Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add
Banner

Brabant moet plannen A59-project tussen Waalwijk en Den Bosch beter motiveren

Door Redactie Nationale Transportgids
schedule 9 min
location_on [xx]km
Provinciale staten van Noord-Brabant krijgen een half jaar de tijd om een aantal gebreken in de inpassingsplannen voor de Gebiedsontwikkeling Oostelijke Langstraat te herstellen. Dit staat in een zogenoemde tussenuitspraak van de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State van gisteren (24 november 2021). Provinciale staten zullen in elk geval beter moeten kijken naar het stikstofonderzoek waarop de plannen zijn gebaseerd en naar een maatregel die bedoeld is om de stikstofuitstoot in het gebied te verminderen. Nadat de provincie hierover een nieuw besluit heeft genomen, zal de Afdeling bestuursrechtspraak een einduitspraak over de plannen doen. Dit meldt de Raad van State.

Oostelijke Langstraat

 
De Oostelijke Langstraat is het gebied aan weerszijden van de A59 tussen Waalwijk en ’s-Hertogenbosch. De provinciale inpassingsplannen Gebiedsontwikkeling Oostelijke Langstraat West en Gebiedsontwikkeling Oostelijke Langstraat Oost maken het mogelijk om in dit gebied de infrastructuur aan te passen en natuur, water en recreatiemogelijkheden aan te leggen. Zo maken de plannen de aanleg van parallelwegen, twee ecologische verbindingszones en een snelfietsroute mogelijk. Met de plannen verdwijnen ook vier van de negen op- en afritten van en naar de A59. Tegen de plannen kwamen ruim twintig partijen in beroep bij de Afdeling bestuursrechtspraak.
 

Stikstofberekening

 
Om de stikstofuitstoot op beschermde natuurgebieden die met de plannen gepaard gaat te berekenen, heeft de provincie gebruikgemaakt van een rekenmodel. Dit rekenmodel gaat uit van een zogenoemde afkap voor verkeer. Hierbij wordt stikstofuitstoot van verkeer dat terechtkomt op meer dan vijf kilometer afstand van de weg niet meegenomen in de berekeningen. De Afdeling bestuursrechtspraak oordeelt dat de provincie onvoldoende heeft gemotiveerd dat met dit model volledig, precies en definitief kan worden geconcludeerd dat de plannen geen nadelige gevolgen hebben voor omliggende Natura 2000-gebieden. Europese natuurwetgeving vereist wel die mate van volledigheid en duidelijkheid. De Afdeling bestuursrechtspraak kwam eerder ook al tot dit oordeel in haar uitspraak over het tracébesluit over de ViA15 .
 

Mitigerende maatregel

 
Om de schadelijke gevolgen van de plannen voor de beschermde natuurgebieden in de buurt te verminderen (‘mitigeren’) heeft de provincie een agrarisch bedrijf in Drunen opgekocht en de natuurvergunning van dat bedrijf ingetrokken. De provincie heeft de verwachte positieve effecten hiervan voor de natuur meegenomen in het stikstofonderzoek. Dit wordt ook wel extern salderen genoemd. Hoewel dat is toegestaan, zijn daar wel voorwaarden aan verbonden. De provincie heeft in dit geval onvoldoende gemotiveerd dat aan die voorwaarden is voldaan.
 

Te weinig informatie

 
Het komt erop neer dat de ‘stikstofwinst’ die is behaald met het opkopen van het agrarische bedrijf alleen voor deze plannen mag worden ingezet als er nog andere maatregelen worden genomen die ervoor kunnen zorgen dat de stikstofneerslag op het al overbelaste Natura 2000-gebied ‘Loonse en Drunense Duine & Leemkuilen’ vermindert. De provincie heeft te weinig informatie gegeven om dit vast te stellen. Op de rechtszitting is wel verwezen naar het beheerplan voor dit gebied. Maar daarin staat geen enkele concrete maatregel die is gericht op het verminderen van de stikstofneerslag voor dit natuurgebied. Zonder aanvullende motivering kan niet worden beoordeeld of de mitigerende maatregel in dit geval gebruikt mag worden voor de plannen voor de Oostelijke Langstraat, aldus de Afdeling bestuursrechtspraak.
 

En nu?

 
Provinciale staten hebben nu een half jaar de tijd om de plannen voor de Oostelijke Langstraat beter te motiveren. Ook de natuurvergunning die gedeputeerde staten van Noord-Brabant heeft verleend voor het project, moet worden aangepast. Daarna zal de Afdeling bestuursrechtspraak pas een einduitspraak kunnen doen over de provinciale inpassingsplannen.
 
Door: Nationale Transportgids
15 juli '24 (17:00)

Twee Nederlandse autohandelaren mogen BMW's van Fremantle Highway niet verkopen

Twee Nederlandse autohandelaren mogen de 260 BMW's van het vorig jaar uitgebrande vrachtschip Fremantle Highway niet verder verhandelen. De rechtbank in Den Haag stelt de ondernemers in het ongelijk in een kort geding dat ze tegen de Duitse autofabrikant hadden aangespannen. BMW hield volgens de rechter terecht de verkoop van de voertuigen tegen op basis van merkrechten, omdat de kwaliteit van de BMW's door de brand niet meer kon worden gegarandeerd.

15 juli '24 (12:00)

VanMoof komt door bankroet gedupeerde klanten tegemoet met korting

VanMoof geeft kortingscodes weg aan klanten die door het eerdere faillissement van de fietsenmaker nooit hun bestelde elektrische fiets hebben ontvangen. Het gaat om een wereldwijde actie, heeft VanMoof maandag aangekondigd. De korting van 1000 euro kunnen klanten gebruiken voor de aanschaf van een nieuwe VanMoof-fiets.

15 juli '24 ( 9:30)

Navigatiespecialist TomTom daalt op Damrak na omzetwaarschuwing

TomTom behoorde maandag tot de verliezers op de Amsterdamse beurs. De navigatiespecialist leed in het tweede kwartaal opnieuw verlies en zag de omzet licht dalen. Als gevolg van lagere inkomsten van het onderdeel Automotive verwacht het bedrijf dat de omzet dit jaar aan de onderkant van de eerder afgegeven verwachting uitkomt. Ook denkt TomTom niet langer de financiële doelstellingen voor 2025 te kunnen realiseren. Het bedrijf kondigde wel aan de samenwerking met het Amerikaanse techconcern Microsoft verder uit te breiden. Het aandeel zakte bijna 6 procent.

15 juli '24 ( 7:00)

Nederlandse export krimpt weer na korte opleving

De Nederlandse goederenexport is in mei met 4,3 procent gekrompen, meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). Vooral de uitvoer van machines, aardgas, aardolieproducten en transportmiddelen was lager dan een jaar eerder.

15 juli '24 ( 6:00)

Zeer grote brand in pand Arriva in Maastricht

In een pand van de vervoersmaatschappij Arriva aan de Korvetweg in Maastricht woedt een zeer grote brand. Dat meldt de Brandweer Zuid-Limburg op X.

12 juli '24 (14:45)

Friese fabrikant kantelende e-driewielers Carver vraagt faillissement aan

De Friese ontwikkelaar van elektrische driewielers Carver vraagt faillissement aan. Het bestuur van het bedrijf zegt dat "kwaliteitsproblemen en problemen in de toeleveringsketen" voor hoge kosten zorgden, terwijl de productie en verkoop van de voertuigen stagneerden. De driewielers van Carver staan erom bekend dat ze kunnen kantelen in de bocht, wat voor meer rijgemak zou zorgen.

11 juli '24 (14:15)

Opnieuw speciale safetycar bij Nijmeegse Vierdaagse

Bij de Nijmeegse Vierdaagse die dinsdag begint, laat de organisatie ook dit jaar een zogeheten 'safetycar' rijden. De auto vertrekt 's ochtends voordat de wandelaars starten, en controleert of het hele parcours klaar is voor alle lopers. De wagen rijdt met een gemiddelde snelheid van 8 kilometer per uur en mag niet worden ingehaald door wandelaars.

11 juli '24 (12:28)

Eerste vrachtschepen met strooizout

Rijkswaterstaat bereidt zich inmiddels voor op het komende gladheidseizoen. Sinds dinsdag 9 juli 2024 arriveren de eerste vrachtschepen met strooizout bij de strategische zoutloodsen. In totaal wordt de voorraad met 100 miljoen kilo aangevuld. Dat meldt Rijkswaterstaat.

10 juli '24 (15:15)

Komend weekend volgens ANWB door vakantie druk op de weg

Komend weekend kan het druk worden met vakantiegangers op de weg, meldt de ANWB. Na vrijdag beginnen kinderen in het midden van het land aan hun schoolvakantie. De ANWB verwacht vrijdag vanaf het middaguur al files.

10 juli '24 (13:30)

Duizenden extra laadpunten in Limburg en Brabant

De komende vier jaar komen er in de provincies Noord-Brabant en Limburg 22.000 openbare laadpunten voor elektrische auto's bij. Vattenfall InCharge gaat die vanaf dit najaar neerzetten in 78 gemeenten. De meeste laadpunten, ruim 18.000, komen in Brabant. De nieuwe laadpunten komen op locaties waar er veel vraag naar is, melden de provincies.