Loeffen koopt twee Scania’s R520 V8 voor zijn chauffeurs

Peter Loeffen, eigenaar van het gelijknamige loonbedrijf in Schaijk nam onlangs twee nieuwe Scania R520 V8’s in gebruik. De twee Scania’s zijn bedoeld voor de chauffeurs Tonnie Lamers en Peter van der Wijst die beiden werden betrokken in de aanschaf. Dit meldt Scania.

“We hadden al een Scania V8 en ondanks dat die 15 jaar oud was en zo’n 1,2 miljoen op de teller had staan, mankeerde er eigenlijk niets aan die truck. Wat wel bijzonder is, want wij maken ook heel veel PTO-uren. Dus als onze baas een nieuwe truck gaat kopen, vindt de chauffeur op die truck Peter van de Wijst dat hij het liefste weer een Scania V8 wil,” vertelt Tonnie. Directeur Peter Loeffen gaat daar in mee en omdat Tonnie geïnteresseerd is in de techniek, moeten ze samen maar met de Scaniadealer in Nijmegen uitzoeken wat de beste configuratie en uitrusting is voor het werk wat ze doen. “We waren verbaasd en heel blij dat hij het meeste van onze wensen overnam. En we waren stomverbaasd dat hij er toen meteen twee kocht. Dat hadden we niet zien aankomen. Dat is echt een cadeau,” vindt Tonnie.

'Het innerlijke van de truck is het belangrijkste'

“Deze trucks gaan binnen het loonbedrijf van Peter Loeffen in de vloeibare mest rijden. De handel en het transport van mest zit in het verlengde van het agrarische loonbedrijf van Peter. Daarnaast heeft hij ook nog een afdeling grondverzet,” geeft Tonnie wat achtergrond. “En daarom vind ik de juiste configuratie belangrijk. Want, hoewel er acht extra Boreman LED-vérstralers op zitten, gaat het mij toch meer om het innerlijke van de truck: het juiste vermogen, de overbrenging, versnellingsbak, wel of geen retarder en meer van dat soort zaken.”

Heel veel comfort

Tonnie en Peter zijn dagelijks met 50 ton onderweg. “Wij rijden heel veel korte stukjes, want het leeuwendeel van ons werk zit in een cirkel van zo’n 80-90 kilometer rond Schaijk. Juist dan wil je dat de truck goed trekt, ook onderin. Dat is met een V8 natuurlijk altijd wel het geval, maar door te kiezen voor de overbrenging van 2,59:1 heeft dat nog meer pit. Dat is natuurlijk iets minder zuinig dan een langere overbrenging, maar bij onze inzet geeft het wel veel comfort. Uiteraard proberen wij wel altijd netjes te rijden, maar bij ons zitten al die PTO-uren een heel laag verbruik in de weg. Al heb ik mij laten vertellen dat een Scania veel minder op zijn PTO verbruikt dan andere merken. Wellicht gaan we dat zien als we de eerste uitdraaien binnenkrijgen.”

Door: Nationale Transportgids

Lees ook: Simon Loos kiest met Volvo-trekkers op LNG voor CO2-reductie