Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add
Banner

Nieuwe stap op weg naar nieuwe vervoerders voor Utrechts OV na 2025

Door Johanne Levinsky
schedule 10 min
location_on [xx]km
Nieuwe stap op weg naar nieuwe vervoerders voor Utrechts OV na 2025
De provincie Utrecht gaat op zoek naar twee nieuwe vervoerders die in de periode 2025 tot 2035 al het openbaar vervoer in de provincie gaan regelen. In het zogenoemde ‘ontwerpprogramma van eisen’ staat aan welke voorwaarden de nieuwe vervoerders moeten voldoen. Dan kun je denken aan kwalitatief goed OV dat zich snel kan aanpassen aan reizigersbehoeftes, meer bussen zonder schadelijke uitstoot en een betere toegankelijkheid voor minder valide reizigers. Dit meldt de provincie Utrecht.

Deze voorwaarden zijn een vervolg op de in mei vastgestelde Nota van Uitgangspunten. Hierin hebben de Provinciale Staten de uitgangspunten voor de nieuwe concessies vastgelegd. Het ontwerp Programma van Eisen (PvE) is weer een verdere uitwerking hiervan. Dit voorjaar is ook het OV netwerkperspectief 2025-2035 vastgesteld waarin de ontwikkelrichting van het OV-netwerk wordt beschreven. Nadat het ontwerp PvE is vastgesteld, kunnen ROCOV, gemeenten en omliggende vervoersautoriteiten en wegbeheerders, een reactie geven. Hierna volgt een definitief PvE, en kan de aanbesteding van start. De nieuwe concessie wordt afgegeven voor de duur van 10 jaar (2025-2035).

Flexibel en kwalitatief goed OV

Belangrijkste opgave is dat het openbaar vervoer met bus en tram beter gaat inspelen op de vele ontwikkelingen in de provincie in de periode tot 2035. Utrecht bouwt voort op het netwerk van OV dat er nus is. Maar het OV moet tijdens de concessieperiode kunnen meegroeien en veranderen met de groei van het aantal inwoners. Ook veranderen de reisbehoeftes, omdat mensen bijvoorbeeld meer thuis- en flexwerken. Vervoerders kunnen nog beter inspelen op reizigerswensen in de kleinere en grotere kernen. De huidige werkwijze waarin vervoerders in de jaarlijkse vervoersplannen rapporteren over onder andere sociale veiligheid en vervoer- en tarieven, blijft gehandhaafd. Nieuw is dat de concessie-afspraken tussentijds herijkt worden (na 5 jaar), zodat ze kunnen worden aangepast aan de actualiteit. De twee concessiehouders en provincie Utrecht zullen bovendien meer moeten samenwerken in kennisopbouw, ontwikkeling en programmering van het merk U-OV en alle OV-diensten. Op deze manier versterkt de samenhang met trein, fiets, P+R en de buurtbussen, Flexbus en ander aanvullend OV.

U-OV breidt uit met U-liner

De nieuwe concessie wordt uitgebreid met de U-liner, een nieuwe lijn voor de middellange afstand. De U-liner is een aanvulling op de al bestaande U-link, U-Tram, U-bus en U-flex. U-link en U-Tram zijn lijnen in hoogstedelijk gebied. Daarop volgt een fijnmazige basis met U-bus, U-flex en Buurtbus. De bussen op de U-liner bieden meer comfort en zitplaatsen, wat past bij deze langeafstandsverbinding. Ook zijn er in de U-liner een goed functionerend, voor reizigers gratis te gebruiken wifi-netwerk en oplaadmogelijkheden (USB-poort volgens de laatste standaard). Bij elke zitplaats hoort een voldoende sterke wifi-verbinding met voldoende snelheid en internettoegang zonder levering van persoonsgegevens.

Toegankelijkheid

In de nieuwe concessieperiode is er meer mogelijk voor reizigers die minder of niet valide zijn. Zo komt er in het OV in en rond de stad Utrecht meer ruimte voor rolstoelen en rollators. Alle bussen en trams moeten voldoen aan de afspraken die zijn gemaakt in het ‘Bestuursakkoord Toegankelijkheid Openbaar Vervoer 2022-2032’. Ook de reis- en routeinformatie wordt voor een zo breed mogelijke groep reizigers begrijpelijk gemaakt. Dit betekent onder meer dat informatiepanelen op de haltepalen en in de bus en tram zo geplaatst zijn dat reizigers in een rolstoel en visueel beperkten deze ook kunnen lezen, en dat zo veel mogelijk gebruik wordt gemaakt van contrasterende kleuren en duidelijk leesbare lettertypen. Ervaringsdeskundigen worden ingezet bij de ontwikkeling van de toegankelijke reisinformatie, voor alle doelgroepen.

Geen uitstoot

Waar de nieuwe vervoerders in ieder geval rekening mee moeten houden, is het feit dat eind 2028 alle bussen, trams en auto’s in het Utrechtse OV geen schadelijke stoffen meer mogen uitstoten. Hiermee legt de provincie de lat iets hoger dan de landelijke afspraken: in heel Nederland moeten vanaf 2030 alle gemotoriseerde voertuigen emissievrij zijn.

Door: Nationale Transportgids

25 april '24 ( 8:15)

Meivakantie: veel Nederlanders op vakantie in eigen land

Deze meivakantie kiest 42 procent van de vakantiegangers voor een vakantie in eigen land. Dat blijkt uit onderzoek van de ANWB onder ruim duizend Nederlanders van 18 jaar en ouder die op vakantie gaan tussen 27 april en 12 mei. "Nederland past goed bij een kortere vakantie: de kust, bos en heide, maar ook historische steden en dorpen worden graag bezocht", aldus de organisatie.

25 april '24 ( 6:00)

CBS: steeds meer 65-plussers bezitten een motorfiets

Steeds meer 65-plussers hebben een motorfiets, heeft het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) becijferd. Inmiddels behoort ruwweg een op de zeven motorbezitters tot die leeftijdsgroep.

24 april '24 ( 9:15)

Grote kettingbotsing in Zeeburgertunnel bij Amsterdam

In de Zeeburgertunnel in de A10 bij Amsterdam is een kettingbotsing met dertien auto's geweest. Dat meldt de ANWB. Over gewonden is nog niks bekend.

24 april '24 ( 6:00)

Tesla wil sneller goedkopere elektrische auto's op de markt brengen

Tesla wil sneller goedkopere elektrische auto's op de markt brengen dan eerder gecommuniceerd. Het Amerikaanse concern van topman Elon Musk hoopt op deze manier zijn in het slop geraakte verkopen aan te jagen.

23 april '24 (16:45)

Provincie Brabant trekt drie miljoen euro extra uit voor toegankelijkere bushaltes

De provincie Noord-Brabant trekt extra geld uit om gemeenten te helpen bushaltes beter toegankelijk te maken voor mensen met een beperking. Gemeenten kunnen een beroep doen op 3 miljoen euro die hiervoor beschikbaar is, aldus de provincie.

23 april '24 ( 9:00)

XR wil op Koningsdag weer A10 bij Amsterdam blokkeren

Extinction Rebellion is van plan om zaterdag, op Koningsdag, weer de A10 bij Amsterdam te blokkeren, ter hoogte van het voormalige ING-kantoor. De actiegroep eist dat ING per direct stopt met het financieren van de fossiele industrie. De actievoerders willen vanaf 12.00 uur in het oranje gekleed een INGFossielVrijmarkt houden.

23 april '24 ( 8:15)

IEA: aandeel elektrische auto's in de wereld blijft groeien

Het aandeel elektrische auto's in de wereld neemt ook dit jaar flink toe, stelt het Internationaal Energieagentschap (IEA). De verwachting is dat dit jaar 17 miljoen elektrische auto's worden verkocht, tegen 14 miljoen vorig jaar.

23 april '24 ( 7:29)

Amsterdam wil regels voor nieuwe parkeervergunningen van vervuilende personenauto’s strenger maken

De gemeente Amsterdam hecht belang aan een betere luchtkwaliteit. Personenauto’s zorgen volgens haar voor de meeste vervuiling door CO2- en stikstofuitstoot. Daarom wil zij de regels voor nieuwe parkeervergunningen van vervuilende personenauto’s strenger maken. Tot en met 10 juni 2024 kunnen inwoners de plannen bekijken en erop reageren. Daarover bericht de gemeente Amsterdam.

19 april '24 ( 8:58)

Bermwerkzaamheden: deel N59 in juni twee weekenden dicht

In de weekenden van 7 tot 10 juni en van 14 tot 17 juni 2024 is de N59 tussen het Hellegatsplein (knooppunt A29) en afslag Den Bommel (Schaapsweg) afgesloten vanwege bermwerkzaamheden. Dat meldt Rijkswaterstaat.

19 april '24 ( 8:22)

Weg en oversteek in Leeuwarden enkele dagen afgesloten

Sinds gisteravond zijn de Oostergoweg en de fiets- en voetgangersoversteek Huizumerlaan in Leeuwarden niet bereikbaar vanwege werkzaamheden. Dit duurt tot en met zondag 21 april 2024. Daarover bericht de gemeente Leeuwarden.