Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add
Banner

Wetsvoorstel Vrachtwagenheffing naar de Tweede Kamer

Door Redactie Nationale Transportgids
schedule 6 min
location_on [xx]km
Vrachtwagens op de Nederlandse snelwegen gaan naar verwachting in de loop van 2026 een heffing per kilometer betalen. Op die manier betalen vrachtwagens uit binnenland en buitenland voor het gebruik van de weg. Met de opbrengst van de heffing wordt geïnvesteerd in verduurzaming en innovatie in de vervoerssector. Dit meldt Rijksoverheid. 

Dat staat in het wetsvoorstel voor een vrachtwagenheffing dat minister Barbara Visser (Infrastructuur en Waterstaat) vandaag naar de Tweede Kamer heeft gestuurd. Ze geeft daarmee gevolg aan een verzoek van de Tweede Kamer om het wetsvoorstel ondanks de demissionaire status van het kabinet, in te dienen.

Het wetsvoorstel regelt dat vrachtwagens een heffing per gereden kilometer betalen op de snelwegen en een aantal lokale en regionale wegen. De heffing op lokale en regionale wegen is bedoeld om uitwijkend vrachtverkeer tegen te gaan. De heffing kan ongeveer 4 jaar na aanname van het wetsvoorstel door het parlement worden ingevoerd, waarbij het gemiddelde tarief per kilometer ongeveer 15 cent zal bedragen. De Nederlandse vrachtwagenheffing sluit aan bij de systemen van vrachtwagenheffing in Duitsland en België.

Eurovignet

Met de invoering van een vrachtwagenheffing verdwijnt in Nederland de belasting zware motorvoertuigen (het Eurovignet) en wordt de motorrijtuigenbelasting voor vrachtwagens tot ongeveer het Europese minimum verlaagd. De netto-opbrengst van de heffing gaat naar verduurzaming en innovatie van de transportsector. Deze maatregelen richten zich op elektrisch aangedreven vrachtwagens, het gebruik van hernieuwbare brandstoffen, vermindering van het aantal vervoerskilometers.

Minister Visser heeft hierover afspraken gemaakt met de transportorganisaties evofenedex, Transport & Logistiek Nederland en de stichting VERN. De netto-opbrengst van de heffing zal op het moment van invoering naar verwachting ongeveer 250 miljoen euro per jaar bedragen.

Hogere eenmalige invoeringskosten 

De eenmalige invoeringskosten van de vrachtwagenheffing lijken significant hoger uit te komen op ongeveer 400 miljoen euro.  Dit wordt onder andere veroorzaakt doordat een aanpak wordt gekozen waarbij een groter deel van de kosten al wordt gemaakt in de realisatiefase, en enkele andere kostenposten flink hoger lijken uit te pakken. Het ministerie laat extern onderzoek uitvoeren om de kostentoename te verifiëren en te bekijken of de gekozen wijze van uitvoering nog aansluit op het uitgangspunt dat de systeemkosten laag moeten blijven, zodat zoveel mogelijk financiële middelen beschikbaar blijven voor de terugsluis. De vervoerssector zal hier bij betrokken worden.

Door: Nationale Zorggids

09 oktober '24 (11:30)

Code geel voor Zuid-Limburg: vandaag veel regen verwacht

In Zuid-Limburg kan woensdagmiddag en -avond veel regen vallen. Het KNMI heeft voor de provincie Limburg code geel uitgegeven.

09 oktober '24 (10:48)

Scootmobielcursus in Beverwijk

Veilig Verkeer Nederland (VVN) en de gemeente Beverwijk organiseren maandag 14 oktober 2024 een scootmobielcursus in en rond het stadhuis. Daarover bericht de gemeente Beverwijk. 

08 oktober '24 (20:00)

Vervoerregio's roepen kabinet op af te zien van bezuinigingen

De Vervoerregio Amsterdam en de Metropoolregio Rotterdam Den Haag hebben samen met de vervoerders en vakbond FNV een brandbrief overhandigd aan staatssecretaris Chris Jansen tegen de bezuiniging op het openbaar vervoer. In de brief doen 350 lokale politici en bestuurders, en meer dan tachtig maatschappelijke organisaties en bedrijven, een beroep op de coalitie om de aangekondigde bezuinigingen op het openbaar vervoer te voorkomen.

08 oktober '24 ( 9:13)

KWS neemt groot onderhoud aan enkele Friese autowegen op zich

Het groot onderhoud aan een aantal autowegen in Fryslân is door Rijkswaterstaat gegund aan aannemer KWS. In 2025 en 2026 worden asfalteringswerkzaamheden uitgevoerd op de A31/N31 (Afsluitdijk-Harlingen) en de A7 (Afsluitdijk-Bolsward). Op verschillende plaatsen vindt eveneens onderhoud plaats aan viaducten. Dat meldt Rijkswaterstaat.

08 oktober '24 ( 8:00)

Steeds meer personenauto's deels of volledig elektrisch

Bijna 14 procent van alle personenauto's in Nederland is deels of volledig elektrisch, melden brancheorganisaties BOVAG en RAI Vereniging. Vijf jaar geleden besloeg het aantal elektrische en hybride auto's nog 3,7 procent van het wagenpark.

08 oktober '24 ( 7:00)

Lagere prijzen brandstof drukken inflatie

Het dagelijks leven is in september 3,5 procent duurder geworden dan in dezelfde maand een jaar geleden. Dat meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) op basis van definitieve cijfers, die gelijk zijn aan de eerder gemelde snelle raming. Daarmee was de inflatie iets lager dan de 3,6 procent in augustus.

07 oktober '24 (12:30)

Arriva bestelt 157 elektrische bussen bij VDL

Industrieconcern VDL heeft een grote bestelling ontvangen van vervoersbedrijf Arriva. De bussendivisie van de Eindhovense onderneming gaat 157 nieuwe elektrische bussen bouwen voor de nieuwe concessie van Arriva in West-Brabant.

04 oktober '24 (11:45)

Voldoende EU-steun voor verhoging invoerheffingen Chinese auto's

Binnen de Europese Unie is voldoende steun voor de verhoging van Europese invoerheffingen op elektrische voertuigen uit China. Dat heeft de Europese Commissie gezegd in een verklaring.

04 oktober '24 ( 8:56)

N414 in Baarn nacht afgesloten vanwege rioolwerkzaamheden

Van donderdag 10 oktober (20.00 uur) tot vrijdag 11 oktober (05.00 uur) 2024 is de N414 (Bisschopsweg) tussen Baarn en Eembrugge afgesloten in verband met rioolonderhoud. De weg is dicht tussen de rotonde ten zuiden van de A1 bij Baarn en de kruising met de Eemweg in Eembrugge. Verkeer zal in beide richtingen worden omgeleid. Daarover bericht de provincie Utrecht.

03 oktober '24 (11:45)

Pakketbezorgers DHL en PostNL passen duurzaamheidsclaims aan na actie ACM

De pakketbezorgers DHL en PostNL passen hun duurzaamheidsclaims aan na actie van de Autoriteit Consument & Markt (ACM). De ACM deed onderzoek naar de claims van de drie grootste pakketbezorgers van Nederland. DHL en PostNL zeggen nu dat ze gaan stoppen met het gebruik van bepaalde claims die de indruk wekken dat het verzenden van een pakket geen negatieve impact heeft op het milieu. DPD had intussen al claims verwijderd of aangepast.