Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add
Banner

Voor subsidie e-auto kan burger niet zelf aankloppen in Brussel

Door ANP
schedule 4 min
location_on [xx]km
Voor subsidie e-auto kan burger niet zelf aankloppen in Brussel
Het Europees Parlement heeft ingestemd met de oprichting van een nieuwe subsidiepot om de meest kwetsbare huishoudens en kleine bedrijfjes te helpen met de groene transitie. "Het Sociaal Klimaatfonds kan mensen ondersteunen bij het isoleren van hun huizen, installeren van een warmtepomp, kopen van een elektrische auto, of andere stappen om energie én geld te besparen", zegt vicevoorzitter Frans Timmermans van de Europese Commissie. Maar ze kunnen er niet rechtstreeks voor in Brussel aankloppen.

Het fonds is in het leven geroepen om de overgang naar hernieuwbare energie, die nodig is om de CO2-uitstoot te verminderen, rechtvaardig voor iedereen te maken. "We zetten een prijs op onze uitstoot van broeikasgassen", aldus parlementsvoorzitter Roberta Metsola. "Dat geeft een duidelijke prikkel om de uitstoot te beperken en zo de kosten van de emissies omlaag te brengen." Lidstaten en parlement zijn het erover eens dat de lagere inkomens, microbedrijfjes en ‘gebruikers van transportmiddelen’ zonder dikke portemonnee niet de dupe mogen worden van alle maatregelen.

De miljarden uit het Sociaal Klimaatfonds gaan naar de lidstaten, die zelf bepalen waar ze het geld aan uitgeven. Twee derde van de tot 2032 beschikbare 86,7 miljard euro is bestemd voor structurele investeringen, zoals de renovatie van gebouwen en schoner transport, en een derde voor tijdelijke directe inkomenssteun. De landen moeten hiervoor plannen indienen die door de Europese Commissie moeten worden goedgekeurd.

Verantwoordelijkheid

Volgens Europarlementariër en onderhandelaar Esther de Lange (CDA) zijn begeleidende sociale maatregelen nodig om mensen te helpen bij de overgang naar een duurzame maatschappij. "Europese en Nederlandse bedrijven en huishoudens worden al geconfronteerd met uitzonderlijk hoge energieprijzen", zegt ze. "Het helpt niet om iemand een maand inkomenssteun te geven als die de maand erna nog steeds zijn energienota niet kan betalen."

Collega Bas Eickhout (GroenLinks) wijst op de belangrijke rol van de lidstaten. "Het sociaal klimaatfonds is te klein om de ingrijpende veranderingen voor iedereen draaglijk te maken. Er rust een zware verantwoordelijkheid op de nationale regeringen om mensen met alle middelen die daarvoor nodig zijn te beschermen tegen transport- of energiearmoede."

10 september '24 (15:45)

OM wil klimaatactivisten vervolgen voor blokkeren A10

Het Openbaar Ministerie wil dertien klimaatactivisten strafrechtelijk vervolgen voor het blokkeren van de A10, de ringweg van Amsterdam. Volgens het parket in Amsterdam hebben ze gevaar op de weg veroorzaakt aan het begin van de blokkades, die het werk waren van actiegroep Extinction Rebellion.

10 september '24 (13:15)

Minister Madlener: aparte categorie voor fatbikes niet zinvol

Een juridisch onderscheid tussen fatbikes en andere elektrische fietsen is "niet zinvol", schrijft minister Barry Madlener (Infrastructuur en Waterstaat) in een brief aan de Tweede Kamer. Hoewel een aparte fatbike-categorie "in theorie mogelijk" is, blijkt uit onderzoek van eerder dit jaar dat het niet effectief is. Andere maatregelen, bijvoorbeeld een helmplicht voor alle elektrische fietsers, laat Madlener aan de Kamer.

10 september '24 ( 9:12)

Wakkerendijk (N221) tussen Baarn en Eemnes binnenkort afgesloten vanwege bouw rotonde

De Wakkerendijk (N221) tussen Baarn en Eemnes is van maandag 23 september tot vrijdag 4 oktober 2024 afgesloten vanwege wegwerkzaamheden. Ter hoogte van de af- en oprit aan de noordzijde van de A1 bouwt de Versluys Groep in opdracht van Provincie Utrecht een rotonde. Daarover bericht Provincie Utrecht.

10 september '24 ( 9:00)

Stadsvervoer komt voorzichtig weer op gang

Het stadsvervoer in Rotterdam komt voorzichtig weer op gang. Bij het Centraal Station zijn twintig minuten na afloop van de staking in het openbaar vervoer de eerste bussen en trams aangekomen. Op de borden staat dat veel ritten nog uitvallen.

10 september '24 ( 8:57)

Vrijwillige chauffeurs rijden nieuwe buurtbus tussen Losser en Glane

Het heeft vrijwilligers zeven jaar inspanning gekost, maar eindelijk is er een openbaarvervoerverbinding tussen de Twentse dorpen Losser en Glane. Maandag 2 september 2024 reed de nieuwe buurtbuslijn haar eerste rit. Circa veertig vrijwillige chauffeurs maken deze ov-verbinding mogelijk. Dat meldt Arriva.

10 september '24 ( 8:00)

Ebusco wil 36 miljoen euro ophalen bij aandeelhouders

De Brabantse fabrikant van elektrische bussen Ebusco wil 36 miljoen euro aan nieuw kapitaal ophalen bij aandeelhouders. Het bedrijf uit Deurne heeft last van productieproblemen waardoor de verliezen dit jaar zo sterk zijn opgelopen dat analisten vrezen voor het voortbestaan van Ebusco. Het nieuwe kapitaal is nodig voor een koerswijziging die voor betere resultaten en betrouwbaardere levertijden moet zorgen.

10 september '24 ( 7:00)

Geen trams, metro's en stadsbussen in grote steden vanwege staking

Zoals verwacht rijden er dinsdagochtend geen trams, metro's en stadsbussen in Amsterdam, Den Haag en Rotterdam door de staking voor een structureel vroegpensioen. Streekbussen van bedrijven als Arriva, Connexxion en EBS rijden wel door de steden, en ook de ponten van het GVB in Amsterdam varen. Woensdag staken medewerkers in het streekvervoer en bij NS.

10 september '24 ( 7:00)

Mede door lagere brandstofprijzen minder hoge inflatie

Het dagelijks leven is in augustus 3,6 procent duurder geworden dan in dezelfde maand een jaar geleden. Dat meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) op basis van definitieve cijfers, die gelijk zijn aan de eerder gemelde snelle raming. Daarmee was de inflatie iets lager dan de 3,7 procent in juli.

09 september '24 (20:45)

Duitse grenscontroles: transportbranche uit grote zorgen

Transport en Logistiek Nederland (TLN) maakt zich "grote zorgen" over de aankondiging dat Duitsland vanaf maandag 16 september paspoortcontroles wil invoeren aan alle Duitse buitengrenzen, inclusief Nederland. "Tijdens de coronaperiode en het EK voetbal in Duitsland hebben we kunnen zien welke verregaande problemen grenscontroles kunnen veroorzaken. Chauffeurs moesten soms onmenselijk lang wachten. Daarnaast kost elk uur wachttijd honderd euro per chauffeur", reageert de brancheorganisatie.

09 september '24 (15:45)

In paar dagen 3,4 miljoen aan subsidie verleend voor stekkerauto

Particulieren hebben in vijf dagen tijd zo'n 3,4 miljoen euro aan subsidie voor een tweedehands elektrische auto gekregen. De Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) stelde hiervoor afgelopen woensdag 23,1 miljoen euro extra beschikbaar, nadat het oorspronkelijke budget voor dit jaar op was.