Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add
Banner

Laagste aantal verkeersdoden sinds 2015

Door Redactie Nationale Transportgids
schedule 5 min
In 2021 kwamen in Nederland 582 mensen om het leven door een verkeersongeval. Dat zijn 28 verkeersdoden minder dan in 2020 en het laagste aantal sinds 2015. Het aantal mensen dat verongelukte op de motor en de bromfiets nam toe, het aantal dodelijke slachtoffers op de fiets en in de auto verminderde. De meeste dodelijke verkeersslachtoffers vielen in Zuid-Holland en Gelderland. Dit meldt het CBS.

In 2021 vielen 582 verkeersdoden bij verkeersongevallen, 28 (4,6 procent) minder dan in 2020. De afname is vooral te zien bij mannen. In 2021 kwamen 427 mannen om in het verkeer, 26 minder dan in 2020. In 2021 waren er onder vrouwen 155 verkeersdoden, in 2020 waren dat er 157.

Vergeleken met 2000 is het aantal dodelijke slachtoffers van verkeersongevallen gehalveerd, ondanks de groei van de bevolking. In 2000 vielen 1 166 dodelijke slachtoffers in het verkeer, het aantal dodelijke verkeersslachtoffers nam tot 2013 geleidelijk af. Na 2013 nam het aantal verkeersdoden toe tot 678 in 2018.

Minder verkeersdoden in auto en op fiets

De meeste verkeersslachtoffers waren fietsers (207) en inzittenden van een personenauto (175). Onder de fietsdoden waren 80 e-bikers. Onder de verkeersdoden in de auto waren 137 bestuurders en 38 passagiers. Daarnaast overleden 52 motorrijders, 49 bromfietsers, 43 voetgangers en 32 bestuurders van een scootmobiel.

Vergeleken met 2020 kwamen er 22 minder fietsers om het leven door een verkeersongeval. Het aantal verkeersdoden onder inzittenden van een personenauto was in 2021 20 lager. Hiertegenover staat dat er onder motorrijders (+8) en bromfietsers (+16) meer verkeersdoden waren te betreuren.

Laagste aantal omgekomen autorijders in 20 jaar

Het verloop van het aantal verkeersdoden onder inzittenden van een personenauto is opvallend anders dan van fietsers. Tussen 2000 en 2021 daalde het aantal verkeersdoden in een personenauto van 543 in 2000 naar 175 in 2021, het laagste aantal in de laatste twee decennia. Sinds het jaar 2000 is het aantal verkeersslachtoffers onder fietsers redelijk stabiel. In 2021 was het aantal fietsdoden ruim een derde van alle verkeersdoden. Het aantal dodelijke fietsslachtoffers was het hoogst in 2000 (233) en het laagste in 2010 (162). Sinds 2020 is het aantal fietsdoden bijna 20 procent hoger dan het aantal autododen.

Door: Nationale Transportgids

03 oktober '23 (13:37)

Damrakdebuut Spaanse fabrikant van elektrische auto's

De beursgang van de Spaanse elektrische voertuigenfabrikant QEV Technologies op de Amsterdamse beurs levert het bedrijf een beurswaarde van 221 miljoen euro op. De notering volgde na een fusie met een lege beurshuls. Met het opgehaalde kapitaal wil QEV de productie in een voormalige Nissan-fabriek in Barcelona opvoeren.

03 oktober '23 ( 8:04)

Broekhornerbrug tussen Broek op Langedijk en Heerhugowaard acht weken dicht

Van maandag 9 oktober 2023 tot en met eind november van dit jaar laat de provincie Noord-Holland werkzaamheden uitvoeren aan de Broekhornerbrug tussen Broek op Langedijk en Heerhugowaard. Vanaf komende oktober wordt de brug gedurende acht weken afgesloten voor autoverkeer. Daarover bericht de provincie Noord-Holland.

03 oktober '23 ( 7:58)

Award en felicitaties voor H.N. Post en Zonen

H.N. Post en Zonen is onlangs gefeliciteerd door wethouder Bart van Straten van de gemeente Pijnacker. Voor een gezamenlijk project met Innocent Drinks, BREYTNER en Cutrale ontving de logistiek dienstverlener eind september in Londen de Procurement Award voor ‘Best Sustainability Project’. Daarover bericht de gemeente Pijnacker.

03 oktober '23 ( 6:07)

A12-blokkade: Extinction Rebellion wil verbod inzet waterkanon

Extinction Rebellion (XR) vecht dinsdag in een kort geding tegen de Staat uit of er waterkanonnen ingezet mogen worden bij de klimaatdemonstraties op de A12. De klimaatactiegroep wil dat er een verbod komt.

03 oktober '23 ( 6:07)

Uber: gerechtshof doet uitspraak over of taxichauffeurs werknemers zijn

Uber hoort dinsdag of het taxichauffeurs mag blijven zien als zelfstandigen of moet behandelen als werknemers en ze ook volgens de cao moet betalen. Het gerechtshof in Amsterdam doet uitspraak in de zaak hierover tussen het taxi- en bezorgbedrijf en vakbond FNV.

02 oktober '23 (16:37)

Tesla leverde in derde kwartaal minder elektrische auto's

De Amerikaanse producent van elektrische auto's Tesla heeft in het derde kwartaal wereldwijd 435.059 voertuigen afgeleverd bij klanten. Dat zijn er minder dan in het tweede kwartaal van dit jaar toen het ging om 466.140 leveringen. Volgens Tesla hangt de daling samen met geplande werkzaamheden in fabrieken.

02 oktober '23 (13:52)

Centraal Justitieel Incassobureau langer achter geldboetes aan

Mensen die een geldboete vanwege een relatief lichte overtreding niet betalen, kunnen voortaan vier jaar lang het Centraal Justitieel Incassobureau (CJIB) achter zich aan krijgen om de boete te incasseren. Tot nu toe werden deze gevallen na twee jaar overgedragen aan het Openbaar Ministerie (OM), dat vervolgens een besluit nam om de zaak al dan niet voor de rechter te brengen. De nieuwe werkwijze moet ertoe leiden dat bestraften alsnog betalen en dat tegelijk OM en rechters ontlast worden, schrijft demissionair minister Franc Weerwind (Rechtsbescherming) in een Kamerbrief.

02 oktober '23 (12:22)

Opnieuw veel meer personenauto's verkocht in Nederland

De verkoop van nieuwe personenauto's in Nederland ging in september opnieuw flink omhoog, met bijna 17 procent in vergelijking met dezelfde maand vorig jaar. Volgens brancheorganisaties RAI Vereniging en BOVAG lijkt de markt "weer enigszins in normaal vaarwater te komen". Zo was er in de eerste maanden van 2023 nog een sterke groei als gevolg van achterstallige orders die werden ingehaald.

02 oktober '23 (10:12)

Premie autoverzekering jongeren stijgt 3 keer zo hard als die van ouderen

Jongeren tussen de 18 en 24 jaar worden van alle leeftijdsgroepen het hardst getroffen door de premieverhogingen van autoverzekeringen. Zeker in vergelijking met 65-plussers. Dat blijkt uit cijfers van vergelijker Independer. Zo was het prijsverschil tussen die twee leeftijdsgroepen voor een autoverzekering eerst nog 826 euro op jaarbasis, twee jaar later is dat verschil opgelopen tot 1.097 euro. Dit komt doordat de oudere ‘slechts’ 42 euro meer is gaan betalen voor zijn verzekering, terwijl de jongere een veel grotere stijging voor zijn kiezen kreeg, namelijk 313 euro. Hierdoor is de premiestijging voor jongeren ruim 3 keer zo snel gegaan als voor ouderen, én dat in slechts twee jaar tijd. Dit meldt Independer.

02 oktober '23 ( 9:07)

Bedrijven met bestelbusjes met sjoemelsoftware eisen schadevergoeding

Bedrijven die jarenlang in bestelbusjes rondgereden hebben met sjoemelsoftware eisen een schadevergoeding van autofabrikanten. Transport en Logistiek Nederland (TLN) is een samenwerking aangegaan met Dieselgate.com om de claims van ondernemers te verzamelen. Dat platform heeft uitgezocht dat er bij de achterban van TLN waarschijnlijk tienduizenden van deze vervuilende auto's met gemanipuleerde systemen zijn of zijn geweest.