Voertuigdiefstal daalt in 2020, maar ‘Keyless Entry’ zwakke schakel

Het totale aantal gestolen personenvoertuigen is afgelopen jaar gedaald met 9,5 procent. Volgens het  Landelijk Informatiecentrum Voertuigcriminaliteit worden personenauto’s van drie jaar het meeste gestolen (761 stuks), stijgen het meest (51 procent) en worden het minste teruggevonden (30 procent). Het gaat dan in het bijzonder om de Toyota ’s CH-R, Toyota RAV 4, Fiat 500, en Mazda CX-5). Dit meldt het Landelijk Informatiecentrum Voertuigcriminaliteit.

Volkswagens worden met 1192 stuks nog steeds het meest gestolen. De diefstal van elektrisch-hybride auto’s stijgt met 69 procent naar 599 stuks. Er zijn 1579 lichte bedrijfswagens gestolen: een stijging van 19 procent ten opzichte van 2019. Twee derde van de in totaal 1604 gestolen motorfietsen worden ontvreemd in Amsterdam, Rotterdam en Den Haag.

‘Keyless entry’

Veel jonge voertuigen zijn uitgerust met keyless entry systemen die het mogelijk maken een voertuig te openen zonder actieve sleutelbediening. Het signaal van deze systemen kunnen criminelen eenvoudig opvangen, versterken en verlengen, en zo op afstand het voertuig openen en zelfs starten. De beheerder en certificeringsinstantie van voertuigalarmsystemen, het CCV en KIWA, hebben daarom sinds 1 januari van dit jaar de toelatingseisen van nieuwe alarmsystemen voor voertuigen met keyless entry aangescherpt. Voor oudere keyless entry systemen zijn er after-market mogelijkheden om de beveiliging te verbeteren. Een metalen blikje om je sleutel in te bewaren kan ook helpen.

Wereldwijde handel

“Voertuigtuigcriminaliteit professionaliseert al jaren. Gestolen voertuigen en onderdelen worden wereldwijd verhandeld. Nationaal doen we het goed maar de volgende stap is het intensiveren van de internationale samenwerking. Hierin is het mogen delen van informatie met elkaar één van de belangrijkste aandachtspunten,” aldus Hendrik Steller, manager van het Landelijk Informatiecentrum Voertuigcriminaliteit.

Door: Nationale Transportgids