Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add
Banner

‘In 2025 tien keer zoveel laadpalen in parkeergarages’

Door Redactie Nationale Transportgids
schedule 9 min
location_on [xx]km
Er komen meer laadpunten voor elektrische auto’s in parkeergarages. Dat hebben staatssecretaris Van Veldhoven (Infrastructuur en Waterstaat) en het platform voor parkeren (Vexpan) vandaag afgesproken. In 2025 moeten er tien keer zoveel laadpunten in parkeergarages zijn als nu. Zo blijven parkeergarages ook voor mensen met een elektrische auto een goede plek waar ze hun auto veilig kunnen parkeren en opladen, nu en in de toekomst. Dit meldt de Rijksoverheid.

Van Veldhoven noemt de afspraken een goede stap: “Als je met de auto op pad bent is parkeren in een parkeergarage vaak een goede optie. Hoe fijn is het dan als je je auto makkelijk kwijt kunt en de batterij na je afspraak weer vol zit. Met deze afspraken komt dat een stap dichterbij. Dat geeft zekerheid en comfort.”

Parkeergarages aantrekkelijker maken

Er zijn in Nederland zo’n 400 parkeergarages, met gemiddeld zo’n 450 parkeerplekken. In ongeveer tweederde van die garages is op dit moment nog geen mogelijkheid voor elektrische auto’s om op te laden. Uit onderzoek van Vexpan, een vereniging waarbij zo’n 120 garagehouders, gemeenten en branchepartijen zijn aangesloten, blijkt dat er veel kansen zijn om dat te verbeteren. Betere kennisdeling en een heldere doelstelling kunnen helpen om ervoor te zorgen dat elektrische rijders in elke parkeergarage terecht kunnen.
André Wielaard, voorzitter van Vexpan: “Voor de leden van Vexpan is gastvrijheid een kernwaarde. We willen dat parkeergarages voor alle automobilisten een aantrekkelijke optie zijn, nu en in de toekomst. Ook voor mensen met een elektrische auto dus. We gaan daarom actief met elkaar aan de slag om kennis te delen en belemmeringen weg te nemen, zodat de betrokken partijen dit zo goed en efficiënt mogelijk kunnen uitvoeren. Daarmee ondersteunen we tevens het streven van veel gemeenten om het aantal parkeerplekken op straat te reduceren en meer gebruik te maken van garageparkeren.”

Concrete doestelling die de betrokken partijen vandaag vastleggen is dat er in 2025 bij gemiddeld 5 procent van de parkeerplekken in parkeergarages een laadpunt is, en in 2030 bij gemiddeld 10 procent van de plekken. Die percentages zijn gebaseerd op het totale aantal laadpunten dat de komende jaren naar verwachting nodig is. De betrokken partijen monitoren elk half jaar of de aanleg van de laadpunten op schema ligt. Bij nieuwe garages en grote verbouwingen van bestaande garages zijn er volgens Europese regels al minimumeisen aan het aantal laadpunten.

Slimme inrichting voor meer veiligheid

Als onderdeel van de afspraken gaan experts, garagebeheerders en gemeenten samenwerken om laadpunten zo slim mogelijk te plaatsen in de garages. Het parkeren van elektrische auto’s in garages brengt niet meer, maar wel andere risico’s met zich mee dan het parkeren van brandstofauto’s, zo blijkt uit recent onafhankelijk onderzoek. Het goed inrichten van parkeergarages kan de veiligheid verder vergroten. De betrokken partijen zijn daar actief mee aan de slag. Zo hebben het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat en Vexpan eerder al een kennisdossier over infrastructuur en brandveiligheid in parkeergarages opgesteld.

Klimaatakkoord

Er zijn steeds meer elektrische auto’s op de weg. In 2020 was bijna een kwart van alle personenauto’s die in Nederland zijn verkocht elektrisch. Elektrische auto’s stoten tijdens het rijden geen uitlaatgassen uit, en zijn daarmee goed voor de schone lucht en het klimaat. In het klimaatakkoord is afgesproken dat alle nieuwe auto’s in 2030 helemaal uitlaatgasvrij zijn, zodat in 2050 al het verkeer schoon is. Overheden werken samen met netbeheerders en bedrijven om ervoor te zorgen dat er voldoende laadpalen en waterstoftankstations zijn, zodat al die schone voertuigen ook kunnen laden en tanken.

Door: Nationale Transportgids

12 april '24 ( 9:30)

Hoofdrijbaan dicht na botsing twee touringcars en auto op A10

Op de A10 in de richting van Utrecht zijn vrijdagochtend bij Amsterdam Overamstel twee touringcars en een auto op elkaar gebotst. De hoofdrijbaan is dicht, omdat er een traumahelikopter moet landen, meldt de ANWB. Omstreeks 09.15 uur zorgde dat voor zo'n tien minuten vertraging.

12 april '24 ( 8:59)

Verkeersproef in Amsterdam: snelle fietsers naar de rijbaan

In Amsterdam worden de fietspaden steeds drukker. Daarnaast is sprake van grotere snelheidsverschillen tussen voertuigen, vooral vanwege de komst van snellere elektrische fietsen. Hierdoor wordt het verkeer op de fietspaden onveiliger. De gemeente Amsterdam meldt dat zij start met een proef waarbij snelle fietsers naar de rijbaan mogen.

12 april '24 ( 7:00)

Nederlandse export daalt: ook minder transportmiddelen uitgevoerd

De Nederlandse goederenexport is in februari met 3,6 procent gedaald. Volgens het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) werden vooral minder aardolieproducten, machines, transportmiddelen en voedings- en genotmiddelen uitgevoerd dan een jaar eerder.

11 april '24 (16:00)

Na doorstart verkoopt VanMoof weer fietsen

De Nederlandse fabrikant van elektrische fietsen VanMoof verkoopt weer fietsen via zijn eigen website. Klanten kunnen kiezen uit de modellen S5 en A5, de nieuwste generatie fietsen van het bedrijf. Topman Eliott Wertheimer spreekt van "een enorme mijlpaal". VanMoof ging vorig jaar failliet, maar kon uiteindelijk een doorstart maken dankzij een overname door LaVoie, een e-stepfabrikant die valt onder het Britse McLaren.

11 april '24 (13:30)

Vragen over psyche vrachtwagenchauffeur die motoragent doodreed

Er wordt opnieuw gekeken naar de toerekeningsvatbaarheid van de vrachtwagenchauffeur die in 2021 een motoragent doodreed op de Waalhaven in Rotterdam. Dat heeft het gerechtshof in Den Haag donderdag besloten.

11 april '24 (13:00)

Mercedes roept wereldwijd 341.000 auto's terug vanwege brandgevaar

Het Duitse automerk Mercedes-Benz roept wereldwijd ongeveer 341.000 auto's terug naar de garage om mogelijk brandgevaar. Het gaat om de GLE- en GLS-modellen uit de bouwjaren 2017 tot en met 2023, maakte de Duitse toezichthouder voor transport Kraftfahrt-Bundesamt (KBA) bekend.

11 april '24 ( 6:00)

VDL en Schmitz Cargobull nemen bussenfabriek Van Hool over

De Nederlandse bussenbouwer VDL en de Duitse trailerfabrikant Schmitz Cargobull nemen samen de failliete Belgische bussenfabriek Van Hool definitief over. De curatoren van het Belgische bedrijf hebben een principeakkoord gesloten met beide partijen, meldt een woordvoerder van Van Hool woensdagavond.

10 april '24 (20:15)

Nederlandse claimzaak over sjoemeldiesels kan verder

Stichting Car Claim mag van de rechter namens alle Nederlandse gedupeerde automobilisten collectief procederen tegen autofabrikanten Renault en Dacia, hun moederbedrijf, de Nederlandse importeur en de officiële Nederlandse dealers. Dat meldt de claimorganisatie, die zegt dat de enkele jaren terug gestarte zaak over vermeende sjoemeldiesels van Renault daardoor verder kan gaan.

10 april '24 (12:00)

Landelijke inzet rollerbank voor controle e-bikes duurt langer

De nieuwe rollerbanken die kunnen bepalen of elektrische fietsen, speedpedelecs en fatbikes harder gaan dan toegestaan zijn nog niet overal in gebruik. De politie liet eerder weten dat de 247 testapparaten naar verwachting in april in gebruik zouden zijn door het hele land, maar dit lijkt nu eerder mei of juni te worden.

10 april '24 (11:30)

Vergunning noordelijk busbedrijf na ruim 50 overtredingen tijdelijk geschorst

De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) heeft de vergunning van een busbedrijf in het noorden van het land tijdelijk geschorst. Daardoor mag de onderneming, waarvan de naam niet is bekendgemaakt, de komende zes maanden geen personen vervoeren. De ILT kwam tot het besluit na onderzoek, dat volgde op het constateren van ruim vijftig overtredingen door het bedrijf in één dag tijd.