Suurhoffbrug - foto; Paul van Baardwijk, via Rijkswaterstaat

Het was een megaoperatie, maar niet zonder succes: de tijdelijke Suurhoffbrug is geplaatst op de landhoofden naast de Suurhoffbrug in de snelweg A15. De komende weken worden afrondende werkzaamheden uitgevoerd, zoals het plaatsen van de voegen en de het asfalteren van het wegdek. Naar verwachting rijdt uiterlijk eind juni het verkeer richting Rotterdam over de brug.

De boogbrug van circa 200 m lang, 20 m breed en meer dan 40 m hoog is in de afgelopen week van de werf in Krimpen aan den IJssel over water vervoerd, dwars door Rotterdam. Daarbij passeerde het transport achtereenvolgens de Van Brienenoordbrug, de Hef, de Koninginnebrug, de Erasmusbrug en de Botlekbrug. Het 2e gedeelte van de reis ging via het Hartelcomplex en de Harmsenbrug in het Hartelkanaal naar de Maasvlakte.
 
In de nacht van vrijdag 14 op zaterdag 15 mei is de brug eerst gedraaid zodat hij parallel aan de bestaande Suurhoffbrug kwam te liggen. Rond middennacht is gestart met het 7 m omhoog vijzelen van de brug waarna de brug rond 18.30 uur boven zijn landpunten werd gelegd. Het zakken van de brug startte uiteindelijk rond 19.00 uur en om 21.00 uur lag hij op zijn plek.
 
Projectmanager Henk Meuldijk, Rijkswaterstaat: "Ik ben trots dat wij deze spannende operatie samen voor elkaar hebben gekregen. Veilig, beheerst en met prachtige beelden die de hele wereld zijn over gegaan. Onze aannemerscombinatie Stipt en alle betrokken onderaannemers hebben geweldig werk verricht."
 

Toegangspoort tot de Maasvlakte

 
De Suurhoffbrug is de toegangspoort tot de Maasvlakte. Er rijdt veel meer en zwaarder verkeer over de verbinding dan vroeger. De brug wordt deze zomer gerenoveerd en dankzij de tijdelijke brug worden de lasten van het verkeer verdeeld over 2 bruggen. Zo kan iedereen er veilig gebruik van blijven maken totdat er in de toekomst een definitieve oplossing komt in de vorm van een nieuwe oeververbinding.
 

Vervanging en renovatie

 
De Suurhoffbrug (A15) is 1 van de 13 bruggen in Zuid-Holland die aangepakt wordt. Rijkswaterstaat werkt de komende jaren aan vervanging en renovatie van de bestaande infrastructuur. Veel bruggen, tunnels, sluizen en viaducten stammen uit de jaren 50 en 60 van de vorige eeuw. Ook zijn ze door de jaren heen intensief belast door steeds meer en steeds zwaarder verkeer. Dit vergroot de kans op storingen en daarom worden ze nu vernieuwd.
 
Voor deze omvangrijke klus maken we zo veel als mogelijk gebruik van slimme en duurzame technieken. Op die manier vernieuwen we de infrastructuur voor de komende generaties, en kunt u ook in de toekomst vlot, veilig en duurzaam van A naar B.
 
Meer informatie over de Suurhoffbrug is te vinden via de Projectpagina Suurhoffbrug (projectinformatie) en de Projectpagina Plaatsing Suurhoffbrug (transport en plaatsing, inclusief kaartje).
 
Door: Nationale Transportgids