Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add
Banner

RDW: twee op drie kentekens bouwvoertuigen nog niet geregistreerd

Door Redactie Nationale Transportgids
schedule 6 min
location_on [xx]km
RDW: twee op drie kentekens bouwvoertuigen nog niet geregistreerd
Geef snel het kenteken van je trekker en zelfrijdende werkmaterieel (MMBS) door aan je verzekeraar.' Die oproep doen het Verbond van Verzekeraars en de RDW aan de eigenaren van deze voertuigen. Nog maar een op de drie kentekens is bij de verzekeraar bekend, blijkt uit cijfers van de RDW. Geeft de eigenaar het kenteken niet of pas na 1 januari door, dan loopt hij het risico op waarschuwingsbrieven en boetes. Dit meldt de RDW.

“Het levert in ieder geval veel administratief gedoe op dat eenvoudig te voorkomen is”, zegt Rob van Dokkumburg, conversiemanager van de RDW. “Je moet het kenteken toch een keer doorgeven, dus kun je dat maar beter meteen doen. Hoewel de RDW en de verzekeraar deze laatste stap wel melden, vermoeden we dat de eigenaar het vergeet zodra hij het kentekenbewijs in de bus heeft.”

Van de ongeveer 450.000 (land)bouwvoertuigen die tot nu toe geregistreerd zijn, moeten de 290.000 trekkers en rijdend werkmaterieel een verzekering hebben – voor (land)bouwaanhangwagens is dat niet nodig. Van slechts 85.000 stuks is de verzekering ook bekend bij de verzekeraar en staat die ook in het verzekeringsregister van de RDW. De verzekeringsplicht geldt niet als het voertuig geschorst is.

Kenteken doorgeven verplicht

Vanaf 1 januari 2022 mogen trekkers, motorrijtuigen met beperkte snelheid (MMBS’en) en hun getrokken materieel alleen nog de weg op als ze bij de RDW geregistreerd zijn. Die eerste twee groepen moeten ook een WA-verzekering hebben. Heeft een eigenaar een kenteken ontvangen, dan moet hij die zelf doorgeven aan zijn verzekeraar. Die zet hem op zijn beurt in het verzekeringsregister van de RDW. Dat kan de RDW niet zelf doen, omdat het niet zelf kan vaststellen of een voertuig inderdaad een verzekering heeft.

Gevolgen geen kenteken

Vergeet de eigenaar het kenteken door te geven, dan kan dat veel gedoe opleveren. Houdt de politie vanaf 1 januari 2022 de trekker of MMBS staande, dan kan hij niet controleren of er een verzekering bij het voertuig hoort dan kan dat gevolgen hebben. Ook bij een eventuele geautomatiseerde controle bij de RDW lijkt het voertuig onverzekerd te zijn. De eigenaar moet dan achteraf nog zijn kenteken doorgeven en de verzekeraar moet de dekking alsnog aanmelden.

Doorgeven is makkelijk

De verzekeraars in Nederland hebben het doorgeven van het kenteken makkelijk gemaakt. Veelal kan het via de website of anders telefonisch of per e-mail. Ook een assurantietussenpersoon kan het kenteken doorgeven. De eigenaar kan zelf checken of zijn voertuig bij de RDW als verzekerd geregistreerd is door het kenteken op de kentekencheck op de RDW-website in te voeren. Kijk dan onder ‘Status van het voertuig’ bij ‘WAM verzekerd’.

Door: Nationale Transportgids

02 mei '24 (13:45)

Meest vervuilende bestelauto's na 1 januari geweerd in Rotterdam

Vanaf 1 januari 2025 is het voor bestelvoertuigen die niet in de hoogste emissieklassen Euro 5 of 6 zitten, niet meer mogelijk om grote delen van Rotterdam aan te doen. In de jaren daarna gaan in stappen ook Euro 5 en Euro 6 in de ban. Vanaf begin 2028 moet alle bestelmobiliteit in deze delen van Rotterdam uitstootvrij zijn.

02 mei '24 ( 8:45)

Volgens onderzoek opnieuw meer verzekeringen voor e-bikes afgesloten

Eigenaren van elektrische fietsen verzekeren hun fiets vaker, meldt marktonderzoeksbureau Multiscope na onderzoek onder ruim 5500 Nederlanders. In 2023 sloten fietseigenaren voor 621 miljoen euro aan verzekeringen af. Dat is 71 miljoen euro meer dan het jaar daarvoor.

01 mei '24 (21:45)

Verkeersapp Flitsmeister gaat geld vragen voor tot dusver gratis functies

Een aantal nu nog gratis functies van de verkeersapp Flitsmeister is vanaf volgende week alleen te gebruiken met de betaalde versie. Het gaat onder meer om Apple CarPlay en Android Auto, waarmee Flitsmeister ook via het scherm in het dashboard van een auto te gebruiken is.

01 mei '24 (18:30)

Fietser overleden na aanrijding door auto bij Finkum

Een 88-jarige man is woensdagmiddag om het leven gekomen in het Friese Finkum, nadat hij op de fiets door een auto was aangereden. Het slachtoffer komt uit de gemeente Leeuwarden, waar Finkum toe behoort, meldt de politie.

01 mei '24 (14:45)

Vanavond code geel in Limburg vanwege onweer

In Limburg geldt woensdagavond vanaf 18.00 uur code geel omdat er kans is op onweersbuien, meldt het KNMI. De verwachte buien kunnen gepaard gaan met windstoten en hagel.

01 mei '24 (11:30)

Premies autoverzekeringen dit jaar flink gestegen

De premies voor autoverzekeringen zijn in het eerste kwartaal van 2024 met 8,2 procent gestegen ten opzichte van vorig jaar. Gemiddeld betaalt een autobezitter die in het eerste kwartaal van 2024 een autoverzekering afsloot 862 euro per jaar aan premie. In 2023 was dat nog 797 euro, heeft Autoverzekering.nl uitgezocht.

01 mei '24 (10:30)

Britse sportwagenfabrikant Aston Martin verkoopt ruim kwart minder luxe auto's

De Britse sportwagenfabrikant Aston Martin heeft de verkoop van zijn luxe auto's in het eerste kwartaal van dit jaar met ruim een kwart zien dalen. De daling volgt op het stopzetten van de productie van het oudere Vantage-sportwagenmodel door het bedrijf.

30 april '24 ( 9:30)

Motorrijder overleden na verkeersongeluk in Rotterdam

Een motorrijder is dinsdagochtend overleden door een verkeersongeluk met meerdere voertuigen in Rotterdam, dat meldt de politie. Het ongeluk gebeurde rond 08.10 uur op het Stadionviaduct bij De Kuip in Rotterdam-Zuid.

30 april '24 ( 8:06)

Werkzaamheden aan Drachtsterplein in Leeuwarden

Sinds gisteravond werkt de gemeente Leeuwarden drie avonden en nachten aan het Drachtsterplein in de Friese hoofdstad. Tijdens de werkzaamheden, die duren tot en met donderdag 2 mei 2024, is een groot deel van deze kruising gestremd. Daarover bericht de gemeente Leeuwarden.

29 april '24 (14:15)

ACEA: te weinig laadpunten voor stekkerauto's in EU

De Europese Unie heeft veel meer laadpunten nodig voor elektrische auto's om de CO2-doelen te halen, zegt de Europese autobrancheorganisatie ACEA. De verkoop van stekkerauto's is de afgelopen jaren veel harder gegroeid dan de installatie van laadpalen. Daarom moeten er tot 2030 jaarlijks acht keer zoveel laadpunten bijkomen, volgens de brancheclub.