Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add
Banner

Qbuzz: Reizigers gedupeerd door actie afzetten bushaltes Ter Apel door FNV

Door Redactie Nationale Transportgids
schedule 4 min
location_on [xx]km
Qbuzz: Reizigers gedupeerd door actie afzetten bushaltes Ter Apel door FNV
Vervoersbedrijf Qbuzz is niet te spreken over een actie van vakbond FNV, die bushaltes in Ter Apel heeft afgezet om aandacht te vragen voor de in hun ogen onveilige situatie van chauffeurs. Over de haltes zijn zakken gehangen met daarop de boodschap dat er helemaal geen bussen rijden, maar dat is volgens Qbuzz niet het geval. "Daarmee dupeer je de reizigers die wel gebruik willen maken van de bus", zegt een woordvoerder.

Chauffeurs op de lijnen 72 en 73 slaan de haltes in Ter Apel uit protest tot zondag over. Maar volgens Qbuzz rijden er nog wel degelijk bussen tussen Emmen en het Groningse dorp, waar het aanmeldcentrum van het Centraal Orgaan opvang asielzoekers (COA) staat. "Ik denk dat minstens de helft van de bussen wel voorbij komt."

Buschauffeurs voeren actie

Zo'n dertig buschauffeurs voerden vrijdagochtend actie op station Emmen, waar de bushalte met linten was afgezet. Volgens FNV Streekvervoer hebben de chauffeurs op de buslijnen tussen Emmen en Ter Apel al jaren last van geweld en intimidatie. Passagiers weigeren te betalen en proberen dan met geweld toch in de bus te komen, stelt de vakbond. Het zouden vooral zogenoemde veiligelanders zijn die de problemen veroorzaken. Dat zijn asielzoekers die geen kans maken op een verblijfsstatus omdat ze uit een veilig thuisland komen.

Chauffeurs voelen zich onveilig

Volgens Edwin Kuiper, bestuurslid van FNV Streekvervoer, kwamen er vrijdagochtend emotionele verhalen voorbij en voelen buschauffeurs zich onveilig. Kuiper vindt dat Qbuzz daarom zijn verantwoordelijkheid moet nemen en als werkgever een veilige werkplek moet garanderen. "Wij willen meer beveiliging op de bussen. Onze eis is na 18.00 uur boa's op de bussen, permanent toezicht op het station in Emmen en bij de haltes in Ter Apel."

Van de klacht van Qbuzz over de actie bij de bushaltes, is Kuiper zich niet bewust. "Ik kreeg in Emmen het idee dat onze actie massaal wordt opgevolgd. Maar als Qbuzz dat zegt, dan zal dat wel zo zijn." De busvervoerder zegt in contact te staan met FNV over de acties.

Door: ANP

29 maart '24 ( 6:00)

Gemeenteraad Haarlem breidt betaald parkeren niet uit

De gemeenteraad van Haarlem heeft donderdagavond het plan ingetrokken om betaald parkeren in de stad uit te breiden. Daarmee geeft de raad gehoor aan de uitkomst van een referendum onder inwoners.

28 maart '24 (13:48)

Herstel Prinses Margriettunnel tussen Joure en Sneek duurt tot eind 2025

Het herstel van de Prinses Margriettunnel tussen Joure en Sneek duurt tot eind 2025. Volgens Rijkswaterstaat is meer tijd nodig dan gedacht door een nieuwe manier van bouwen waarbij de grondwaterstand niet verlaagd hoeft te worden. Het wegdek van de tunnel kwam in december 2022 omhoog, de werkzaamheden zouden volgens de eerste planning in 2024 klaar zijn.

28 maart '24 (13:48)

Mercedes-Benz aansprakelijk gesteld in sjoemeldieselzaak

De rechter in Duitsland heeft autoconcern Mercedes-Benz Group aansprakelijk gesteld in een zaak die bezitters van sjoemeldiesels hadden aangespannen. Het toenmalige Daimler zou jarenlang software in dieselauto's hebben geïnstalleerd. Daardoor leken de auto's bij testen te voldoen aan de geldende uitstootnormen, terwijl dit in de praktijk niet zo was.

28 maart '24 (13:48)

Meer aanvragen voor subsidie elektrische truck dan er geld beschikbaar is

De subsidiepot voor de aanschaf van elektrische trucks die dinsdag werd geopend, is door grote interesse van ondernemers alweer leeg. Dat meldt de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO). Het budget voor dit jaar bedroeg 45 miljoen euro en het totaal aangevraagde subsidiebedrag is 46,5 miljoen euro.

28 maart '24 ( 8:15)

Positief resultaat voor laadbedrijf Fastned

De uitbater van snellaadstations voor elektrische auto's Fastned heeft vorig jaar een stap richting winstgevendheid gezet. Voor de aftrek van onder andere rentes, belastingen en afschrijvingen boekte het bedrijf een positief resultaat.

28 maart '24 ( 6:00)

ANWB verwacht drukke wegen rond Pasen

Dagjesmensen en toeristen grijpen het paasweekend massaal aan om de weg op te gaan, verwacht de ANWB. De drukte begint donderdagmiddag al, als mensen vanaf hun werk naar huis rijden en gelijktijdig het recreatieverkeer op gang komt. Dat was vorig jaar goed voor de drukste spits van het jaar met 1491 kilometer file. De drukte is volgens de verkeersinformatiedienst vooral voelbaar in het midden van het land en in Noord-Brabant.

27 maart '24 (17:00)

Opvoersetjes e-bikes op openbare weg worden verboden door kabinet

Het kabinet is van plan bezit en gebruik van opvoersetjes voor elektrische fietsen strafbaar te stellen op de openbare weg. Daarover wordt binnenkort een officieel besluit genomen, bevestigt een ingewijde na berichtgeving door RTL Nieuws. Op eigen terrein blijven opgevoerde e-bikes wel toegestaan.

27 maart '24 (12:19)

Grote interesse voor AanZET-subsidie voor aanschaf van Zero-Emissie Trucks

De subsidieregeling voor het aanvragen van een Zero-Emissie Truck (AanZET) is op de eerste dag van de openstelling al voor meer dan de helft van het beschikbare budget aangevraagd. Op dinsdag 26 maart om 12 uur waren al 350 aanvragen binnengekomen en om 16.00 uur stond het aantal aanvragen op 402. Dit meldt de RAI Vereniging. 

27 maart '24 (10:45)

Laatste dieselvoertuig ooit van Volvo uit fabriek gerold

Autofabrikant Volvo heeft zijn laatste dieselauto gemaakt. Dat laatste dieselvoertuig, een XC90, werd geproduceerd in de fabriek in het Zweedse Torslanda. Dit exemplaar krijg een plek in een museum van Volvo in Gotenburg.

27 maart '24 ( 8:00)

VVN: geen fatbikes bij praktisch verkeersexamen

Veilig Verkeer Nederland (VVN) heeft besloten om fatbikes niet toe te staan tijdens het eigen praktisch verkeersexamen waarbij kinderen een route fietsen, meldt de organisatie woensdag. Dat de fatbike in potentie hoge snelheden kan bereiken kan "leiden tot gevaarlijke situaties voor zowel kinderen als de omgeving", vindt directeur Evert-Jan Hulshof. Volgens hem staat dat haaks op de eigen doelstellingen en de manier waarop het examen wordt afgenomen.