Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add
Banner

TLN: EU schiet zichzelf in de voet met terugkeerplicht voor vrachtwagens

Door Redactie Nationale Transportgids
schedule 7 min
location_on [xx]km
Volgens nieuwe Europese wetgeving moeten alle vrachtwagens vanaf 21 februari 2022 eens in de acht weken verplicht terug naar het land waar het voertuig staat ingeschreven. Een maatregel die grote gevolgen heeft voor Nederlandse logistieke dienstverleners. Toch zijn lang niet alle Europese lidstaten klaar voor invoering, laat staan de handhaving op de nieuwe wet. Bovendien kan deze nog worden teruggedraaid door het Europese Hof van Justitie. Dit meldt Transport en Logistiek Nederland.

In een brief aan Adina Vălean, EU-commissaris voor transport, roept TLN de Europese Commissie daarom op de maatregel uit te stellen. De nieuwe wetgeving is onderdeel van het mobility package en heeft grote gevolgen voor internationale transportbedrijven met vestigingen in Centraal- en Oost-Europa. Omdat het aanbod van vracht richting het oosten gering is, zullen veel vrachtwagens veelal leeg terug moeten keren naar het land waar ze ingeschreven staan.

'Uitstel is noodzakelijk'

TLN-voorzitter Elisabeth Post: "Door deze maatregel staan onze leden voor enorme strategische keuzes. Een van de opties die bedrijven overwegen is verplaatsing van hun bedrijven naar West-Europa. Maar dan moeten ze wel 100 procent zekerheid hebben dat ze die investeringen achteraf niet voor niets doen. Dat weten we pas zeker als het Hof uitspraak heeft gedaan en dat gebeurt op zijn vroegst eind volgend jaar. Tot die tijd is uitstel noodzakelijk."

De nieuwe regeling leidt, naast onnodige extra CO2-uitstoot, tot verloren capaciteit die kan oplopen tot 15 procent. Om dat op te vangen, moeten bedrijven veel extra vrachtwagens aanschaffen en meer chauffeurs aannemen. Beide zijn echter schaars; vrachtwagenproducenten kampen met materiaaltekorten en de chauffeurstekorten in de EU zijn zo hoog dat bedrijven moeite hebben met het vullen van vacatures.

Oneerlijke concurrentie

Veel Oost-Europese lidstaten zijn het niet eens met deze nieuwe wetgeving en hebben een zaak bij het Europese Hof van Justitie aangespannen om de regeling te schrappen. De animo om deze maatregel al in februari in te voeren en te gaan handhaven lijkt in die landen zeer gering. Als lidstaten niet tegelijk deze maatregel invoeren en handhaven ontstaat een ongelijk speelveld en oneerlijke concurrentie tussen verschillende landen.

'EU schiet zichzelf in de voet'

TLN wil daarom dat de Commissie de invoering van de regeling tot die tijd uitstelt. "Voor een gelijk Europees speelveld, met uniforme Europese wetgeving is het cruciaal dat wetgeving in alle lidstaten gelijk ingaat én gehandhaafd wordt", benadrukt TLN-voorzitter Elisabeth Post.  "Met deze maatregel schiet de EU zichzelf in de voet. Want hoewel de regeling bedoeld is om een gelijk speelveld in Europa te bevorderen, bereikt het nu precies het tegenovergestelde."

Door: ANP

03 mei '24 (12:30)

Meeste vervoerders kunnen nog zonder controle Verenigd Koninkrijk in

Het overgrote deel van de vrachtwagens met bloemen, planten, vlees, vis en zuivel kan ook deze week gewoon nog zonder problemen naar het Verenigd Koninkrijk. Slechts enkele chauffeurs worden eruit gepikt voor een fysieke controle van hun lading, zeggen Nederlandse exporteurs en transporteurs. Dat zou sinds dinsdag wel verplicht zijn voor vrachtwagens met deze ladingen.

03 mei '24 (12:00)

Hermes zet studenten in als buschauffeur

Ov-bedrijf Hermes leidt studenten op tot buschauffeur om de personeelstekorten aan te pakken. Een wervingsactie in de regio Eindhoven heeft zestig student-chauffeurs opgeleverd, maakt het bedrijf vrijdag bekend.

03 mei '24 ( 7:44)

Deel N468 paar dagen gedeeltelijk afgesloten

Provincie Zuid-Holland gaat het asfalt op de N468 vervangen. Vanwege de werkzaamheden is deze weg van woensdag 8 mei tot en met zaterdag 11 mei 2024 gedeeltelijk afgesloten. Daarover bericht Provincie Zuid-Holland.

03 mei '24 ( 6:00)

Rover niet blij met komende staking bij Arriva in Twente

Reizigersorganisatie Rover is niet blij met de staking van de buschauffeurs in Twente. Ze noemt het "buitenproportioneel" en "betreurt het dat de reiziger overlast gaat ervaren van een conflict waarvan hij geen deel uitmaakt".

02 mei '24 (13:45)

Meest vervuilende bestelauto's na 1 januari geweerd in Rotterdam

Vanaf 1 januari 2025 is het voor bestelvoertuigen die niet in de hoogste emissieklassen Euro 5 of 6 zitten, niet meer mogelijk om grote delen van Rotterdam aan te doen. In de jaren daarna gaan in stappen ook Euro 5 en Euro 6 in de ban. Vanaf begin 2028 moet alle bestelmobiliteit in deze delen van Rotterdam uitstootvrij zijn.

02 mei '24 ( 8:45)

Volgens onderzoek opnieuw meer verzekeringen voor e-bikes afgesloten

Eigenaren van elektrische fietsen verzekeren hun fiets vaker, meldt marktonderzoeksbureau Multiscope na onderzoek onder ruim 5500 Nederlanders. In 2023 sloten fietseigenaren voor 621 miljoen euro aan verzekeringen af. Dat is 71 miljoen euro meer dan het jaar daarvoor.

01 mei '24 (21:45)

Verkeersapp Flitsmeister gaat geld vragen voor tot dusver gratis functies

Een aantal nu nog gratis functies van de verkeersapp Flitsmeister is vanaf volgende week alleen te gebruiken met de betaalde versie. Het gaat onder meer om Apple CarPlay en Android Auto, waarmee Flitsmeister ook via het scherm in het dashboard van een auto te gebruiken is.

01 mei '24 (18:30)

Fietser overleden na aanrijding door auto bij Finkum

Een 88-jarige man is woensdagmiddag om het leven gekomen in het Friese Finkum, nadat hij op de fiets door een auto was aangereden. Het slachtoffer komt uit de gemeente Leeuwarden, waar Finkum toe behoort, meldt de politie.

01 mei '24 (14:45)

Vanavond code geel in Limburg vanwege onweer

In Limburg geldt woensdagavond vanaf 18.00 uur code geel omdat er kans is op onweersbuien, meldt het KNMI. De verwachte buien kunnen gepaard gaan met windstoten en hagel.

01 mei '24 (11:30)

Premies autoverzekeringen dit jaar flink gestegen

De premies voor autoverzekeringen zijn in het eerste kwartaal van 2024 met 8,2 procent gestegen ten opzichte van vorig jaar. Gemiddeld betaalt een autobezitter die in het eerste kwartaal van 2024 een autoverzekering afsloot 862 euro per jaar aan premie. In 2023 was dat nog 797 euro, heeft Autoverzekering.nl uitgezocht.