Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add
Banner

Reorganisatie PostNL: FNV en CNV vezen onrust onder medewerkers

Door ANP
schedule 3 min
Reorganisatie PostNL: FNV en CNV vezen onrust onder medewerkers
Vakbonden FNV en CNV zijn niet te spreken over de aangekondigde reorganisatie bij PostNL. Bij het postbedrijf verdwijnen tweehonderd tot driehonderd banen om kosten te drukken. CNV laat weten "geschrokken" te zijn door het hoge aantal werkplekken dat verdwijnt en de FNV vreest een nog hogere werkdruk en meer onrust binnen het bedrijf.

Het CNV laat weten dat het de reorganisatie al wel zag aankomen, omdat het al niet goed ging met het postbedrijf. FNV wijst erop dat PostNL ook nog winst zou maken als de banen niet werden geschrapt. "Hiermee kiest het bedrijf voor de aandeelhouders", zegt een woordvoerder.

Banen op het hoofdkantoor en ondersteunende functies 

Het postbedrijf maakte zondagavond per ongeluk bekend dat tussen de tweehonderd en driehonderd banen zullen verdwijnen. Het gaat niet om uitvoerende banen, zoals pakketbezorgers of sorteerders, maar om banen op het hoofdkantoor en ondersteunende functies bij de pakkettentak. CNV is opgelucht dat het niet gaat om mensen in de uitvoering. Het was de bedoeling dat PostNL dit pas maandagochtend zou mededelen, maar dat ging mis door een technische fout.

Geen gedwongen ontslagen

Vooralsnog vervallen de banen door natuurlijk verloop, zoals pensioen of vrijwillig vertrek. Gedwongen ontslagen zijn dan ook nog niet aan de orde, aldus PostNL. Maar mocht dit toch het geval zijn, dan kunnen werknemers die eruit moeten waarschijnlijk snel aan de slag bij concurrenten denkt FNV. "Bij andere bedrijven hebben ze wel de hoge inflatie gecompenseerd", zegt een woordvoerder.

Door: ANP 

03 oktober '23 (13:37)

Damrakdebuut Spaanse fabrikant van elektrische auto's

De beursgang van de Spaanse elektrische voertuigenfabrikant QEV Technologies op de Amsterdamse beurs levert het bedrijf een beurswaarde van 221 miljoen euro op. De notering volgde na een fusie met een lege beurshuls. Met het opgehaalde kapitaal wil QEV de productie in een voormalige Nissan-fabriek in Barcelona opvoeren.

03 oktober '23 ( 8:04)

Broekhornerbrug tussen Broek op Langedijk en Heerhugowaard acht weken dicht

Van maandag 9 oktober 2023 tot en met eind november van dit jaar laat de provincie Noord-Holland werkzaamheden uitvoeren aan de Broekhornerbrug tussen Broek op Langedijk en Heerhugowaard. Vanaf komende oktober wordt de brug gedurende acht weken afgesloten voor autoverkeer. Daarover bericht de provincie Noord-Holland.

03 oktober '23 ( 7:58)

Award en felicitaties voor H.N. Post en Zonen

H.N. Post en Zonen is onlangs gefeliciteerd door wethouder Bart van Straten van de gemeente Pijnacker. Voor een gezamenlijk project met Innocent Drinks, BREYTNER en Cutrale ontving de logistiek dienstverlener eind september in Londen de Procurement Award voor ‘Best Sustainability Project’. Daarover bericht de gemeente Pijnacker.

03 oktober '23 ( 6:07)

A12-blokkade: Extinction Rebellion wil verbod inzet waterkanon

Extinction Rebellion (XR) vecht dinsdag in een kort geding tegen de Staat uit of er waterkanonnen ingezet mogen worden bij de klimaatdemonstraties op de A12. De klimaatactiegroep wil dat er een verbod komt.

03 oktober '23 ( 6:07)

Uber: gerechtshof doet uitspraak over of taxichauffeurs werknemers zijn

Uber hoort dinsdag of het taxichauffeurs mag blijven zien als zelfstandigen of moet behandelen als werknemers en ze ook volgens de cao moet betalen. Het gerechtshof in Amsterdam doet uitspraak in de zaak hierover tussen het taxi- en bezorgbedrijf en vakbond FNV.

02 oktober '23 (16:37)

Tesla leverde in derde kwartaal minder elektrische auto's

De Amerikaanse producent van elektrische auto's Tesla heeft in het derde kwartaal wereldwijd 435.059 voertuigen afgeleverd bij klanten. Dat zijn er minder dan in het tweede kwartaal van dit jaar toen het ging om 466.140 leveringen. Volgens Tesla hangt de daling samen met geplande werkzaamheden in fabrieken.

02 oktober '23 (13:52)

Centraal Justitieel Incassobureau langer achter geldboetes aan

Mensen die een geldboete vanwege een relatief lichte overtreding niet betalen, kunnen voortaan vier jaar lang het Centraal Justitieel Incassobureau (CJIB) achter zich aan krijgen om de boete te incasseren. Tot nu toe werden deze gevallen na twee jaar overgedragen aan het Openbaar Ministerie (OM), dat vervolgens een besluit nam om de zaak al dan niet voor de rechter te brengen. De nieuwe werkwijze moet ertoe leiden dat bestraften alsnog betalen en dat tegelijk OM en rechters ontlast worden, schrijft demissionair minister Franc Weerwind (Rechtsbescherming) in een Kamerbrief.

02 oktober '23 (12:22)

Opnieuw veel meer personenauto's verkocht in Nederland

De verkoop van nieuwe personenauto's in Nederland ging in september opnieuw flink omhoog, met bijna 17 procent in vergelijking met dezelfde maand vorig jaar. Volgens brancheorganisaties RAI Vereniging en BOVAG lijkt de markt "weer enigszins in normaal vaarwater te komen". Zo was er in de eerste maanden van 2023 nog een sterke groei als gevolg van achterstallige orders die werden ingehaald.

02 oktober '23 (10:12)

Premie autoverzekering jongeren stijgt 3 keer zo hard als die van ouderen

Jongeren tussen de 18 en 24 jaar worden van alle leeftijdsgroepen het hardst getroffen door de premieverhogingen van autoverzekeringen. Zeker in vergelijking met 65-plussers. Dat blijkt uit cijfers van vergelijker Independer. Zo was het prijsverschil tussen die twee leeftijdsgroepen voor een autoverzekering eerst nog 826 euro op jaarbasis, twee jaar later is dat verschil opgelopen tot 1.097 euro. Dit komt doordat de oudere ‘slechts’ 42 euro meer is gaan betalen voor zijn verzekering, terwijl de jongere een veel grotere stijging voor zijn kiezen kreeg, namelijk 313 euro. Hierdoor is de premiestijging voor jongeren ruim 3 keer zo snel gegaan als voor ouderen, én dat in slechts twee jaar tijd. Dit meldt Independer.

02 oktober '23 ( 9:07)

Bedrijven met bestelbusjes met sjoemelsoftware eisen schadevergoeding

Bedrijven die jarenlang in bestelbusjes rondgereden hebben met sjoemelsoftware eisen een schadevergoeding van autofabrikanten. Transport en Logistiek Nederland (TLN) is een samenwerking aangegaan met Dieselgate.com om de claims van ondernemers te verzamelen. Dat platform heeft uitgezocht dat er bij de achterban van TLN waarschijnlijk tienduizenden van deze vervuilende auto's met gemanipuleerde systemen zijn of zijn geweest.