Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add
Banner

Nieuwe stap op weg naar nieuwe vervoerders voor Utrechts OV na 2025

Door Johanne Levinsky
schedule 10 min
location_on [xx]km
Nieuwe stap op weg naar nieuwe vervoerders voor Utrechts OV na 2025
De provincie Utrecht gaat op zoek naar twee nieuwe vervoerders die in de periode 2025 tot 2035 al het openbaar vervoer in de provincie gaan regelen. In het zogenoemde ‘ontwerpprogramma van eisen’ staat aan welke voorwaarden de nieuwe vervoerders moeten voldoen. Dan kun je denken aan kwalitatief goed OV dat zich snel kan aanpassen aan reizigersbehoeftes, meer bussen zonder schadelijke uitstoot en een betere toegankelijkheid voor minder valide reizigers. Dit meldt de provincie Utrecht.

Deze voorwaarden zijn een vervolg op de in mei vastgestelde Nota van Uitgangspunten. Hierin hebben de Provinciale Staten de uitgangspunten voor de nieuwe concessies vastgelegd. Het ontwerp Programma van Eisen (PvE) is weer een verdere uitwerking hiervan. Dit voorjaar is ook het OV netwerkperspectief 2025-2035 vastgesteld waarin de ontwikkelrichting van het OV-netwerk wordt beschreven. Nadat het ontwerp PvE is vastgesteld, kunnen ROCOV, gemeenten en omliggende vervoersautoriteiten en wegbeheerders, een reactie geven. Hierna volgt een definitief PvE, en kan de aanbesteding van start. De nieuwe concessie wordt afgegeven voor de duur van 10 jaar (2025-2035).

Flexibel en kwalitatief goed OV

Belangrijkste opgave is dat het openbaar vervoer met bus en tram beter gaat inspelen op de vele ontwikkelingen in de provincie in de periode tot 2035. Utrecht bouwt voort op het netwerk van OV dat er nus is. Maar het OV moet tijdens de concessieperiode kunnen meegroeien en veranderen met de groei van het aantal inwoners. Ook veranderen de reisbehoeftes, omdat mensen bijvoorbeeld meer thuis- en flexwerken. Vervoerders kunnen nog beter inspelen op reizigerswensen in de kleinere en grotere kernen. De huidige werkwijze waarin vervoerders in de jaarlijkse vervoersplannen rapporteren over onder andere sociale veiligheid en vervoer- en tarieven, blijft gehandhaafd. Nieuw is dat de concessie-afspraken tussentijds herijkt worden (na 5 jaar), zodat ze kunnen worden aangepast aan de actualiteit. De twee concessiehouders en provincie Utrecht zullen bovendien meer moeten samenwerken in kennisopbouw, ontwikkeling en programmering van het merk U-OV en alle OV-diensten. Op deze manier versterkt de samenhang met trein, fiets, P+R en de buurtbussen, Flexbus en ander aanvullend OV.

U-OV breidt uit met U-liner

De nieuwe concessie wordt uitgebreid met de U-liner, een nieuwe lijn voor de middellange afstand. De U-liner is een aanvulling op de al bestaande U-link, U-Tram, U-bus en U-flex. U-link en U-Tram zijn lijnen in hoogstedelijk gebied. Daarop volgt een fijnmazige basis met U-bus, U-flex en Buurtbus. De bussen op de U-liner bieden meer comfort en zitplaatsen, wat past bij deze langeafstandsverbinding. Ook zijn er in de U-liner een goed functionerend, voor reizigers gratis te gebruiken wifi-netwerk en oplaadmogelijkheden (USB-poort volgens de laatste standaard). Bij elke zitplaats hoort een voldoende sterke wifi-verbinding met voldoende snelheid en internettoegang zonder levering van persoonsgegevens.

Toegankelijkheid

In de nieuwe concessieperiode is er meer mogelijk voor reizigers die minder of niet valide zijn. Zo komt er in het OV in en rond de stad Utrecht meer ruimte voor rolstoelen en rollators. Alle bussen en trams moeten voldoen aan de afspraken die zijn gemaakt in het ‘Bestuursakkoord Toegankelijkheid Openbaar Vervoer 2022-2032’. Ook de reis- en routeinformatie wordt voor een zo breed mogelijke groep reizigers begrijpelijk gemaakt. Dit betekent onder meer dat informatiepanelen op de haltepalen en in de bus en tram zo geplaatst zijn dat reizigers in een rolstoel en visueel beperkten deze ook kunnen lezen, en dat zo veel mogelijk gebruik wordt gemaakt van contrasterende kleuren en duidelijk leesbare lettertypen. Ervaringsdeskundigen worden ingezet bij de ontwikkeling van de toegankelijke reisinformatie, voor alle doelgroepen.

Geen uitstoot

Waar de nieuwe vervoerders in ieder geval rekening mee moeten houden, is het feit dat eind 2028 alle bussen, trams en auto’s in het Utrechtse OV geen schadelijke stoffen meer mogen uitstoten. Hiermee legt de provincie de lat iets hoger dan de landelijke afspraken: in heel Nederland moeten vanaf 2030 alle gemotoriseerde voertuigen emissievrij zijn.

Door: Nationale Transportgids

13 juni '25 (15:06)

Waarschuwing voor automobilisten, vluchtstrookbendes zijn actief in Nederland

Automobilisten in Nederland worden door de politie gewaarschuwd voor oplichting door zogenaamde vluchtstrookbendes. Deze bendes zijn volgens de politie op verschillende plekken in Nederland gespot. Ze doen alsof ze met pech langs de kant van de weg staan en maken vervolgens misbruik van passerende automobilisten. Dat meldt Kassa.

13 juni '25 (11:50)

Maandag gratis bus in delen Noord-Holland

De provincie Noord-Holland en busvervoerder Connexxion/Transdev vieren maandag 16 juni 2025 de Dag van het OV. Deze dag reizen alle busreizigers die met de betaalpas in- en uitchecken kosteloos met de bussen van Transdev en Connexxion. Dat als dank voor hun gebruik van het openbaar (bus)vervoer. Daarover bericht de provincie Noord-Holland.

13 juni '25 (11:40)

Rijkswaterstaat stelt hitteprotocol in werking

Rijkswaterstaat heeft voor vrijdag 13 juni het hitteprotocol in werking gesteld. Weggebruikers kunnen last krijgen van de temperatuur die boven de 30 graden uitkomt. Automobilisten die langs de weg stranden, worden zo snel mogelijk weer op weg geholpen. Dat meldt Oost.

13 juni '25 ( 8:01)

Nederlandse export van goederen stijgt in april

De Nederlandse goederenexport is in april opnieuw gestegen. De groei viel wel terug ten opzichte van de eerste drie maanden van het jaar. Volgens het Centraal Bureau voor de Statistiek nam vooral de uitvoer van machines en voedings- en genotmiddelen toe. De groei kwam uit op 0,5 procent.

12 juni '25 (14:01)

Advocaat verdachte truckdrama: epileptische aanval niet bewezen

Het is niet vast komen te staan dat Juan C.S. (48) een epileptische aanval had toen hij met zijn vrachtwagen inreed op een barbecuefeest van een ijsclub in Nieuw-Beijerland, aldus zijn advocaat Sabine ten Doesschate donderdag in de rechtbank in Rotterdam. Het Openbaar Ministerie gaat ervan uit dat de Spaanse chauffeur vlak voor het ongeval wel zo'n aanval had. Bij het incident op 27 augustus 2022 kwamen zeven mensen om het leven en raakten zeven mensen gewond. Het OM eiste woensdag 4,5 jaar cel tegen hem en een rijverbod van zeven jaar.

12 juni '25 ( 9:43)

Hogere motorkappen in Europa verhogen risico's voor voetgangers

De toenemende populariteit van grotere auto's zoals SUV's zorgt ervoor dat motorkappen in Europa steeds hoger worden. Dat verhoogt risico's voor voetgangers, met name kinderen, concludeert een rapport van de Europese Federatie voor Transport en Milieu (T&E). Een hogere voorkant vermindert het zicht van bestuurders op kleine kinderen recht voor de auto.

12 juni '25 ( 9:43)

Code geel om stevige onweersbuien in zuidwesten vrijdagavond

Vrijdagavond komen in het zuidwesten stevige onweersbuien voor met plaatselijk hagel, zware windstoten en veel regen in korte tijd. Het KNMI heeft code geel uitgeroepen voor Noord-Brabant, Zuid-Holland en Zeeland.

12 juni '25 ( 9:43)

Zuid-Holland wil buschauffeurs bedanken met deel van Qbuzz-boete

De provincie Zuid-Holland wil een deel van de boete die zij Qbuzz heeft opgelegd, gebruiken voor een campagne om chauffeurs van regionale vervoersbedrijven te bedanken voor hun werk. Ook moet dit geld worden besteed aan de werving van ov-personeel. Een grote meerderheid van de Provinciale Staten (44-5) steunde dit voorstel van Volt.

12 juni '25 ( 7:18)

Automobilist botst tegen boom in Dorst

Afgelopen nacht is op de Steenovensebaan in het Noord-Brabantse Dorst een automobilist met hoge snelheid in botsing gekomen met een boom. Daarbij raakte de bestuurder gewond. Dat meldt Omroep Brabant.

12 juni '25 ( 7:07)

Kabinet verwacht eind 2031 eerste auto's over verlengde A15

Naar verwachting kunnen de eerste auto's en vrachtwagens eind 2031 rijden over het verlengde stuk van de A15. Dit staat in het contract dat het kabinet begin volgende maand wil ondertekenen, Medio 2030 moeten de verbredingen van de A12 en A15 gereed zijn. Dat meldt Leidsch Dagblad.