Drie Scania’s R500 6x2 bakwagens voor Nijssen Fourages

Nijssen Fourages uit Nieuw-Vennep heeft onlangs de eerste van drie nieuwe Scania R500 6x2 bakwagens in gebruik genomen. Fourages gaat de vollucht geveerde voertuigen met gestuurde naloopas inzetten in het transport van paardenmest. Dit meldt Scania.

Familiebedrijf Nijssen Fourages is al sinds 1938 een begrip in de paardenwereld als het gaat om de levering van hooi, stro en ruwvoer. “Sinds een jaar of 10 zijn wij onze doorgaans particuliere klanten ook gaan ontzorgen met de afvoer van paardenmest,” vertelt Gerard Nijssen, mede-eigenaar en directeur.

Luchtgeveerde 10 tons-vooras

Dat Nijssen Fourages na vijf jaar weer vol voor Scania gaat, komt door de goede eigenschappen van de auto gecombineerd met een goed brandstofverbruik. Bij de aanschaf heeft Gerard er ook op gelet dat hij wat hij noemt voor een échte chauffeursvoertuig ging. “Kijk alle merken kruipen steeds dichter naar elkaar toe. Maar een Scania combineert als enige toch een aantal unieke eigenschappen die zowel de chauffeur als de transporteur aanspreken. Met betrekking tot dat laatste, is dat het standaard heel lage chassis en de mogelijkheid om dat af fabriek in een verzwaarde uitvoering te kopen waarbij de innerliner helemaal tot de voorbumper doorloopt. Ook de luchtgeveerde 10 tons-vooras sprak ons aan.”

Balans

“Bij dit soort voertuigen zoek je altijd een balans tussen eigen gewicht en laadvermogen. Tegelijkertijd moet de truck zo licht mogelijk zijn en toch stevig geconstrueerd. Zo maakt het sterke chassis van Scania de opbouw van de 17ton/meter Palfinger kraan achterop de bakwagen een stuk eenvoudiger.” De laadbakken zijn van aluminium en geleverd door Elenbaas in Poortvliet. Wat verder bijdraagt aan het begrip ‘chauffeursvoertuig’ is de klassieke lichtbak, het premium interieur, voldoende vermogen en het extra comfort door de volledige luchtvering.

Camera’s op alle hoeken

“Daarnaast hebben we heel veel aandacht voor extra veiligheid. Dat komt omdat veilig werken altijd al één van de vier hoekstenen is binnen Nijssen Fourages”, vertelt Gerard. “Zo monteren wij altijd camera’s op zo’n beetje alle hoeken van het voertuig en hebben we ook voldoende werklicht op de auto’s besteld. En in de cabine kozen we voor de optionele side curtain airbags. De retarder heeft bij ons twee functies. Ten eerste is het veiliger en ten tweede kunnen wij zo optimaal gebruik maken van het Scania brake blending omdat de truck automatisch de gevraagde remkracht variabel verdeelt over de retarder en de wielremmen. Zeker in ons werk met veel relatief korte afstanden en veel optrekken en afremmen scheelt dat qua slijtage van de remblokken. Dat draagt samen met het goede verbruik bij aan een lage TCO.”

Door: Nationale Transportgids