Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add
Banner

Rekenkamer: 'vieze' vrachtauto blijft rijnaak en trein aftroeven

Door ANP
schedule 3 min
location_on [xx]km
Rekenkamer: 'vieze' vrachtauto blijft rijnaak en trein aftroeven
De Europese Commissie is veel te optimistisch over het verduurzamen van het goederenvervoer, vindt de Europese Rekenkamer. De vervuilende vrachtwagen blijft voorlopig veruit het populairste vrachtvervoermiddel. De Europese Unie verwacht te veel van de binnenvaart en de trein en doet te weinig om die alternatieven aantrekkelijker te maken.

Ruim driekwart van de goederen in de EU gaat nog altijd over de weg, met alle CO2-uitstoot van dien. Terwijl de unie de bijdrage van het vervoer aan klimaatverandering binnen een paar jaar juist drastisch wil verminderen. De "tonnen aan ambitie" van de commissie zijn "ver verwijderd van de realiteit", zegt Annemie Turtelboom van de Rekenkamer, die toeziet op de EU-uitgaven.

Dat geldt ook voor de plannen van de commissie om de vrachtauto beter te combineren met het binnenvaartschip en de trein. Met zogeheten intermodaal vervoer kan vracht in een handzame container of andere vrachteenheid soepel switchen tussen rivier, spoor en snelweg. Dat zou in ieder geval schelen op sommige etappes van handelsroutes tussen bijvoorbeeld Rotterdam en München.

EU-regels zitten in de weg

Maar de vrachtauto blijft vaak het flexibelst, snelst en goedkoopst, constateert de Rekenkamer. De 1,1 miljard euro die Brussel in zeven jaar in intermodaal vervoer heeft gestoken, heeft daar weinig aan veranderd. EU-lidstaten doen wat henzelf het beste lijkt. En EU-regels zitten spoor en binnenvaart juist in de weg. Zo moeten treinmachinisten bij de grens wisselen omdat ze, anders dan chauffeurs, de landstaal moeten spreken en moeten goederentreinen soms passagierstreinen laten voorgaan. Het EU-netwerk voor goederenvervoer is "simpelweg nog niet geschikt voor intermodaliteit", is de conclusie van de financiële waakhond.

Door: ANP

12 april '24 ( 9:30)

Hoofdrijbaan dicht na botsing twee touringcars en auto op A10

Op de A10 in de richting van Utrecht zijn vrijdagochtend bij Amsterdam Overamstel twee touringcars en een auto op elkaar gebotst. De hoofdrijbaan is dicht, omdat er een traumahelikopter moet landen, meldt de ANWB. Omstreeks 09.15 uur zorgde dat voor zo'n tien minuten vertraging.

12 april '24 ( 8:59)

Verkeersproef in Amsterdam: snelle fietsers naar de rijbaan

In Amsterdam worden de fietspaden steeds drukker. Daarnaast is sprake van grotere snelheidsverschillen tussen voertuigen, vooral vanwege de komst van snellere elektrische fietsen. Hierdoor wordt het verkeer op de fietspaden onveiliger. De gemeente Amsterdam meldt dat zij start met een proef waarbij snelle fietsers naar de rijbaan mogen.

12 april '24 ( 7:00)

Nederlandse export daalt: ook minder transportmiddelen uitgevoerd

De Nederlandse goederenexport is in februari met 3,6 procent gedaald. Volgens het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) werden vooral minder aardolieproducten, machines, transportmiddelen en voedings- en genotmiddelen uitgevoerd dan een jaar eerder.

11 april '24 (16:00)

Na doorstart verkoopt VanMoof weer fietsen

De Nederlandse fabrikant van elektrische fietsen VanMoof verkoopt weer fietsen via zijn eigen website. Klanten kunnen kiezen uit de modellen S5 en A5, de nieuwste generatie fietsen van het bedrijf. Topman Eliott Wertheimer spreekt van "een enorme mijlpaal". VanMoof ging vorig jaar failliet, maar kon uiteindelijk een doorstart maken dankzij een overname door LaVoie, een e-stepfabrikant die valt onder het Britse McLaren.

11 april '24 (13:30)

Vragen over psyche vrachtwagenchauffeur die motoragent doodreed

Er wordt opnieuw gekeken naar de toerekeningsvatbaarheid van de vrachtwagenchauffeur die in 2021 een motoragent doodreed op de Waalhaven in Rotterdam. Dat heeft het gerechtshof in Den Haag donderdag besloten.

11 april '24 (13:00)

Mercedes roept wereldwijd 341.000 auto's terug vanwege brandgevaar

Het Duitse automerk Mercedes-Benz roept wereldwijd ongeveer 341.000 auto's terug naar de garage om mogelijk brandgevaar. Het gaat om de GLE- en GLS-modellen uit de bouwjaren 2017 tot en met 2023, maakte de Duitse toezichthouder voor transport Kraftfahrt-Bundesamt (KBA) bekend.

11 april '24 ( 6:00)

VDL en Schmitz Cargobull nemen bussenfabriek Van Hool over

De Nederlandse bussenbouwer VDL en de Duitse trailerfabrikant Schmitz Cargobull nemen samen de failliete Belgische bussenfabriek Van Hool definitief over. De curatoren van het Belgische bedrijf hebben een principeakkoord gesloten met beide partijen, meldt een woordvoerder van Van Hool woensdagavond.

10 april '24 (20:15)

Nederlandse claimzaak over sjoemeldiesels kan verder

Stichting Car Claim mag van de rechter namens alle Nederlandse gedupeerde automobilisten collectief procederen tegen autofabrikanten Renault en Dacia, hun moederbedrijf, de Nederlandse importeur en de officiële Nederlandse dealers. Dat meldt de claimorganisatie, die zegt dat de enkele jaren terug gestarte zaak over vermeende sjoemeldiesels van Renault daardoor verder kan gaan.

10 april '24 (12:00)

Landelijke inzet rollerbank voor controle e-bikes duurt langer

De nieuwe rollerbanken die kunnen bepalen of elektrische fietsen, speedpedelecs en fatbikes harder gaan dan toegestaan zijn nog niet overal in gebruik. De politie liet eerder weten dat de 247 testapparaten naar verwachting in april in gebruik zouden zijn door het hele land, maar dit lijkt nu eerder mei of juni te worden.

10 april '24 (11:30)

Vergunning noordelijk busbedrijf na ruim 50 overtredingen tijdelijk geschorst

De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) heeft de vergunning van een busbedrijf in het noorden van het land tijdelijk geschorst. Daardoor mag de onderneming, waarvan de naam niet is bekendgemaakt, de komende zes maanden geen personen vervoeren. De ILT kwam tot het besluit na onderzoek, dat volgde op het constateren van ruim vijftig overtredingen door het bedrijf in één dag tijd.