SWOV-onderzoek: verongelukte scootmobielrijders vaak man

Onder de dodelijke slachtoffers van een scootmobielongeval zijn mannen sterk oververtegenwoordigd. Dat blijkt uit onderzoek van het Nationaal Wetenschappelijk Instituut voor Verkeersveiligheidsonderzoek (SWOV). Het aantal verkeersdoden onder scootmobielrijders steeg de afgelopen jaren van 19 doden in 2010 naar 42 in 2019. Deze stijging hangt vermoedelijk samen met een toename van voertuigen. Dit meldt de SWOV.

Ruim negentig procent van de overleden scootmobielrijders is ouder dan zeventig jaar. De meeste ongevallen met scootmobielen en gesloten gehandicaptenvoertuigen zijn enkelvoudig, zoals vallen of een botsing met een obstakel. Veel voorkomende oorzaken zijn onder andere het verkeerd gebruik van de gashendel en het kantelen van de vaak instabiele scootmobiel door oneffenheden in het wegdek.

Aanknopingspunten om de veiligheid voor scootmobielrijders te verbeteren liggen op het gebied van het voertuig, de infrastructuur en de training van de berijder.

Brommobielen

Over het aantal verkeersdoden onder inzittenden van brommobielen en de ongevalsomstandigheden is geen betrouwbare informatie beschikbaar. De botsveiligheid van brommobielen is slecht, onder andere vanwege een maximumgewicht van 350 kilogram, in combinatie met de soms aanzienlijke snelheidsverschillen met het overige verkeer. Ook zijn bepaalde modellen brommobielen slecht te onderscheiden van ‘gewone’ kleine stadsauto’s, en dus slecht herkenbaar.

Door: Nationale Transportgids