Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add
Banner

Op initiatief van Nederland: meer schone vrachtwagens, klimaattop is akkoord

Door Redactie Nationale Transportgids
schedule 9 min
location_on [xx]km
Op initiatief van Nederland: meer schone vrachtwagens, klimaattop is akkoord
Vijftien landen en tal van bedrijven in de transportsector verspreid over de wereld stappen over op schoon zwaar wegvervoer. Op initiatief van Nederland zetten zij vandaag op de klimaattop in Glasgow hun handtekening onder de ambitie dat vanaf 2040 alle nieuwe vrachtwagens en bussen in hun land rijden zonder uitlaatgassen. Omdat vrachtwagens gemiddeld zo’n tien jaar rondrijden, is de overeenkomst een mooie stap om de uitstoot van broeikasgassen door vrachtwagens en bussen wereldwijd naar nul te krijgen in 2050. Dit meldt de Rijksoverheid.

Nederland is echt een transportland. Dat zorgt voor banen en brengt geld in het laatje. En steeds vaker groen: Nederlandse bedrijven zijn goed in de bouw van uitstootvrije bussen en vrachtwagens.
Het zwaar vervoer blijft echter ook een belangrijke bron van luchtvervuiling. De uitstoot van de transportsector wereldwijd is niet in lijn met de Parijsdoelen. Zwaar verkeer zorgt voor ruim een derde van de CO2-uitstoot en zo’n 70 procent van de stikstofuitstoot van al het wegverkeer wereldwijd, en produceert veel schadelijke gassen die mensen direct inademen.

Schone vrachtwagens

Met de vrachtwagen en bus die rijdt op een batterij of waterstof is daar een oplossing voor. Ze zijn stil en rijden zonder uitlaatgassen. Maar ze zijn nog wel duur. Veel transportondernemers hikken tegen de prijs aan, en veel producenten aarzelen nog om massaal schone vrachtwagens te gaan maken.

Internationale samenwerking

Nederland wil tempo maken. Ondernemers kunnen in ons land met subsidie een uitstootvrije bestelbus kopen, en ook voor vrachtwagens is zo’n regeling aanstaande. Maar die vrachtauto’s moeten er dan wel in ruime keuze zijn. Bouwers van bussen en vrachtwagens zijn wereldwijd verspreid. Internationale samenwerking is daarom van belang.

Staatssecretaris Van Weyenberg (Infrastructuur en Waterstaat): “Deze overeenkomst is een mooi begin. Nederland is ambitieus. Wij hebben in het klimaatakkoord al afgesproken al het wegverkeer in 2050 schoon te willen hebben. Het is belangrijk om daar samen met andere landen voor te gaan, zodat de markt zich sneller gaat ontwikkelen. Ik roep andere landen dan ook op zich aan te sluiten.”

Naast Nederland doen Oostenrijk, Canada, Chili, Denemarken, Finland, Luxemburg, Nieuw-Zeeland, Noorwegen, Schotland, Turkije, Uruguay, het Verenigd Koninkrijk, Wales en Zwitserland mee.

Ambities

De vijftien landen gaan beleid maken om de afgesproken doelstellingen te halen. Zij gaan intensief samenwerken en kennis uitwisselen om de ambities waar te maken. Jaarlijks rapporteren ze over de voortgang. Naast landen doen ook tal van staten, bedrijven die transporteren en vrachtwagenbouwers mee, zoals California, DHL, Heineken, Scania en BYD.

De logica achter de afgesproken ambitie is eenvoudig. Als je in 2050 helemaal schoon wil zijn, moeten alle nieuwe vrachtwagens en bussen in 2040 schoon zijn. Die hebben immers een levensduur van ongeveer tien jaar. En om aan te sluiten bij de logische momenten van vervanging voor ondernemers, is het doel in 2030 30 procent van de nieuwe zware voortuigen uitstootvrij te hebben.

Efficiënt opladen

Machiel van der Kuijl van ondernemersvereniging evofenedex: “Het is goed dat Nederland hierin het voortouw neemt. Als landen om ons heen ook mee gaan doen, komt er meer keuze en worden de prijzen lager. Dat is belangrijk voor onze ondernemers. Wel moet er zowel in Nederland als in de rest van de wereld nog veel gebeuren zodat de elektrische vrachtauto’s efficiënt opgeladen kunnen worden en de logistieke planning niet in de knel komt.

Laadpalen

Om het belang van goede laadpalen te onderstrepen organiseert Nederland samen met Californië vandaag op de klimaattop ook een aparte sessie over laadpalen. Zonder goede laadinfrastructuur kunnen schone auto’s, bussen en vrachtwagens immers niet rijden.

Door: Nationale Transportgids

04 december '23 (15:45)

Volgens bezorgers zijn alle cadeautjes op tijd binnen voor pakjesavond

Zo goed als alle cadeautjes zijn dit jaar op tijd binnen voor pakjesavond. Pakketbezorgers PostNL en DHL zijn tevreden hoe de bezorging de afgelopen weken is gegaan. Marktleider PostNL lukte het in 4 procent van de gevallen niet om de bestelde producten binnen een dag te bezorgen, bij DHL gold dat voor een kleine 2 procent. Zo goed als alle pakjes kwamen een dag later alsnog bij de koper.

04 december '23 (15:15)

140 Italiaanse elektrische bussen door Qbuzz besteld voor regio Leiden

Openbaarvervoerbedrijf Qbuzz heeft 140 nieuwe elektrische bussen besteld bij de grote producent Iveco uit het Italiaanse Turijn. Deze voertuigen moeten vanaf eind 2024 gaan rijden in de Zuid-Hollandse regio rond Leiden en Gouda, meldt Iveco. Daar is Qbuzz vanaf volgend jaar verantwoordelijk voor het busvervoer, voor een periode van dertien jaar.

04 december '23 ( 6:00)

Minder grote omzetstijging auto- en motorbranche

In het derde kwartaal is de omzet in de auto- en motorbranche fors minder gestegen dan in het tweede kwartaal. Dat heeft het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) becijferd. Het gaat om een omzetstijging van 10,4 procent in juli, augustus en september ten opzichte van een jaar eerder, waar dat in het tweede kwartaal nog een omzetstijging van 33,7 procent was.

01 december '23 (15:00)

Achmea wil uitstoot verzekerde auto's omlaag krijgen

Achmea wil de uitstoot van auto's die het concern verzekert omlaag krijgen. Die inspanningen maken deel uit van de klimaatdoelstellingen van de Nederlandse verzekeraar achter merken als Centraal Beheer en Interpolis.

01 december '23 (12:45)

Lichte stijging autoverkopen in november: automarkt 'normaliseert'

Autofabrikanten verkochten in november nog maar iets meer auto's dan in dezelfde periode vorig jaar. Volgens brancheorganisaties BOVAG en RAI Vereniging wijst dat op een normalisering van de markt voor personenauto's, na maanden van sterke stijgingen.

01 december '23 ( 8:27)

Van Eijsingabrug in Oegstgeest anderhalve dag afgesloten

De Van Eijsingabrug in Oegstgeest is van donderdag 7 december (07.00 uur) tot en met vrijdag 8 december (19.00 uur) vanwege werkzaamheden afgesloten. Autoverkeer, bussen, voetgangers en fietsers kunnen dan niet over de brug. Daarover bericht de gemeente Oegstgeest.

01 december '23 ( 8:13)

Kentekenonderzoek in gemeente Nederweert brengt routes vrachtverkeer in beeld

Een van de ambities uit het Mobiliteitsplan Nederweert is om doorgaand vrachtverkeer over de daarvoor bestemde wegen te leiden. Van 20 tot en met 28 novemher 2023 heeft Nederweert met verkeerscamera's een kentekenonderzoek gedaan om inzicht te krijgen in hoe vrachtverkeer het gemeentelijke wegennet daadwerkelijk gebruikt. Daarover bericht de gemeente Nederweert.

01 december '23 ( 7:45)

Gladheid: code geel in Friesland, Groningen en Noord-Holland

Het KNMI waarschuwt automobilisten in Friesland, Groningen en Noord-Holland dat het 's ochtends op lokale wegen glad kan zijn door het bevriezen van natte weggedeelten. Vrijdagavond kan het daar eveneens glad worden door sneeuwbuien en later mogelijk ook weer door bevriezing van het wegdek, aldus het KNMI, dat code geel heeft afgegeven.

30 november '23 (16:00)

Volgens ANWB circa 40 procent meer pechmeldingen door vrieskou

De vrieskou leidt ertoe dat de ANWB veel meer meldingen krijgt van pechgevallen. Een woordvoerster ziet een stijging van bijna 40 procent ten opzichte van een gewone donderdag. "We verwachten dat we aan het einde van de dag op 5100 meldingen uitkomen." Ook vrijdag wordt het druk, voorspelt ze.

30 november '23 (12:45)

Regionaal ov: provincies hebben 300 miljoen euro verdeeld

De provincies hebben een verdeling gemaakt van de 300 miljoen euro die het kabinet beschikbaar heeft gesteld om prijsstijgingen in het regionale openbaar vervoer te voorkomen. De twee grote vervoerregio's in Nederland, Amsterdam en Rotterdam/Den Haag, krijgen gezamenlijk ruim de helft van dat bedrag. Gelderland ontvangt van de provincies het meeste geld: bijna 21 miljoen euro.