Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add
Banner

Nieuwe stap op weg naar nieuwe vervoerders voor Utrechts OV na 2025

Door Johanne Levinsky
schedule 10 min
location_on [xx]km
Nieuwe stap op weg naar nieuwe vervoerders voor Utrechts OV na 2025
De provincie Utrecht gaat op zoek naar twee nieuwe vervoerders die in de periode 2025 tot 2035 al het openbaar vervoer in de provincie gaan regelen. In het zogenoemde ‘ontwerpprogramma van eisen’ staat aan welke voorwaarden de nieuwe vervoerders moeten voldoen. Dan kun je denken aan kwalitatief goed OV dat zich snel kan aanpassen aan reizigersbehoeftes, meer bussen zonder schadelijke uitstoot en een betere toegankelijkheid voor minder valide reizigers. Dit meldt de provincie Utrecht.

Deze voorwaarden zijn een vervolg op de in mei vastgestelde Nota van Uitgangspunten. Hierin hebben de Provinciale Staten de uitgangspunten voor de nieuwe concessies vastgelegd. Het ontwerp Programma van Eisen (PvE) is weer een verdere uitwerking hiervan. Dit voorjaar is ook het OV netwerkperspectief 2025-2035 vastgesteld waarin de ontwikkelrichting van het OV-netwerk wordt beschreven. Nadat het ontwerp PvE is vastgesteld, kunnen ROCOV, gemeenten en omliggende vervoersautoriteiten en wegbeheerders, een reactie geven. Hierna volgt een definitief PvE, en kan de aanbesteding van start. De nieuwe concessie wordt afgegeven voor de duur van 10 jaar (2025-2035).

Flexibel en kwalitatief goed OV

Belangrijkste opgave is dat het openbaar vervoer met bus en tram beter gaat inspelen op de vele ontwikkelingen in de provincie in de periode tot 2035. Utrecht bouwt voort op het netwerk van OV dat er nus is. Maar het OV moet tijdens de concessieperiode kunnen meegroeien en veranderen met de groei van het aantal inwoners. Ook veranderen de reisbehoeftes, omdat mensen bijvoorbeeld meer thuis- en flexwerken. Vervoerders kunnen nog beter inspelen op reizigerswensen in de kleinere en grotere kernen. De huidige werkwijze waarin vervoerders in de jaarlijkse vervoersplannen rapporteren over onder andere sociale veiligheid en vervoer- en tarieven, blijft gehandhaafd. Nieuw is dat de concessie-afspraken tussentijds herijkt worden (na 5 jaar), zodat ze kunnen worden aangepast aan de actualiteit. De twee concessiehouders en provincie Utrecht zullen bovendien meer moeten samenwerken in kennisopbouw, ontwikkeling en programmering van het merk U-OV en alle OV-diensten. Op deze manier versterkt de samenhang met trein, fiets, P+R en de buurtbussen, Flexbus en ander aanvullend OV.

U-OV breidt uit met U-liner

De nieuwe concessie wordt uitgebreid met de U-liner, een nieuwe lijn voor de middellange afstand. De U-liner is een aanvulling op de al bestaande U-link, U-Tram, U-bus en U-flex. U-link en U-Tram zijn lijnen in hoogstedelijk gebied. Daarop volgt een fijnmazige basis met U-bus, U-flex en Buurtbus. De bussen op de U-liner bieden meer comfort en zitplaatsen, wat past bij deze langeafstandsverbinding. Ook zijn er in de U-liner een goed functionerend, voor reizigers gratis te gebruiken wifi-netwerk en oplaadmogelijkheden (USB-poort volgens de laatste standaard). Bij elke zitplaats hoort een voldoende sterke wifi-verbinding met voldoende snelheid en internettoegang zonder levering van persoonsgegevens.

Toegankelijkheid

In de nieuwe concessieperiode is er meer mogelijk voor reizigers die minder of niet valide zijn. Zo komt er in het OV in en rond de stad Utrecht meer ruimte voor rolstoelen en rollators. Alle bussen en trams moeten voldoen aan de afspraken die zijn gemaakt in het ‘Bestuursakkoord Toegankelijkheid Openbaar Vervoer 2022-2032’. Ook de reis- en routeinformatie wordt voor een zo breed mogelijke groep reizigers begrijpelijk gemaakt. Dit betekent onder meer dat informatiepanelen op de haltepalen en in de bus en tram zo geplaatst zijn dat reizigers in een rolstoel en visueel beperkten deze ook kunnen lezen, en dat zo veel mogelijk gebruik wordt gemaakt van contrasterende kleuren en duidelijk leesbare lettertypen. Ervaringsdeskundigen worden ingezet bij de ontwikkeling van de toegankelijke reisinformatie, voor alle doelgroepen.

Geen uitstoot

Waar de nieuwe vervoerders in ieder geval rekening mee moeten houden, is het feit dat eind 2028 alle bussen, trams en auto’s in het Utrechtse OV geen schadelijke stoffen meer mogen uitstoten. Hiermee legt de provincie de lat iets hoger dan de landelijke afspraken: in heel Nederland moeten vanaf 2030 alle gemotoriseerde voertuigen emissievrij zijn.

Door: Nationale Transportgids

27 mei '24 (13:15)

Instorten parkeergarage Nieuwegein: Q-Park 'enorm geschrokken'

Q-Park is "enorm geschrokken" van het instorten van de hellingbanen in de parkeergarage bij het St. Antonius Ziekenhuis in Nieuwegein. "We zijn opgelucht dat bezoekers en medewerkers ongedeerd zijn gebleven. Wij willen onze oprechte dank uitspreken aan de hulpdiensten voor hun snelle en professionele handelen", schrijft de parkeerexploitant mede namens Primevest, de eigenaar van de garage, in een verklaring op de website.

27 mei '24 ( 9:15)

Start verkennend OVV-onderzoek naar ingestorte garage Nieuwegein

De Onderzoeksraad voor Veiligheid (OVV) start maandag een verkennend onderzoek naar de deels ingestorte parkeergarage in Nieuwegein. Dat laat een woordvoerster maandag weten.

24 mei '24 (11:10)

A1 twee nachten afgesloten tussen knooppunt Beekbergen en aansluiting Deventer

Maandag 27 mei 2024 wordt de A1 voor verkeer richting Deventer tussen knooppunt Beekbergen en aansluiting (23) Deventer vanaf 21.00 uur tot dinsdag 28 mei (05.00 uur) afgesloten. Daarover bericht de gemeente Voorst.

24 mei '24 ( 8:44)

Succesvolle vijftiende scootmobieldag in sportcentrum Nederweert

Woensdag 22 mei 2024 vond in Sportcentrum De Bengele in Nederweert de vijftiende editie van de scootmobieldag plaats. Na het openingswoord van wethouder Carla Dieteren, waarin zij onder andere stilstond bij het vijftienjarig bestaan, gingen de meer dan dertig deelnemers aan deze dag enthousiast van start. Daarover bericht de gemeente Nederweert.

23 mei '24 (17:00)

Friesland blijft ondanks bezwaren Arriva bij concessie voor Qbuzz

Busvervoerder Qbuzz gaat ondanks bezwaren van Arriva vanaf december het busvervoer in Friesland verzorgen. De provincie volgt de commissie voor bezwaar- en beroepschriften en klachten. Arriva had daar een klacht ingediend en vond dat het zelf de busconcessie moest houden.

23 mei '24 (16:30)

KNMI: vrijdag en zaterdag in het hele land kans op onweersbuien en wateroverlast

Het KNMI waarschuwt voor stevige onweersbuien die vanaf vrijdagmiddag ons land binnentrekken. Daarbij kan in korte tijd veel neerslag vallen en mogelijk ook hagel. In het hele land geldt tot en met zaterdag code geel.

23 mei '24 ( 9:00)

Volvo gaat vrachtwagens maken die op waterstof rijden

Volvo gaat vrachtwagens maken die op waterstof rijden. De Zweedse fabrikant wil de eerste waterstoftrucks in 2026 bij wijze van proef op de weg brengen. Rond 2030 moet de commerciële lancering volgen.

22 mei '24 ( 8:15)

Flink meer auto's verkocht in Europese Unie in april

De verkoop van nieuwe auto's in de Europese Unie is in april flink gestegen, na de dip in maart. Volgens de Europese brancheorganisatie ACEA nam de verkoop op jaarbasis met bijna 14 procent toe tot 913.995 nieuwe personenauto's.

21 mei '24 ( 9:50)

Proef speciale parkeervergunning voor elektrische brommobielen in Amsterdam verlengd

In Amsterdam is de proef met een speciale parkeervergunning voor elektrische brommobielen verlengd. Daarover bericht de gemeente Amsterdam.

21 mei '24 ( 9:15)

Fors koersverlies laadpalenmaker Alfen op Damrak

Alfen ging dinsdag hard onderuit op de Amsterdamse beurs. De producent van laadpalen en andere systemen voor het elektriciteitsnet presteerde afgelopen kwartaal minder goed dan beleggers en analisten hadden verwacht. Wel handhaafde Alfen de omzetverwachting voor het hele jaar en liet het bedrijf tevens weten een tijdelijke financieel directeur te hebben gevonden. Het aandeel werd 19 procent lager gezet.