Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add
Banner

VVD en CDA: geen kilometerheffing, werktijden blijven spreiden

Door Redactie Nationale Transportgids
schedule 4 min
location_on [xx]km
VVD en CDA zien in een algemene kilometerheffing geen oplossing voor het fileprobleem. De partijen kijken liever naar alternatieven zoals het spreiden van werktijden en meer thuiswerken zoals tijdens de coronacrisis in grotere mate mogelijk bleek. Dat werd duidelijk tijdens een debat dat werd georganiseerd door Transport en Logistiek Nederland (TLN) en Natuur & Milieu. De transporteurs zijn net als partijen als GroenLinks, D66 en ChristenUnie wel voorstander van de kilometerheffing.

Voorstanders van een algemene heffing vrezen dat de filedruk weer flink gaat toenemen wanneer het coronavirus is bedwongen. "De VVD is de partij voor in de file blijven staan", zei Pieter Grinwis namens de ChristenUnie. De economische schade door vertragingen in het vrachtverkeer op het hoofdwegennet werd door onderzoeksbureau Panteia in 2019 becijferd op 1,5 miljard euro.

Investeren in wegennet

D66 wees erop dat files naast economische schade ook nadelig zijn voor de gezondheid en de natuur. Samen met GroenLinks en de ChristenUnie wil de partij naast een kilometerheffing voor alle personenauto's ook geld steken in het openbaar vervoer en andere alternatieven. De VVD wil meer investeren in het wegennet. CDA en VVD vinden het oneerlijk dat mensen die geen alternatief hebben met de heffing extra worden belast. "Niemand staat voor z'n lol in de file", zei Tweede Kamerlid Mark Harbers namens de VVD.

De kilometerheffing voor vrachtwagens komt er in ieder geval, per 2023. De partijen verschillen wel van mening over hoe hoog de tarieven moeten worden. De VVD wil een vrachtwagenheffing met een gemiddeld tarief van 15 cent per kilometer. Dat is bijna gelijk aan het tarief dat het demissionaire kabinet eerder al voorstelde. CDA kiest voor 12 cent, terwijl GroenLinks het hoogste tarief wil met 29 cent. Dat blijkt uit de doorrekening van de verkiezingsprogramma’s door het Centraal Planbureau (CPB). De opbrengst moet in ieder geval voor een deel worden teruggesluisd naar de transportsector om verduurzaming te stimuleren, vonden vrijwel alle partijen die deelnamen aan het debat. Alleen de PVV is tegen de vrachtwagenheffing.

Door: ANP

03 mei '24 (12:30)

Meeste vervoerders kunnen nog zonder controle Verenigd Koninkrijk in

Het overgrote deel van de vrachtwagens met bloemen, planten, vlees, vis en zuivel kan ook deze week gewoon nog zonder problemen naar het Verenigd Koninkrijk. Slechts enkele chauffeurs worden eruit gepikt voor een fysieke controle van hun lading, zeggen Nederlandse exporteurs en transporteurs. Dat zou sinds dinsdag wel verplicht zijn voor vrachtwagens met deze ladingen.

03 mei '24 (12:00)

Hermes zet studenten in als buschauffeur

Ov-bedrijf Hermes leidt studenten op tot buschauffeur om de personeelstekorten aan te pakken. Een wervingsactie in de regio Eindhoven heeft zestig student-chauffeurs opgeleverd, maakt het bedrijf vrijdag bekend.

03 mei '24 ( 7:44)

Deel N468 paar dagen gedeeltelijk afgesloten

Provincie Zuid-Holland gaat het asfalt op de N468 vervangen. Vanwege de werkzaamheden is deze weg van woensdag 8 mei tot en met zaterdag 11 mei 2024 gedeeltelijk afgesloten. Daarover bericht Provincie Zuid-Holland.

03 mei '24 ( 6:00)

Rover niet blij met komende staking bij Arriva in Twente

Reizigersorganisatie Rover is niet blij met de staking van de buschauffeurs in Twente. Ze noemt het "buitenproportioneel" en "betreurt het dat de reiziger overlast gaat ervaren van een conflict waarvan hij geen deel uitmaakt".

02 mei '24 (13:45)

Meest vervuilende bestelauto's na 1 januari geweerd in Rotterdam

Vanaf 1 januari 2025 is het voor bestelvoertuigen die niet in de hoogste emissieklassen Euro 5 of 6 zitten, niet meer mogelijk om grote delen van Rotterdam aan te doen. In de jaren daarna gaan in stappen ook Euro 5 en Euro 6 in de ban. Vanaf begin 2028 moet alle bestelmobiliteit in deze delen van Rotterdam uitstootvrij zijn.

02 mei '24 ( 8:45)

Volgens onderzoek opnieuw meer verzekeringen voor e-bikes afgesloten

Eigenaren van elektrische fietsen verzekeren hun fiets vaker, meldt marktonderzoeksbureau Multiscope na onderzoek onder ruim 5500 Nederlanders. In 2023 sloten fietseigenaren voor 621 miljoen euro aan verzekeringen af. Dat is 71 miljoen euro meer dan het jaar daarvoor.

01 mei '24 (21:45)

Verkeersapp Flitsmeister gaat geld vragen voor tot dusver gratis functies

Een aantal nu nog gratis functies van de verkeersapp Flitsmeister is vanaf volgende week alleen te gebruiken met de betaalde versie. Het gaat onder meer om Apple CarPlay en Android Auto, waarmee Flitsmeister ook via het scherm in het dashboard van een auto te gebruiken is.

01 mei '24 (18:30)

Fietser overleden na aanrijding door auto bij Finkum

Een 88-jarige man is woensdagmiddag om het leven gekomen in het Friese Finkum, nadat hij op de fiets door een auto was aangereden. Het slachtoffer komt uit de gemeente Leeuwarden, waar Finkum toe behoort, meldt de politie.

01 mei '24 (14:45)

Vanavond code geel in Limburg vanwege onweer

In Limburg geldt woensdagavond vanaf 18.00 uur code geel omdat er kans is op onweersbuien, meldt het KNMI. De verwachte buien kunnen gepaard gaan met windstoten en hagel.

01 mei '24 (11:30)

Premies autoverzekeringen dit jaar flink gestegen

De premies voor autoverzekeringen zijn in het eerste kwartaal van 2024 met 8,2 procent gestegen ten opzichte van vorig jaar. Gemiddeld betaalt een autobezitter die in het eerste kwartaal van 2024 een autoverzekering afsloot 862 euro per jaar aan premie. In 2023 was dat nog 797 euro, heeft Autoverzekering.nl uitgezocht.