Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add
Banner

Van Leuken zand- en grinthandel kiest bewust voor Scania

Door Redactie Nationale Transportgids
schedule 5 min
location_on [xx]km
Zand- en grinthandel Van Leuken heeft recent een nieuwe Scania G410 4x2 trekker in gebruik ter versterking van de transportafdeling van het bedrijf. Deze keer werd er gekozen voor een G-cabine met een hoog dak en een standairco. Het bedrijf wil de auto zo meer flexibel kunnen inzetten op bijvoorbeeld meerdaagse ritten. Dit meldt Scania.

“Dat hoge dak en de standairco is niet echt gebruikelijk bij ons,” vertelt Thijs van Leuken. “Het is nog niet voorgekomen, maar als het moet, kan de chauffeur nu ook comfortabel overnachten in de auto. Dat maakt het voertuig veelzijdig inzetbaar.” Thijs is de zoon van mede-eigenaar Theo van Leuken die het bedrijf samen runt met zijn zwager Gerry Martens. Hoewel hij helemaal vertrouwd is met de zaak van zijn vader, werkt hij er niet. “Ik kan overal kan bijspringen, ook op de truck. Maar ik ben piloot van beroep. Ik zit dus wel in het transport maar vervoer normaal gesproken toeristen op de bekende groene stoelen. Alleen valt er momenteel vanwege de pandemie even wat minder te vliegen dus help ik mijn vader wat vaker.”

Uitstekende relatie

Van de elf trucks in het bedrijf zijn er acht een Scania. Volgens Thijs komt dat vanwege de uitstekende relatie die Van Leuken heeft met de dealer in Veghel. “Dat gaat al ver terug. Wij rijden ook graag met het merk omdat wij zien dat Scania een heel betrouwbare truck bouwt die een robuust chassis combineert met een laag eigengewicht. Ook de 410 pk sterke SCR-only motor pakt bij onze inzet qua verbruik en prestaties goed uit. Wij hebben vanwege de aard van ons werk relatief veel leegkilometers. We hebben dus de uitdaging dat we de helft van de tijd goed 40 of 50 ton moeten kunnen trekken maar de andere helft die pk’s niet nodig hebben. In dat plaatje hebben we met 410 pk een goede balans.”

Zand en grint

Van Leuken rijdt namelijk met in totaal zes Scania’s G410 veel zand en grint vanuit de winplaatsen, die doorgaans net over de grens in Duitsland liggen. “Zo zitten we veel rond Goch en dat is vanaf onze standplaats iets meer dan één uur rijden. Daarom is dat lage eigengewicht zo belangrijk. Want die dertig kilometer Duitsland in, maakt elke rit tot internationaal transport en dus maar veertig ton. Met de combinatie Scania G410 en een Schmitz kippertrailer met een lichtgewicht bak, houden we de optimale payload over.”

Door: Nationale Transportgids

03 mei '24 (12:30)

Meeste vervoerders kunnen nog zonder controle Verenigd Koninkrijk in

Het overgrote deel van de vrachtwagens met bloemen, planten, vlees, vis en zuivel kan ook deze week gewoon nog zonder problemen naar het Verenigd Koninkrijk. Slechts enkele chauffeurs worden eruit gepikt voor een fysieke controle van hun lading, zeggen Nederlandse exporteurs en transporteurs. Dat zou sinds dinsdag wel verplicht zijn voor vrachtwagens met deze ladingen.

03 mei '24 (12:00)

Hermes zet studenten in als buschauffeur

Ov-bedrijf Hermes leidt studenten op tot buschauffeur om de personeelstekorten aan te pakken. Een wervingsactie in de regio Eindhoven heeft zestig student-chauffeurs opgeleverd, maakt het bedrijf vrijdag bekend.

03 mei '24 ( 7:44)

Deel N468 paar dagen gedeeltelijk afgesloten

Provincie Zuid-Holland gaat het asfalt op de N468 vervangen. Vanwege de werkzaamheden is deze weg van woensdag 8 mei tot en met zaterdag 11 mei 2024 gedeeltelijk afgesloten. Daarover bericht Provincie Zuid-Holland.

03 mei '24 ( 6:00)

Rover niet blij met komende staking bij Arriva in Twente

Reizigersorganisatie Rover is niet blij met de staking van de buschauffeurs in Twente. Ze noemt het "buitenproportioneel" en "betreurt het dat de reiziger overlast gaat ervaren van een conflict waarvan hij geen deel uitmaakt".

02 mei '24 (13:45)

Meest vervuilende bestelauto's na 1 januari geweerd in Rotterdam

Vanaf 1 januari 2025 is het voor bestelvoertuigen die niet in de hoogste emissieklassen Euro 5 of 6 zitten, niet meer mogelijk om grote delen van Rotterdam aan te doen. In de jaren daarna gaan in stappen ook Euro 5 en Euro 6 in de ban. Vanaf begin 2028 moet alle bestelmobiliteit in deze delen van Rotterdam uitstootvrij zijn.

02 mei '24 ( 8:45)

Volgens onderzoek opnieuw meer verzekeringen voor e-bikes afgesloten

Eigenaren van elektrische fietsen verzekeren hun fiets vaker, meldt marktonderzoeksbureau Multiscope na onderzoek onder ruim 5500 Nederlanders. In 2023 sloten fietseigenaren voor 621 miljoen euro aan verzekeringen af. Dat is 71 miljoen euro meer dan het jaar daarvoor.

01 mei '24 (21:45)

Verkeersapp Flitsmeister gaat geld vragen voor tot dusver gratis functies

Een aantal nu nog gratis functies van de verkeersapp Flitsmeister is vanaf volgende week alleen te gebruiken met de betaalde versie. Het gaat onder meer om Apple CarPlay en Android Auto, waarmee Flitsmeister ook via het scherm in het dashboard van een auto te gebruiken is.

01 mei '24 (18:30)

Fietser overleden na aanrijding door auto bij Finkum

Een 88-jarige man is woensdagmiddag om het leven gekomen in het Friese Finkum, nadat hij op de fiets door een auto was aangereden. Het slachtoffer komt uit de gemeente Leeuwarden, waar Finkum toe behoort, meldt de politie.

01 mei '24 (14:45)

Vanavond code geel in Limburg vanwege onweer

In Limburg geldt woensdagavond vanaf 18.00 uur code geel omdat er kans is op onweersbuien, meldt het KNMI. De verwachte buien kunnen gepaard gaan met windstoten en hagel.

01 mei '24 (11:30)

Premies autoverzekeringen dit jaar flink gestegen

De premies voor autoverzekeringen zijn in het eerste kwartaal van 2024 met 8,2 procent gestegen ten opzichte van vorig jaar. Gemiddeld betaalt een autobezitter die in het eerste kwartaal van 2024 een autoverzekering afsloot 862 euro per jaar aan premie. In 2023 was dat nog 797 euro, heeft Autoverzekering.nl uitgezocht.