Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add
Banner

Op initiatief van Nederland: meer schone vrachtwagens, klimaattop is akkoord

Door Redactie Nationale Transportgids
schedule 9 min
location_on [xx]km
Op initiatief van Nederland: meer schone vrachtwagens, klimaattop is akkoord
Vijftien landen en tal van bedrijven in de transportsector verspreid over de wereld stappen over op schoon zwaar wegvervoer. Op initiatief van Nederland zetten zij vandaag op de klimaattop in Glasgow hun handtekening onder de ambitie dat vanaf 2040 alle nieuwe vrachtwagens en bussen in hun land rijden zonder uitlaatgassen. Omdat vrachtwagens gemiddeld zo’n tien jaar rondrijden, is de overeenkomst een mooie stap om de uitstoot van broeikasgassen door vrachtwagens en bussen wereldwijd naar nul te krijgen in 2050. Dit meldt de Rijksoverheid.

Nederland is echt een transportland. Dat zorgt voor banen en brengt geld in het laatje. En steeds vaker groen: Nederlandse bedrijven zijn goed in de bouw van uitstootvrije bussen en vrachtwagens.
Het zwaar vervoer blijft echter ook een belangrijke bron van luchtvervuiling. De uitstoot van de transportsector wereldwijd is niet in lijn met de Parijsdoelen. Zwaar verkeer zorgt voor ruim een derde van de CO2-uitstoot en zo’n 70 procent van de stikstofuitstoot van al het wegverkeer wereldwijd, en produceert veel schadelijke gassen die mensen direct inademen.

Schone vrachtwagens

Met de vrachtwagen en bus die rijdt op een batterij of waterstof is daar een oplossing voor. Ze zijn stil en rijden zonder uitlaatgassen. Maar ze zijn nog wel duur. Veel transportondernemers hikken tegen de prijs aan, en veel producenten aarzelen nog om massaal schone vrachtwagens te gaan maken.

Internationale samenwerking

Nederland wil tempo maken. Ondernemers kunnen in ons land met subsidie een uitstootvrije bestelbus kopen, en ook voor vrachtwagens is zo’n regeling aanstaande. Maar die vrachtauto’s moeten er dan wel in ruime keuze zijn. Bouwers van bussen en vrachtwagens zijn wereldwijd verspreid. Internationale samenwerking is daarom van belang.

Staatssecretaris Van Weyenberg (Infrastructuur en Waterstaat): “Deze overeenkomst is een mooi begin. Nederland is ambitieus. Wij hebben in het klimaatakkoord al afgesproken al het wegverkeer in 2050 schoon te willen hebben. Het is belangrijk om daar samen met andere landen voor te gaan, zodat de markt zich sneller gaat ontwikkelen. Ik roep andere landen dan ook op zich aan te sluiten.”

Naast Nederland doen Oostenrijk, Canada, Chili, Denemarken, Finland, Luxemburg, Nieuw-Zeeland, Noorwegen, Schotland, Turkije, Uruguay, het Verenigd Koninkrijk, Wales en Zwitserland mee.

Ambities

De vijftien landen gaan beleid maken om de afgesproken doelstellingen te halen. Zij gaan intensief samenwerken en kennis uitwisselen om de ambities waar te maken. Jaarlijks rapporteren ze over de voortgang. Naast landen doen ook tal van staten, bedrijven die transporteren en vrachtwagenbouwers mee, zoals California, DHL, Heineken, Scania en BYD.

De logica achter de afgesproken ambitie is eenvoudig. Als je in 2050 helemaal schoon wil zijn, moeten alle nieuwe vrachtwagens en bussen in 2040 schoon zijn. Die hebben immers een levensduur van ongeveer tien jaar. En om aan te sluiten bij de logische momenten van vervanging voor ondernemers, is het doel in 2030 30 procent van de nieuwe zware voortuigen uitstootvrij te hebben.

Efficiënt opladen

Machiel van der Kuijl van ondernemersvereniging evofenedex: “Het is goed dat Nederland hierin het voortouw neemt. Als landen om ons heen ook mee gaan doen, komt er meer keuze en worden de prijzen lager. Dat is belangrijk voor onze ondernemers. Wel moet er zowel in Nederland als in de rest van de wereld nog veel gebeuren zodat de elektrische vrachtauto’s efficiënt opgeladen kunnen worden en de logistieke planning niet in de knel komt.

Laadpalen

Om het belang van goede laadpalen te onderstrepen organiseert Nederland samen met Californië vandaag op de klimaattop ook een aparte sessie over laadpalen. Zonder goede laadinfrastructuur kunnen schone auto’s, bussen en vrachtwagens immers niet rijden.

Door: Nationale Transportgids

23 oktober '24 ( 8:15)

Opsporingsbericht bij Belgische snelwegen na ontvoering baby

De Belgische autoriteiten roepen via digitale informatieborden bij snelwegen op uit te kijken naar een auto waarmee een baby zou zijn ontvoerd. De pas enkele weken oude Santiago verdween uit een ziekenhuis en heeft volgens Belgische media constante zorg nodig, anders komt zijn leven in gevaar. Het is uitzonderlijk dat de autoriteiten via informatieborden om aandacht vragen. Dat is volgens omroep VRT nog maar twee keer gebeurd.

22 oktober '24 (13:45)

Veertien gemeenten gaan door met invoering uitstootvrije zones

De veertien gemeenten die per 1 januari 2025 uitstootvrije zones willen invoeren, laten zich niet weerhouden door een meerderheid in de Tweede Kamer die uitstel wil. Ze geven aan dat ze doorgaan met de voorbereidingen voor zogeheten zero-emissiezones in hun stad, zeggen ze in een gezamenlijke verklaring. "We voelen ons daarin gesteund door alle reacties uit het bedrijfsleven."

22 oktober '24 (13:15)

Export elektrische auto's uit China naar EU piekt kort voor importheffing

China heeft de afgelopen maand meer dan 60.000 elektrische voertuigen naar de Europese Unie verscheept, een stijging van 61 procent ten opzichte van vorig jaar. Eind deze maand worden de extra importheffingen van kracht die de Europese Commissie op Chinese elektrische auto's wil toepassen.

22 oktober '24 ( 9:45)

Kamer wil vieze bedrijfswagen toch blijven toelaten in binnenstad

De Tweede Kamer wil dat vrachtauto's en bestelbusjes met uitlaatgassen voorlopig toch de binnenstad in mogen. Sommige gemeenten willen die vanaf 1 januari stap voor stap gaan weren, maar er tekent zich een Kamermeerderheid af die dat wil voorkomen.

22 oktober '24 ( 6:15)

Aanhoudende daling verkopen elektrische auto's in Europa

De verkoop van volledig elektrische auto's in Europa is in de eerste negen maanden van dit jaar met 5,8 procent gedaald, meldde de Europese autobrancheorganisatie ACEA. De totale autoverkopen namen in die periode wel toe, met 0,6 procent tot 8 miljoen stuks.

21 oktober '24 (19:15)

Londen erkent fout bij te hoge boetes Nederlandse transporteurs

Nederlandse vrachtwagenchauffeurs zijn een stap verder in hun poging om geld terug te krijgen voor te hoge boetes in Londen. De vervoersautoriteit van de Engelse hoofdstad heeft toegegeven dat uitgedeelde boetes voor het rijden in lage-emissiezones te hoog waren en wil de Nederlandse transporteurs tegemoetkomen. De vertegenwoordigende organisatie Transport in Nood wil daar echter niet zomaar genoegen mee nemen. De Engelse Hoge Raad moet uitkomst bieden.

21 oktober '24 ( 8:30)

Ebusco stapt naar de rechter om betaling 45 bussen

Ebusco stapt naar de rechter om de betaling van 45 bussen. Een niet nader genoemde klant van de Brabantse fabrikant van elektrische bussen wil de order annuleren, maar de bussen zijn al gemaakt en het grootste deel is klaar om geleverd te worden. Het geplaagde bedrijf uit Deurne kampt al langer met leveringsproblemen.

20 oktober '24 (14:15)

Nog twee dagen drukte in de spits bij knooppunt Ridderkerk

Rijkswaterstaat verwacht dat het nog twee dagen heel druk zal zijn bij het knooppunt Ridderkerk, vooral in de ochtend- en avondspits. Wie maandag of dinsdag daar moet zijn, kan beter thuiswerken, een andere manier van reizen gebruiken of buiten de spits rijden, zegt Rijkswaterstaat.

18 oktober '24 (13:15)

Banden alle politieauto's bureau IJsselstein lekgestoken

De banden van alle geparkeerde politieauto's bij een politiebureau in het Utrechtse IJsselstein zijn in de nacht van zondag op maandag lekgestoken. Daardoor kon de politie van IJsselstein twee uur lang niet met een auto naar spoedmeldingen. Agenten vanuit Nieuwegein moesten die meldingen overnemen. Dinsdag is een 33-jarige man uit Utrecht in zijn woning aangehouden als verdachte, meldt de politie.

18 oktober '24 ( 8:53)

Concessie Achterhoek en Rivierenland gegund aan Arriva

De komende jaren (maximaal zeventien jaar) mag Arriva in de Achterhoek en Rivierenland blijven rijden met treinen en bussen. Dinsdag 15 oktober 2024 maakte de provincie Gelderland bekend dat het ov-contract in dit concessiegebied, met een waarde van meer dan twee miljard euro, aan Arriva is gegund. Dat meldt Arriva.