LCW Groningen zet in op ADAS met Scania
“Ik heb mij laten vertellen dat wij één van de eersten zijn die ermee de weg op gaan,” vertelt directielid Pieter Vonck die verantwoordelijk is voor het materieel van LCW. “Eerste of niet, in ieder geval komt die hele ontwikkeling rond de Advanced Driver Assistance Systems ons geen moment te vroeg. Wij rijden hier al zo’n beetje vanaf het moment dat het er kwam met ACC. Dat is voor ons gewoon een must. Dat brengt écht wat. Afstand is toch het meest belangrijke veiligheidsmiddel op de weg.”
Scania Blind Spot Warning
Daar komt nu dus het Scania Blind Spot Warning (BSW) oftewel de dodehoekbewaking bij. “Het mooie is, dat het zit waar je het verwacht. Met de frontzicht camera moesten we de chauffeurs er aanvankelijk écht op trainen dat ze dan ook op die monitor kijken. Maar als je van rijbaan verwisselt, kijk je toch al in de je spiegels en zie je die gele respectievelijk rode lamp in de A-stijl ook meteen. En als het echt niet gaat passen, geeft de auto ook nog een akoestisch signaal. De eerste berichten van de jongens zijn enthousiast en we verwachten er dan ook veel van. Vooral in druk verkeer, bijvoorbeeld op de ringwegen rond steden met heel veel van baan wisselend verkeer brengt het wat. Ons valt nu al op dat de BSW tot vér achter de trekas waarschuwt.”
Logistiek Centrum Westpoort
LCW zit met 100 voertuigen voornamelijk in de nationale gepalletiseerde distributie, veelal in de bouw en volume transport. Een belangrijk deel van trucks rijdt met een Kooiaap. Daarnaast is het bedrijf steeds meer actief in de stadsdistributie en verzorgt in haar warehouse van 23.000 m2 opslag voor uiteenlopende klanten in de levensmiddelen, farmacie en bouwsector.
Door: Nationale Transportgids