Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add
Banner

Enquête AWVN: werkgevers nemen geen maatregelen bij spitsheffing in openbaar vervoer

Door ANP
schedule 4 min
location_on [xx]km
Enquête AWVN: werkgevers nemen geen maatregelen bij spitsheffing in openbaar vervoer
Veel werkgevers denken niet dat zij bij de invoering van een spitsheffing in het openbaar vervoer maatregelen zullen treffen om hun medewerkers buiten de spits te laten reizen. Duurdere treinkaartjes tijdens spitsuren kunnen ervoor zorgen dat het reizigersverkeer beter over de dag verspreid wordt, maar driekwart van de werkgevers geeft aan dat een spitsheffing niet zal leiden tot ander beleid over woon-werkverkeer bij hun bedrijf, blijkt uit een enquête van werkgeversvereniging AWVN onder zo'n tweehonderd werkgevers. Daardoor betwijfelt de AWVN of een eventuele spitsheffing effect zal hebben.

Onder andere de NS denkt na over een spitsheffing, waardoor treinreizen in de spitsuren duurder wordt. De spitsheffing zou volgens de NS reizigers stimuleren om meer verspreid over de dag de trein te pakken, wat onder meer zou leiden tot een bredere spreiding van woon-werkverkeer. Ongeveer een op de vijf werknemers gaat met het openbaar vervoer naar het werk.

Werktijden

Werkgevers voeren verschillende redenen aan om geen maatregelen te treffen bij de invoering van een spitsheffing. Veel werkgevers zeggen dat werktijden niet makkelijk aangepast kunnen worden, of dat hun locatie niet of slecht bereikbaar is met het openbaar vervoer. Ook zijn zorgtaken en kinderopvang obstakels om medewerkers de spits in de trein te laten mijden.

Geen spreidingsbeleid

Bovendien vinden werkgevers het belangrijk dat werknemers zelf kunnen bepalen wanneer zij thuis en op locatie werken. In de praktijk komt het erop neer dat werkplekken op dinsdag en donderdag drukker zijn dan op woensdag en vrijdag (de zogeheten dido-economie). Dat leidt tot verloren werktijd door drukte in de spits en te weinig kantoorplekken op drukke dagen, maar dat vinden de werkgevers niet opwegen tegen de voordelen van de autonomie die aan werknemers wordt gegeven. Daarom hebben veel werkgevers geen spreidingsbeleid.

Groene ambities

Een risico van de spitsheffing is dat meer werknemers de auto zullen nemen naar het werk. Dat is lastig verenigbaar met de groene ambities van veel bedrijven en de huidige hoge filedruk, zegt de AWVN. Die komt tot de conclusie dat de spitsheffing zou leiden tot hogere kosten voor werkgevers, maar niet tot ander reisgedrag van werknemers.

De Tweede Kamer heeft nog niet besloten over de invoering van hogere prijzen voor treinkaartjes tijdens spitsuren.

01 juli '25 (16:36)

Kustwacht Nederland na storing weer bereikbaar via marifoon

De radiosystemen van Kustwacht Nederland werken weer. De kustwacht kon dinsdagochtend geen berichten ontvangen of verzenden via de marifoon. De oorzaak was een probleem met het zogeheten routeringsprotocol, dat ervoor moet zorgen dat berichten op de juiste plaats komen. Inmiddels is de dienst weer bereikbaar via de marifoon en kan ze ook weer navigatie- en weerberichten verzenden.

01 juli '25 (16:36)

Afsluitdijk dicht in beide richtingen door technische problemen

De Afsluitdijk is in beide richtingen dicht door technische problemen bij de Stevinsluizen. Dat meldt de verkeersdienst van de ANWB. Het is niet bekend hoe lang dit gaat duren. Het verkeer moet omrijden via de A6 in Flevoland.

01 juli '25 (16:36)

Ook dinsdag drukkere dag voor Wegenwacht door hitteproblemen

De Wegenwacht heeft het ook dinsdag drukker dan normaal door pechgevallen die te maken hebben met de hitte. De pechdienst van de ANWB ziet vooral gestrande automobilisten waarbij de auto start- of accuproblemen heeft.

01 juli '25 (14:21)

Pilot gemeente Groningen: elektrische auto’s opladen met speciale stoeptegels

De gemeente Groningen start een pilot met ‘kabelgoottegels’. Met deze speciale stoeptegels kunnen inwoners hun elektrische auto opladen vanaf het eigen huis via een kabel in de stoep. De gemeente wil elektrisch rijden op deze manier makkelijker maken én onderzoeken of deze oplossing goed werkt in de openbare ruimte. Daarover bericht de gemeente Groningen.

01 juli '25 (11:09)

Nog altijd problemen op A9 na dodelijk ongeval

Op de A9 bij knooppunt Badhoevedorp zijn dinsdagochtend nog altijd problemen na een dodelijk ongeval van maandagavond. De weg richting Amstelveen is voorlopig nog dicht, en Rijkswaterstaat zegt nog niet te weten hoe laat de weg weer wordt vrijgegeven.

01 juli '25 (11:09)

ANWB-campagne rondom auto te water: gordels los, ruit open, eruit

De ANWB lanceert een "bewustwordingscampagne" rondom wat mensen moeten doen als ze met hun auto te water raken. In de kern komt het advies neer op: maak de gordel los, open de ruit en ga via die opening de auto uit.

01 juli '25 (11:09)

GVB blijft vervoerder in Amsterdam en breidt dienstregeling uit

GVB blijft de komende elf jaar het openbaar stadsvervoer in en om Amsterdam verzorgen. Het dagelijks bestuur van de Vervoerregio Amsterdam heeft dat besloten. De stadsvervoerder zet in op meer en beter ov in de stad.

01 juli '25 ( 9:57)

Ernstig ongeluk op A9: man en vrouw komen om het leven

Gisteravond zijn twee mensen in een personenauto overleden na een dodelijk ongeval op de A9 bij Badhoevedorp. Een 45-jarige vrouw uit Leerdam en een 70-jarige man uit de gemeente Bronckhorst overleefden het ongeluk tussen een vrachtwagen en twee auto’s niet. Dit meldt RTL.

01 juli '25 ( 8:33)

Zwaar ongeval met vrachtwagen op A58 bij Goes

Maandag 30 juni 2025 was er op de A58 bij Goes een ernstig ongeluk met een vrachtwagen. Diverse hulpdiensten waren daarna ter plekke. De weg richting Vlissingen is enige tijd afgesloten geweest, mede vanwege diesel op de weg. Dat meldt HVZeeland.nl.

30 juni '25 (13:12)

Drukke dag voor Wegenwacht door oververhitte auto's

De Wegenwacht heeft het maandag extra druk door pechgevallen die te maken hebben met de warmte. "Auto's houden niet van extremen", zegt een woordvoerder. De pechdienst van de ANWB houdt er rekening mee dat 4400 gestrande automobilisten maandag hulp nodig hebben. Dat zijn er op een normale dag zo'n 3800.