Vertraging voor projecten Rijnbrug Rhenen en Rondweg-Oost Veenendaal
Ook andere infraprojecten met een stikstofneerslag tot minimaal 5 kilometer in Nederland hebben te maken met eenzelfde vertraging omdat wetgeving, beleid en jurisprudentie over stikstof voortdurend in ontwikkeling zijn en de voorgeschreven rekenmethode ter discussie staat. Duur van de vertraging is afhankelijk van de verschillende bestuurlijke trajecten die lopen om tot gedragen oplossingen te komen.
Voorbereiden Provinciaal Inpassingsplan
De projecten Rijnbrug en Rondweg-Oost hebben beiden het groene licht gekregen van Provinciale Staten van Utrecht (resp. eind 2018 en begin 2019). Voor de Rijnbrug heeft ook de provincie Gelderland ingestemd omdat het ook Gelders grondgebied betreft.
Om de verbreding juridisch en planologisch mogelijk te maken, moet voor beide projecten een Provinciaal Inpassingsplan (PIP) worden opgesteld. Daarvoor zijn inmiddels diverse onderzoeken uitgevoerd op het gebied van lucht, stikstof, geluid, waterhuishouding, natuur, cultuurhistorie en archeologie. Deze onderzoeken dienen ook als basis voor het aanvragen van alle noodzakelijke vergunningen.
Door: Nationale Transportgids