Rijkswaterstaat start aanbesteding groot onderhoud tunnels A73
Naar verwachting wordt de opdracht in januari 2022 gegund. De werkzaamheden staan gepland voor de zomer van 2023. Na dit groot onderhoud voldoen de tunnels weer langjarig aan de eisen op het gebied van beschikbaarheid, betrouwbaarheid én veiligheid.
Tweefasenproces
Dit project is opgenomen in het plan ‘Op weg naar een vitale infrasector’ en is 1 van de landelijke projecten waarbij wordt gewerkt volgens het tweefasenproces. Hiermee wil Rijkswaterstaat komen tot een evenwichtigere risicoverdeling, minder tenderinspanning en -kosten voor de markt en een betere beheersing van het project. Deze nieuwe aanpak maakt het voor dit project mogelijk om gezamenlijk tot een geaccepteerd definitief ontwerp van de vervangings- en renovatieopdracht te komen.
MDCM-contract
Het contract bestaat uit de onderdelen Maintain, Design, Construct, Maintain (MDCM). De opdrachtnemer start eerst met het onderhoud aan de tunnels. Het inzicht dat hierbij wordt verkregen over de objecten, wordt gebruikt voor het tweede onderdeel, de ontwerpfase van de renovatie. Gedurende het ontwerp en de uitvoering van de vervangings- en renovatiewerkzaamheden, gaat het onderhoud door. Na afronding van het ‘construct’-deel onderhoudt de opdrachtnemer de tunnels nog enkele jaren.
A73-tunnels
De A73 vormt een belangrijke noord-zuidroute door Limburg en loopt van knooppunt Ewijk bij Nijmegen naar knooppunt Het Vonderen bij Maasbracht. Sinds 2008 kent de snelweg 2 tunnels in de omgeving van Roermond: de Roertunnel (2.400 m) en Tunnel Swalmen (400 m). Dagelijks maken er ruim 45.000 voertuigen gebruik van. Naast groot onderhoud worden tien van de ruim vijftig tunneltechnische installaties vervangen.
Door: Nationale Transportgids
Beeld: Tineke Dijkstra