Arriva laat bussen op HVO rijden, straks ook waterstof

De bussen van Arriva in de Achterhoek en Rivierenland, die tot voor kort allemaal op diesel reden, rijden nu op een alternatieve brandstof. Het gaat om Hydrotreated Vegetable Oil (HVO). Door HVO te tanken, stoten de bussen 90 procent minder CO2 uit. Dit meldt Arriva Nederland.

Het is één van de maatregelen die Arriva inzet om in 2025 CO2-neutraal te werken. In december gaat Arriva in samenwerking met de provincie Gelderland bovendien van start met het rijden van tien nieuwe waterstofbussen.

In de Achterhoek en Rivierenland rijdt het gros van de bussen nu volledig op HVO. Uitzondering vormen enkele bussen in de regio Zutphen. Die bussen rijden voorlopig op een combinatie van HVO en diesel totdat er een HVO-tankvoorziening in de omgeving is.

Ervaring met HVO

Arriva is bekend met de inzet van HVO. Zo wordt deze synthetische brandstof al structureel gebruikt in de bussen van de vestiging Oosterwolde in Friesland. Ook wordt het toegepast voor de Arrivabussen van de landside service op Schiphol en voor de verwarming van Limburgse Arriva bussen. Verder doet Arriva een HVO-proef met twee GTW treinen in Noord Nederland. De 18 nieuwe WINK-treinen in het noorden rijden allemaal op HVO. Ter illustratie: dit jaar zet Arriva Nederland in totaal 5,7 miljoen liter HVO in. Dit levert een besparing op van ruim 18 miljoen kilogram CO2 ten opzichte van diesel.

Straks ook waterstof

Arriva heeft zich tot doel gesteld om in 2025 CO2-neutraal te werken. Een belangrijk deel van de CO2-uitstoot van het bedrijf komt voort uit de inzet van haar materieel. Het bedrijf zet daarom maximaal in op het opbouwen van ervaring met de inzet van alternatieve brandstof om de uitstoot door het materieel te reduceren. Naast het rijden op HVO worden in december tien nieuwe waterstofbussen in de regio Oost in gebruik genomen. Dit doet Arriva in gezamenlijkheid met de provincie Gelderland. 

Door: Nationale Transportgids