Vrachtwagenchauffeur bij storm beter voorbereid weg op dankzij handleiding extreem weer
Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat heeft samen met het Verbond van Verzekeraars en brancheorganisaties in de transportsector een handleiding bij extreem weer opgesteld. Daarin staan onder meer praktische tips voor het omgaan met de codes geel, oranje en rood.
Chauffeurs worden verder via sociale media op de hoogte gehouden van de weersomstandigheden. "Vandaag hebben we bijvoorbeeld geadviseerd extra spanbanden aan te brengen om te voorkomen dat dekzeilen gaan flapperen", zegt een woordvoerder van Transport en Logistiek Nederland.
Beter voorbereid
De transportsector is tegenwoordig aanzienlijk beter voorbereid op extreem weer dan enkele jaren geleden. Situaties waarbij chauffeurs waarschuwingen negeren, zoals tijdens een januaristorm in 2018 toen 66 vrachtwagens werden omvergeblazen, doen zich nauwelijks meer voor.
Maar voor de ruim 30.000 buitenlandse chauffeurs die dagelijks op de Nederlandse wegen rijden ligt dat anders, zegt voorzitter Klaas de Waardt van de Vereniging Eigen Rijders Nederland (VERN). Tijdens de laatste grote stormen in Nederland waren het vaak deze chauffeurs die in de problemen kwamen.
Buitenlandse chauffeurs
"Buitenlandse rijders begrijpen vaak niets van codes geel, oranje of rood," zegt De Waardt. "Ze luisteren niet naar de radio, lezen geen kranten en zijn ook minder bekend met de risico's op bijvoorbeeld de Van Brienenoordbrug of Moerdijkbrug. De meeste ongelukken tijdens de laatste grote stormen deden zich voor met vrachtwagens uit Oost-Europa."
Brancheorganisatie Transport en Logistiek Nederland (TLN) bevestigt dat buitenlandse chauffeurs veel lastiger te bereiken zijn als zich problemen dreigen voor te doen op Nederlandse wegen. Waarschuwingen worden daarom tegenwoordig niet meer alleen in de Nederlandse taal verspreid.