Maton Groep kiest voor drie Scania kraakperswagen op LNG
De nieuwe 6x2*4 trucks met 340 PK zijn voorzien van een Haller kraakpersopbouw voor het legen van rolcontainers. Dat de Scania L-serie met lage instap beschikbaar is op LNG was de voornaamste reden voor Maton Groep om voor Scania te kiezen. “Als werkgever vergen we veel van onze chauffeurs, die dagelijks 150 tot 200 keer in- en uit moeten stappen,” zegt Oprins. “Dan wil je dat het ergonomisch goed voor elkaar is. Dankzij de knielfunctie, waarmee het voertuig bij het aantrekken van de parkeerrem tot vlak boven de grond zakt, heeft Scania de laagste instap voor onze business.”
LNG
De kraakperswagens zijn niet de eerste LNG-trucks voor Maton Groep. Een groot deel van het 19 eenheden tellende wagenpark rijdt al op de CO2-arme brandstof en daar is Oprins meer dan trots op. “Hiermee bereiden we ons voor op de komst van de milieuzones, waar we ongetwijfeld mee te maken gaan krijgen. Bovendien willen we niet alleen roepen dat we een duurzame afvalverwerker zijn, maar ook daden bij woorden voegen.”
Iets waar Oprins minder tevreden over is, is de infrastructuur om LNG te tanken. “Die is nog verre van optimaal, maar wij hebben het geluk dat we op een logistieke hub gevestigd zijn. Hier zitten veel grote bedrijven en dat is de reden dat er ook een LNG-station is gekomen.”
Eigen werkplaats
Voor het onderhouden van het wagenpark beschikt Maton Groep over een eigen werkplaats. Toch is er voor de nieuwe trucks een onderhoudscontract afgesloten. “Onderhoud aan LNG-trucks vergt specifieke vakkennis waar onze monteurs nog niet over beschikken. Een lekke band vervangen we zelf wel, maar als het specialistischer is, loopt het via de Scania-dealer in Tilburg.”
Door: Nationale Transportgids
Beeld: Scania