Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add
Banner

Eerste Scania V8 770S gekocht door de Romein Group

Door Redactie Nationale Transportgids
schedule 11 min
location_on [xx]km
Eerste Scania V8 770S gekocht door de Romein Group
De Romein Group, specialist in civiele techniek voor onder andere leidingbouw en kabelwerken met hoofdvestiging in Veendam, nam onlangs de eerste Scania V8 770S in Nederland in gebruik die ingezet wordt als zwaar transporttrekker. De 8x4 met naafreductie is zeer compact gebouwd door alle tanks en een groot deel van de opbergruimte direct achter de cabine te plaatsen. Bijzonder is dat eigenaar Robin Meijer de truck puur op de goede naam van Scania ‘van papier’ kocht. Kort daarna bestelde het bedrijf nog twee Scania’s V8 trekkers met 660pk. Dit meldt Scania.

De Romein Group met nevenvestigingen in België, Frankrijk en Duitsland is een grote Europese speler op het gebied van kabel en pijpleiding infrastructuur. Maar het bedrijf voert ook veel projecten uit in de grond, weg- en waterbouw. “Wij zitten echt in een nichemarkt waarbij wij ons onderscheiden door een schat aan ervaring en knowhow. Dat kan gaan van het leggen van vele honderden kilometers kabel of pijpleidingen in gebieden waar verder niets is. Maar we doen ook civiele werken. Zo hebben we recent nog meegewerkt aan het upgraden van het TT-Circuit van Assen”, vertelt CFO Ina Burema. “Wij voeren niet alleen uit, maar doen ook alle engineering en dat volledig digitaal. We werken state of the art GPS-gestuurd met de modernste elektronica en onze eigen machines. Daarbij gaan we steeds verder. Binnenkort willen we onze opdrachtgevers realtime kunnen laten meekijken naar de voortgang op een site.”

Mensen

De Romein beschikt over een grote hoeveelheid specialistisch materieel. “Maar hoeveel machines wij ook in stelling kunnen brengen, bij De Romein gaat het toch in de eerste plaats om mensen”, meent Ina. “Wij zijn een platte organisatie met korte lijnen. Bij ons werken specialisten die een grote mate van zelfstandigheid en verantwoordelijkheid hebben. Dat werkt in een cirkel. Want wij vinden dat diezelfde mensen dan ook inbreng moeten hebben als het gaat om de aanschaf van materieel: zij moeten er mee werken.”

Duitse producten

En dat is waar Scania in beeld komt. “Voor het transport van ons eigen materieel hebben wij een 20-tal trucks. Daarmee vervoeren we niet alleen onze machines maar ook bouwmaterialen. Tot nu toe waren wij fervente gebruikers van Duitse producten. Maar zoals ik al aangaf, zijn de mensen ons kapitaal: dáár zit onze kracht. Dus als onze chauffeurs aangeven dat ze liever een Scania willen, dan nemen we dat zeker mee in de besluitvorming.”

Contract aangepast

De nieuwe 770S V8 8x4 is daarvan het resultaat. Evenals ook nog twee Scania V8’s met een 660pk motor die iets later werden besteld. “Eigenlijk gingen we eerst voor een Scania 650S. Alles was rond en Robin zou op de dag dat de accountmanager op vakantie zou gaan, tekenen”, vertelt Ina. “Dus die man komt hier zeg maar bij wijze van spreken al in zijn camper voorrijden en Robin zegt: ‘de koop gaat niet door’. Dat was even schrikken aan de Scaniakant. Wat Robin bedoelde was, dat hij de 650 niet meer wilde hebben omdat hij nét de dag tevoren geleerd had dat er inmiddels een nóg krachtiger motor met 770pk zou komen. En daar had hij zijn zinnen opgezet. Dus het contract moest even aangepast naar die nieuwe motor.”

“De truck is met 770 pk nog wel een beetje op de groei gekocht” meent Ina. “Op dit moment hebben we een overdaad aan kracht. Maar de komende drie jaar zie ik ons machinepark alleen maar zwaarder en groter worden. En dan kunnen we die Zweedse power echt wel gebruiken.” 

Zwaarste chassis

De nieuwe truck komt turn key af fabriek. Zelfs de belettering is al in Zweden gedaan. Het speciale deel is bij LAXA opgebouwd. Dat komt omdat de setup heel compact is gehouden voor een optimale manoeuvrability. Daardoor is er geen ruimte voor tanks en luchtketels aan het chassis. Dat zit nu allemaal op een speciaal rek achter de cabine. Het mooie is dat ook de fenders daarop zijn aangepast. De Romein koos voor het zwaarste chassis met een innerliner, een retarder met ACC en een schuifschotel met een 3,5 inch opening voor een zware kingpin. Dat is ook wel nodig want de truck heeft een ontheffing tot 180 ton. In de cabine ontbreekt het de chauffeur aan niets met onder meer een King of the Road-pakket.

Compleet dorp

“Toch slapen de jongens naar verhouding weinig in de auto”, vertelt Ina. “Ten eerste maken wij niet zoveel kilometers. En ook telt dat waar wij komen vaak helemaal niets is. Dus we brengen er onze eigen infra heen, inclusief slaapplaatsen, stroom en een uplink voor onze computers. Dat is vaak een compleet dorp. Nu is dat niet de primaire plaats voor onze chauffeurs. Die halen en brengen. Maar soms zijn ze wel een week op een project om allerlei materieel naar de juiste plaats te brengen. Want zo’n project kan wel 100 kilometer lang zijn. Dat is dan land over zand. En onze trucks blijven het liefst op de weg. Dat betekent dat de chauffeur vaak heel veel moet omrijden.” 

Door: Nationale Transportgids 

17 mei '24 ( 8:51)

Pinkstermaandag: 87e editie Friese Fietselfstedentocht

Pinkstermaandag is het zover: de Fietselfstedentocht. De 87e editie alweer. Een pittige fietstocht van 235 kilometer door Friesland. Dat meldt Fietselfstedentocht.frl.

16 mei '24 (12:00)

Rover: kabinet heeft te weinig geld om plannen ov te realiseren

De nieuwe regering heeft veel te weinig geld gereserveerd om haar plannen voor het openbaar vervoer te kunnen betalen. Dat zegt reizigersorganisatie Rover in een reactie op het coalitieakkoord.

16 mei '24 (11:45)

Coalitie lijkt elektrisch rijden te blijven steunen: autobranche blij

Het is goed dat de coalitiepartijen de ambitie hebben om elektrisch rijden te blijven stimuleren, zegt autobrancheorganisatie RAI Vereniging. In het hoofdlijnenakkoord melden PVV, BBB, NSC en VVD dat ze de aanschaf van elektrische voertuigen willen blijven ondersteunen. De kosten voor elektrische en fossiele rijders moeten eerlijker worden verdeeld volgens de partijen.

16 mei '24 (10:00)

Veilig Verkeer Nederland: 130 km/uur op snelweg slecht voor verkeersveiligheid

Het verhogen van de snelheid op de wegen - waar dat mogelijk is - naar 130 kilometer per uur is niet goed voor de verkeersveiligheid. Dat stelt Veilig Verkeer Nederland in een reactie op het hoofdlijnenakkoord.

16 mei '24 ( 6:00)

Snelwegen terug naar 130 kilometer per uur

De maximumsnelheid op de snelweg gaat waar dat kan weer terug naar 130 kilometer per uur. Dat hebben PVV, VVD, NSC en BBB afgesproken in het regeerakkoord op hoofdlijnen. De maximumsnelheid op snelwegen is op dit moment overdag beperkt tot 100 kilometer per uur, in verband met de te hoge stikstofneerslag in veel kwetsbare natuurgebieden.

15 mei '24 (13:15)

Lang pinksterweekend: vrijdag veel files verwacht

Mensen die vrijdagmiddag de weg op gaan moeten rekening houden met veel files omdat het lange pinksterweekend dan start, meldt de ANWB. Veel mensen gaan voor het lange weekend naar een camping of vakantiepark. Ook op maandag, tweede pinksterdag, kan het druk worden op de weg omdat vakantiegangers dan weer naar huis gaan.

14 mei '24 (14:15)

Zesde en laatste pomp van het nieuwe gemaal Afsluitdijk succesvol geplaatst

De zesde en laatste grote pomp van het nieuwe gemaal in de Afsluitdijk bij Den Oever is dinsdag succesvol geplaatst, laat een woordvoerder van Rijkswaterstaat weten. De operatie begon op 3 mei.

14 mei '24 ( 7:09)

Werkzaamheden aan gemaal Terwolde: Bandijk circa twee jaar afgesloten

Vanaf 21 mei 2024 wordt de Bandijk vanwege ingrijpende werkzaamheden aan het gemaal Terwolde afgesloten voor al het verkeer. De afsluiting van de Bandijk duurt tot halverwege 2026. Daarover bericht de gemeente Voorst.

14 mei '24 ( 6:55)

Zuilense Ring (N230): stiller asfalt en lagere snelheid

De Zuilense Ring (N230) krijgt in de loop van 2025 een lagere maximumsnelheid van 80 kilometer per uur. Nu is het de enige Utrechtse provinciale weg waar het verkeer 100 kilometer per uur mag rijden. Daarover bericht de provincie Utrecht.

14 mei '24 ( 6:40)

Aandacht van Arriva voor 200-jarig jubileum KNRM

De Koninklijke Nederlandse Redding Maatschappij bestaat in 2024 tweehonderd jaar. Vervoerder Arriva werkt samen met de KNRM en besteedt aandacht aan dit jubileum en aan het belang van de KNRM en haar vijftienhonderd vrijwilligers. Dat meldt Arriva.