Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add
Banner

Infra-minister Van Nieuwenhuizen noemt bezuinigen op asfalt 'onverantwoord'

Door Redactie Nationale Transportgids
schedule 6 min
location_on [xx]km
Een nieuw kabinet moet meer geld uittrekken voor het aanleggen van nieuwe wegen, wegenonderhoud en -beheer. Dat stelt demissionair minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur en Waterstaat) in een interview met De Telegraaf. Bezuinigen op wegen, zoals D66, PvdA en GroenLinks willen, is volgens haar onverantwoord. "Er moet echt fors meer geld bij. Dat is onvermijdelijk."

De VVD-bewindsvrouw kampt nu al met tekorten door de gigantische operatie van renovatie en vervanging van bruggen, sluizen en tunnels uit jaren ’50 en ’60. Van Nieuwenhuizen verwacht dat de kosten nog verder oplopen door klimaat- en veiligheidseisen. Naast deze tegenvaller stellen experts al dat er minstens een miljard per jaar extra nodig is.

Nieuwe eisen om rekening mee te houden

"Er komt steeds meer op ons af. Dat heeft voor een deel te maken met dat we steeds meer eisen stellen", stelt Van Nieuwenhuizen in een gesprek met de krant. "Er zijn allerlei nieuwe dingen waar we rekening mee moeten houden. We moeten bijvoorbeeld klimaatadaptief bouwen om te voorkomen dat bij iedere forse regenbui tunnels onder water staan. Verder is cybersecurity veel belangrijker geworden. We hebben al die bedieningsapparatuur wat vroeger met de hand of mechanisch ging digitaal gemaakt."

Bovendien zijn brandveiligheidseisen voor tunnels verscherpt en loopt Rijkswaterstaat tegen verrassingen aan bij projecten. "We hebben bijvoorbeeld met chroom-6 te maken gehad. Op zo’n moment moeten we met een soort maanmannetjes, net als bij asbest, in de weer om veilig te kunnen werken", licht de verkeersminister toe. "De Waalburg hebben we niet kunnen afschilderen, omdat we al fors over het budget heen gingen."

Partijen willen bezuinigen

Of de benodigde miljarden tijdens de formatie op tafel komen is nog maar de vraag. Van VVD, CDA, D66, ChristenUnie, PvdA en GroenLinks wil alleen de partij van Van Nieuwenhuizen zelf meer investeren in wegen. Uit een analyse van de verkiezingsprogramma’s door het Planbureau van de Leefomgeving blijkt dat het CDA niet wil bezuinigen. De andere partijen willen tot 2030 korten. D66 vindt dat er 1,9 miljard euro af kan en GroenLinks zelfs 6,3 miljard.

"Dat kan gewoon niet, het is onverantwoord", zegt de minister. "We hebben het niet alleen zelf vastgesteld dat er meer geld nodig is, maar we hebben tot twee keer toe van externe experts bevestiging gekregen. We hebben een naam hoog te houden. De Amerikaanse president Biden heeft ons genoemd als land waar ze een voorbeeld aan nemen. Iedereen die naar het zuiden gaat ziet én voelt hoe het anders kan in België. Dat willen we gewoon niet."

Door: ANP

03 mei '24 (12:30)

Meeste vervoerders kunnen nog zonder controle Verenigd Koninkrijk in

Het overgrote deel van de vrachtwagens met bloemen, planten, vlees, vis en zuivel kan ook deze week gewoon nog zonder problemen naar het Verenigd Koninkrijk. Slechts enkele chauffeurs worden eruit gepikt voor een fysieke controle van hun lading, zeggen Nederlandse exporteurs en transporteurs. Dat zou sinds dinsdag wel verplicht zijn voor vrachtwagens met deze ladingen.

03 mei '24 (12:00)

Hermes zet studenten in als buschauffeur

Ov-bedrijf Hermes leidt studenten op tot buschauffeur om de personeelstekorten aan te pakken. Een wervingsactie in de regio Eindhoven heeft zestig student-chauffeurs opgeleverd, maakt het bedrijf vrijdag bekend.

03 mei '24 ( 7:44)

Deel N468 paar dagen gedeeltelijk afgesloten

Provincie Zuid-Holland gaat het asfalt op de N468 vervangen. Vanwege de werkzaamheden is deze weg van woensdag 8 mei tot en met zaterdag 11 mei 2024 gedeeltelijk afgesloten. Daarover bericht Provincie Zuid-Holland.

03 mei '24 ( 6:00)

Rover niet blij met komende staking bij Arriva in Twente

Reizigersorganisatie Rover is niet blij met de staking van de buschauffeurs in Twente. Ze noemt het "buitenproportioneel" en "betreurt het dat de reiziger overlast gaat ervaren van een conflict waarvan hij geen deel uitmaakt".

02 mei '24 (13:45)

Meest vervuilende bestelauto's na 1 januari geweerd in Rotterdam

Vanaf 1 januari 2025 is het voor bestelvoertuigen die niet in de hoogste emissieklassen Euro 5 of 6 zitten, niet meer mogelijk om grote delen van Rotterdam aan te doen. In de jaren daarna gaan in stappen ook Euro 5 en Euro 6 in de ban. Vanaf begin 2028 moet alle bestelmobiliteit in deze delen van Rotterdam uitstootvrij zijn.

02 mei '24 ( 8:45)

Volgens onderzoek opnieuw meer verzekeringen voor e-bikes afgesloten

Eigenaren van elektrische fietsen verzekeren hun fiets vaker, meldt marktonderzoeksbureau Multiscope na onderzoek onder ruim 5500 Nederlanders. In 2023 sloten fietseigenaren voor 621 miljoen euro aan verzekeringen af. Dat is 71 miljoen euro meer dan het jaar daarvoor.

01 mei '24 (21:45)

Verkeersapp Flitsmeister gaat geld vragen voor tot dusver gratis functies

Een aantal nu nog gratis functies van de verkeersapp Flitsmeister is vanaf volgende week alleen te gebruiken met de betaalde versie. Het gaat onder meer om Apple CarPlay en Android Auto, waarmee Flitsmeister ook via het scherm in het dashboard van een auto te gebruiken is.

01 mei '24 (18:30)

Fietser overleden na aanrijding door auto bij Finkum

Een 88-jarige man is woensdagmiddag om het leven gekomen in het Friese Finkum, nadat hij op de fiets door een auto was aangereden. Het slachtoffer komt uit de gemeente Leeuwarden, waar Finkum toe behoort, meldt de politie.

01 mei '24 (14:45)

Vanavond code geel in Limburg vanwege onweer

In Limburg geldt woensdagavond vanaf 18.00 uur code geel omdat er kans is op onweersbuien, meldt het KNMI. De verwachte buien kunnen gepaard gaan met windstoten en hagel.

01 mei '24 (11:30)

Premies autoverzekeringen dit jaar flink gestegen

De premies voor autoverzekeringen zijn in het eerste kwartaal van 2024 met 8,2 procent gestegen ten opzichte van vorig jaar. Gemiddeld betaalt een autobezitter die in het eerste kwartaal van 2024 een autoverzekering afsloot 862 euro per jaar aan premie. In 2023 was dat nog 797 euro, heeft Autoverzekering.nl uitgezocht.