Roelofs Transport neemt vier nieuwe LNG-trucks in gebruik

Roelofs Transport, gevestigd in Wijchen, heeft onlangs de derde Scania op LNG in ontvangst genomen. Hiermee komt het aandeel Scania van het 30 eenheden tellende wagenpark van de Italië specialist op 27. De vierde, tevens de vijftigste Scania die Roelofs bestelde, volgt later dit jaar. Dit meldt Scania.

Hans Roelofs besloot dertig jaar geleden zijn eigen transportbedrijf te beginnen en kocht op zijn 25e zijn eerste truck. Dat deze auto, waarbij hij zelf achter het stuur kroop, een Scania werd, was voor hem vanzelfsprekend. Net als het land waar hij op wilde gaan rijden. “Ik heb een voorliefde voor Italië, maar zeker ook voor Scania. Het is een hele goede auto, het beste van het beste als je het mij vraagt, maar het grote verschil met andere merken is toch wel het gunstige brandstofverbruik.”

Goedkopere brandstof

Om het wagenpark te moderniseren, besloot het Gelderse familiebedrijf te investeren in LNG. Niet alleen het Duitse Maut-voordeel, maar ook het brandstofverbruik, speelde mee in deze beslissing. Roelofs: “Een LNG-truck is duurder in aanschaf, maar de brandstof is goedkoper, dus op den duur kun je de aanschaf terugverdienen. En de techniek is goed.”

De nieuwste Scania is de derde LNG-truck die in gebruik werd genomen. Later dit jaar volgt een vierde, net als drie nieuwe diesel-trucks uit de S-serie. De chauffeurs van het transportbedrijf rijden graag met de LNG-auto’s. “Koelkast, magnetron, koffiezetapparaat, alles zit er in. Het enige verschil met onze dieselauto’s is de motortunnel, die heeft een S-cabine niet,” aldus Roelofs.

Familiebedrijf

Toen hij zes man in dienst had stapte Roelofs van de truck af om zich op het aansturen van het bedrijf te concentreren, maar nog steeds probeert hij minimaal één keer per jaar zelf een rit te rijden. Inmiddels is Roelofs Transport uitgegroeid tot een gevestigde naam in transport van en naar Italië, en vervoert heel uiteenlopende goederen, tot en met Sicilië aan toe. “Alles wat in een zeilwagen of koeltrailer past nemen we mee”, zegt de goedlachse ondernemer. “Maar we pakken vooral de ritten die niet standaard zijn. Doordat we met super lichtgewicht trailers van Berger rijden, kunnen we meer óf juist zwaardere vrachten meenemen.”

Door: Nationale Transportgids