Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add
Banner

Brabant moet plannen A59-project tussen Waalwijk en Den Bosch beter motiveren

Door Redactie Nationale Transportgids
schedule 9 min
location_on [xx]km
Provinciale staten van Noord-Brabant krijgen een half jaar de tijd om een aantal gebreken in de inpassingsplannen voor de Gebiedsontwikkeling Oostelijke Langstraat te herstellen. Dit staat in een zogenoemde tussenuitspraak van de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State van gisteren (24 november 2021). Provinciale staten zullen in elk geval beter moeten kijken naar het stikstofonderzoek waarop de plannen zijn gebaseerd en naar een maatregel die bedoeld is om de stikstofuitstoot in het gebied te verminderen. Nadat de provincie hierover een nieuw besluit heeft genomen, zal de Afdeling bestuursrechtspraak een einduitspraak over de plannen doen. Dit meldt de Raad van State.

Oostelijke Langstraat

 
De Oostelijke Langstraat is het gebied aan weerszijden van de A59 tussen Waalwijk en ’s-Hertogenbosch. De provinciale inpassingsplannen Gebiedsontwikkeling Oostelijke Langstraat West en Gebiedsontwikkeling Oostelijke Langstraat Oost maken het mogelijk om in dit gebied de infrastructuur aan te passen en natuur, water en recreatiemogelijkheden aan te leggen. Zo maken de plannen de aanleg van parallelwegen, twee ecologische verbindingszones en een snelfietsroute mogelijk. Met de plannen verdwijnen ook vier van de negen op- en afritten van en naar de A59. Tegen de plannen kwamen ruim twintig partijen in beroep bij de Afdeling bestuursrechtspraak.
 

Stikstofberekening

 
Om de stikstofuitstoot op beschermde natuurgebieden die met de plannen gepaard gaat te berekenen, heeft de provincie gebruikgemaakt van een rekenmodel. Dit rekenmodel gaat uit van een zogenoemde afkap voor verkeer. Hierbij wordt stikstofuitstoot van verkeer dat terechtkomt op meer dan vijf kilometer afstand van de weg niet meegenomen in de berekeningen. De Afdeling bestuursrechtspraak oordeelt dat de provincie onvoldoende heeft gemotiveerd dat met dit model volledig, precies en definitief kan worden geconcludeerd dat de plannen geen nadelige gevolgen hebben voor omliggende Natura 2000-gebieden. Europese natuurwetgeving vereist wel die mate van volledigheid en duidelijkheid. De Afdeling bestuursrechtspraak kwam eerder ook al tot dit oordeel in haar uitspraak over het tracébesluit over de ViA15 .
 

Mitigerende maatregel

 
Om de schadelijke gevolgen van de plannen voor de beschermde natuurgebieden in de buurt te verminderen (‘mitigeren’) heeft de provincie een agrarisch bedrijf in Drunen opgekocht en de natuurvergunning van dat bedrijf ingetrokken. De provincie heeft de verwachte positieve effecten hiervan voor de natuur meegenomen in het stikstofonderzoek. Dit wordt ook wel extern salderen genoemd. Hoewel dat is toegestaan, zijn daar wel voorwaarden aan verbonden. De provincie heeft in dit geval onvoldoende gemotiveerd dat aan die voorwaarden is voldaan.
 

Te weinig informatie

 
Het komt erop neer dat de ‘stikstofwinst’ die is behaald met het opkopen van het agrarische bedrijf alleen voor deze plannen mag worden ingezet als er nog andere maatregelen worden genomen die ervoor kunnen zorgen dat de stikstofneerslag op het al overbelaste Natura 2000-gebied ‘Loonse en Drunense Duine & Leemkuilen’ vermindert. De provincie heeft te weinig informatie gegeven om dit vast te stellen. Op de rechtszitting is wel verwezen naar het beheerplan voor dit gebied. Maar daarin staat geen enkele concrete maatregel die is gericht op het verminderen van de stikstofneerslag voor dit natuurgebied. Zonder aanvullende motivering kan niet worden beoordeeld of de mitigerende maatregel in dit geval gebruikt mag worden voor de plannen voor de Oostelijke Langstraat, aldus de Afdeling bestuursrechtspraak.
 

En nu?

 
Provinciale staten hebben nu een half jaar de tijd om de plannen voor de Oostelijke Langstraat beter te motiveren. Ook de natuurvergunning die gedeputeerde staten van Noord-Brabant heeft verleend voor het project, moet worden aangepast. Daarna zal de Afdeling bestuursrechtspraak pas een einduitspraak kunnen doen over de provinciale inpassingsplannen.
 
Door: Nationale Transportgids
07 december '23 (15:00)

Werkzaamheden in Sijtwendetunnel N14 leiden vanaf februari tot hinder

Vanaf 4 februari volgend jaar vervangt Rijkswaterstaat de verlichting in de drie tunneldelen op de N14 bij Leidschendam die samen de Sijtwendetunnel vormen. De werkzaamheden, die volgens de planning tot 18 mei 2024 duren, hebben gevolgen voor het verkeer op deze drukke route die de A4 en de N44 verbindt.

07 december '23 ( 7:15)

In het hele land code geel vanwege gladheid en mist

In het hele land geldt donderdagochtend code geel om gladheid of dichte mist, of allebei. Volgens het KNMI is het vooral in de zuidelijke helft van het land plaatselijk erg mistig. De dichte mist breidt zich de komende uren naar het noorden uit, verwacht het weerinstituut.

06 december '23 (19:00)

Vanaf juli vrachtwagenrijbewijs nodig voor grote elektrische bestelbus

Bestuurders van een elektrische bestelbus tussen de 3500 en 4250 kilo hebben vanaf 1 juli een vrachtwagenrijbewijs nodig. Dat heeft demissionair minister Mark Harbers (Infrastructuur en Waterstaat) besloten, schrijft hij woensdag in een brief aan de Tweede Kamer. Eerder leek het erop dat het kabinet met nieuwe wetgeving zou komen waardoor een B-rijbewijs voor personenauto's ook genoeg zou zijn, maar die wetgeving is voorlopig van de baan.

06 december '23 (15:30)

Marechaussee vindt 47 vreemdelingen in vrachtwagen in Hoek van Holland

De Koninklijke Marechaussee heeft dinsdagavond 47 illegale vreemdelingen gevonden in een vrachtwagen in Hoek van Holland. De chauffeur, een Nederlander, is opgepakt op verdenking van mensensmokkel. De trailer werd gecontroleerd voordat het voertuig de oversteek naar het Verenigd Koninkrijk zou maken.

05 december '23 (14:45)

Europees Hof geeft zegen aan coronareismaatregelen

Een EU-land mag tijdens een epidemie zoals de coronapandemie plezierreizen naar een buitenland met een groot besmettingsgevaar verbieden. Ook mag een lidstaat reizigers opleggen om zich te laten testen of in quarantaine te gaan, oordeelt het Europees Hof van Justitie. Maar de regels moeten dan wel echt nodig, duidelijk, eerlijk en goed onderbouwd zijn, tekent de hoogste Europese rechter aan.

05 december '23 (12:15)

Slachtoffers dodelijk ongeval A59 op verschrikkelijke manier om het leven gekomen

De slachtoffers van het dodelijk ongeval op de A59 bij Sprang-Capelle zijn op een verschrikkelijke manier om het leven gekomen. Dat vertelde de voorzitter dinsdag in de rechtbank in Breda. Daar wordt de strafzaak behandeld tegen de 33-jarige Thomas de G. Hij wordt verdacht van doodslag door op vrijdagavond 10 maart het fatale ongeval te veroorzaken.

05 december '23 ( 8:57)

Pilot met slimme fietssensor in Utrecht

Vrijdag 15 december 2023 start de gemeente Utrecht op de kruising Biltstraat-Kruisstraat in de domstad een pilot met een slimme fietssensor. Door deze sensor springt het verkeerslicht vaker op groen. De pilot duurt tot en met 15 mei 2024. Daarover bericht de gemeente Utrecht.

05 december '23 ( 8:40)

Sligro Food Group neemt deel activiteiten van Simon Loos Transport over

Sligro Food Group staat naar verwachting op het punt om de transportactiviteiten die Simon Loos Transport verricht voor Sligro over te nemen van dit transportbedrijf. Dat meldt Sligro.

04 december '23 (15:45)

Volgens bezorgers zijn alle cadeautjes op tijd binnen voor pakjesavond

Zo goed als alle cadeautjes zijn dit jaar op tijd binnen voor pakjesavond. Pakketbezorgers PostNL en DHL zijn tevreden hoe de bezorging de afgelopen weken is gegaan. Marktleider PostNL lukte het in 4 procent van de gevallen niet om de bestelde producten binnen een dag te bezorgen, bij DHL gold dat voor een kleine 2 procent. Zo goed als alle pakjes kwamen een dag later alsnog bij de koper.

04 december '23 (15:15)

140 Italiaanse elektrische bussen door Qbuzz besteld voor regio Leiden

Openbaarvervoerbedrijf Qbuzz heeft 140 nieuwe elektrische bussen besteld bij de grote producent Iveco uit het Italiaanse Turijn. Deze voertuigen moeten vanaf eind 2024 gaan rijden in de Zuid-Hollandse regio rond Leiden en Gouda, meldt Iveco. Daar is Qbuzz vanaf volgend jaar verantwoordelijk voor het busvervoer, voor een periode van dertien jaar.