Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add
Banner

Enquête AWVN: werkgevers nemen geen maatregelen bij spitsheffing in openbaar vervoer

Door ANP
schedule 4 min
location_on [xx]km
Enquête AWVN: werkgevers nemen geen maatregelen bij spitsheffing in openbaar vervoer
Veel werkgevers denken niet dat zij bij de invoering van een spitsheffing in het openbaar vervoer maatregelen zullen treffen om hun medewerkers buiten de spits te laten reizen. Duurdere treinkaartjes tijdens spitsuren kunnen ervoor zorgen dat het reizigersverkeer beter over de dag verspreid wordt, maar driekwart van de werkgevers geeft aan dat een spitsheffing niet zal leiden tot ander beleid over woon-werkverkeer bij hun bedrijf, blijkt uit een enquête van werkgeversvereniging AWVN onder zo'n tweehonderd werkgevers. Daardoor betwijfelt de AWVN of een eventuele spitsheffing effect zal hebben.

Onder andere de NS denkt na over een spitsheffing, waardoor treinreizen in de spitsuren duurder wordt. De spitsheffing zou volgens de NS reizigers stimuleren om meer verspreid over de dag de trein te pakken, wat onder meer zou leiden tot een bredere spreiding van woon-werkverkeer. Ongeveer een op de vijf werknemers gaat met het openbaar vervoer naar het werk.

Werktijden

Werkgevers voeren verschillende redenen aan om geen maatregelen te treffen bij de invoering van een spitsheffing. Veel werkgevers zeggen dat werktijden niet makkelijk aangepast kunnen worden, of dat hun locatie niet of slecht bereikbaar is met het openbaar vervoer. Ook zijn zorgtaken en kinderopvang obstakels om medewerkers de spits in de trein te laten mijden.

Geen spreidingsbeleid

Bovendien vinden werkgevers het belangrijk dat werknemers zelf kunnen bepalen wanneer zij thuis en op locatie werken. In de praktijk komt het erop neer dat werkplekken op dinsdag en donderdag drukker zijn dan op woensdag en vrijdag (de zogeheten dido-economie). Dat leidt tot verloren werktijd door drukte in de spits en te weinig kantoorplekken op drukke dagen, maar dat vinden de werkgevers niet opwegen tegen de voordelen van de autonomie die aan werknemers wordt gegeven. Daarom hebben veel werkgevers geen spreidingsbeleid.

Groene ambities

Een risico van de spitsheffing is dat meer werknemers de auto zullen nemen naar het werk. Dat is lastig verenigbaar met de groene ambities van veel bedrijven en de huidige hoge filedruk, zegt de AWVN. Die komt tot de conclusie dat de spitsheffing zou leiden tot hogere kosten voor werkgevers, maar niet tot ander reisgedrag van werknemers.

De Tweede Kamer heeft nog niet besloten over de invoering van hogere prijzen voor treinkaartjes tijdens spitsuren.

16 juli '25 (14:22)

Automobilisten mogen tijdens pilot 30 kilometer per uur rijden rond centrum van Alkmaar

De Kennemersingel en een deel van de Geestersingel in Alkmaar worden vanaf oktober een jaar lang een 30 kilometer per uur zone. Er wordt door de gemeente onderzocht of de lagere snelheid bijdraagt aan meer verkeersveiligheid en minder overlast voor omwonenden. Dat meldt NH Nieuws.

16 juli '25 (12:07)

Files verwacht door begin zomervakantie regio Midden

Het wordt komend weekend opnieuw druk op de weg richting het zuiden en populaire vakantiegebieden door vertrekkend vakantieverkeer. Vrijdag begint de zomervakantie in de regio Midden en de eerste files worden rond het middaguur verwacht, waarschuwt de ANWB. Regio Noord en Zuid hadden al eerder vakantie.

16 juli '25 (11:47)

Vrachtauto botst met vangrail in Drenthe

Afgelopen nacht is op de A28 (Spier richting Beilen) een vrachtauto gebotst tegen een middengeleider. De vrachtwagen belandde aan de andere kant van de weg tegen een vangrail, die flink beschadigd is geraakt. Dat meldt Transportonline.nl.

15 juli '25 (11:25)

Storing in twee tunnels bij Roermond: verkeer moet omrijden

In twee tunnels in Limburg is een technische storing. Verkeer op de A73 moet daardoor omrijden, meldt Rijkswaterstaat dinsdagochtend. Het gaat om de Roertunnel en Tunnel Swalmen, allebei bij Roermond.

15 juli '25 (11:24)

PostNL bezorgt binnen hele ring A10 Amsterdam emissievrij

PostNL bezorgt vanaf dinsdag in het gehele gebied binnen de A10 om het centrum van Amsterdam emissievrij door gebruik te maken van elektrische vervoersmiddelen. Volgens de post- en pakketbezorger is dat gebied 3,5 keer groter dan het officiële zero-emissiegebied van de gemeente Amsterdam.

15 juli '25 (11:24)

Navigatiedienstverlener TomTom iets positiever over jaaromzet

Navigatiedienstverlener TomTom is iets positiever gestemd over de omzet in het gehele jaar, na naar eigen zeggen beter dan verwachte prestaties in de eerste zes maanden. Het Amsterdamse bedrijf verhoogt nu de onderkant van de eerder afgegeven bandbreedte voor de omzetverwachting voor 2025. Vorige maand werd nog bekend dat TomTom driehonderd banen schrapt, bijna een tiende van het totaal.

15 juli '25 ( 9:02)

Verkeershinder Kooybrug en Balgzandbrug (15-18 juli)

Rijkswaterstaat voert medio juli 2025 gedurende twee nachten onderhoud uit aan de N9 bij de Kooybrug en aan de N99 bij de Balgzandbrug. Weggebruikers moeten rekening houden met extra reistijd die kan oplopen tot dertig minuten. Lokaal verkeer wordt ter plaatse met behulp van borden omgeleid. De scheepvaart ondervindt geen hinder van deze werkzaamheden. Dat meldt Rijkswaterstaat.

15 juli '25 ( 8:19)

Bouw nieuw busstation Schiphol Plaza van start

Na veel voorbereidingen ging donderdag 10 juli 2025 de eerste schep symbolisch de grond in om te vieren dat Schiphol een nieuw busstation krijgt. Dit meldt ProRail, dat de opgangen van de perrons richting het busplatform bouwt.

15 juli '25 ( 8:00)

Ravage nadat automobilist huis in Beek en Donk binnenrijdt

Vannacht is in het Noord-Brabantse dorp Beek en Donk een autobestuurder een woning binnengereden. Daarbij raakten de auto en de voorgevel van het huis zwaar beschadigd. Dat meldt NOS.

15 juli '25 ( 5:23)

Nijmeegse Vierdaagse: eerste wandelaars op pad

De eerste wandelaars zijn dinsdagochtend vroeg begonnen aan de 107e editie van de Nijmeegse Vierdaagse. Om 04.00 uur gingen de eerste lopers van de 50 kilometer van start, later in de vroege ochtend volgen de deelnemers aan de afstanden 40 en 30 kilometer.