Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add

Staking vrachtwagenchauffeurs PostNL leidt niet tot problemen

Door Johanne Levinsky
schedule 4 min
Staking vrachtwagenchauffeurs PostNL leidt niet tot problemen
De impact van de staking door vrachtwagenchauffeurs van PostNL is volgens een woordvoerder "heel beperkt". Volgens hem is het niet de verwachting dat de bezorging van pakketten en post vertraging zal oplopen. Vakbond FNV, die de staking op donderdag en vrijdag organiseert, ging daar eerder wel van uit. Vorige week legden verschillende vrachtwagenchauffeurs ook het werk neer, ook toen was de impact volgens PostNL gering.

De woordvoerder van PostNL zegt dat er donderdag twintig vrachtwagenchauffeurs hebben gestaakt. Vrijdag gaat het om tien werknemers, van de in totaal 850 chauffeurs in dienst van PostNL. Daarmee lijkt de actiebereidheid gering. Wel heeft het postbedrijf voorwaarden gesteld aan de staking van FNV. Die zijn nodig om de bezorging van essentiële pakketten en post te waarborgen, zoals rouwkaarten en medische brieven. Door die voorwaarden kan maar 25 procent van de vrachtwagenchauffeurs in dienst van PostNL het werk neerleggen.

FNV staat er als bond alleen voor in de staking. Eerder sloten vakbonden CNV en BVPP namelijk al twee cao-overeenkomsten. Daar stemden de leden van de bonden donderdag mee in. In die cao’s ligt besloten dat personeel er tot 9,5 procent meer salaris bij krijgt. Ook krijgen de medewerkers in februari een eenmalige uitkering van 1,5 procent van het jaarsalaris.

Petitie

Daarmee ligt er een akkoord voor duizenden collega’s, aldus de zegsman. "We nodigen FNV uit om het akkoord ook voor te leggen aan hun leden, en hopen dat de bond daar een handtekening onder wil zetten. Ook al gaf FNV eerder nog aan uitonderhandeld te zijn." Het akkoord dat CNV en BVPP sloten, was tegen het zere been van FNV. De bond zou namelijk geen uitnodiging hebben gekregen voor de cao-gesprekken.

Stakende vrachtwagenchauffeurs van PostNL bieden de directie van het postbedrijf vrijdagochtend nog een petitie aan. Daarin wijzen zij onder meer op de grote hoeveelheid administratie die de chauffeurs moeten verwerken. Ook gaan de medewerkers in op het uitblijven van een zwaarwerkregeling. "We doen zwaar werk, dus willen we eerder kunnen stoppen", valt in de petitie te lezen.

Door: ANP

27 januari '23 (12:48)

Extra bussen van en naar Berregse Vastenavend

Zaterdag 28 januari 2023 is de start van het Berregse Vastenavend. Behalve op deze dag rijden op andere dagen (zaterdag 4 februari, zaterdag 11 februari, vrijdag 17 februari, zaterdag 18 februari, zondag 19 februari en maandag 20 februari) overdag, 's avonds en 's nachts extra bussen. Dat meldt Arriva.

27 januari '23 (12:10)

Klimaatactivist mag van rechter niet naar blokkade A12

De voorzieningenrechter kan vrijdag in een kort geding niet oordelen of het al dan niet terecht is dat het Openbaar Ministerie een klimaatactivist toegang tot de Utrechtsebaan heeft ontzegd. De betreffende klimaatactivist, Lucas Winnips, mag daarom zaterdag niet naar de demonstratie op de A12 van Extinction Rebellion.

27 januari '23 (11:01)

Extinction Rebellion praat vrijdag met OM over snelwegblokkade

Klimaatactiegroep Extinction Rebellion voert vrijdag overleg met het Openbaar Ministerie over de aangekondigde blokkade van de snelweg A12 in Den Haag. Dat zegt de advocaat van de groep, Willem Jebbink. Een OM-woordvoerder bevestigt het gesprek.

27 januari '23 ( 8:11)

Bijna alle medewerkers Lightyear verliezen hun baan

Bijna alle medewerkers van zonneautomaker Lightyear verliezen hun baan door het faillissement van dochterbedrijf Atlas Technologies. Dat bedrijfsonderdeel bood werk aan ongeveer 620 van de 650 medewerkers. De rechter in Den Bosch heeft een curator aangesteld en die zal komende tijd gaan kijken of er bijvoorbeeld nog een doorstart in zit.

27 januari '23 ( 7:15)

Nog geen besluit Den Haag over maatregelen rond blokkade A12

Den Haag heeft nog geen besluit genomen over maatregelen om een aangekondigde blokkade van de snelweg A12 te voorkomen. De zogenoemde driehoek van burgemeester, politie en het Openbaar Ministerie, is niet bij elkaar gekomen. "Op dit moment hebben we er niets over te melden", laat een woordvoerster van burgemeester Jan van Zanen weten.

26 januari '23 (22:43)

Prijsplafond van 100 dollar per vat Russische diesel overwogen

De ambassadeurs van de 27 EU-landen spreken vrijdag in Brussel over een prijsplafond voor de import van Russische olieproducten als diesel en stookolie. De Europese Commissie stelt een maximumprijs voor van 100 dollar (92 euro) per vat premium Russische olieproducten zoals diesel en 45 dollar (41 euro) per vat voor 'mindere' producten zoals stookolie.

25 januari '23 (12:11)

Eerste deel werkzaamheden fietspad F200 tussen Haarlem en Amsterdam afgerond

De F200 is een nieuw fietspad tussen Haarlem en Amsterdam. Het werk aan het eerste deel van deze langgerekte fietsroute is in december afgerond. Deze werkzaamheden begonnen in Amsterdam en eindigden in Halfweg. Het andere deel (het fietspad tussen de Weerenbrug en restaurant De Zoete Inval) wordt op korte termijn aangepakt. Dit meldt de gemeente Haarlemmermeer.

25 januari '23 ( 8:32)

Laadpalenbedrijf Park 'n Charge krijgt 1,6 miljoen van Rabobank

Rabobank steekt 16,4 miljoen euro in de Nederlandse laadpalenexploitant Park ‘n Charge. Park ‘n Charge wil zijn netwerk van 6000 laadpunten door heel Nederland met deze financiering in de komende twee jaar meer dan verdubbelen.

25 januari '23 ( 8:11)

Door chiptekort is Europese verkoop bedrijfswagens gedaald

In de Europese Unie zijn vorig jaar flink minder nieuwe bedrijfswagens, zoals bestelbusjes, verkocht. Volgens de Europese autobrancheorganisatie ACEA is dit vooral te wijten aan de leveringsproblemen omdat autofabrikanten kampten met tekorten aan onderdelen, waaronder computerchips.

24 januari '23 (18:52)

Moederbedrijf DAF haalt recordwinst door grote vraag naar nieuwe trucks

De Amerikaanse vrachtwagenbouwer PACCAR heeft afgelopen jaar een recordwinst behaald. Het moederbedrijf van DAF had zowel in de Verenigde Staten als in Europa veel vraag naar nieuwe trucks. In de VS kwam dat door een verouderd wagenpark dat aan vervanging door schonere vrachtwagens toe is. DAF had vooral wind mee door de aantrekkende economie na een aantal coronajaren.