'Tekort aan vrachtwagenchauffeurs is te danken aan imagoprobleem'

Een combinatie van sterk stijgende vraag in 2021 en dalende netto instroom heeft het tekort opgestuwd. Naast vergrijzing en grotere uitstroom naar pensioen is ook sprake van ‘ontgroening’. Het aandeel chauffeurs onder 35 jaar lag halverwege 2021 op 18 procent, terwijl dit vijf jaar eerder nog op 24 procent lag.
Imagoverbetering
Het beroep van chauffeur is niet aantrekkelijk genoeg voor voldoende jonge instroom. Dit is lastig te compenseren met zij-instroom. Een moderne vorm van werkgeverschap waarbij ook deeltijd mogelijk is, is noodzakelijk om meer mensen structureel aan het bedrijf te binden. Er moet worden ingespeeld op imagoverbetering. Het beroep moet weer aantrekkelijk worden voor een grotere groep mensen.
Secundaire arbeidsvoorwaarden
Een moderne vorm van werkgeverschap waarbij ook deeltijd mogelijk is, is noodzakelijk om meer mensen structureel aan het bedrijf te binden. Dus moet de sector naar de secundaire arbeidsvoorwaarden kijken en het beroep minder zwaar maken door de werkomstandigheden te verbeteren.
Door: Nationale Transportgids