Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add
Banner

Leerlingenvervoer maakt het voor kwetsbare kinderen alleen maar lastiger

Door Redactie Nationale Transportgids
schedule 6 min
location_on [xx]km
Leerlingenvervoer maakt het voor kwetsbare kinderen alleen maar lastiger
Het leerlingenvervoer kan veel beter. Nu zijn ritten vaak veel te lang, wisselen chauffeurs te vaak en is de situatie in de bus soms zelfs onveilig. Met als gevolg dat de toch al kwetsbare leerlingen uitgeput op school aankomen. Het zijn verontrustende conclusies uit een onderzoek van Ouders & Onderwijs onder meer dan 500 ouders van kinderen die er dagelijks mee te maken hebben. Dat meldt Ouders & Onderwijs. 

Van de ondervraagden wonen de meeste kinderen niet ver van school: 30 procent minder dan 10 kilometer en bijna 70 procent minder dan 20 kilometer. Toch is de helft van de kinderen een uur tot twee uur per dag onderweg en 27 procent zelfs meer dan twee uur. De reistijd trekt een grote wissel op leerlingen. Ook voor relatief korte afstanden kan de reistijd sterk oplopen. Zo zijn er voorbeelden van leerlingen die op minder dan 6 kilometer van school wonen en toch meer dan een uur onderweg zijn om op school te komen. Opvallend is dat de jongste leerlingen de langste reistijd hebben.

Ontevreden ouders 

Over de reistijd, wisselende chauffeurs, drukte in het busje en de kwaliteit van de chauffeur zijn ouders het vaakst ontevreden. Verder worden zaken genoemd als: wisselende routes, ontbrekende communicatie, busjes die te laat komen, fouten in de planning, problemen met gebruik van een opstaphalte en het ontbreken van begeleiding in het taxibusje. Driekwart van de ouders diende weleens een klacht in, meestal bij het vervoersbedrijf (62 procent) of de gemeente (45 procent). Over de afhandeling zijn ze allerminst tevreden. Vaak horen ouders dat het niet anders kan vanwege personeelstekorten, of dat het valt binnen de richtlijnen. Ook worden ze doorgestuurd naar een andere instantie.

De ernst van de situaties die ouders benoemen is opmerkelijk. Dan gaat het over lange reistijden, veel wisselende chauffeurs en onveilige situaties in het taxibusje. Kinderen ervaren regelmatig pesten, stress en zelfs agressie en fysiek geweld. Chauffeurs hebben vaak weinig mogelijkheden om in te grijpen als het niet goed gaat. Een aantal ouders geeft aan dat hierdoor hun kind minder dagen naar school gaat of zelfs niet meer naar school kan.

Aanbevelingen 

Met de resultaten doet Ouders & Onderwijs een aantal aanbevelingen. Zo zou de maximale reistijd fors verminderd moeten worden, zeker bij jonge kinderen. Dit zou door de nationale overheid als verplichting moeten worden opgelegd aan alle gemeenten. Bovendien kan de afhandeling en rapportage van klachten, zowel bij gemeenten als bij vervoersbedrijven een stuk beter. Ook moeten er toezeggingen komen over vaste chauffeurs met een pedagogische opleiding. De kwaliteit van het vervoer moet centraal staan.

Door: Nationale Transportgids 

04 juli '25 (14:39)

In oktober vier weken werkzaamheden aan N348 (Eefde-Gorssel)

De provincie Gelderland voert in oktober 2025 werkzaamheden uit aan de Zutphenseweg (N348) vanaf de Quatre Brasweg tot aan de rotonde bij Eefde. De weg is dan vier weken afgesloten. Daarover bericht de provincie Gelderland.

04 juli '25 ( 9:01)

Bestuurder scootmobiel gewond na botsing met vrachtwagen in Haarlem

Donderdag 3 juli 2025 is in Haarlem een scootmobielbestuurder gewond geraakt door een botsing met een vrachtwagen. Het ongeval gebeurde omstreeks 10.00 uur aan de A. Hofmanweg. Dat meldt Noordhollands Dagblad.

03 juli '25 (14:14)

Verkeer kan weer over Afsluitdijk rijden

Het verkeer kan donderdagochtend weer gebruikmaken van de Afsluitdijk, meldt Rijkswaterstaat. Door een storing aan een brug over de Stevinsluizen werd de Afsluitdijk donderdag enige tijd in beide richtingen afgesloten voor het verkeer.

03 juli '25 (14:14)

Tweedehandsautoverkoop stijgt: groei elektrische auto's zwakt af

De verkoop van tweedehands auto's in Nederland is in de eerste helft van dit jaar met ruim 4 procent gestegen tot bijna 1,1 miljoen stuks, melden brancheorganisaties BOVAG en RDC. In juni zwakte de occasionverkoop wel af tot een groei van 2 procent.

03 juli '25 (12:15)

Weg langs World Forum langer afgesloten vanwege NAVO-top

Voor het gewone verkeer gaat de Johan de Wittlaan in Den Haag later open dan gepland. Sinds april 2025 is de weg afgesloten en dat was eigenlijk de bedoeling voor de NAVO-top die onlangs werd gehouden. Auto’s en vrachtwagens zouden begin augustus weer over de weg kunnen rijden, maar dat gaat waarschijnlijk nog een paar weken langer duren. Dat meldt Omroep West.

03 juli '25 ( 9:34)

Afsluitdijk opnieuw in beide richtingen gesloten, weer een storing bij de Stevinsluizen

Het verkeer kan in beide richtingen niet over de Afsluitdijk. In de brug bij de Stevinsluizen bij Den Oever is een technisch probleem geconstateerd. De Afsluitdijk was dinsdag 1 juli ook al dicht tussen Noord-Holland en Friesland vanwege technische problemen. Dat meldt NH Nieuws.

03 juli '25 ( 8:44)

ANWB verwacht vanaf vrijdag grote drukte op wegen

Op de Nederlandse wegen wordt het vrijdag en de rest van het weekend flink druk door het begin van de zomervakantie in het zuiden van het land, verwacht de ANWB. Het verkeer kan vrijdag vanaf het middaguur al vastlopen.

03 juli '25 ( 8:04)

Bestelauto ramt twee vrachtwagens bij Sint Annaland

Dinsdag 1 juli 2025 is bij Sint Annaland in Zeeland een bestuurder van een bestelauto tegen de achterkant van twee vrachtwagens gereden. De bestuurder raakte daarbij lichtgewond. Dat meldt HVZeeland.nl.

02 juli '25 (15:46)

Code oranje in Overijssel, Gelderland en Limburg om zwaar onweer

Het KNMI heeft voor de provincies Overijssel, Gelderland en Limburg code oranje uitgeroepen om zware onweersbuien. De waarschuwing geldt van 15.00 uur tot 19.00 uur voor Limburg en van 16.00 uur tot 20.00 uur voor Overijssel en Gelderland.

02 juli '25 (15:46)

Vervoerregio's houden zorgen over toekomst ov ondanks steun Kamer

Vervoerregio's en provincies zijn "verheugd" over de brede steun in de Tweede Kamer voor een motie om de bezuinigingen op het regionale openbaar vervoer voor 2026 deels terug te draaien. Ze zeggen tegelijkertijd dat er meer moet gebeuren om het ov gezond en betaalbaar te houden. Ook vragen ze zich af hoe het demissionaire kabinet de oproep van de Kamer in de begroting gaat verwerken.