Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add
Banner

KiM: Lichte elektrische voertuigen leiden niet altijd tot minder CO2-uitstoot

Door Redactie Nationale Transportgids
schedule 6 min
location_on [xx]km
Lichte elektrische voertuigen, zoals elektrische snor- en bromfietsen elektrische vrachtfietsen en elektrische steps dragen ondanks hun duurzame imago niet altijd bij aan minder CO2-uitstoot. Dit meldt het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM) op basis van de studie 'Op weg met LEV: de rol van lichte elektrische voertuigen in het mobiliteitssysteem'. 

Vooral deelvoertuigen hebben een hoge CO2-uitstoot door de korte levensduur en de emissies die samenhangen met het ophalen van voertuigen met lege accu's en het herplaatsen van voertuigen met opgeladen accu's. Hierdoor zijn de CO2-emissies van een deel-e-step of deel-e-scooter meer dan twee keer zo hoog als van hetzelfde elektrische vervoermiddel in privébezit.

Alternatief voor de auto

In hoeverre licht elektrische voertuigen voor personenvervoer (LEV's) bijdragen aan minder CO2-uitstoot, hangt af van waar ze een alternatief voor zijn. Als je in plaats van de auto een LEV gebruikt, dan is de bijdrage altijd gunstig. E-bakfietsen, micro-auto's, e-scooters en e-steps (met name in privébezit) kunnen een alternatief zijn voor de auto. Maar in welke mate LEV's een alternatief zijn voor de auto in Nederland, is lastig te zeggen.

LEV's worden vooral gebruikt voor het afleggen van korte afstanden van minder dan 10 kilometer. Deze afstanden zouden zonder LEV's vaak worden afgelegd met de fiets of met het lokale openbaar vervoer. De LEV-deelsystemen zijn ook een alternatief voor tochtjes te voet. Als iemand een licht elektrisch voertuig gebruikt in plaats van te fietsen of te lopen, dan leidt het tot meer CO2-uitstoot. LEV's leveren daarom niet altijd een bijdrage aan minder CO2-uitstoot.

Goederenvervoer

Voor licht elektrische vrachtvoertuigen (LEVV's) voor goederenvervoer geldt dit in principe ook. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een vrachtfiets die postpakketjes of levensmiddelen bezorgt. Nu worden goederen in de stad voornamelijk vervoerd met bestelauto's die op diesel rijden. Maar het is onbekend of LEVV's altijd een vervanger zijn voor bestelauto's of dat er LEVV's zijn bijgekomen.

Daarnaast is het onduidelijk hoeveel LEVV's nodig zijn om één (diesel)bestelauto te vervangen. LEVV's zijn vooral interessant voor korte afstanden, ritten met een beperkt aantal zendingen per route en leveringen die snel op de plaats van bestemming moeten zijn, zoals essentiële onderdelen voor een spoedreparatie. Dit betekent dat LEVV-gebruikers voornamelijk korte stadsritten maken.

Tijdsbesparing en parkeergemak

Mensen kiezen voor een licht elektrisch voertuig omdat het tijd bespaart en vanwege het parkeergemak. Bij goederenvervoer is daarnaast kostenbesparing een zwaarwegend argument voor gebruik, terwijl bij het personenvervoer ook plezier vaak een grote rol speelt.

Door: Nationale Transportgids
Beeld: PostNL

06 mei '24 (12:15)

Iets lagere prijzen bij de benzinepomp

De prijzen aan de pomp dalen licht, volgens brandstofdeskundige Paul van Selms van consumentencollectief UnitedConsumers. De olieprijzen maakten vorige week de grootste daling sinds februari door, die kwam op het moment dat de risico's op verdere escalatie van de conflicten in het Midden-Oosten afnamen. Maandag veerden de olieprijzen weer wat op.

06 mei '24 (10:15)

31.000 kentekenhouders kregen in 2023 minstens tien verkeersboetes

Zo'n 31.000 kentekenhouders kregen vorig jaar tien of meer verkeersboetes, dat meldt het Centraal Justitieel Incassobureau (CJIB) maandag na een beroep op de Wet Open Overheid door BNR. De voorgaande twee jaren schommelde dit aantal ook al rond de 30.000.

06 mei '24 ( 8:30)

Damrak: aandacht voor resultaten bezorger PostNL

Op de Amsterdamse beurs gaat de aandacht maandag onder meer uit naar de resultaten van PostNL. De post- en pakketbezorger zag afgelopen kwartaal de omzet licht dalen. Het bedrijfsresultaat was 9 miljoen euro negatief, tegen een positief resultaat van 7 miljoen euro een jaar eerder. Topvrouw Herna Verhagen sprak van een lastige omgeving voor het bedrijf in het eerste kwartaal met stijgende kosten, vooral voor lonen. De vooruitzichten voor het hele jaar bleven wel onveranderd.

03 mei '24 (12:30)

Meeste vervoerders kunnen nog zonder controle Verenigd Koninkrijk in

Het overgrote deel van de vrachtwagens met bloemen, planten, vlees, vis en zuivel kan ook deze week gewoon nog zonder problemen naar het Verenigd Koninkrijk. Slechts enkele chauffeurs worden eruit gepikt voor een fysieke controle van hun lading, zeggen Nederlandse exporteurs en transporteurs. Dat zou sinds dinsdag wel verplicht zijn voor vrachtwagens met deze ladingen.

03 mei '24 (12:00)

Hermes zet studenten in als buschauffeur

Ov-bedrijf Hermes leidt studenten op tot buschauffeur om de personeelstekorten aan te pakken. Een wervingsactie in de regio Eindhoven heeft zestig student-chauffeurs opgeleverd, maakt het bedrijf vrijdag bekend.

03 mei '24 ( 7:44)

Deel N468 paar dagen gedeeltelijk afgesloten

Provincie Zuid-Holland gaat het asfalt op de N468 vervangen. Vanwege de werkzaamheden is deze weg van woensdag 8 mei tot en met zaterdag 11 mei 2024 gedeeltelijk afgesloten. Daarover bericht Provincie Zuid-Holland.

03 mei '24 ( 6:00)

Rover niet blij met komende staking bij Arriva in Twente

Reizigersorganisatie Rover is niet blij met de staking van de buschauffeurs in Twente. Ze noemt het "buitenproportioneel" en "betreurt het dat de reiziger overlast gaat ervaren van een conflict waarvan hij geen deel uitmaakt".

02 mei '24 (13:45)

Meest vervuilende bestelauto's na 1 januari geweerd in Rotterdam

Vanaf 1 januari 2025 is het voor bestelvoertuigen die niet in de hoogste emissieklassen Euro 5 of 6 zitten, niet meer mogelijk om grote delen van Rotterdam aan te doen. In de jaren daarna gaan in stappen ook Euro 5 en Euro 6 in de ban. Vanaf begin 2028 moet alle bestelmobiliteit in deze delen van Rotterdam uitstootvrij zijn.

02 mei '24 ( 8:45)

Volgens onderzoek opnieuw meer verzekeringen voor e-bikes afgesloten

Eigenaren van elektrische fietsen verzekeren hun fiets vaker, meldt marktonderzoeksbureau Multiscope na onderzoek onder ruim 5500 Nederlanders. In 2023 sloten fietseigenaren voor 621 miljoen euro aan verzekeringen af. Dat is 71 miljoen euro meer dan het jaar daarvoor.

01 mei '24 (21:45)

Verkeersapp Flitsmeister gaat geld vragen voor tot dusver gratis functies

Een aantal nu nog gratis functies van de verkeersapp Flitsmeister is vanaf volgende week alleen te gebruiken met de betaalde versie. Het gaat onder meer om Apple CarPlay en Android Auto, waarmee Flitsmeister ook via het scherm in het dashboard van een auto te gebruiken is.