Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add
Banner

TLN: Emissievrij transport onhaalbaar zonder extra investeringen

Door Redactie Nationale Transportgids
schedule 6 min
location_on [xx]km
TLN: Emissievrij transport onhaalbaar zonder extra investeringen
Zonder adequate subsidieregeling en tijdige investeringen in laadinfrastructuur zijn er in 2030 te weinig elektrische vrachtwagens om Nederlandse steden te kunnen bevoorraden. Dat blijkt uit een rapport van onderzoeksbureau Panteia naar de transitie van emissievrij vrachtvervoer. Dit meldt TLN. 

In het klimaatakkoord is afgesproken dat dertig a veertig steden in 2030 emissievrij bevoorraad worden. Daarvoor zijn bijna 12.000 zero-emissie vrachtwagens nodig, rekende Panteia uit. Dat zijn er nu nog geen 250. Vanwege de hoge meerkosten van een elektrische truck, het ontbreken van een toereikende subsidie en het gebrek aan laadinfrastructuur, dreigt de duurzaamheidstransitie te laat op gang te komen, concludeert Panteia in het rapport Ingroeipad Zero Emissie Trucks.

Subsidie

Omdat elektrische vrachtwagens naar verwachting tot 2030 veel duurder blijven dan dieseltrucks, verwacht Panteia dat ondernemers de aanschaf van elektrische vrachtauto’s massaal uitstellen tot het einde van dit decennium. Daardoor zouden ‘ernstige marktverstoringen’ kunnen ontstaan en komt de vereiste ingroei van e-trucks veel te laat op gang. Om ondernemers te stimuleren om eerder de overstap naar elektrisch te maken, is meer nodig dan enkel een subsidieregeling die 40 procent van de meerkosten van een elektrische truck dekt, volgens de onderzoekers. Ten opzichte van het huidige budget is een extra investering van ruim 1,1 miljard euro nodig.

Elektriciteit

Dat bedrag is nog exclusief de benodigde investeringen in het elektriciteitsnet, dat in sommige steden nu al overbelast is en verzwaard moet worden om de toekomstige vraag van stroom aan te kunnen. In het rapport wijst Panteia erop dat de lange doorlooptijd daarbij problemen kan opleveren. Het kan namelijk al gauw vijf jaar duren voordat een netbeheerder een noodzakelijke verzwaring op het net kan uitvoeren.

Ingrijpen

TLN-directeur Jan Boeve: "Dit rapport bevestigt nogmaals dat de overheid moet ingrijpen en nú aan de slag moet. Want om steden straks emissievrij te kunnen bevoorraden hebben vervoerders twee dingen nodig: genoeg subsidie en stroom. Maar aan beide is een gebrek. We hebben veel leden die liever vandaag dan morgen al de overstap naar elektrisch maken, maar die het financieel gewoon niet rond krijgen. Bovendien hebben ze niet de zekerheid dat ze die dure vrachtwagens straks überhaupt wel op kunnen laden. We hebben een nieuw kabinet nodig dat onze verduurzamingsopgave serieus neemt en ondernemers direct gaat stimuleren om de transitie te maken. Want de tijd begint echt te dringen en zij kunnen dit niet alleen."

Door: Nationale Transportgids

04 juli '25 (14:39)

In oktober vier weken werkzaamheden aan N348 (Eefde-Gorssel)

De provincie Gelderland voert in oktober 2025 werkzaamheden uit aan de Zutphenseweg (N348) vanaf de Quatre Brasweg tot aan de rotonde bij Eefde. De weg is dan vier weken afgesloten. Daarover bericht de provincie Gelderland.

04 juli '25 ( 9:01)

Bestuurder scootmobiel gewond na botsing met vrachtwagen in Haarlem

Donderdag 3 juli 2025 is in Haarlem een scootmobielbestuurder gewond geraakt door een botsing met een vrachtwagen. Het ongeval gebeurde omstreeks 10.00 uur aan de A. Hofmanweg. Dat meldt Noordhollands Dagblad.

03 juli '25 (14:14)

Verkeer kan weer over Afsluitdijk rijden

Het verkeer kan donderdagochtend weer gebruikmaken van de Afsluitdijk, meldt Rijkswaterstaat. Door een storing aan een brug over de Stevinsluizen werd de Afsluitdijk donderdag enige tijd in beide richtingen afgesloten voor het verkeer.

03 juli '25 (14:14)

Tweedehandsautoverkoop stijgt: groei elektrische auto's zwakt af

De verkoop van tweedehands auto's in Nederland is in de eerste helft van dit jaar met ruim 4 procent gestegen tot bijna 1,1 miljoen stuks, melden brancheorganisaties BOVAG en RDC. In juni zwakte de occasionverkoop wel af tot een groei van 2 procent.

03 juli '25 (12:15)

Weg langs World Forum langer afgesloten vanwege NAVO-top

Voor het gewone verkeer gaat de Johan de Wittlaan in Den Haag later open dan gepland. Sinds april 2025 is de weg afgesloten en dat was eigenlijk de bedoeling voor de NAVO-top die onlangs werd gehouden. Auto’s en vrachtwagens zouden begin augustus weer over de weg kunnen rijden, maar dat gaat waarschijnlijk nog een paar weken langer duren. Dat meldt Omroep West.

03 juli '25 ( 9:34)

Afsluitdijk opnieuw in beide richtingen gesloten, weer een storing bij de Stevinsluizen

Het verkeer kan in beide richtingen niet over de Afsluitdijk. In de brug bij de Stevinsluizen bij Den Oever is een technisch probleem geconstateerd. De Afsluitdijk was dinsdag 1 juli ook al dicht tussen Noord-Holland en Friesland vanwege technische problemen. Dat meldt NH Nieuws.

03 juli '25 ( 8:44)

ANWB verwacht vanaf vrijdag grote drukte op wegen

Op de Nederlandse wegen wordt het vrijdag en de rest van het weekend flink druk door het begin van de zomervakantie in het zuiden van het land, verwacht de ANWB. Het verkeer kan vrijdag vanaf het middaguur al vastlopen.

03 juli '25 ( 8:04)

Bestelauto ramt twee vrachtwagens bij Sint Annaland

Dinsdag 1 juli 2025 is bij Sint Annaland in Zeeland een bestuurder van een bestelauto tegen de achterkant van twee vrachtwagens gereden. De bestuurder raakte daarbij lichtgewond. Dat meldt HVZeeland.nl.

02 juli '25 (15:46)

Code oranje in Overijssel, Gelderland en Limburg om zwaar onweer

Het KNMI heeft voor de provincies Overijssel, Gelderland en Limburg code oranje uitgeroepen om zware onweersbuien. De waarschuwing geldt van 15.00 uur tot 19.00 uur voor Limburg en van 16.00 uur tot 20.00 uur voor Overijssel en Gelderland.

02 juli '25 (15:46)

Vervoerregio's houden zorgen over toekomst ov ondanks steun Kamer

Vervoerregio's en provincies zijn "verheugd" over de brede steun in de Tweede Kamer voor een motie om de bezuinigingen op het regionale openbaar vervoer voor 2026 deels terug te draaien. Ze zeggen tegelijkertijd dat er meer moet gebeuren om het ov gezond en betaalbaar te houden. Ook vragen ze zich af hoe het demissionaire kabinet de oproep van de Kamer in de begroting gaat verwerken.