ABB Bouwgroep kiest met Scania voor maatwerk

Na een gedegen verkenning tussen verschillende merken koos ontwikkelende bouwer ABB Bouwgroep, voor een nieuwe rondom luchtgeveerde Scania R450 8x2. Bij de keuze voor het merk speelde zeker het modulaire configuratiesysteem van Scania mee en de overzichtelijke manier waarop het familiebedrijf het voertuig zelf kon configureren. Dit meldt Scania.

“Daarmee bedoelen we dat we zelf eenvoudig de componenten konden kiezen die bij onze behoefte passen. Ook vinden wij het prettig dat de hele truck gewoon ‘af fabriek’ geleverd kan worden zonder dat hij na de montage in de fabriek eerst weer naar allerlei specialisten moet voor aanpassingen”, vertelt Johan Kant, manager bij ABB. “Daardoor kunnen we, afgezien van de bak en HMF-kraanopbouw, met slechts één aanspreekpunt af. En dat is prettig. Want wij zijn noch doorgewinterde transporteurs noch vrachtwagenspecialisten. Wat wij wel zijn? Toonaangevend in ontwikkelen en bouwen. Al circa 60 jaar doen we op een slagvaardige wijze waar we goed in zijn: het ontwikkelen en bouwen van bijzondere projecten. Van conceptwoningen tot gebiedsontwikkelingen en van renovaties tot transformaties. Gelukkig hadden we bij de configuratie alle begeleiding en goed advies van Scania Account manager Martin van der Burg en Toon Christiaens, directeur van CCH BV.”

Scania, een goede keuze

En zo ging Kant voor een bakwagen met twee sturende voorassen en één hefbare elektronisch gestuurde naloopas. “Onze vorige truck was ook een vierasser maar zonder gestuurde naloopas. De nieuwe kraan is met 95 ton/meter een stuk zwaarder. Toch hebben we met deze vierasser dezelfde draaicirkel als bij de vorige auto.” Kant koos ook bewust voor een laag en sterk chassis. “Scania heeft sowieso standaard al het laagste chassis op de markt. Met de lage variant daarvan, versterkt met een innerliner, houden we én genoeg hoogte over voor het vervoer van onze bouwunits én is het chassis meteen ook sterk genoeg voor de montage van de kraan en vijf stempelpoten. Want bij Scania loopt dat helemaal naar voren door. Dat Scania direct bij de fabriek zware luchtgeveerde voorassen kan leveren, was daarbij zeker een pre. Want toen wij begonnen met onze zoektocht had lang niet elk merk dat. En die hoge R-cabine? Wij wilden een mooie auto en daarmee een visitekaartje op de weg zetten. En de chauffeur is er blij mee. Voor hem is deze auto een droom vergeleken bij de vorige.”

De zware asconfiguratie maakte de weg vrij naar een vijf keer afgestempelde en zes keer uitschuifbare kraan van HMF. Kant zegt er eerlijk bij dat hij de vijfde stempelpoot voorop de auto niet het mooiste deel van het voertuig vindt. “Maar de mensen die dagelijks met deze auto werken, gaven aan dat ze heel graag voor over de cabine willen kunnen hijsen. Want vaak is het zo smal op een bouwplaats, dat de auto er alleen vooruit in kan. Dan heb je die voorziening gewoon nodig.” Uiteindelijk is de voorpoot keurig weggewerkt, in de chassiskleur gespoten en valt daarom niet erg op.

De truck gaat helemaal in dienst van ABB Bouwgroep rijden. “Door deze truck aan ons totale wagenpark toe te voegen zijn wij weer volledig voorzien. Wij werken op een bouwplaats met ons eigen materieel. Dat zijn bijvoorbeeld zaken als steigers, bouwhekken en containers met gereedschap. Maar ook onze stapel- en schakelbare units waarmee wij ter plaatse het bouwkantoor oprichten vallen daaronder. Dat kunnen we voor de hele bouwgroep, waar we ongeveer 500 woningen per jaar mee bouwen, met deze toevoeging weer mee uit de voeten. De kraan is dus uitsluitend om al onze eigen zaken te kunnen laden en lossen en niet om mee te bouwen.”

Milieubewust

Bijzonder is verder dat de kraan ook helemaal elektrisch kan hijsen. “Dat is echt belangrijk aan het worden in verband met de beperking van de uitstoot van zowel stikstofoxiden als CO2,” vertelt Kant. “Als het beschikbaar is, zetten we de kraan gewoon op bouwstroom. Omdat de Scania vaak als eerste op de bouwplaats arriveert, is er vaak nog geen stroom. Daarom heeft de truck ook een batterijpakket waarmee we onafhankelijk van een stopcontact toch een uur of zes kunnen hijsen. Ik vind dat ABB Bouwgroep daarmee echt zijn verantwoordelijkheid richting het milieu en het klimaat neemt. Daar ben ik best trots op.”

Multifunctioneel

Omdat het de enige truck is die ABB in eigen beheer heeft, is de Scania behoorlijk multifunctioneel uitgerust. “Dankzij de in de breedte verstelbare, uitschuifbare twistlocks, kunnen wij eenvoudig alles vastzetten. Gewone containers hebben een breedte van 2,50 meter, maar onze bouwunits zijn 3 meter breed. Omdat het batterijpakket direct achter de kraanopbouw staat, kan het achterkalf van de auto uitgeschoven worden. Zo is er ook nog voldoende ruimte voor een unit. Tegelijkertijd met de aankoop van de truck hebben wij ook een nieuwe tweeassige schamelwagen besteld. Ook deze kan uitgeschoven worden om een maximale lading mee te kunnen nemen.  Dus de eerste tien jaar en ik hoop nog langer, kunnen we weer vooruit.”

Door: ANP