Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add
Banner

Nieuwe stap op weg naar nieuwe vervoerders voor Utrechts OV na 2025

Door Johanne Levinsky
schedule 10 min
location_on [xx]km
Nieuwe stap op weg naar nieuwe vervoerders voor Utrechts OV na 2025
De provincie Utrecht gaat op zoek naar twee nieuwe vervoerders die in de periode 2025 tot 2035 al het openbaar vervoer in de provincie gaan regelen. In het zogenoemde ‘ontwerpprogramma van eisen’ staat aan welke voorwaarden de nieuwe vervoerders moeten voldoen. Dan kun je denken aan kwalitatief goed OV dat zich snel kan aanpassen aan reizigersbehoeftes, meer bussen zonder schadelijke uitstoot en een betere toegankelijkheid voor minder valide reizigers. Dit meldt de provincie Utrecht.

Deze voorwaarden zijn een vervolg op de in mei vastgestelde Nota van Uitgangspunten. Hierin hebben de Provinciale Staten de uitgangspunten voor de nieuwe concessies vastgelegd. Het ontwerp Programma van Eisen (PvE) is weer een verdere uitwerking hiervan. Dit voorjaar is ook het OV netwerkperspectief 2025-2035 vastgesteld waarin de ontwikkelrichting van het OV-netwerk wordt beschreven. Nadat het ontwerp PvE is vastgesteld, kunnen ROCOV, gemeenten en omliggende vervoersautoriteiten en wegbeheerders, een reactie geven. Hierna volgt een definitief PvE, en kan de aanbesteding van start. De nieuwe concessie wordt afgegeven voor de duur van 10 jaar (2025-2035).

Flexibel en kwalitatief goed OV

Belangrijkste opgave is dat het openbaar vervoer met bus en tram beter gaat inspelen op de vele ontwikkelingen in de provincie in de periode tot 2035. Utrecht bouwt voort op het netwerk van OV dat er nus is. Maar het OV moet tijdens de concessieperiode kunnen meegroeien en veranderen met de groei van het aantal inwoners. Ook veranderen de reisbehoeftes, omdat mensen bijvoorbeeld meer thuis- en flexwerken. Vervoerders kunnen nog beter inspelen op reizigerswensen in de kleinere en grotere kernen. De huidige werkwijze waarin vervoerders in de jaarlijkse vervoersplannen rapporteren over onder andere sociale veiligheid en vervoer- en tarieven, blijft gehandhaafd. Nieuw is dat de concessie-afspraken tussentijds herijkt worden (na 5 jaar), zodat ze kunnen worden aangepast aan de actualiteit. De twee concessiehouders en provincie Utrecht zullen bovendien meer moeten samenwerken in kennisopbouw, ontwikkeling en programmering van het merk U-OV en alle OV-diensten. Op deze manier versterkt de samenhang met trein, fiets, P+R en de buurtbussen, Flexbus en ander aanvullend OV.

U-OV breidt uit met U-liner

De nieuwe concessie wordt uitgebreid met de U-liner, een nieuwe lijn voor de middellange afstand. De U-liner is een aanvulling op de al bestaande U-link, U-Tram, U-bus en U-flex. U-link en U-Tram zijn lijnen in hoogstedelijk gebied. Daarop volgt een fijnmazige basis met U-bus, U-flex en Buurtbus. De bussen op de U-liner bieden meer comfort en zitplaatsen, wat past bij deze langeafstandsverbinding. Ook zijn er in de U-liner een goed functionerend, voor reizigers gratis te gebruiken wifi-netwerk en oplaadmogelijkheden (USB-poort volgens de laatste standaard). Bij elke zitplaats hoort een voldoende sterke wifi-verbinding met voldoende snelheid en internettoegang zonder levering van persoonsgegevens.

Toegankelijkheid

In de nieuwe concessieperiode is er meer mogelijk voor reizigers die minder of niet valide zijn. Zo komt er in het OV in en rond de stad Utrecht meer ruimte voor rolstoelen en rollators. Alle bussen en trams moeten voldoen aan de afspraken die zijn gemaakt in het ‘Bestuursakkoord Toegankelijkheid Openbaar Vervoer 2022-2032’. Ook de reis- en routeinformatie wordt voor een zo breed mogelijke groep reizigers begrijpelijk gemaakt. Dit betekent onder meer dat informatiepanelen op de haltepalen en in de bus en tram zo geplaatst zijn dat reizigers in een rolstoel en visueel beperkten deze ook kunnen lezen, en dat zo veel mogelijk gebruik wordt gemaakt van contrasterende kleuren en duidelijk leesbare lettertypen. Ervaringsdeskundigen worden ingezet bij de ontwikkeling van de toegankelijke reisinformatie, voor alle doelgroepen.

Geen uitstoot

Waar de nieuwe vervoerders in ieder geval rekening mee moeten houden, is het feit dat eind 2028 alle bussen, trams en auto’s in het Utrechtse OV geen schadelijke stoffen meer mogen uitstoten. Hiermee legt de provincie de lat iets hoger dan de landelijke afspraken: in heel Nederland moeten vanaf 2030 alle gemotoriseerde voertuigen emissievrij zijn.

Door: Nationale Transportgids

30 juni '25 (13:12)

Drukke dag voor Wegenwacht door oververhitte auto's

De Wegenwacht heeft het maandag extra druk door pechgevallen die te maken hebben met de warmte. "Auto's houden niet van extremen", zegt een woordvoerder. De pechdienst van de ANWB houdt er rekening mee dat 4400 gestrande automobilisten maandag hulp nodig hebben. Dat zijn er op een normale dag zo'n 3800.

30 juni '25 (13:11)

Navigatiedienstverlener TomTom schrapt driehonderd banen

Navigatiedienstverlener TomTom schrapt driehonderd banen, bijna een tiende van het totaal. De reorganisatie bij de Nederlandse onderneming raakt onder meer de verkoopafdeling en ondersteunende functies. Meer dan de helft van de banen die verdwijnen is in het buitenland. Tegelijkertijd benadrukt het bedrijf "kunstmatige intelligentie te omarmen".

30 juni '25 (10:42)

A16 Rotterdam gefaseerd open op 6 en 27 oktober

Na zes jaar bouwen gaat de nieuwe snelweg A16 Rotterdam, inclusief de Rottemerentunnel, in oktober 2025 gefaseerd (per rijrichting) open. Dat meldt Rijkswaterstaat.

30 juni '25 (10:31)

Bestuurster overleden na ernstig verkeersongeval op N267

Zaterdag 28 juni 2025 is bij een ernstig verkeersongeval op de N267 een 80-jarige vrouw uit Wijk en Aalburg om het leven gekomen. De aanrijding tussen een personenauto en een vrachtwagen vond omstreeks 11.00 uur plaats ter hoogte van Giessen. Dat meldt Politie.nl.

29 juni '25 (15:20)

Rijkswaterstaat zet hitteprotocol in voor gestrande weggebruikers

Rijkswaterstaat stelt voor maandag het hitteprotocol in voor bijna het hele land. Het hitteprotocol geldt sinds zondagochtend 10.00 uur al voor de provincies Noord-Brabant en Limburg. Vanaf maandag 10.00 uur komen daar Zeeland, Noord- en Zuid-Holland, Utrecht, Flevoland, Gelderland en Overijssel bij. Met het protocol worden gestrande weggebruikers zo snel mogelijk geholpen.

28 juni '25 (11:03)

Vrachtwagen betrokken bij dodelijk ongeval in Born

Vrijdagochtend is tijdens werkzaamheden op de Baan in het Limburgse dorp Born een persoon omgekomen door een zwaar opgeluk. Tijdens het werk raakten het slachtoffer en een voertuig elkaar. Dat meldt Hart van Nederland.

27 juni '25 (22:21)

Alle wegen rond World Forum weer open na NAVO-top

Alle wegen rond het World Forum in Den Haag zijn weer open. Ook de fietspaden zijn weer toegankelijk en de tramlijn in de omgeving van het World Forum rijdt weer volgens de normale route, meldt de gemeente.

27 juni '25 (16:28)

Veel vertraging op wegen in en rond Amsterdam door wegwerk

Op de wegen in en rond Amsterdam is het vrijdagmiddag erg druk door de afsluiting van de A10 aan de zuidkant van de stad. De wegwerkzaamheden veroorzaken volgens de ANWB "heel veel vertraging" op de wegen rond de hoofdstad.

26 juni '25 ( 7:21)

Vrijwel alle wegen weer open na NAVO-top

Vrijwel alle wegen, snelwegen, op- en afritten, viaducten en tunnels die waren afgesloten in verband met de NAVO-top, zijn weer open. Dit meldt Rijkswaterstaat donderdagochtend. De N44 is nog wel afgesloten, evenals een aantal lokale wegen.

25 juni '25 (14:22)

Gewonde fietsster na botsing met stadsbus in Breda

Begin deze middag is in Breda een fietsster na een botsing met een stadsbus gewond geraakt toen zij over de Fellenoordstraat fietste. Dat meldt BN DeStem.