Twee Scania R410 8x2 kraanwagens voor Lock Transport BV

Transportbedrijf Lock Transport BV uit Hardinxveld Giessendam heeft afgelopen maand twee nieuwe Scania R410 rondom luchtgeveerde 8x2*6 bakwagens met een platte laadbak, twee sturende voorassen en een gestuurde naloopas in gebruik genomen. Dit meldt Scania.

Lock Transport is een familiebedrijf met een aantal specialismes onder één dak. Zo beschikt het bedrijf over meerdere type (semi) diepladers voor exceptioneel transport, rijdt het met lage trekkers in het volumewerk en werkt het nationaal veel bouw en offshore gerelateerd. Een belangrijk onderdeel daarbij is het vervoer waarbij de chauffeur met zijn truck met de kraan meteen kan laden en lossen of meewerkt bij bijvoorbeeld het plaatsen van bouwdelen.

“Bij ons zijn kraanauto’s eigenlijk altijd een Scania”, vertelt directeur en mede-eigenaar Arie Lock over de keuze voor het merk. “We vragen wel eens elders een offerte. Maar wat wij in de praktijk zien, is dat de combinatie van een Scania met een cabinekraan toch wel ijzersterk is.” Lock noemt in dat verband het feit dat Scania standaard af fabriek zowel het laagste als het sterkste chassis in de markt levert. “We hebben veel transporten waarbij elke centimeter in de hoogte telt. Voor de opbouw van een cabinekraan telt bij ons dat het merk een verlengde innerliner levert die helemaal tot vooraan doorloopt. Dat maakt de truck heel robuust.”

Het oog wil ook wat

Deze keer heeft Lock voor een R-cabine met normale dakhoogte gekozen. Dat is puur vanwege wat extra ruimte voor de chauffeur én de uitstraling. “Het oog wil ook wat. En omdat Scania de R ook als verlengde dagcabine levert, hebben we zo het beste van twee kanten: en een luxueuze werkplek en toch de kraan op de meest optimale plaats op het chassis.”

Beide trucks zijn nagenoeg identiek. “Ze hebben beide een vlakke laadvloer en zoveel mogelijk kasten en kisten aan het chassis voor al het hijsmaterieel. Alleen heeft er één een 53 ton meter kraan en staat die in de kleuren van de klant”, vertelt Lock. “Dat doen we wel meer. Dit is de derde. In feite detacheren we de auto en de chauffeur; in dit geval bij een bouwbedrijf. De auto is van ons en de chauffeur is bij ons in dienst. Maar hij rijdt voor langere tijd volledig voor de klant die ook de planning van het voertuig doet. De andere truck staat wel in onze kleuren en heeft een zwaardere kraan van 65 ton meter. Daar hebben we ook een fly-jib op zodat we zowel horizontaal als verticaal voldoende te vertellen hebben. Zo’n jib heb je al gauw nodig bij het zetten van glas, kozijnen, en reikt naar ruim 30 meter.”

Door: Nationale Transportgids