Wie volgeladen elektrische auto aan laadpaal houdt, riskeert boete

Er zijn niet genoeg laadpalen voor het aantal elektrische auto’s dat Nederland telt, en daarom moet er soms streng gehandhaafd worden. In Noordwijk kreeg een eigenaar van een MG een boete van 95 euro omdat hij 2 uur na het branden van het groen lampje zijn auto nog steeds niet van de laadpaal had gehaald. De automobilist vocht zijn boete aan, maar moet deze van het gerechtshof gewoon betalen.
Laadpaal langdurig bezet houden
Diverse gemeenten, waaronder de gemeente Noordwijk, hebben in een Algemene Plaatselijke Verordening) laten vastleggen dat het eigenaren van elektrische auto’s niet is toegestaan om een gerserveerde plek langdurig bezet te houden. Volgens de eigenaar van de MG was bijna 2 uur (1 en 59 minuten, om precies te zijn) niet langdurig. Hij wilde ook niet naast zijn auto blijven wachten tot die klaar was met opladen.
Verwachte laadtijd
Het Gerechtshof geeft ook geen antwoord op wat nu precies ‘langdurig’ is en legt de verantwoordelijkheid bij de automobilist. Die moet in de gaten houden wanneer het groene lampje brandt. Veel elektrische auto’s hebben een verwachte laadtijd en op basis daarvan kunnnen eigenaren enigszins inschatten wanneer ze terug moeten zijn bij de laadpaal.
Door: Nationale Transportgids / Johanne Levinsky