spreekt van de drukste ochtendspits van het jaar. Dat komt door het herfstweer, veel ongelukken en ook omdat er erg veel automobilisten onderweg zijn.

27 september '22 (10:18)

Oplossing gezocht voor logistiek probleem? Ga dan naar deze vakbeurzen

In de logistiek ligt het innovatietempo op dit moment hoger dan ooit tevoren. Tijdens ICT & Logistiek en Logistica Next pakken 250 exposanten uit om de nieuwe oplossingen voor de logistikbranche aan te tonen. Dit meldt TTM.

26 september '22 (16:39)

Nieuwe MONO-campagne moet berichten onderweg sturen tegengaan

De campagne ‘Mij Nie Appen’ is voor het eerst gericht op de verzenders van berichten, en moet het aantal verkeersslachtoffers en ongelukken door smartphonegebruik verminderen. Dat meldt het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat.

26 september '22 (16:12)

Finale NK Veiligste Chauffeur in Assen met zes Gelderse chauffeurs

Wie is de veiligste chauffeur van Nederland? Op zaterdag 1 oktober is het TT Circuit van Assen wederom het decor voor het NK Veiligste Chauffeur. Uit een breed deelnemersveld hebben 20 vrachtwagenchauffeurs zich gekwalificeerd voor de landelijke finale. Zij gaan hun kennis en kunde tonen en moeten onder andere een aantal uitdagende praktijkproeven afleggen. Dat meldt TVM Verzekeringen.

26 september '22 (13:58)

Duitse DHL neemt meerderheidsbelang in Nederlandse orderverwerker Monta

De Duitse pakketbezorger DHL heeft een meerderheidsbelang in de Nederlandse orderverwerker Monta genomen. Hoeveel geld er met de aankoop gemoeid is, is niet bekend. De overeenkomst is nog wel onder voorbehoud van de gebruikelijke goedkeuring.

26 september '22 (11:32)

FNV voert actie voor betere cao in de uitzendbranche

Vakbond FNV voert de druk op bij uitzendorganisaties om tot een betere cao te komen. Leden van de bond voeren maandag actie tijdens een congres van uitzendbracheorganisatie ABU. Ze delen flyers uit en spreken werkgevers aan over het belang van betere arbeidsvoorwaarden. Ook minister Karien van Gennip (Sociale Zaken) bezoekt het congres in Den Haag.

26 september '22 (10:54)

Vat Brentolie voor het eerst sinds januari onder de 85 dollar pet vat gezakt

De prijs voor Brentolie is voor het eerst sinds januari onder de 85 dollar per vat gezakt. De aanhoudende zorgen over de tragere groei van de wereldeconomie zorgen al een tijdje voor dalende prijzen. Brentolie is de maatstaf voor olie uit bijvoorbeeld de Noordzee en het Midden-Oosten.

26 september '22 (10:42)

Ondernemers schaffen nog steeds niet massaal elektrische bedrijfswagens aan

Ondernemers zijn nog niet echt te porren voor de aanschaf van een elektrische bedrijfswagen, ook niet als de aanschafbelasting (bpm) voor een dieselauto per 2025 wordt ingevoerd. Dat concluderen ondernemersverenigingen MKB-Nederland en VNO-NCW na een enquête onder zo'n duizend ondernemers. Voor veel van de ondervraagden is een elektrisch model geen reëel en rendabel alternatief, zo klinkt het. Een groot deel van de ondernemers blijft daarom zweren bij een dieselbak.

26 september '22 (10:16)

Midden- en kleinbedrijven zien elektrische bestelauto's nog helemaal niet zitten

Uit onderzoek van MKB Nederland blijkt dat midden- en kleinbedrijven niet happig zijn op het kopen van elektrische bestelauto’s. Daarbij maakt het niet uit dat het kabinet dieselbestelwagens waarschijnlijk flink duurder wil maken om de CO2-uitstoot te verminderen. Ondernemers die een dieselauto willen aanschaffen, moeten vanaf 2025 bpm (aanschafbelasting) betalen waardoor deze auto’s gemiddeld zo’n 11.000 euro meer gaan kosten. Ook gaat de wegenbelasting voor hen omhoog. Dit meldt het Algemeen Dagblad.

23 september '22 (13:53)

Komend weekend werkzaamheden Coentunnel

Rijkswaterstaat werkt zondag 25 september 2022 aan het asfalt in de Coentunnel (A10) in Amsterdam. Dit leidt tot verkeershinder. De verschillende tunnelbuizen worden komend weekend gedurende korte perioden afgesloten. Dat meldt Rijkswaterstaat.