Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add
Banner

Aviko zet autonoom rijdend voertuig van VDL in op fabrieksterrein

Door Redactie Nationale Transportgids
schedule 7 min
location_on [xx]km
Aviko zet autonoom rijdend voertuig van VDL in op fabrieksterrein
Aardappelverwerker Aviko uit Steenderen heeft onlangs een autonoom rijdend voertuig in gebruik genomen. Diepgevroren friet en andere aardappelspecialiteiten worden op het fabrieksterrein autonoom én milieubewust vervoerd. Het zogenoemde Mixed Traffic Transporter voertuig is ontwikkeld door VDL Automated Vehicles en is uitgerust met VDL E-Power dat logistieke processen slimmer, veiliger én duurzamer maakt. Dit meldt VDL. 

Bij Aviko worden tot zestig europallets per uur met diepvriesproducten automatisch geladen, vervoerd en gelost door een geklimatiseerde bovenbouw, ter vervanging van traditionele handbediende vrachtwagen-opleggercombinaties.

Duurzame logistieke oplossingen

'Hedendaagse toeleveringsketens vragen om volledig geïntegreerde duurzame logistieke oplossingen. Het generieke autonoom batterij aangedreven platform van de VDL MTT is leverbaar met een breed scala aan klant specifieke ladingdragers en een batterijlaadsysteem', zo meldt VDL op de website. 'Het platform wordt gekoppeld aan de gewenste bovenbouw om bijvoorbeeld pallets, containers of papierrollen te vervoeren. Het MTT-platform wordt beheerd door zogeheten fleet management software dat is gekoppeld aan het logistieke beheersysteem van de eindgebruiker, via een speciale applicatie (app) ondersteund met volledige digitale service en diagnose op afstand'.

Veiligheids- en navigatiesysteem

Eén van de grootste innovaties van het nieuwe MTT-platform is de integratie van VDL’s eigen veiligheids- en navigatiesysteem. Via data, gegenereerd door sensoren, wordt het voertuig niet alleen over de beoogde route geleid, eveneens wordt geanticipeerd op medeweggebruikers. Door VDL ontwikkelde apps analyseren op basis van tekeningen van het terrein de af te leggen routes. Applicaties worden tevens gebruikt om de prestaties van het voertuig te monitoren en om op afstand eventuele storingen te verhelpen.

Bij Aviko worden de door apps gegenereerde data beschikbaar gesteld aan de Universiteit Twente en Hogeschool Arnhem Nijmegen teneinde de prestaties van de inzet verder te verbeteren. Dit project is mede mogelijk gemaakt door de provincie Gelderland. Aan de ontwikkeling en realisatie van de VDL Mixed Traffic Transporter hebben 15 VDL-bedrijven samengewerkt.

Innovatie

Directeur Supply Chain Gert-Jan Janssen Reinen van Aviko: “VDL heeft ons geholpen om een veilige, duurzame en innovatieve oplossing te vinden voor ons transport tussen fabriek en ons nieuwe vrieshuis. In Steenderen hebben we de afgelopen twee jaar het meest duurzame vrieshuis van Nederland gebouwd. Wij zijn met VDL een ontwikkeltraject ingegaan om een veilige en duurzame oplossing te vinden voor het transport tussen fabriek en vrieshuis op ons binnenterrein. Aangedreven door elektriciteit die wij opwekken met zonnepanelen op het dak van het vrieshuis, kunnen wij onze producten nu ‘groener’ en met minder geluid vervoeren. Een mooie stap in de duurzaamheidsambities van Aviko.”

Door: Nationale Transportgids
Beeld: VDL 

23 oktober '24 ( 8:15)

Opsporingsbericht bij Belgische snelwegen na ontvoering baby

De Belgische autoriteiten roepen via digitale informatieborden bij snelwegen op uit te kijken naar een auto waarmee een baby zou zijn ontvoerd. De pas enkele weken oude Santiago verdween uit een ziekenhuis en heeft volgens Belgische media constante zorg nodig, anders komt zijn leven in gevaar. Het is uitzonderlijk dat de autoriteiten via informatieborden om aandacht vragen. Dat is volgens omroep VRT nog maar twee keer gebeurd.

22 oktober '24 (13:45)

Veertien gemeenten gaan door met invoering uitstootvrije zones

De veertien gemeenten die per 1 januari 2025 uitstootvrije zones willen invoeren, laten zich niet weerhouden door een meerderheid in de Tweede Kamer die uitstel wil. Ze geven aan dat ze doorgaan met de voorbereidingen voor zogeheten zero-emissiezones in hun stad, zeggen ze in een gezamenlijke verklaring. "We voelen ons daarin gesteund door alle reacties uit het bedrijfsleven."

22 oktober '24 (13:15)

Export elektrische auto's uit China naar EU piekt kort voor importheffing

China heeft de afgelopen maand meer dan 60.000 elektrische voertuigen naar de Europese Unie verscheept, een stijging van 61 procent ten opzichte van vorig jaar. Eind deze maand worden de extra importheffingen van kracht die de Europese Commissie op Chinese elektrische auto's wil toepassen.

22 oktober '24 ( 9:45)

Kamer wil vieze bedrijfswagen toch blijven toelaten in binnenstad

De Tweede Kamer wil dat vrachtauto's en bestelbusjes met uitlaatgassen voorlopig toch de binnenstad in mogen. Sommige gemeenten willen die vanaf 1 januari stap voor stap gaan weren, maar er tekent zich een Kamermeerderheid af die dat wil voorkomen.

22 oktober '24 ( 6:15)

Aanhoudende daling verkopen elektrische auto's in Europa

De verkoop van volledig elektrische auto's in Europa is in de eerste negen maanden van dit jaar met 5,8 procent gedaald, meldde de Europese autobrancheorganisatie ACEA. De totale autoverkopen namen in die periode wel toe, met 0,6 procent tot 8 miljoen stuks.

21 oktober '24 (19:15)

Londen erkent fout bij te hoge boetes Nederlandse transporteurs

Nederlandse vrachtwagenchauffeurs zijn een stap verder in hun poging om geld terug te krijgen voor te hoge boetes in Londen. De vervoersautoriteit van de Engelse hoofdstad heeft toegegeven dat uitgedeelde boetes voor het rijden in lage-emissiezones te hoog waren en wil de Nederlandse transporteurs tegemoetkomen. De vertegenwoordigende organisatie Transport in Nood wil daar echter niet zomaar genoegen mee nemen. De Engelse Hoge Raad moet uitkomst bieden.

21 oktober '24 ( 8:30)

Ebusco stapt naar de rechter om betaling 45 bussen

Ebusco stapt naar de rechter om de betaling van 45 bussen. Een niet nader genoemde klant van de Brabantse fabrikant van elektrische bussen wil de order annuleren, maar de bussen zijn al gemaakt en het grootste deel is klaar om geleverd te worden. Het geplaagde bedrijf uit Deurne kampt al langer met leveringsproblemen.

20 oktober '24 (14:15)

Nog twee dagen drukte in de spits bij knooppunt Ridderkerk

Rijkswaterstaat verwacht dat het nog twee dagen heel druk zal zijn bij het knooppunt Ridderkerk, vooral in de ochtend- en avondspits. Wie maandag of dinsdag daar moet zijn, kan beter thuiswerken, een andere manier van reizen gebruiken of buiten de spits rijden, zegt Rijkswaterstaat.

18 oktober '24 (13:15)

Banden alle politieauto's bureau IJsselstein lekgestoken

De banden van alle geparkeerde politieauto's bij een politiebureau in het Utrechtse IJsselstein zijn in de nacht van zondag op maandag lekgestoken. Daardoor kon de politie van IJsselstein twee uur lang niet met een auto naar spoedmeldingen. Agenten vanuit Nieuwegein moesten die meldingen overnemen. Dinsdag is een 33-jarige man uit Utrecht in zijn woning aangehouden als verdachte, meldt de politie.

18 oktober '24 ( 8:53)

Concessie Achterhoek en Rivierenland gegund aan Arriva

De komende jaren (maximaal zeventien jaar) mag Arriva in de Achterhoek en Rivierenland blijven rijden met treinen en bussen. Dinsdag 15 oktober 2024 maakte de provincie Gelderland bekend dat het ov-contract in dit concessiegebied, met een waarde van meer dan twee miljard euro, aan Arriva is gegund. Dat meldt Arriva.