Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add
Banner

Wetsvoorstel Vrachtwagenheffing naar de Tweede Kamer

Door Redactie Nationale Transportgids
schedule 6 min
location_on [xx]km
Vrachtwagens op de Nederlandse snelwegen gaan naar verwachting in de loop van 2026 een heffing per kilometer betalen. Op die manier betalen vrachtwagens uit binnenland en buitenland voor het gebruik van de weg. Met de opbrengst van de heffing wordt geïnvesteerd in verduurzaming en innovatie in de vervoerssector. Dit meldt Rijksoverheid. 

Dat staat in het wetsvoorstel voor een vrachtwagenheffing dat minister Barbara Visser (Infrastructuur en Waterstaat) vandaag naar de Tweede Kamer heeft gestuurd. Ze geeft daarmee gevolg aan een verzoek van de Tweede Kamer om het wetsvoorstel ondanks de demissionaire status van het kabinet, in te dienen.

Het wetsvoorstel regelt dat vrachtwagens een heffing per gereden kilometer betalen op de snelwegen en een aantal lokale en regionale wegen. De heffing op lokale en regionale wegen is bedoeld om uitwijkend vrachtverkeer tegen te gaan. De heffing kan ongeveer 4 jaar na aanname van het wetsvoorstel door het parlement worden ingevoerd, waarbij het gemiddelde tarief per kilometer ongeveer 15 cent zal bedragen. De Nederlandse vrachtwagenheffing sluit aan bij de systemen van vrachtwagenheffing in Duitsland en België.

Eurovignet

Met de invoering van een vrachtwagenheffing verdwijnt in Nederland de belasting zware motorvoertuigen (het Eurovignet) en wordt de motorrijtuigenbelasting voor vrachtwagens tot ongeveer het Europese minimum verlaagd. De netto-opbrengst van de heffing gaat naar verduurzaming en innovatie van de transportsector. Deze maatregelen richten zich op elektrisch aangedreven vrachtwagens, het gebruik van hernieuwbare brandstoffen, vermindering van het aantal vervoerskilometers.

Minister Visser heeft hierover afspraken gemaakt met de transportorganisaties evofenedex, Transport & Logistiek Nederland en de stichting VERN. De netto-opbrengst van de heffing zal op het moment van invoering naar verwachting ongeveer 250 miljoen euro per jaar bedragen.

Hogere eenmalige invoeringskosten 

De eenmalige invoeringskosten van de vrachtwagenheffing lijken significant hoger uit te komen op ongeveer 400 miljoen euro.  Dit wordt onder andere veroorzaakt doordat een aanpak wordt gekozen waarbij een groter deel van de kosten al wordt gemaakt in de realisatiefase, en enkele andere kostenposten flink hoger lijken uit te pakken. Het ministerie laat extern onderzoek uitvoeren om de kostentoename te verifiëren en te bekijken of de gekozen wijze van uitvoering nog aansluit op het uitgangspunt dat de systeemkosten laag moeten blijven, zodat zoveel mogelijk financiële middelen beschikbaar blijven voor de terugsluis. De vervoerssector zal hier bij betrokken worden.

Door: Nationale Zorggids

23 februari '24 ( 9:15)

Advocatenkantoor onderzoekt compensatie bezitters Babboe-bakfiets

Advocatenkantoor Birkway onderzoekt of bezitters van Babboe-bakfietsen compensatie kunnen krijgen. Via de website bakfietsclaim.nl kunnen gedupeerden zich vanaf vrijdag melden, laat het kantoor weten in een verklaring.

23 februari '24 ( 7:21)

Bijeenkomsten over werkzaamheden aan brug over Noordhollandsch Kanaal

Rijkswaterstaat werkt vanaf april tot september 2024 aan de brug in de A7 over het Noordhollandsch Kanaal bij Purmerend. Tijdens enkele inloopbijeenkomsten zal zij bewoners en ondernemers informeren over dit project. Dat meldt Rijkswaterstaat.

23 februari '24 ( 7:15)

Vijf vervoerders maken kans op Utrechtse ov-concessies

Vijf vervoerders maken kans om de concessie Utrecht Binnen of Utrecht Buiten te winnen. Woensdag 21 februari 2024 dienden Arriva, EBS, Keolis, Qbuzz en Transdev hun inschrijvingen voor de aanbesteding van de twee concessies in. De concessies gaan in december 2025 in en duren tot en met 2035. Daarover bericht de provincie Utrecht.

22 februari '24 (18:15)

Vanavond in het hele land code oranje

Ook voor Limburg geldt vanaf 19.00 uur code oranje om zware wind door storm Louis. In het hele land waarschuwt het KNMI voor zeer zware windstoten. De storm komt rond 19.00 uur over Zeeland het land binnen en gaat daarna in de richting van het noordoosten. Rond 01.00 of 02.00 uur verlaat de storm het land vanuit Groningen.

22 februari '24 (12:30)

Meer ongelukken in steden met e-steps en slechte fietsstructuur

In Nederland mag je met verreweg de meeste e-steps niet de openbare weg op, maar in veel andere landen wel. Daar zijn dan ook meer verkeersongelukken met letsel, meldt de universiteit van Tilburg.

22 februari '24 (11:30)

Slimme rijhulpsystemen verminderen kans op verkeersongevallen

Slimme rijhulpsystemen kunnen de kans op ongevallen in het verkeer met 30 tot 40 procent verkleinen. Dat concludeert het Verbond van Verzekeraars uit eigen onderzoek.

22 februari '24 ( 9:30)

Mercedes heeft last van dalende vraag naar elektrische auto's

Het Duitse automerk Mercedes-Benz waarschuwt dat de winst dit jaar gedrukt wordt door een dalende vraag naar elektrische auto's. Ook heeft het concern last van een afkoelende economie.

22 februari '24 ( 9:00)

Code geel: storm Louis op komst

Nederland krijgt aan het eind van de dag te maken met een storm: Louis. Volgens Weeronline is er vanaf de late middag in het westen al sprake van harde wind, stevige buien en zware windstoten. Halverwege de avond moet het hele land rekening houden met zware windstoten van ruim 80 kilometer per uur.

22 februari '24 ( 6:00)

Ook Tesla-concurrent Rivian schrapt banen

Maker van elektrische auto's Rivian schrapt opnieuw honderden banen, terwijl de rivaal van onder meer Tesla worstelt met een stagnerende vraag en economische turbulentie. Daarmee snijdt er opnieuw een grote speler op de markt voor elektrische auto's in zijn personeelsbestand. Onlangs maakte Polestar ook al bekend afscheid te nemen van 15 procent van zijn personeel, waardoor 450 mensen moesten vertrekken.

21 februari '24 (20:15)

Sjoemelsoftware ontdekt in diesel-SUV's van BMW

De Duitse verkeersautoriteit heeft illegale sjoemelsoftware ontdekt in sommige diesel-SUV's van BMW. De autofabrikant zelf zegt dat de betrokken auto's voor 2014 zijn gemaakt.