Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add

Nieuwe stap op weg naar nieuwe vervoerders voor Utrechts OV na 2025

Door Johanne Levinsky
schedule 10 min
Nieuwe stap op weg naar nieuwe vervoerders voor Utrechts OV na 2025
De provincie Utrecht gaat op zoek naar twee nieuwe vervoerders die in de periode 2025 tot 2035 al het openbaar vervoer in de provincie gaan regelen. In het zogenoemde ‘ontwerpprogramma van eisen’ staat aan welke voorwaarden de nieuwe vervoerders moeten voldoen. Dan kun je denken aan kwalitatief goed OV dat zich snel kan aanpassen aan reizigersbehoeftes, meer bussen zonder schadelijke uitstoot en een betere toegankelijkheid voor minder valide reizigers. Dit meldt de provincie Utrecht.

Deze voorwaarden zijn een vervolg op de in mei vastgestelde Nota van Uitgangspunten. Hierin hebben de Provinciale Staten de uitgangspunten voor de nieuwe concessies vastgelegd. Het ontwerp Programma van Eisen (PvE) is weer een verdere uitwerking hiervan. Dit voorjaar is ook het OV netwerkperspectief 2025-2035 vastgesteld waarin de ontwikkelrichting van het OV-netwerk wordt beschreven. Nadat het ontwerp PvE is vastgesteld, kunnen ROCOV, gemeenten en omliggende vervoersautoriteiten en wegbeheerders, een reactie geven. Hierna volgt een definitief PvE, en kan de aanbesteding van start. De nieuwe concessie wordt afgegeven voor de duur van 10 jaar (2025-2035).

Flexibel en kwalitatief goed OV

Belangrijkste opgave is dat het openbaar vervoer met bus en tram beter gaat inspelen op de vele ontwikkelingen in de provincie in de periode tot 2035. Utrecht bouwt voort op het netwerk van OV dat er nus is. Maar het OV moet tijdens de concessieperiode kunnen meegroeien en veranderen met de groei van het aantal inwoners. Ook veranderen de reisbehoeftes, omdat mensen bijvoorbeeld meer thuis- en flexwerken. Vervoerders kunnen nog beter inspelen op reizigerswensen in de kleinere en grotere kernen. De huidige werkwijze waarin vervoerders in de jaarlijkse vervoersplannen rapporteren over onder andere sociale veiligheid en vervoer- en tarieven, blijft gehandhaafd. Nieuw is dat de concessie-afspraken tussentijds herijkt worden (na 5 jaar), zodat ze kunnen worden aangepast aan de actualiteit. De twee concessiehouders en provincie Utrecht zullen bovendien meer moeten samenwerken in kennisopbouw, ontwikkeling en programmering van het merk U-OV en alle OV-diensten. Op deze manier versterkt de samenhang met trein, fiets, P+R en de buurtbussen, Flexbus en ander aanvullend OV.

U-OV breidt uit met U-liner

De nieuwe concessie wordt uitgebreid met de U-liner, een nieuwe lijn voor de middellange afstand. De U-liner is een aanvulling op de al bestaande U-link, U-Tram, U-bus en U-flex. U-link en U-Tram zijn lijnen in hoogstedelijk gebied. Daarop volgt een fijnmazige basis met U-bus, U-flex en Buurtbus. De bussen op de U-liner bieden meer comfort en zitplaatsen, wat past bij deze langeafstandsverbinding. Ook zijn er in de U-liner een goed functionerend, voor reizigers gratis te gebruiken wifi-netwerk en oplaadmogelijkheden (USB-poort volgens de laatste standaard). Bij elke zitplaats hoort een voldoende sterke wifi-verbinding met voldoende snelheid en internettoegang zonder levering van persoonsgegevens.

Toegankelijkheid

In de nieuwe concessieperiode is er meer mogelijk voor reizigers die minder of niet valide zijn. Zo komt er in het OV in en rond de stad Utrecht meer ruimte voor rolstoelen en rollators. Alle bussen en trams moeten voldoen aan de afspraken die zijn gemaakt in het ‘Bestuursakkoord Toegankelijkheid Openbaar Vervoer 2022-2032’. Ook de reis- en routeinformatie wordt voor een zo breed mogelijke groep reizigers begrijpelijk gemaakt. Dit betekent onder meer dat informatiepanelen op de haltepalen en in de bus en tram zo geplaatst zijn dat reizigers in een rolstoel en visueel beperkten deze ook kunnen lezen, en dat zo veel mogelijk gebruik wordt gemaakt van contrasterende kleuren en duidelijk leesbare lettertypen. Ervaringsdeskundigen worden ingezet bij de ontwikkeling van de toegankelijke reisinformatie, voor alle doelgroepen.

Geen uitstoot

Waar de nieuwe vervoerders in ieder geval rekening mee moeten houden, is het feit dat eind 2028 alle bussen, trams en auto’s in het Utrechtse OV geen schadelijke stoffen meer mogen uitstoten. Hiermee legt de provincie de lat iets hoger dan de landelijke afspraken: in heel Nederland moeten vanaf 2030 alle gemotoriseerde voertuigen emissievrij zijn.

Door: Nationale Transportgids

27 januari '23 (12:48)

Extra bussen van en naar Berregse Vastenavend

Zaterdag 28 januari 2023 is de start van het Berregse Vastenavend. Behalve op deze dag rijden op andere dagen (zaterdag 4 februari, zaterdag 11 februari, vrijdag 17 februari, zaterdag 18 februari, zondag 19 februari en maandag 20 februari) overdag, 's avonds en 's nachts extra bussen. Dat meldt Arriva.

27 januari '23 (12:10)

Klimaatactivist mag van rechter niet naar blokkade A12

De voorzieningenrechter kan vrijdag in een kort geding niet oordelen of het al dan niet terecht is dat het Openbaar Ministerie een klimaatactivist toegang tot de Utrechtsebaan heeft ontzegd. De betreffende klimaatactivist, Lucas Winnips, mag daarom zaterdag niet naar de demonstratie op de A12 van Extinction Rebellion.

27 januari '23 (11:01)

Extinction Rebellion praat vrijdag met OM over snelwegblokkade

Klimaatactiegroep Extinction Rebellion voert vrijdag overleg met het Openbaar Ministerie over de aangekondigde blokkade van de snelweg A12 in Den Haag. Dat zegt de advocaat van de groep, Willem Jebbink. Een OM-woordvoerder bevestigt het gesprek.

27 januari '23 ( 8:11)

Bijna alle medewerkers Lightyear verliezen hun baan

Bijna alle medewerkers van zonneautomaker Lightyear verliezen hun baan door het faillissement van dochterbedrijf Atlas Technologies. Dat bedrijfsonderdeel bood werk aan ongeveer 620 van de 650 medewerkers. De rechter in Den Bosch heeft een curator aangesteld en die zal komende tijd gaan kijken of er bijvoorbeeld nog een doorstart in zit.

27 januari '23 ( 7:15)

Nog geen besluit Den Haag over maatregelen rond blokkade A12

Den Haag heeft nog geen besluit genomen over maatregelen om een aangekondigde blokkade van de snelweg A12 te voorkomen. De zogenoemde driehoek van burgemeester, politie en het Openbaar Ministerie, is niet bij elkaar gekomen. "Op dit moment hebben we er niets over te melden", laat een woordvoerster van burgemeester Jan van Zanen weten.

26 januari '23 (22:43)

Prijsplafond van 100 dollar per vat Russische diesel overwogen

De ambassadeurs van de 27 EU-landen spreken vrijdag in Brussel over een prijsplafond voor de import van Russische olieproducten als diesel en stookolie. De Europese Commissie stelt een maximumprijs voor van 100 dollar (92 euro) per vat premium Russische olieproducten zoals diesel en 45 dollar (41 euro) per vat voor 'mindere' producten zoals stookolie.

25 januari '23 (12:11)

Eerste deel werkzaamheden fietspad F200 tussen Haarlem en Amsterdam afgerond

De F200 is een nieuw fietspad tussen Haarlem en Amsterdam. Het werk aan het eerste deel van deze langgerekte fietsroute is in december afgerond. Deze werkzaamheden begonnen in Amsterdam en eindigden in Halfweg. Het andere deel (het fietspad tussen de Weerenbrug en restaurant De Zoete Inval) wordt op korte termijn aangepakt. Dit meldt de gemeente Haarlemmermeer.

25 januari '23 ( 8:32)

Laadpalenbedrijf Park 'n Charge krijgt 1,6 miljoen van Rabobank

Rabobank steekt 16,4 miljoen euro in de Nederlandse laadpalenexploitant Park ‘n Charge. Park ‘n Charge wil zijn netwerk van 6000 laadpunten door heel Nederland met deze financiering in de komende twee jaar meer dan verdubbelen.

25 januari '23 ( 8:11)

Door chiptekort is Europese verkoop bedrijfswagens gedaald

In de Europese Unie zijn vorig jaar flink minder nieuwe bedrijfswagens, zoals bestelbusjes, verkocht. Volgens de Europese autobrancheorganisatie ACEA is dit vooral te wijten aan de leveringsproblemen omdat autofabrikanten kampten met tekorten aan onderdelen, waaronder computerchips.

24 januari '23 (18:52)

Moederbedrijf DAF haalt recordwinst door grote vraag naar nieuwe trucks

De Amerikaanse vrachtwagenbouwer PACCAR heeft afgelopen jaar een recordwinst behaald. Het moederbedrijf van DAF had zowel in de Verenigde Staten als in Europa veel vraag naar nieuwe trucks. In de VS kwam dat door een verouderd wagenpark dat aan vervanging door schonere vrachtwagens toe is. DAF had vooral wind mee door de aantrekkende economie na een aantal coronajaren.