Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add
Banner

Eerste Scania V8 770S gekocht door de Romein Group

Door Redactie Nationale Transportgids
schedule 11 min
location_on [xx]km
Eerste Scania V8 770S gekocht door de Romein Group
De Romein Group, specialist in civiele techniek voor onder andere leidingbouw en kabelwerken met hoofdvestiging in Veendam, nam onlangs de eerste Scania V8 770S in Nederland in gebruik die ingezet wordt als zwaar transporttrekker. De 8x4 met naafreductie is zeer compact gebouwd door alle tanks en een groot deel van de opbergruimte direct achter de cabine te plaatsen. Bijzonder is dat eigenaar Robin Meijer de truck puur op de goede naam van Scania ‘van papier’ kocht. Kort daarna bestelde het bedrijf nog twee Scania’s V8 trekkers met 660pk. Dit meldt Scania.

De Romein Group met nevenvestigingen in België, Frankrijk en Duitsland is een grote Europese speler op het gebied van kabel en pijpleiding infrastructuur. Maar het bedrijf voert ook veel projecten uit in de grond, weg- en waterbouw. “Wij zitten echt in een nichemarkt waarbij wij ons onderscheiden door een schat aan ervaring en knowhow. Dat kan gaan van het leggen van vele honderden kilometers kabel of pijpleidingen in gebieden waar verder niets is. Maar we doen ook civiele werken. Zo hebben we recent nog meegewerkt aan het upgraden van het TT-Circuit van Assen”, vertelt CFO Ina Burema. “Wij voeren niet alleen uit, maar doen ook alle engineering en dat volledig digitaal. We werken state of the art GPS-gestuurd met de modernste elektronica en onze eigen machines. Daarbij gaan we steeds verder. Binnenkort willen we onze opdrachtgevers realtime kunnen laten meekijken naar de voortgang op een site.”

Mensen

De Romein beschikt over een grote hoeveelheid specialistisch materieel. “Maar hoeveel machines wij ook in stelling kunnen brengen, bij De Romein gaat het toch in de eerste plaats om mensen”, meent Ina. “Wij zijn een platte organisatie met korte lijnen. Bij ons werken specialisten die een grote mate van zelfstandigheid en verantwoordelijkheid hebben. Dat werkt in een cirkel. Want wij vinden dat diezelfde mensen dan ook inbreng moeten hebben als het gaat om de aanschaf van materieel: zij moeten er mee werken.”

Duitse producten

En dat is waar Scania in beeld komt. “Voor het transport van ons eigen materieel hebben wij een 20-tal trucks. Daarmee vervoeren we niet alleen onze machines maar ook bouwmaterialen. Tot nu toe waren wij fervente gebruikers van Duitse producten. Maar zoals ik al aangaf, zijn de mensen ons kapitaal: dáár zit onze kracht. Dus als onze chauffeurs aangeven dat ze liever een Scania willen, dan nemen we dat zeker mee in de besluitvorming.”

Contract aangepast

De nieuwe 770S V8 8x4 is daarvan het resultaat. Evenals ook nog twee Scania V8’s met een 660pk motor die iets later werden besteld. “Eigenlijk gingen we eerst voor een Scania 650S. Alles was rond en Robin zou op de dag dat de accountmanager op vakantie zou gaan, tekenen”, vertelt Ina. “Dus die man komt hier zeg maar bij wijze van spreken al in zijn camper voorrijden en Robin zegt: ‘de koop gaat niet door’. Dat was even schrikken aan de Scaniakant. Wat Robin bedoelde was, dat hij de 650 niet meer wilde hebben omdat hij nét de dag tevoren geleerd had dat er inmiddels een nóg krachtiger motor met 770pk zou komen. En daar had hij zijn zinnen opgezet. Dus het contract moest even aangepast naar die nieuwe motor.”

“De truck is met 770 pk nog wel een beetje op de groei gekocht” meent Ina. “Op dit moment hebben we een overdaad aan kracht. Maar de komende drie jaar zie ik ons machinepark alleen maar zwaarder en groter worden. En dan kunnen we die Zweedse power echt wel gebruiken.” 

Zwaarste chassis

De nieuwe truck komt turn key af fabriek. Zelfs de belettering is al in Zweden gedaan. Het speciale deel is bij LAXA opgebouwd. Dat komt omdat de setup heel compact is gehouden voor een optimale manoeuvrability. Daardoor is er geen ruimte voor tanks en luchtketels aan het chassis. Dat zit nu allemaal op een speciaal rek achter de cabine. Het mooie is dat ook de fenders daarop zijn aangepast. De Romein koos voor het zwaarste chassis met een innerliner, een retarder met ACC en een schuifschotel met een 3,5 inch opening voor een zware kingpin. Dat is ook wel nodig want de truck heeft een ontheffing tot 180 ton. In de cabine ontbreekt het de chauffeur aan niets met onder meer een King of the Road-pakket.

Compleet dorp

“Toch slapen de jongens naar verhouding weinig in de auto”, vertelt Ina. “Ten eerste maken wij niet zoveel kilometers. En ook telt dat waar wij komen vaak helemaal niets is. Dus we brengen er onze eigen infra heen, inclusief slaapplaatsen, stroom en een uplink voor onze computers. Dat is vaak een compleet dorp. Nu is dat niet de primaire plaats voor onze chauffeurs. Die halen en brengen. Maar soms zijn ze wel een week op een project om allerlei materieel naar de juiste plaats te brengen. Want zo’n project kan wel 100 kilometer lang zijn. Dat is dan land over zand. En onze trucks blijven het liefst op de weg. Dat betekent dat de chauffeur vaak heel veel moet omrijden.” 

Door: Nationale Transportgids 

18 april '25 (12:18)

Oever van Valkenburgse Meer ingezakt door slappe zandlaag

Na ruim twee weken weet het Hoogheemraadschap van Rijnland waardoor een deel van de oever van het Valkenburgse Meer bij Leiden is ingezakt. Op 1 april verdween aan de zuidkant van het meer, over een lengte van ongeveer 200 meter, zo'n 20 meter van de oever in het water. Volgens onderzoeksinstituut Deltares zakte de kade in door zettingsvloeiing: een slappe zandlaag die als een soort drijfzand wegstroomt.

18 april '25 ( 7:51)

Dinsdag door tests verkeershinder bij Vlotbrug ’t Zand

Dinsdag 22 april 2025 voert de provincie Noord-Holland een softwareaanpassing door bij Vlotbrug ’t Zand. Die aanpassing moet zorgen voor minder storingen. Wegverkeer moet deze dag rekening houden met oponthoud bij de brug vanwege de tests. Daarover bericht de provincie Noord-Holland.

18 april '25 ( 6:41)

Grote brand in parkeergarage Haarlem

In het centrum van Haarlem heeft in de nacht van donderdag op vrijdag een zeer grote brand gewoed in een parkeergarage. De veiligheidsregio meldde in eerste instantie dat er meerdere voertuigen vlam hadden gevat, maar tijdens het blussen bleek dat te gaan om slechts één auto.

17 april '25 (15:20)

Zeeweg: proef voor minder verkeer en minder veiligheid

Zomer 2026 verandert de inrichting van de Zeeweg tijdelijk. De provincie Noord-Holland test samen met gemeenten uit de regio hoe het verkeer op drukke dagen beter kan doorstromen. Daarover bericht de gemeente Haarlem.

17 april '25 (13:38)

Buschauffeurs gezocht voor in het Rivierengebied en de Achterhoek

Meer bussen gaan er in 2026 rijden in het Rivierengebied en de Achterhoek. Arriva wil het openbaar vervoer uitbreiden en comfortabeler maken. Er is alleen een klein probleem, er zijn te weinig chauffeurs. Dat meldt Omroep Gelderland.

17 april '25 ( 9:13)

In 2024 675 verkeersdoden, meeste slachtoffers zaten op de fiets

Bij ongevallen in het verkeer zijn er in 2024 675 mensen omgekomen. Dat zijn negen mensen minder dan in 2023. Het verkeer is, als men het vergelijkt met een kwart eeuw geleden, wel veiliger geworden. Er waren namelijk 1166 doden in het verkeer in het jaar 2000. Dat meldt RTL Nieuws.

17 april '25 ( 9:11)

Fastned boekt recordomzet en ziet verkoopgroei elektrische auto's

Fastned, een uitbater van laadstations voor elektrische auto's, heeft in het eerste kwartaal een recordomzet geboekt. Het Nederlandse bedrijf meldt een "aanzienlijke" groei te zien van de verkochte energie en aantal laadsessies in januari, februari en maart. Er werden volgens Fastned daarnaast weer meer elektrische auto's verkocht in Europa, waar het bedrijf direct van profiteert.

17 april '25 ( 7:15)

Automobilist komt om bij ongeval op A12

Afgelopen nacht is op de A12 ter hoogte van Nieuwerbrug een personenauto op een vrachtauto gebotst. Daarbij is de 33-jarige automobilist uit Rotterdam overleden. De vrachtwagenchauffeur bleef ongedeerd. Dat meldt 112HM.nl.

16 april '25 (12:43)

Man die auto in brand stak op de Dam in Amsterdam overleden

De 50-jarige man uit Noord-Holland die begin deze maand zijn auto in brand stak op de Dam in Amsterdam, is overleden. Dat bevestigt de politie na berichtgeving door Hart van Nederland. De politie gaat uit van zelfdoding.

16 april '25 (11:51)

Verkeersbord 130 km/u bij Afsluitdijk door Greenpeace meegenomen

Het nieuwe verkeersbord aan de Afsluitdijk, waarop een snelheidslimiet van 130 kilometer per uur is aangegeven, is gestolen door Greenpeace. Het bord is door de milieuorganisatie verplaatst naar Drunen. Daar woedde afgelopen weekend nog een grote brand. Dat meldt NH Nieuws.