Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add
Banner

Verkiezingen en wegtransport: dit willen de politieke partijen

Door Redactie Nationale Transportgids
schedule 16 min
location_on [xx]km
Volgende week zijn de Tweede Kamerverkiezingen. Corona lijkt het belangrijkste thema, maar hoe wordt er bij de verschillende partijen eigenlijk gedacht over wegvervoer en transport? De een pleit voor minder asfalt, een ander wil terug naar 130 km/u en weer een ander wil verkeer en vervoer zwaarder belasten. De Nationale Transportgids is graag uw gids in wegtransportland en zet daarom de belangrijkste standpunten op een rij.

Voor dit overzicht keek de redactie van de Nationale Transportgids naar de partijen die op dit moment al zetels hebben in de Tweede Kamer. Partijen die geen standpunt over wegtransport hebben geformuleerd in hun verkiezingsprogramma staan onderaan vermeld.

CDA

  • Landelijk en regionaal pakken we knelpunten aan en zetten we in op innovatieve oplossingen om de doorstroming te vergroten en files tegen te gaan.
  • Op termijn een hervorming van de autobelasting, zodat ook elektrische auto’s gaan bijdragen aan de aanleg en onderhoud van wegen en spoorwegen, zonder stijging van het totaal aan autobelastingen.
  • Een strengere handhaving op hufterig verkeersgedrag en onveilige knelpunten waar veel ongelukken gebeuren.

D66

  • Elektrische auto’s moeten voor particulieren en tweedehands auto kopers aantrekkelijker worden, bijvoorbeeld door een tijdelijke aankoopsubsidie of garanties op de batterijen van tweedehands auto’s.
  • De belasting bij aanschaf van auto’s gaat ook voor bestelbusjes, motoren en oldtimers rekening houden met CO2-uitstoot.
  • De vrachtwagenheffing blijft zeker tot 2030 gelden. De opbrengsten worden teruggesluisd naar schone innovatie in de Nederlandse transportsector.

VVD

  • Investeren in vernieuwende initiatieven voor het wegvervoer, zodat de (stedelijke) logistiek niet belemmerd wordt en de (binnen)stad bereikbaar blijft.
  • Een eenduidige interpretatie van de Europese regels over rij- en rusttijden, zodat chauffeurs overal gelijk worden behandeld.
  • De mogelijkheid creëren voor het aanvragen van een persoonlijk kenteken. De kosten hiervan betaalt de aanvrager.

GroenLinks

  • Invoeren van intelligente snelheidsassistentie voor auto's en uiterlijk in 2025 stoppen met de verkoop van nieuwe fossiele brom- en snorfietsen.
  • Het voorkomen verspilling en onnodige ritjes van pakketbezorgers door verzendkosten verplicht door te laten berekenen en de werkelijke kosten voor retournering verplicht te maken.
  • Bouwen aan een landelijk dekkend netwerk van laadpalen en snellaadstations voor elektrische (vracht)auto’s.

ChristenUnie

  • Er komt een kilometerprijs voor personenauto’s met een lage basisprijs per kilometer aangevuld met een congestieheffing.
  • De kilometerheffing voor vrachtwagens gaat vanaf 2023 niet alleen gelden op snelwegen en provinciale wegen, maar op alle wegen.
  • Het stimuleren van de productie van groene waterstof (eventueel gekoppeld aan wind op zee), met het oog op vrachtververvoer, inclusief zwaar wegtransport.

Partij voor de Dieren

  • Binnensteden worden zoveel mogelijk autovrij. Parkeren kan buiten de stad. De maximum - snelheid in de bebouwde kom wordt 30 km per uur.
  • Je betaalt minder belasting als je minder autorijdt. Dat geldt niet voor mensen in dun - bevolkte gebieden die de auto vaker nodig hebben. In deze gebieden verbeteren we het openbaar vervoer.
  • In 2030 zijn ook bijna alle nieuwe bestelauto’s en vrachtauto’s elektrisch. Een klein deel rijdt op groene waterstof.

PVV

  • De eigen auto is belangrijk voor iedereen. Daarom moet autorijden betaalbaar blijven.
  • De PVV is tegen rekeningrijden.
  • Er moet blijvend worden geïnvesteerd in goede en veilige wegen. Nederland heeft een reputatie hoog te houden op het gebied van goede infrastructuur en dat vindt de PVV belangrijk, ook in de toekomst.

DENK

  • Per direct weer 130 km/u invoeren als maximumsnelheid in Nederland.
  • Lastenverlichtingen voor de automobilist.
  • Er moeten vignetten komen voor auto’s uit het buitenland.

SP

  • De SP wil minder transport over de wereld door meer regionale productie.
  • We gaan investeren in het OV, ten koste van asfalt, en geven provincies de mogelijkheid eigen vervoersbedrijven op te richten en álle kernen in het gungebied te bedienen.
  • De Westerscheldetunnel in Zeeland wordt tolvrij.

Forum voor Democratie

  • De FvD wil de aanleg van de A8-A9 versnellen, de N35 een volwaardige A35 maken en een tolvrije Westerscheldetunnel.
  • Maximumsnelheid terug naar 130 km/h en waar verantwoord hoger, naar Duits model.
  • Handhaven op rij- en rusttijden en cabotageritten. Overlast langs de weg actief bestrijden.

SGP

  • De tarieven voor tachograafkaarten moeten omlaag. Het kan niet zo zijn dat onze transportbedrijven meer moeten betalen dan hun collega’s in het buitenland.
  • Het Europese verbod voor vrachtwagenchauffeurs om de wekelijkse rustperiode in de cabine door te brengen, geeft hen onvoldoende flexibiliteit. Het moet mogelijk worden om een keer in de maand op een beveiligde parkeerplaats met voorzieningen te staan.
  • In verschillende Europese landen rijdt er geen vrachtverkeer op zondag. Dat willen we in Nederland met het oog op de zondagsrust ook.

PvdA

  • De Europese norm voor auto’s worden aangescherpt. In 2025 worden alleen nog emissieloze nieuwe personenauto’s, motoren, bromfietsen en scooters verkocht. Verduurzaming van mobiliteit is cruciaal in de energietransitie en normering is hiervoor het beste middel.
  • De PvdA wil autodelen stimuleren. Zo dalen de kosten en gaan we tegen dat mensen niet daar kunnen komen waar ze willen, omdat ze het geld er niet voor hebben.
  • Elektrisch rijden moet voor iedereen toegankelijk en betaalbaar zijn. Dat kan door een combinatie van investeringen en verbreding van fiscale regelingen.

Van de huidige partijen met zetels in de Tweede Kamer heeft alleen 50PLUS geen standpunt over wegtransport geformuleerd in het verkiezingsprogramma.Ben je er nog niet over uit op welke partij je wilt stemmen in de Tweede Kamerverkiezingen? Vul dan de StemWijzer of het Kieskompas in.

Door: Nationale Transportgids
Bronnen: Verkiezingsprogramma’s politieke partijen

03 mei '24 (12:30)

Meeste vervoerders kunnen nog zonder controle Verenigd Koninkrijk in

Het overgrote deel van de vrachtwagens met bloemen, planten, vlees, vis en zuivel kan ook deze week gewoon nog zonder problemen naar het Verenigd Koninkrijk. Slechts enkele chauffeurs worden eruit gepikt voor een fysieke controle van hun lading, zeggen Nederlandse exporteurs en transporteurs. Dat zou sinds dinsdag wel verplicht zijn voor vrachtwagens met deze ladingen.

03 mei '24 (12:00)

Hermes zet studenten in als buschauffeur

Ov-bedrijf Hermes leidt studenten op tot buschauffeur om de personeelstekorten aan te pakken. Een wervingsactie in de regio Eindhoven heeft zestig student-chauffeurs opgeleverd, maakt het bedrijf vrijdag bekend.

03 mei '24 ( 7:44)

Deel N468 paar dagen gedeeltelijk afgesloten

Provincie Zuid-Holland gaat het asfalt op de N468 vervangen. Vanwege de werkzaamheden is deze weg van woensdag 8 mei tot en met zaterdag 11 mei 2024 gedeeltelijk afgesloten. Daarover bericht Provincie Zuid-Holland.

03 mei '24 ( 6:00)

Rover niet blij met komende staking bij Arriva in Twente

Reizigersorganisatie Rover is niet blij met de staking van de buschauffeurs in Twente. Ze noemt het "buitenproportioneel" en "betreurt het dat de reiziger overlast gaat ervaren van een conflict waarvan hij geen deel uitmaakt".

02 mei '24 (13:45)

Meest vervuilende bestelauto's na 1 januari geweerd in Rotterdam

Vanaf 1 januari 2025 is het voor bestelvoertuigen die niet in de hoogste emissieklassen Euro 5 of 6 zitten, niet meer mogelijk om grote delen van Rotterdam aan te doen. In de jaren daarna gaan in stappen ook Euro 5 en Euro 6 in de ban. Vanaf begin 2028 moet alle bestelmobiliteit in deze delen van Rotterdam uitstootvrij zijn.

02 mei '24 ( 8:45)

Volgens onderzoek opnieuw meer verzekeringen voor e-bikes afgesloten

Eigenaren van elektrische fietsen verzekeren hun fiets vaker, meldt marktonderzoeksbureau Multiscope na onderzoek onder ruim 5500 Nederlanders. In 2023 sloten fietseigenaren voor 621 miljoen euro aan verzekeringen af. Dat is 71 miljoen euro meer dan het jaar daarvoor.

01 mei '24 (21:45)

Verkeersapp Flitsmeister gaat geld vragen voor tot dusver gratis functies

Een aantal nu nog gratis functies van de verkeersapp Flitsmeister is vanaf volgende week alleen te gebruiken met de betaalde versie. Het gaat onder meer om Apple CarPlay en Android Auto, waarmee Flitsmeister ook via het scherm in het dashboard van een auto te gebruiken is.

01 mei '24 (18:30)

Fietser overleden na aanrijding door auto bij Finkum

Een 88-jarige man is woensdagmiddag om het leven gekomen in het Friese Finkum, nadat hij op de fiets door een auto was aangereden. Het slachtoffer komt uit de gemeente Leeuwarden, waar Finkum toe behoort, meldt de politie.

01 mei '24 (14:45)

Vanavond code geel in Limburg vanwege onweer

In Limburg geldt woensdagavond vanaf 18.00 uur code geel omdat er kans is op onweersbuien, meldt het KNMI. De verwachte buien kunnen gepaard gaan met windstoten en hagel.

01 mei '24 (11:30)

Premies autoverzekeringen dit jaar flink gestegen

De premies voor autoverzekeringen zijn in het eerste kwartaal van 2024 met 8,2 procent gestegen ten opzichte van vorig jaar. Gemiddeld betaalt een autobezitter die in het eerste kwartaal van 2024 een autoverzekering afsloot 862 euro per jaar aan premie. In 2023 was dat nog 797 euro, heeft Autoverzekering.nl uitgezocht.